Economia intreprinderii este o disciplina teoretico-aplicativa care asigura cunostinte fundamentale despre procesele economice care au loc la nivel microeconomic, dar directioneaza abordarile spre domeniul economico-organizatoric. Economia intreprinderii este o stiinta interdisciplinara, in legatura directa cu alte stiinte (discipline) economice (management, marketing, drept, economia muncii, contabilitate, finante etc.).
Conceptul de intreprindere
Intreprinderea poate fi definita drept o entitate rezultata in urma unei interactiuni continue intre resursele materiale, financiare si umane care alcatuiesc continutul sau omogen si o serie de elemente extreme de variate, care alcatuiesc mediul extern. Intr-o astfel de abordare intreprinderea apare ca o componenta a mediului social-economic.
Notiunea de intreprindere are la origine cuvantul francez "entreprise". De multe ori se utilizeaza cu acelasi sens si notiunea de unitate economica, firma sau companie.
Caracteristicile intreprinderii
Intreprinderea poate fi descrisa prin patru caracteristici principale:
o unitate economica si de productie,
o celula a societatii,
o centru de decizie economica,
o creatoare de valoare adaugata si agent de repartitie a veniturilor.
1. Intreprinderea este o unitate economica si de productie deoarece principala functie este producerea de bunuri si servicii destinate vanzarii.
2. Intreprinderea este o celula de baza a societatii, avand o importanta functie sociala. Functia sociala a intreprinderii rezida in faptul ca angajeaza personal si satisface un anumit numar de nevoi ale angajatilor sai.
3. Intreprinderea este un centru de decizie economica si ca urmare joaca un rol important in economia de piata, intrucat ea hotaraste natura produselor si serviciilor pe care le va obtine, combinatia factorilor, tehnologiile practicate, preturile in relatie cu cererea si oferta de pe piata etc.
4. Fiind o unitate producatoare de marfuri, intreprinderea este si un agent de repartitie a veniturilor. Din valoarea produsa de intreprindere se scade valoarea consumurilor intermediare (materii prime, materiale, energie etc.) si rezulta valoarea adaugata. O mare parte din valoarea adaugata a intreprinderii revine altor agenti economici :
o impozite - bugetului de stat,
o cotizatii - bugetelor de asigurari sociale, de sanatate si de somaj,
o dobanzi - institutiilor de credit,
o dividende - actionarilor sau asociatilor;
o salarii si participarea la profit - salariatilor.
Din valoarea adaugata sub forma de autofinantare revine intreprinderii partea destinata fondului de amortizare si provizioanelor, ca si cea destinata constituirii fondurilor de investitii si de rezerva.
Mediul intreprinderii
Continutul mediului social-economic vizeaza un ansamblu de elemente de natura diferita, precum politica, economica, tehnico-stiintifica, manifestate pe plan national si international care actioneaza asupra unitatilor in stransa interdependenta. Aceste elemente se gasesc la un moment dat intr-un raport care asigura echilibrul mediului, in dinamica, insa, apar modificari conducand la evolutia sistemului economic. Aceasta se realizeaza sub actiunea permanenta a unor factori, care sub impactul revolutiei tehnico-stiintifice genereaza activitati noi. Satisfacerea acestora presupune aparitia unui agent de mediu care intra in relatie cu ceilalti agenti. De aici rezulta ca intreprinderea este un produs, un rezultat al mediului social-economic si nu poate exista in afara mediului
Analiza diferitelor circumstante existente si a efectelor acestora asupra economiei intreprinderii pune in evidenta trei tipuri de mediu:
o mediu stabil - unde schimbarile sunt rare, de mica amploare si usor previzibile;
o mediu schimbator - unde schimbarile sunt frecvente, de o amploare variabila si in general previzibile;
o mediu turbulent - unde schimbarile sunt foarte frecvente, de amploare variabila, cu incidente profunde asupra activitatii intreprinderii si greu de anticipat.
O analiza a componentelor mediului ambiant necesita incadrarea acestora in micromediul si macromediul intreprinderii.
A. Micromediul intreprinderii cuprinde ansamblul componentelor cu care aceasta intra in relatii directe, pe termen scurt. Dintre acestea fac parte:
a) furnizorii de materii prime si marfuri,
b) prestatorii de servicii,
c) furnizorii fortei de munca,
d) clientii,
e) concurentii,
f) organismele si administratiile publice.
B. Macromediul cuprinde ansamblul factorilor de ordin general, cu actiune indirecta si pe termen lung asupra activitatii intreprinderii. In general, printre componentele macromediului intreprinderii se numara:
Andreica, M., Metode si modele ale planificarii, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1988.
Baciu, A., Dulia, T., Sistemul informational integrat al costurilor, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1981.
Badea, F., Bagu, C., Deac, V., Managementul productiei industriale, Ed. All, Bucuresti 1998.
Bacanu, B., Managementul strategic, Ed. Teora, Bucuresti, 1997.
Barbulescu, C., Lefter, V., Gavrila, T. s.a., Economia si gestiunea intreprinderii, Ed. Economica, Bucuresti, 1995.
Barbulescu, C., Sisteme strategice ale intreprinderi, Editura Economica, Bucuresti, 1999.
Bessis, J., Galai, D. , Hiller, L., Kienast, P., Planul de afaceri, Societatea Stiinta si Tehnica S.A., Bucuresti, 1997.
Blake, R., Mouton, J., La troisieme dimension du management, Les editions d'organization, Paris, 1987.
Boldur, G., Procese informationale si de decizie in economie, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1969.
Budica, I., Economia intreprinderii, Editura Universitaria, Craiova, 2007.
Burloiu, Petre, Economia muncii, probleme actuale, Lumina Lex, Bucuresti, 1993.
Constantinescu, D., Tumbar, C., Economia intreprinderii, Ed. Vlad & Vrad, Craiova, 1995.
Cyert, R., March, J.S., A Behavioral Theory of the Firm, Prentince Hall, Inc. Englewood Cliffs, New Jersey, 1966.
Dalota, M., Donath, L., Managementul firmei prin planul de afaceri, Ed. Sedona, Timisoara, 1997.
Dalota, M., Dalota, S. , Management strategic. Intocmirea planului de afaceri, Ed. Orizonturi Universitare, Timisoara, 2000.
Daianu, Daniel, Functionarea economiei si echilibrul pietei, Editura Academiei Romane, Bucuresti, 1992.
Deaconu, A., Economia
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.