Afacerile internationale nu reprezinta un fenomen nou. Ele au existat de mii de ani. Totusi, volumul
tranzactiilor internationale a luat o amploare fara precedent in ultimele decenii. Aparitia noilor tari industrializate
din Asia de Sud-Est (Hong Kong, Coreea, Taiwan si Singapore), cresterea puterii economice a unor tari mai
putin dezvoltate precum India, a unor tari din Orientul Mijlociu, Africa si America Centrala si de Sud, tranzitia
spre economia de piata a tarilor din Europa de Est a facut ca participarea acestor tari in afacerilor internationala
sa creasca in mod simtitor.
Aceste noi fenomene pot fi grupate in trei tendinte: cresterea ponderii investitiilor internationale,
cresterea volumului activitatilor de comert exterior si recunoasterea crescanda a importantei managementului
international.
Cresterea ponderii investitiile internationale. In ultimele trei decenii tarile industrializate au facut
investitii internationale in toata lumea. Cea mai mare parte a acestor investitii s-au inregistrat in triada SUA -
Japonia - Uniunea Europeana. Totusi, o mare parte din investitii s-au realizat in Asia de Sud-Est si tarile in curs
de dezvoltare.
Cresterea volumului activitatilor de comert exterior. Firmele din lumea intreaga si-au marit volumul
activitatilor de comert exterior. De exemplu, firmele elvetiene Nestle si Sandoz vand fiecare la export peste 90%
din productie.
Recunoasterea crescanda a importantei managementului international. Cresterea volumului
afacerilor internationale a impus necesitatea aparitiei managementului international. Managerii de pretutindeni
sunt implicati in actiuni internationale fara precedent. In tabelul 1 redam experienta internationala a unor
manageri din diferite tari ale lumii.
Experienta internationala a unor manageri din diferite tari ale lumii
Tabel 1
Manageri din: SUA
%
Europa
%
Japonia
%
Zona Pacificului %
Fara experienta internationala 14 3,1 1,1 2,6
Calatorii in strainatate de 1-2 ori pe an 23 1,0 15 18
Calatorii in strainatate mai mult de 2 ori pe an 56 80 78 75
Studii in strainatate 16 28 13 54
Serviciu in strainatate 32 47 19 46
Conducerea unei firme in strainatate pentru o
companie existenta
16 37 5,3 21
Firma are manageri in strainatate 21 34 3,1 41
In trecut multi dintre manageri au incercat sa conduca actiunile internationale prin simple adaptari ale
stilurilor de management existente. Curand insa a devenit evident ca aceasta abordare nu este eficienta.
Managerii internationali de succes au recunoscut ca exista diferente semnificative intre diferitele regiuni ale
lumii si pentru a conduce eficient este necesara intelegerea culturilor implicate. Prin urmare, ei au inteles ca este
necesara o "gandire internationala" pentru a conduce cu succes afacerile transfrontiere.
In tabelul 2 redam dimensiunea "gandirii internationale" prin prezentarea a doua profiluri opuse: cea a
managerilor capabili sa gandeasca internationali si cea a managerilor care nu au aceasta abilitate. Cercetarile au
aratat ca managerii internationali care au fost cei mai capabili sa gandeasca international au fost aceia care s-au
bazat pe intuitie, au observat si ascultat cu atentie, au incercat sa se adapteze la situatiile sociale din jurul lor si
5
au urmat cursul oamenilor si evenimentelor. Cei care a fost mai putin capabili sa gandeasca international au tins
sa analizeze lucrurile rational, au cautat modele de comportament care ar putea fi utilizate la formularea
explicatiilor generale si s-au dovedit a fi mai retrasi social. Pe scurt, managerii internationali eficienti sunt
flexibili si incearca mai degraba sa evalueze fiecare situatie dupa propriile merite decat sa caute reguli generale
sau orientari care ar putea fi folosite pentru a face fata situatiei.
O comparatie a managerilor care pot gandi si a celor care nu pot gandi international
Tabel 2
Caracteristica Manageri mai capabili Manageri mai putin capabili
Obiective personale Capacitatea de adaptare la diferite
persoane individuale
Capacitatea de adaptare la societate
Perceperea cerintelor privind
colaborarea eficienta cu altii
Nu sunt necesare abilitati
speciale; adaptarea eficienta
depinde de cerintele situatiei
Sunt necesare abilitati speciale precum
rabdare, empatie, onestitate, atentie,
flexibilitate
Intrebarea de pus pentru
adaptarea la o noua cultura
Ce se intampla? Cautarea
descrierilor, interpretarilor si
semnificatiilor
De ce se intampla? Cautarea de
explicatii si motive
Date relevante in luarea
deciziilor
Sentimentele si impresiile sunt
cele mai importante
Faptele si informatiile sunt cele mai
importante
Procesul analizei informatiilor
legate de cultura
Incercarea de descriere calitativa
a culturilor cu intentia de a le
diferentia
Incercarea de a compara si evalua
culturile din punct de vedere cantitativ
Impact intern asupra
managerului
Modificarea stereotipiilor si
clarificarea impresiilor si
interpretarilor
Confirmarea stereotipiilor si
impresiilor
Impactul comportamental
asupra managerului
Flexibil social si deschis Judecator social si retras
Pe masura cresterii ponderii activitatilor internationale ale firmei, intelegerea specificului
managementului in diferite culturi capata o importanta din ce in ce mai mare. Managementul international
trateaza probleme globale si descrie concepte relevante pentru firmele cu activitati transfrontire, indiferent de
gradul lor de implicare internationala.
Managementul international este mult mai complex decat cel intern, si aceasta din cauza competitiei
globale crescande si a mediului international, care prezinta o mare diversitate culturala, economica, politica si
legala.
Este evident ca practicile manageriale eficiente dintr-o tara sunt adesea ineficiente atunci cand sunt
transferate peste granita. Transferabilitatea teoriilor de management, un principiu fundamental al
managementului si universalitatea principiilor de management, care stipuleaza ca managerii realizeaza aceleasi
functii, indiferent de locul lor in structura organizatiei sau a tipului intreprinderii in care sunt angajati tind sa
depaseasca efectele multiplicative ale diferentelor culturale, organizationale, situationale si individuale cu care se
confrunta managementul. In plus, desi industrializarea tinde sa promoveze similaritatile in comportamentul
managerial, culturile diferite tind sa incurajeze diversitatea. In acest fel studiul managementului international
trebuie sa sublinieze ca sunt implicate doua forte: industrializarea si cultura. Industrializarea actioneaza pentru
convergenta, cultura pentru divergenta.
Trebuie remarcat ca in unele situatii stilurile de management eficiente sunt similare in diferite culturi, iar
in altele sunt diferite. Aceasta ultima situatie se intampla atunci cand valorile culturale - limba, religia - formele
de guvernare si atitudinile fata de munca sunt in mare parte comune. Prin urmare, este necesara studierea acestor
elemente si impactul lor asupra managementului international.
Managerii firmelor care concureaza pe piata internationala trebuie sa aiba o gandire globala, concretizata
in abilitatea de a evalua actiunile urmatoare ale concurentilor straini, prin supravegherea lor in strainatate, cu
scopul de a fi mai bine pregatiti sa ii concureze acasa.
6
Alegerea celor mai potrivite persoane pentru asignarea in strainatate este o decizie manageriala cruciala,
implicatiile ei asupra performantelor firmei si a carierei individului fiind profunde. Ideal este ca persoanele
asignate sa devina "manageri globali".
Consideram ca un manager global eficient trebuie sa aiba urmatorul profil.
1. Spirit organizatoric. Managerul implicat in activitati transfrontiere trebuie sa isi planifice si execute
actiunile meticulos. Prin organizare va face diferenta intre un succes pe termen lung si un esec pe termen scurt.
Pe langa planificarea actiunilor manageriale trebuie sa aiba in vedere si cerintele calatoriilor internationale:
programarea zborurilor, cazarea, agenda negocierilor.
Axtell, E.Roger., The Do's and Taboos of International Trade, John Wiley & Sons,, new York, 1994.
2. Badrus Gh., Radaceanu, E., Globalitate si management, Bucuresti, Editura ALL Beek, 1999.
3. Bartlett, C., Doz, Y., Managing the Global Firm, Thomson Business Press, 1990.
4. Bartlett, C.A., Ghoshal,S., Managing Across Borders: The Transnational Solution, Harvard Business Press,
Boston, 1989.
5. Bell,A.H., Williams, G.H., Intercultural Business, Baron's Educational Series, Inc. New York, 1999.
6. Berger, P.L., "Four Faces of Global Culture." The National Interest. 1997. Fall
7. Bowman, J., "Before Going Overseas, Be Ready: Know the Protocol", Mass High Tech, April, 1999.
8. Comanescu, M., Management european, Editura Economica, Bucuresti, 1999.
9. Copeland, L., Lewis, G., Going International: How to Make Friends and Deal Effectively in the Global
Marketplace, Random House, New York, 1985.
10. Dunning, J.H., Multinational Enterprise and the Global Economy, Edison-Wesley Publishing Company,
Wokingham, England, 1993.
11. Elashmahawi, F., Harris, P.R., Multicultural Management 2000, Gulf Publications, Houston, 1998.
12. Fatehi, K., International Management, Upper Saddle River, NJ, Prentice Hall, 1996.
13. Fearraro, G.P., The Cultural Dimension od International Business, Upper Saddle River, NJ, Prentice Hall,
1998.
14. Fisher, G., International Negotiation: A Cross-Cultural Perspective, Random House, Chicago, 1985.
15. Foster, D.A., Bargaining Across Borders: How to Negociate Business Successfully Anywhere in the World,
McGraw-Hill, New York, 1992.
16. Grayson, J.L., "Gesture: The Do's and TABOOSs of Body Language Around the World", Security
Management, March 1999.
17. Guy, V., Mattock, J., The New International Manager, Kogan Page, London, 1991.
18. Harris, P.H., Moran, R.T., Managing Cultural Differences, Gulf, Houston, 1996.
19. Harzing, A.W., Ruysseveldt, J.V., ed., International Human Ressource Management, Sage, London, 1995.
20. Herskovits, M.V., Cultural Anthropology, Alfred Knopf, New York, 1963.
21. Hodgetts, R.M., Luthans, F., International Management, McGraw-Hill, New York, 1991.
22. Hofstede, G., Managementul structurilor multiculturale, Editura Economica, Bucuresti, 1996.
23. Ionescu, Gh., Dimensiunile culturale ale managementului, Editura Economica, Bucuresti, 1996.
24. Jeannet, J.P., Managing with a Global Mindset, Pitman, London, 2000.
25. Lax, D.A., Sebenius, J.K., The Manager as Negotiator, The Free Press, New York, 1986.
26. Kanter, R.M., World class; Thriving Locally in a Global Economy, Simon & Schuster, New York, 1995.
27. Kenichi, O., The Borderless World, Collins, London, 1990.
28. Martha, H.P., "Developing an International Style of Management", Management Review, February, 1991.
29. Mazilu, A., TransnaNionalele si competitivitatea, O perspectiva est-europeana, Bucuresti, Editura Economica,
1999.
30. Mockler, R.J., Management strategic multinaNional, Bucuresti, Editura Economica, 2001.
31. Moran, R.,Stripp,W., Succesful International Business Negotiations, Graf Publications Company, Houston,
1999.
32. Morrison, T., Wayne, A.C., Borden G.A., How to Do Business in Sixty Countries: Bow or Shake Hands,
Adams Media Corporation, Holbrook, MA., 1994.
33. Morrison, T., Wayne, A.C., Douress, J.J., Doing Business Around the World, Prentice Hall Press, Paramus,
NJ, 2001.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.