Sistemul calitatii cuprinde ansamblul de structuri organizatorice, responsabilitati, proceduri si resurse orientate pentru implementarea conducerii calitatii in conditii de eficienta economica.
Principala caracteristica a sistemului de asigurare a calitatii este aplicarea simultana a unui pachet de proceduri, in toate fazele ciclului de productie si la toate locurile de munca, astfel incat acestea sa se sprijine si sa se potenteze reciproc.
In cadrul sistemului se pune un mare accent pe controlul calitatii proiectate si a urmaririi produselor la beneficiar. Intre aceste doua etape extreme ale ciclului de viata ale produselor se stabilesc relatii informationale.
Prin sistem de management al calitatii se intelege sistem de procese. A implementa un sistem de management al calitatii inseamna managementul acestui sistem de procese ,,in conformitate cu cerintele prezentului standard".
In literatura de specialitate au fost formulate de-a lungul timpului mai multe definitii cu privire la managementul calitatii:
- sistem de procese ce cuprinde trei functii: planificarea calitatii, tinerea sub control a calitatii si imbunatatirea calitatii (J. M. Juran, 2000);
- totalitatea activitatilor desfasurate pentru obtinerea calitatii, activitati ce se regasesc in toate etapele realizarii produsului (H. Rinne, H. J. Mittang, 1991);
- un ansamblu de activitati avand ca scop realizarea unor obiective, prin utilizarea optima a resurselor. Acest ansamblu cuprinde activitati de planificare, coordonare, organizare, control si asigurare a calitatii (J. Kelada, 1990);
- activitati coordonate pentru a orienta si controla o organizatie in ceea ce priveste calitatea (SR EN ISO 9000:2001).
1.2 FUNCTIILE MANAGEMENTULUI CALITATII
In literatura de specialitate sunt exprimate diferite puncte de vedere cu privire la functiile managementului calitatii. Astfel Juran, bazandu-se pe conceptul de ,,trilogie a calitatii", considera trei functii ale acestuia si anume: planificarea calitatii, tinerea sub control si imbunatatirea calitatii (J. M. Juran, 2000).
Kelada defineste urmatoarele functii ale managementului calitatii: planificarea, organizarea, coordonarea, controlul si asigurarea calitatii (J. Kelada, 1990).
Daca se tine cont de etapele corespunzatoare procesului si de succesiunea logica a acestora, precum si de specificul managementului calitatii, se poate considera ca functiile acestuia ar fi: planificarea calitatii, organizarea activitatilor referitoare la calitate, antrenarea personalului pentru realizarea obiectivelor in domeniul calitatii, tinerea sub control a calitatii, asigurarea
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.