Management

Previzualizare curs:

Extras din curs:

1.1 Managementul activitate specializata

Managementul este o activitate umana distincta , impusa de accentuarea diviziunii pe masura evolutiei si dezvoltari societati omenesti. Sistemul de management asigura desfasurarea ritmica a fiecarei activitati si corelarea tuturor verigilor sistemului organizatiei ,orienteaza si armonizeaza activitatea dintre acestora in vederea atingeri scopului propus.

Ca activitate umana , managmentul a aparut cand un grup de oameni si-au propus sa atinga, sa indeplineasca un scop precis , iar ca stiinta managmentul si-a facut aparitia in ultimul secol.

Managemetul este o stiinta , un ansamblu organizat si coerent de cunostiinte , concepte ,principii , metode , tehnici si instrumente ,prin care se explica in mode sistematic fenomenele si procesele care se petrec in conducerea organizatiilor.

Stiinta managementului se bazeaza pe un proces analitic , selectiv , prin care ansamblul de experienta deosebit de vast ,de metode , tehnici , instrumente , reguli de decizie , comportamente organizationale

Managementul stintific reprezinta practica managementului care tinde sa fie pusa pe baze stiintifice , iar stiinta managementului este in principala stiinta , fiind cercetata de oameni din domeniu de specialitate.

Termenul de management are originea din limba engleza “manage” , dar provenit din limba italiana “maneggiare ”(a dirija un menaj ) si derivat din limba franceza “menage ” (organizarea si menajarea unui menaj)

Consideram ca managementul este o arta reflectand latura sa pragmantica dar care implica si o mare doza de creativitate si inovatie in desfasurarea activitatilor ei.

Formula succesului managerial : S = A x M x O , unde:

→S – succesul

→A – abilitatea manageriala –abilitatea de a indeplini , realiza obiectivele

→M – motivatia de a conduce – dorinta si persistenta de a progresa

→O – oportunitatea manageriala – obtinerea unei ocazi de a conduce

Formula este in asa maniera conceputa ca daca unul dintre termeni este nul succesul managerial este nul.

Managmentul este si o stare de spirit specifica unor oameni reflectata de un anumit fel de a vedea , a dori , cauta si a accepta progresul personal si mai ales organizational.

Managmentul este si o profesia , o activitatea practica ce se exercita prin si asupra altor persoane ,nefiind o meserie solitar dar datorita aspectelor specifice este legata de practica propriu zisa.

Managementul vizeaza atingerea in comun a unor obiective conforme cu finalitatile organizatiei , presupunand tot de a conduce un grup de oameni

1.2.1 Definierea managementului ca proces

Managementul reprezinta procesul de obtinere si combinare a resurselor materiale , umane , financiare si informationale in vederea indeplinirii scopului primar al organizatiei respective , in conditi eficiente si eficace Aceasta materie dirijeaza sistemul organizational in contextul unui mediu dinamic , urmarind o functionare eficienta si eficace.

In literatura de specialitate sunt prezentate definitii contemporane ale managementului , asa dar avem:

→este procesul de atingere a obiectivelor organizatiei lucrand cu si prin oameni , precum si cu alte resurse ale organizatiei

→o activitatea cu si prin alte persoane in vederea atingerii obiectivelor organizatiei , folosinf eficient resursele limitate , in conditiile unui mediu schimbator.

→proces de realizare eficienta a activitatii cu si prin oameni

Elemente comune regasite in literatura de specialitate a mangementului sunt : scopul fundamental ; obiective , atingerea sau realizarea lor ; resurse ale organizatiei cu accent pe oameni ,pe mediu si pe proces.

Organizatie – este un aranjament sistematic de resurse , in primul rand umane , dar si materiale , financiare , informationale , aranjament , avand un scop clar.

Obiectivul – este definit ca fiind o sarcina care trebuie precizata in sensul identificarii solutiei ei Acest obiectiv trebuie sa fie S.M.A.R.T. (Specific.Measurable , Achieveble , Real ,Time ) In functie de nivelul la care sunt formulate in candrul unei organizatii obiectivele sunt:

→individuale- la niveul fiecarei persoane

→de grup- la nivelul diferitelor verigi

→si organizationale – formulate pentru organizatia privita in ansamblul ei.

1.3.1 Managerul – este o persoana dintr-o organizatie care raspunde pentru performantele in munca a unui sau mai multe persoane angajate ale intreprinderii Manageri si executatanti dintr-o organizatie constituie impreuna resurse umane ale organizatiei respective. Manageri sunt cei care detin puterea in cadrul firmei comparativ cu angajati executatanti. Prin autoritatea ierarhica se intelege dreptul managerilor de a lua decizii hotarari cu privire la activitatea care o conduc. Acestia sunt elementele dinamice al oricarei organizatii , lor li se pun la dispozitie oameni , resurse financiare , informationale si materiale cu care sa lucreze Managerii sunt o resursa de baza a oricarei organizatii ,aceasta resursa devine tot mai rara , tot mai scumpa si mai perisabila. Un manager este o persoana care lucreaza ca un membru egal al unei echipe de lucru , fara avea autoritate ierarhica asupra celorlalti , aceste echipe se numesc auto-conduse si este caracterizat prin faptul ca cel care detine compotenta si abilitatea necesara situatiei respective va fi cel acceptat temporar ca lider.

1.3.2 Activitati si roluri manageriale

Un manager indeplineste in activitatea sa mai multe roluri pe care le grupeaza in trei categorii :

→interpersonael – referitoare la modul in care managerul interactioneaza cu oameni , acestea se mai impart in trei categorii de roluri : de reprezentat , de lider si de agent de legatura

→roluri informationale – referitor in care un manager schimba informatiile , clasificanduse astfel : rol de monitor , de informatii si de ppurtator de cuvant

→roluri decizionale – se refera la modul in care el utilizeaza informatia , se mai subclasifica in 4 categorii :de interprinzator , de solutionare a perturbarilor si factorilor de alocare a resurselor si negocator.

Proportile in care fiecare manager inbina cele 10 roluri difera de la un o persoana la alta , de la o situatie la alta , de la organizatie la alta

1.3.3 Nivelele manageriale

Piramida manageriala –intr-o organizatie complexa cuprinde 3 categorii de nivele:

→nivelul de varf(1) – se stabilesc obiectivele organizationale intre strategia si politicile

→nivelul ierarhic mijlociu (2)- coordoneaza unul sau mai multe compartimente de munca complexe

→nivelu de baza (3)- conduce si sprijina persoanalul de executie

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Management.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
46 pagini
Imagini extrase:
46 imagini
Nr cuvinte:
21 967 cuvinte
Nr caractere:
140 997 caractere
Marime:
132.02KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!