Economia întreprinderii

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL 1 INTREPRINDEREA - AGENT ECONOMIC IN ECONOMIA DE PIATA 7
1.1 Delimitari conceptuale privind intreprinderea 7
1.2. Tipologia intreprinderilor 12
1.3. Constituirea societatilor comerciale 18
1.4 Tipuri de intreprinderi 25
1.4.1 Societatea in nume colectiv 25
1.4.2 Societatea in comandita simpla 28
1.4.3 Societatea in comandita pe actiuni 31
1.4.4 Societatea pe actiuni 46
1.4.5 Societatea cu raspundere limitata 54
1.4.6 Societatile comerciale cu participare straina 59
CAPITOLUL 2 EVOLUTIA INTREPRINDERILOR 61
2.1 Cresterea intreprinderilor 61
2.2 Asocierea intreprinderilor 62
2.2.1 Holdingul 65
2.2.2 Grupurile de intreprinderi 66
2.3. Cooperarea intre intreprinderi 67
CAPITOLUL 3 ABORDAREA SISTEMICA SI FUNCTIONALA A INTREPRINDERII 75
3.1 Abordarea sistemica 75
3.2 Abordarea functionala 78
CAPITOLUL 4 FUNCTIUNEA COMERCIALA 82
4.1 Activitatea de studiu-informare 83
4.2 Activitatea de vanzare 86
4.3 Activitatea de aprovizionare 88
CAPTTOLUL 5 FUNCTIUNEA FINANCIAR - CONTABILA 98
5.1 Activitatea contabila 99
5.2 Activitatea financiara 104
5.2.1 Planificarea financiara 106
5.2.2 Bugetul - parghie de control a activitatii intreprinderii 107
5.2.3 Analiza financiara a intreprinderii 109
CAPITOLUL 6 FUNCTIUNEA DE PERSONAL 113
6.1. Notiuni introductive 113
6.2 Analiza necesarului de personal 114
6.3 Recrutarea si selectia personalului 115
6.4 Evaluarea performantelor personalului 122
6.5 Motivarea personalului 128
6.6 Recompensarea personalului 135
CAPITOLUL 7 FUNCTIUNEA DE PRODUCTIE 145
7.1. Productia. Concept. Criterii de clasificare. Tipuri 145
7.2. Organizarea productiei de baza 150
7.3 Organizarea productiei individuale si de serie mica 154
7.4. Programarea si urmarirea productiei 156
7.5 Ciclul de productie 163
7.6 Tendinte in organizarea productiei. Politici de productie 167
CAPITOLUL 8 FUNCTIUNEA DE CERCETARE - DEZVOLTARE 170
8.1. Notiuni privind modernizarea si restructurarea intreprinderii 170
8.2. Impactul creativitatii si inovarii asupra competitivitatii 173
8.3. Tehnica innoirii produselor 174
8.4. Viata economica a unui produs 176
8.5. Asimilarea de produse si tehnologii noi 177
8.5.1. Notiuni introductive 177
8.5.2 Conceperea produselor noi 179
8.5.3. Pregatirea tehnologica a productiei 180
8.5.4 Stabilirea variantei optime a procesului de productie 180
8.5.5. Executarea prototipului, incercarea si omologarea lui 183
8.5.6. Executarea seriei zero, a capului de serie si a lotului experimental 184
8.5.7. Pregatirea materiala si organizatorica a productiei 184
8.5.8. Analiza valorii - metoda de cercetare proiectare a produselor 185
8.5.9 Cai de reducere a duratei ciclului cercetare - proiectare -productie 187
CAPITOLUL 9 PLANUL DE AFACERI AL INTREPRINDERII 189
9.1 Utilitatea planului de afaceri 189
9.2 Caracteristicile planului de afaceri 195
9.3 Dimensiunea si continutul planului de afaceri 202
BIBLIOGRAFIE 209

Extras din curs:

Economia intreprinderii este o disciplina teoretico-aplicativa care asigura cunostinte fundamentale despre procesele economice care au loc la nivel microeconomic, dar directioneaza abordarile spre domeniul economico-organizatoric. Economia intreprinderii este o stiinta interdisciplinara, in legatura directa cu alte stiinte (discipline) economice (management, marketing, drept, economia muncii, contabilitate, finante etc.).

Conceptul de intreprindere

Intreprinderea poate fi definita drept o entitate rezultata in urma unei interactiuni continue intre resursele materiale, financiare si umane care alcatuiesc continutul sau omogen si o serie de elemente extreme de variate, care alcatuiesc mediul extern. Intr-o astfel de abordare intreprinderea apare ca o componenta a mediului social-economic.

Notiunea de intreprindere are la origine cuvantul francez "entreprise". De multe ori se utilizeaza cu acelasi sens si notiunea de unitate economica, firma sau companie.

Caracteristicile intreprinderii

Intreprinderea poate fi descrisa prin patru caracteristici principale:

o unitate economica si de productie,

o celula a societatii,

o centru de decizie economica,

o creatoare de valoare adaugata si agent de repartitie a veniturilor.

1. Intreprinderea este o unitate economica si de productie deoarece principala functie este producerea de bunuri si servicii destinate vanzarii.

2. Intreprinderea este o celula de baza a societatii, avand o importanta functie sociala. Functia sociala a intreprinderii rezida in faptul ca angajeaza personal si satisface un anumit numar de nevoi ale angajatilor sai.

3. Intreprinderea este un centru de decizie economica si ca urmare joaca un rol important in economia de piata, intrucat ea hotaraste natura produselor si serviciilor pe care le va obtine, combinatia factorilor, tehnologiile practicate, preturile in relatie cu cererea si oferta de pe piata etc.

4. Fiind o unitate producatoare de marfuri, intreprinderea este si un agent de repartitie a veniturilor. Din valoarea produsa de intreprindere se scade valoarea consumurilor intermediare (materii prime, materiale, energie etc.) si rezulta valoarea adaugata. O mare parte din valoarea adaugata a intreprinderii revine altor agenti economici :

o impozite - bugetului de stat,

o cotizatii - bugetelor de asigurari sociale, de sanatate si de somaj,

o dobanzi - institutiilor de credit,

o dividende - actionarilor sau asociatilor;

o salarii si participarea la profit - salariatilor.

Din valoarea adaugata sub forma de autofinantare revine intreprinderii partea destinata fondului de amortizare si provizioanelor, ca si cea destinata constituirii fondurilor de investitii si de rezerva.

Mediul intreprinderii

Continutul mediului social-economic vizeaza un ansamblu de elemente de natura diferita, precum politica, economica, tehnico-stiintifica, manifestate pe plan national si international care actioneaza asupra unitatilor in stransa interdependenta. Aceste elemente se gasesc la un moment dat intr-un raport care asigura echilibrul mediului, in dinamica, insa, apar modificari conducand la evolutia sistemului economic. Aceasta se realizeaza sub actiunea permanenta a unor factori, care sub impactul revolutiei tehnico-stiintifice genereaza activitati noi. Satisfacerea acestora presupune aparitia unui agent de mediu care intra in relatie cu ceilalti agenti. De aici rezulta ca intreprinderea este un produs, un rezultat al mediului social-economic si nu poate exista in afara mediului

Analiza diferitelor circumstante existente si a efectelor acestora asupra economiei intreprinderii pune in evidenta trei tipuri de mediu:

o mediu stabil - unde schimbarile sunt rare, de mica amploare si usor previzibile;

o mediu schimbator - unde schimbarile sunt frecvente, de o amploare variabila si in general previzibile;

o mediu turbulent - unde schimbarile sunt foarte frecvente, de amploare variabila, cu incidente profunde asupra activitatii intreprinderii si greu de anticipat.

O analiza a componentelor mediului ambiant necesita incadrarea acestora in micromediul si macromediul intreprinderii.

A. Micromediul intreprinderii cuprinde ansamblul componentelor cu care aceasta intra in relatii directe, pe termen scurt. Dintre acestea fac parte:

a) furnizorii de materii prime si marfuri,

b) prestatorii de servicii,

c) furnizorii fortei de munca,

d) clientii,

e) concurentii,

f) organismele si administratiile publice.

B. Macromediul cuprinde ansamblul factorilor de ordin general, cu actiune indirecta si pe termen lung asupra activitatii intreprinderii. In general, printre componentele macromediului intreprinderii se numara:

Bibliografie:

Andreica, M., Metode si modele ale planificarii, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1988.

Baciu, A., Dulia, T., Sistemul informational integrat al costurilor, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1981.

Badea, F., Bagu, C., Deac, V., Managementul productiei industriale, Ed. All, Bucuresti 1998.

Bacanu, B., Managementul strategic, Ed. Teora, Bucuresti, 1997.

Barbulescu, C., Lefter, V., Gavrila, T. s.a., Economia si gestiunea intreprinderii, Ed. Economica, Bucuresti, 1995.

Barbulescu, C., Sisteme strategice ale intreprinderi, Editura Economica, Bucuresti, 1999.

Bessis, J., Galai, D. , Hiller, L., Kienast, P., Planul de afaceri, Societatea Stiinta si Tehnica S.A., Bucuresti, 1997.

Blake, R., Mouton, J., La troisieme dimension du management, Les editions d'organization, Paris, 1987.

Boldur, G., Procese informationale si de decizie in economie, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1969.

Budica, I., Economia intreprinderii, Editura Universitaria, Craiova, 2007.

Burloiu, Petre, Economia muncii, probleme actuale, Lumina Lex, Bucuresti, 1993.

Constantinescu, D., Tumbar, C., Economia intreprinderii, Ed. Vlad & Vrad, Craiova, 1995.

Cyert, R., March, J.S., A Behavioral Theory of the Firm, Prentince Hall, Inc. Englewood Cliffs, New Jersey, 1966.

Dalota, M., Donath, L., Managementul firmei prin planul de afaceri, Ed. Sedona, Timisoara, 1997.

Dalota, M., Dalota, S. , Management strategic. Intocmirea planului de afaceri, Ed. Orizonturi Universitare, Timisoara, 2000.

Daianu, Daniel, Functionarea economiei si echilibrul pietei, Editura Academiei Romane, Bucuresti, 1992.

Deaconu, A., Economia

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Economia intreprinderii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
211 pagini
Imagini extrase:
211 imagini
Nr cuvinte:
41 150 cuvinte
Nr caractere:
226 885 caractere
Marime:
170.07KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Tag-uri:
Economie, firma, dezvoltare
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!