Cursul de fata este destinat pentru studentii institutiilor superiore, cat si pentru conducatorii intreprinderilor, care doresc sa aplice in practica instrumentele managementului strategic pentru a obtine succes in activitatea sa profesionista. Dupa trecerea acestui curs studentii vor cunoaste despre notiunile managementului strategic, despre gestiunea prin scopuri, felurile de strategii existente, factorii care le influenteaza.
Lucrarea este alcatuita dupa o cercetare minutioasa a literaturii de specialitate existente. In special, au fost examinate lucrarile savantilor americani, rusi si romani, atentia accentuandu-se, totodata, la conditiile Republicii Moldova. Ca punct de pornire a servit conceptul marelui savant M. Porter despre factorii care influenteaza mediul unei economii competitive, pornindu-se de la analiza celor cinci forte care influenteaza concurenta in ramura. Dar nu s-au scapat din vedere si lucrarile a asa vestiti savanti cum sunt: H.I. Ansoff, A.A. Tompson, A.D. Striclend, K. Bouman, J. Vihanschii, A.Vaisman, si altii.
Cursul dat este alcatuit din sapte capitole, in care, de la inceput se formuleaza unele notiuni elementare despre strategii, iar mai apoi este descrierea concreta a unor comportamente ale firmelor, ce au elaborat strategii concrete de piata. Se aminteste despre strategiile ofensive si defensive, despre conditiile in care sunt acestea mai eficiente, diferite modele de elaborare si aplicare etc.
Cursul dat pe viitor se presupune de a fi desfasurat prin abordarea strategiilor mai concrete, cum ar fi strategii in domeniul aprovizionarii si desfacerii, strategii in domeniul calitatii, strategii in domeniul personalului s. a. Aprofundarea studiului dat va permite concentrarea activitatii in domenii mai inguste, fapt care este cerut de conditiile competitivitatii ce devine tot mai dura zi de zi.
Capitolul I. Esenta managementului strategic
Pentru a intelege esenta managementului strategic trebuie sa ne inchipuim aspectele variate care sunt necesare pentru atingerea succesului. Doar nu putem sa ne imaginam intreprinderea fara anumite scopuri, fara structura organizatorica, fara a-i rezerva o pozitie anumita pe piata, fara o gama de produse sau servicii care le presteaza. Toate aceste domenii sunt interdependente si comun pentru ele este faptul ca toate pot (si trebuie) sa fie incluse intr-un plan strategic bine determinat.
Ca sa ne convingem de necesitatea existentei (cel putin imaginare) a unui asemenea plan sa incercam sa stabilim, care din domeniile enumerate mai sus nu sunt proprii unui proces de luare a deciziilor bazat pe obiective strategice, dupa cate vedem nici unul.
?1 Elaborarea deciziilor strategice
Oricare ar fi decizia pentru a o lua este necesar de a efectua o anumita analiza. Dimensiunile acesteia depind direct de faptul cat este de globala hotararea ce se preconizeaza de a fi aprobata. Oricum avem nevoie de o cantitate de informatie, de efectuarea unor anumite prognoze, etc. Deseori pentru a prelucra informatia necesara pentru a lua decizi firma este nevoita sa recurga la serviciile unor echipe de analitici de experti din afara sa. Si ca rezultat al procesului de prelucrare a informatiei, de obicei devine planul strategic, spre exemplu pentru o perioada de cinci ani. Cel mai des acest plan este divizat pe proiecte si programe separate in asa mod ca realizarea acestora sa fie posibila de catre manageri de nivel mediu si inferior. In schema de mai jos sun aratate etapele procesului planificarii corporative.
In literatura de specialitate sunt bine delimitate doua niveluri de luare a deciziei strategice, unul dintre care este la nivel de o afacere concreta, iar altul la nivel de corporatie. Evident, intre acestea trebuie sa existe o diferenta cauzata de globalitatea scopurilor. De aceea in unele organizatii decizia poate fi luata de o singura persoana - directorul general, in cazul cand el este si proprietarul, atat a firmei, cat si a afacerii, sau in alte cazuri decizia poate fi luata de un organ superior de gestiune incluzand mai multi specialisti si experti.
Daca este vorba de o decizie luata in comun, atunci trebuie sa tinem cont ca organul imputernicit de a o efectua se va conduce de un set de reguli, normative deja determinate, orientate spre anumite scopuri. In aceasta situatie se presupune crearea centrelor de profit si cheltuieli, caz in care responsabilitatea maxima cade pe umerii managerilor de nivel mediu si inferior.
Figura 1 Schema procesului planificarii corporative
Insa de la bun inceput sa remarca faptul ca nu se poate gasi o solutie optima pentru luarea deciziilor strategice in firma. O abordare mobila, spre exemplu, poate fi mai aplicabila in situatia unei firme mici, careia ii este necesar sa se modifice des la cerintele pietei, iar pentru un aeroport mai binevenita ar fi strategia elaborata pe o perioada indelungata. Durata planificarii depinde in mare masura de obiectul activitatii intreprinderii, de dimensiunile acesteia, de domeniul afacerii etc. Si evident exista firme care nu-si pot permite planificarea decat pentru 5-6 luni, pe cand altele sunt nevoite sa elaboreze planul de activitate pentru 5, chiar si 10 ani, actualizandu-l la timpul necesar. In situatia in care organizatia elaboreaza planuri pentru 5 - 10 ani, de obicei sunt formulate un set de principii, reguli interne bazandu-se pe care fiece persoana membra a firmei poate sa se orienteze in situatiile zi de zi si lua decizia optima in situatia cuvenita.
Un alt factor care este foarte important
1. Aaker D. "Strategic market Management", John Wiley & Sons, USA, 1988
2. Ansoff H. "Implanting Strategic Management", Englewood Cliffs, N.J. Pentris Hall, 1984
3. Dumitrescu M. "Enciclopedia conducerii intreprinderii", Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1981
4. Fauvet J. "La strategie de vos relation" Inter Editions, Paris, 1989
5. Freeman R. "Strategic Management: A Stakeholder Approach", Pitman, Boston, 1984
6. Hodgetts R. "Management", Academic Press, Inc., Folrida International University, 1985
7. Nicolescu O., Verboncu I. "Management si eficienta", Editura Nora, Bucuresti, 1994
8. Nicolescu O., Bogdan I. "Strategii manageriale de firma", Editura economica, Bucuresti, 1996
9. Porter M. "L'Avantage Concurentiel", Inter Editions, Paris, 1986
10. Sharplin A. "Strategic Management", Mc Graw-Hill Book Company, New-York, 1985
11. ?????? ?. <<?????? ??????????????? ???????????>>, ??. ?????, ??????, 1997
12. ????????? ?. <<?????????????? ??????????>>, ??. <<?????????>>, ??????, 1998
13. ??????? ?., ????????? ?., <<?????????????? ??????????>>, ??. ?????, ??????, 1998
14. ??????????? ?. <<?????????????? ??????????>>, ??? <<??????-????? <<?????-??????>>, ??????, 1997
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.