Management Industrial

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Cuprins
CAPITOLUL 1 FUNDAMENTELE TEORETICE ALE MANAGEMENTULUI FIRMEI 4
1.2 PROCESELE DE MANAGEMENT 5
1.3 RELAŢIILE DE MANAGEMENT 7
1.4 FUNCŢIILE MANAGEMENTULUI FIRMEI 9
1.4.1 Previziunea 9
1.4.2 Organizarea 10
1.4.3 Coordonarea 11
1.4.4 Antrenarea 12
1.4.5 Control-Evaluarea 14
1.5 PRINCIPIILE GENERALE ALE MANAGEMENTULUI FIRMEI 14
1.6 DEFINIREA ŞI COMPONENTELE SISTEMULUI DE MANAGEMENT AL FIRMEI 17
1.6.1 Subsistemul organizatoric 17
1.6.2 Subsistemul informaţional 18
1.6.3 Subsistemul decizional 19
1.6.4 Subsistemul metode şi tehnici de management 20
1.7 TESTE GRILĂ 21
CAPITOLUL 2 ÎNTREPRINDEREA – AGENT ECONOMIC 24
2.1 DEFINIRE ŞI CLASIFICARE 24
2.2 ABORDAREA CONCEPTULUI DE FIRMĂ 25
2.3 TRĂSĂTURI DEFINITORII ALE FIRMEI ÎN ABORDAREA SISTEMICĂ 26
2.4 ROLUL ÎNTREPRINDERII ÎN CADRUL ECONOMIEI 28
2.5 TIPOLOGIA ÎNTREPRINDERILOR 29
2.5.1 Întreprinderile mici şi mijlocii în economia contemporană 32
2.6 ÎNTREPRINDEREA CA SISTEM 34
2.7 TESTE GRILĂ 40
CAPITOLUL 3 ORGANIZAREA FIRMEI 45
3.1 ORGANIZAREA PROCESUALĂ 45
3.1.1 Definire şi elemente componente 45
3.1.2 Funcţiunile întreprinderii 47
3.1.3 Interdependenţa funcţiunilor firmei 50
3.2 ORGANIZAREA STRUCTURALĂ 51
3.3 ORGANIZAREA INFORMALĂ 57
3.4 TESTE GRILĂ 59
CAPITOLUL 4 CAPACITATEA DE PRODUCŢIE 63
4.1 DEFINIREA ŞI RELAŢIA GENERALĂ DE CALCUL 63
4.2 PRINCIPII DE BAZĂ ŞI FACTORI DETERMINANŢI ÎN CALCULUL CAPACITĂŢII DE PRODUCŢIE 64
4.2.1 Principii de bază 64
4.2.2 Factori de influenţă 65
4.2.3 Metodologia stabilirii capacităţii de producţie în construcţia de maşini 66
4.3 UNITĂŢI DE MĂSURĂ 66
4.4 DATE INIŢIALE 67
4.4.1 Metode de calcul 70
4.5 DETERMINAREA CAPACITĂŢII DE PRODUCŢIE A SECŢIILOR DE PRELUCRĂRI MECANICE ŞI A ÎNTREPRINDERILOR 70
4.5.1 Secţiile cu tip de structură tehnologică 71
4.5.2 Capacitatea de producţie a întreprinderii 73
4 6 FACTORII DE OPTIMIZARE A FOLOSIRII UTILAJELOR 74
4.6.1 Optimizarea factorilor de folosire extensivă 75
4.6.2 Optimizarea factorilor de folosire intensivă 76
4.7 TESTE GRILĂ 76
PARTEA A II –A SISTEMUL CONDUS
CAPITOLUL 5 CONCEPTE DE BAZĂ ALE PROIECTĂRII PRODUCŢIEI ÎN TIMP ŞI SPAŢIU 79
5.1 PROCESUL DE PRODUCŢIE ŞI STRUCTURA SA ÎN CONSTRUCŢIA DE MAŞINI 79
5.1.1 Definire 79
5.1.2 Clasificarea proceselor de producţie 80
5.1.3 Structura de producţie a întreprinderii 81
5.2 TIPURI DE PRODUCŢIE 81
5.2.1 Definire 81
5.2.2 Clasificare 82
5.3 METODE DE DETERMINARE A TIPULUI DE PRODUCŢIE 85
5.3.1 Metoda indicilor globali 86
5.3.2 Metoda indicilor de constanţă 88
5.4 LEGILE ŞI PRINCIPIILE ORGANIZĂRII PROCESULUI DE PRODUCŢIE ÎN SPAŢIU ŞI TIMP 90
5.4.1 Legea de bază a organizării procesului de producţie în spaţiu şi timp 90
5.4.2 Legea concordanţei dintre conţinutul şi caracteristica tipologică a procesului de producţie şi formele de organizare a procesului de producţie 90
5.4.3 Principiul proporţionalităţii 91
5.4.4 Principiul paralelismului 92
5.4.5 Principiul ritmicităţii 98
5.4.6 Principiul continuităţii 100
5.5 PLANUL GENERAL DE ORGANIZARE A ÎNTREPRINDERILOR CONSTRUCTOARE DE MAŞINI 101
5.5.1 Noţiuni introductive 101
5.5.2 Cerinţe de bază ale elaborării planului general de organizare a întreprinderii 102
a. Cerinţe privind procesul tehnologic 102
5.5.3 Date de bază privind elaborarea planului general de organizare a întreprinderii 103
5.5.4 Principalele reguli de proiectare a planului general 104
5.5.5 Evaluarea planului general 107
5.6 UTILAJUL DE PRODUCŢIE 108
5.6.1 Definire şi clasificare 108
5.6.2 Calculul necesarului de utilaje 109
5.6.3 Amplasarea utilajelor 110
5.6.4 Metode de stabilire a amplasării utilajului 112
5.6.5 Alegerea economică a utilajelor industriale 117
5.7 SUPRAFEŢELE DE PRODUCŢIE 119
5.7.1 Clasificarea suprafeţelor de producţie 119
5.7.2 Dimensionarea suprafeţelor 120
5.7.3 Căile de îmbunătăţire a folosirii suprafeţelor de producţie 121

Extras din curs:

Capitolul 1

Fundamentele teoretice ale managementului firmei.

1.1 Definirea ştiinţei managementului

Managementul, ca ştiinţă, s-a cristalizat relativ recent prin eforturile depuse de un număr mare de specialişti din întreaga lume, ca răspuns la necesităţile stringente ale practicii sociale.

Managementul întreprinderii este abordat din mai multe puncte de vedere, care, adesea, se deosebesc substaţial între ele.

În lucrările de management nord-americane, cele mai răspândite sunt definiţiile de ordin pragmatic ale managementului, de pe poziţia managerului. De exemplu: se defineşte managementul ca fiind „procesul de coordonare a resurselor umane, informaţionale, fizice şi financiare, în vederea realizării scopurilor organizaţiei”.

În publicaţia „LAROUSE”, managementul este definit ca:”ştiinţa tehnicilor de conducere şi gestionare a întreprinderii”.

La noi în ţară, colectivul condus de profesorul universitar Ovid Niculescu consideră că:”managementul firmei rezidă în studierea proceselor şi relaţiilor de management din cadrul lor, în vederea descoperirii legităţilor şi princiilor care le guvernează, a conceperii de noi sisteme, metode, tehnici şi modalităţi de conducere, de natură să asigure ridicarea eficienţei economice”.

Elementele specifice ştiinţei managemetului sunt:

- procesele;

- relaţiile de management.

Esenţa ştiinţei managementului o reprezintă studiul relaţiilor şi proceselor de management, care au o serie de trăsături particulare.

Caracteristic ştiinţei managementului întreprinderii este situarea, în cadrul investigaţiilor sale, a omului în toată complexitatea sa, ca subiect şi ca obiect al managementului, prin prisma obiectivelor ce-i revin, în strânsă interdependenţă cu obiectivele, resursele şi mijloacele sistemelor în care este intregrat. Efectul acestei abordări îl constituie analiza multilaterală a relaţiilor şi proceselor de management.

Managementul firmei reprezintă o componentă a ştiinţei managementului, cea mai dezvoltată, cea mai cunoscută şi, în condiţiile economiei de piaţă, cea mai importantă (peste jumătate din literatura mondială de management este consacrată întreprinderii sau firmei). Această situţie se explică, în principal, prin două cauze:

a) firma este agentul economic de bază al fiecărei economii, principalul generator de valoare de întrebuinţare. În carul ei îşi desfăşoară activitatea majoritatea populaţiei ocupate în fiecare ţară, indiferent de nivelul său de dezvoltare. De aici rezultă importanţa deosebită şi implicaţiile ecomonice, sociale şi politice, multiple ale managementului firmei;

b) primele cristaliări ale ştiiţei managementului au avut ca obiect firma, întreprinderea, care în continuare s-a manifestat ca unul din terenurile cele mai fertile ale inovării pe planul teoriei şi practicii managementului.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Management Industrial.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
121 pagini
Imagini extrase:
121 imagini
Nr cuvinte:
31 593 cuvinte
Nr caractere:
179 390 caractere
Marime:
410.06KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Profesorului:
Sofia Tototlici
Sus!