Necesitatea studierii managementului international .4
NECESITATEA STUDIERII MANAGEMENTULUI INTERNAłIONAL
Nu există în întreg ciclul cunoasterii o plăcere
mai mare decât aceea de a compara o tară cu alta.
Oliver Smith, 1760
Afacerile internationale nu reprezintă un fenomen nou. Ele au existat de mii de ani. Totusi, volumul
tranzactiilor internationale a luat o amploare fără precedent în ultimele decenii. Aparitia noilor tări industrializate
din Asia de Sud-Est (Hong Kong, Coreea, Taiwan si Singapore), cresterea puterii economice a unor tări mai
putin dezvoltate precum India, a unor tări din Orientul Mijlociu, Africa si America Centrală si de Sud, tranzitia
spre economia de piată a tărilor din Europa de Est a făcut ca participarea acestor tări în afacerilor internatională
să crească în mod simtitor.
Aceste noi fenomene pot fi grupate în trei tendinte: cresterea ponderii investitiilor internationale,
cresterea volumului activitătilor de comert exterior si recunoasterea crescândă a importantei managementului
international.
Cresterea ponderii investitiile internationale. În ultimele trei decenii tările industrializate au făcut
investitii internationale în toată lumea. Cea mai mare parte a acestor investitii s-au înregistrat în triada SUA –
Japonia - Uniunea Europeană. Totusi, o mare parte din investitii s-au realizat în Asia de Sud-Est si tările în curs
de dezvoltare.
Cresterea volumului activitătilor de comert exterior. Firmele din lumea întreagă si-au mărit volumul
activitătilor de comert exterior. De exemplu, firmele elvetiene Nestle si Sandoz vând fiecare la export peste 90%
din productie.
Recunoasterea crescândă a importantei managementului international. Cresterea volumului
afacerilor internationale a impus necesitatea aparitiei managementului international. Managerii de pretutindeni
sunt implicati în actiuni internationale fără precedent. În tabelul 1 redăm experienta internatională a unor
manageri din diferite tări ale lumii.
Experienta internatională a unor manageri din diferite tări ale lumii
Tabel 1
Manageri din: SUA
%
Europa
%
Japonia
%
Zona Pacificului %
Fără experientă internatională 14 3,1 1,1 2,6
Călătorii în străinătate de 1-2 ori pe an 23 1,0 15 18
Călătorii în străinătate mai mult de 2 ori pe an 56 80 78 75
Studii în străinătate 16 28 13 54
Serviciu în străinătate 32 47 19 46
Conducerea unei firme în străinătate pentru o
companie existentă
16 37 5,3 21
Firma are manageri în străinătate 21 34 3,1 41
În trecut multi dintre manageri au încercat să conducă actiunile internationale prin simple adaptări ale
stilurilor de management existente. Curând însă a devenit evident că această abordare nu este eficientă.
Managerii internationali de succes au recunoscut că există diferente semnificative între diferitele regiuni ale
lumii si pentru a conduce eficient este necesară întelegerea culturilor implicate. Prin urmare, ei au înteles că este
necesară o “gândire internatională” pentru a conduce cu succes afacerile transfrontiere.
În tabelul 2 redăm dimensiunea “gândirii internationale” prin prezentarea a două profiluri opuse: cea a
managerilor capabili să gândească internationali si cea a managerilor care nu au această abilitate. Cercetările au
arătat că managerii internationali care au fost cei mai capabili să gândească international au fost aceia care s-au
bazat pe intuitie, au observat si ascultat cu atentie, au încercat să se adapteze la situatiile sociale din jurul lor si
au urmat cursul oamenilor si evenimentelor. Cei care a fost mai putin capabili să gândească international au tins
să analizeze lucrurile rational, au căutat modele de comportament care ar putea fi utilizate la formularea
explicatiilor generale si s-au dovedit a fi mai retrasi social. Pe scurt, managerii internationali eficienti sunt
flexibili si încearcă mai degrabă să evalueze fiecare situatie după propriile merite decât să caute reguli generale
sau orientări care ar putea fi folosite pentru a face fata situatiei.
O comparatie a managerilor care pot gândi si a celor care nu pot gândi international
Tabel 2
Caracteristica Manageri mai capabili Manageri mai putin capabili
Obiective personale Capacitatea de adaptare la diferite
persoane individuale
Capacitatea de adaptare la societate
Perceperea cerintelor privind
colaborarea eficientă cu altii
Nu sunt necesare abilităti
speciale; adaptarea eficientă
depinde de cerintele situatiei
Sunt necesare abilităti speciale precum
răbdare, empatie, onestitate, atentie,
flexibilitate
Întrebarea de pus pentru
adaptarea la o nouă cultură
Ce se întâmplă? Căutarea
descrierilor, interpretărilor si
semnificatiilor
De ce se întâmplă? Căutarea de
explicatii si motive
Date relevante în luarea
deciziilor
Sentimentele si impresiile sunt
cele mai importante
Faptele si informatiile sunt cele mai
importante
Procesul analizei informatiilor
legate de cultură
Încercarea de descriere calitativă
a culturilor cu intentia de a le
diferentia
Încercarea de a compara si evalua
culturile din punct de vedere cantitativ
Impact intern asupra
managerului
Modificarea stereotipiilor si
clarificarea impresiilor si
interpretărilor
Confirmarea stereotipiilor si
impresiilor
Impactul comportamental
asupra managerului
Flexibil social si deschis Judecător social si retras
Pe măsura cresterii ponderii activitătilor internationale ale firmei, întelegerea specificului
managementului în diferite culturi capătă o importantă din ce în ce mai mare. Managementul international
tratează probleme globale si descrie concepte relevante pentru firmele cu activităti transfrontire, indiferent de
gradul lor de implicare internatională.
Managementul international este mult mai complex decât cel intern, si aceasta din cauza competitiei
globale crescânde si a mediului international, care prezintă o mare diversitate culturală, economică, politică si
legală.
Este evident că practicile manageriale eficiente dintr-o tară sunt adesea ineficiente atunci când sunt
transferate peste granită. Transferabilitatea teoriilor de management, un principiu fundamental al
managementului si universalitatea principiilor de management, care stipulează că managerii realizează aceleasi
functii, indiferent de locul lor în structura organizatiei sau a tipului întreprinderii în care sunt angajati tind să
depăsească efectele multiplicative ale diferentelor culturale, organizationale, situationale si individuale cu care se
confruntă managementul. În plus, desi industrializarea tinde să promoveze similaritătile în comportamentul
managerial, culturile diferite tind să încurajeze diversitatea. În acest fel studiul managementului international
trebuie să sublinieze că sunt implicate două forte: industrializarea si cultura. Industrializarea actionează pentru
convergentă, cultura pentru divergentă.
Trebuie remarcat că în unele situatii stilurile de management eficiente sunt similare în diferite culturi, iar
în altele sunt diferite. Această ultimă situatie se întâmplă atunci când valorile culturale - limba, religia - formele
de guvernare si atitudinile fată de muncă sunt în mare parte comune. Prin urmare, este necesară studierea acestor
elemente si impactul lor asupra managementului international.
Managerii firmelor care concurează pe piata internatională trebuie să aibă o gândire globală, concretizată
în abilitatea de a evalua actiunile următoare ale concurentilor străini, prin supravegherea lor în străinătate, cu
scopul de a fi mai bine pregătiti să îi concureze acasă.
suport de curs
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.