Comunicarea poate fi definita ca:
- "procesul prin care o persoana (sau un grup) transmite un continut conceptual (o atitudine, o stare emotionala, o dorinta etc.) unei alte persoane sau unui alt grup"
- "arta transmiterii informatiilor, ideilor si atitudinilor de la o persoana la alta"
- "trecerea unei informatii de la un emitator la un receptor"
- "comunicarea reprezinta o caracteristica fundamentala a fiintei umane si exprima universalul, spre deosebire de comunicatie, care se refera la instrumentele, la tehnicile sitehnologiile ce inlesnesc si amplifica procesul decomunicare intre indivizi si intre colectivitati, conferindule,in anumite cazuri, un caracter de masa"
- "a face cunoscut, a da de stire, a informa, a instiinta, aspune"
- "ansamblul proceselor fizice si psihologice prin care se efectueaza operatia in relatie cu una sau mai multe persoane in vederea obtinerii unor anumite obiective"6
Paul Watzlawick considera comunicarea ca fiind "conditio sine qua non'' a vietii omenesti si a ordinii sociale" . Parerile difera, insa, de la autor la autor, asa incat unii vad in comunicare, ca act in sine, o premisa necesara pentru functionarea oricarui sistem social.
Acestia arata ca termenul de "comunicatio" nu se refera doar la comunicare ci si la comunitate, care la randul ei inseamna organizare, implicand obligatoriu comunicarea intre indivizii care o alcatuiesc.
O forma simpla de comunicare a fost propusa de Karl Buhler, in 1934, in lucrarea sa "Die Sprachtheorie" (Fig. 1), completata ulterior de Roman Jakobson (Fig. 2)
Fig. 2 Schema lui Roman Jakobson
E.M.R. = emitator, mesaj, receptor
Schema lui Jakobson este mai complexa, deoarece acesta i-a adaugat trei componente C.C.C. = cod, canal, context
Dictionar de termeni:
E = emitator, cel care emite un mesaj sau initiaza comunicarea
R = receptor, cel care primeste mesajul
M = mesajul, informatia emisa de E si receptata de R
Relatia de comunicare se realizeaza dupa cum urmeaza:
- emitatorul trimite un mesaj, care va fi inscris intr-un cod prin procesul numit codare; odata ajuns la receptor, mesajul va fi supus
actiunii de decodare, adica de descifrare a informatiei transmise.
Mesajul in ca uza are intotdeauna un scop bine determinat, in sensul ca emitentul are scopul de a oferi informatia, iar receptorul are scopul de a o recepta.
Barlow C.W.& Eisen P.G., Purchasing negotiations , CBI Publishing Companz , Inc., Boston ,1983,
Birkenbil F.Vera , Antrenamentul Counicarii sau arta de a ne intelege , Gemma Press , Bucuresti 1999
Carnegie D, Secretele Succesului , Editura Cartea Veche Bucuresti 2000.
Giblin L. Arta deyvoltarii relatiilor interumane , Editura Curtea Veche , Bucuresti 2000.
Hiltrop M.J. Arta Negocierii , Editura Teorra , Bucuresti 1998
Jagot P.C. , Puterea vointei , Editura Orfeu , Bucuresti 2000.
Kennedy G. Negocierea perfecta , Editura National Bucuresti 1998.
Kennedy G. Negocieri, Editura Nemira Bucuresti 1998.
Plaias I ., Negocierea Afacerilor , Editura Risoprint , Cluj Napoca , 2003.
Prutianu St. , Comunicare si Negociere in afaceri , Editura Polirom , Iasi 1998
Prutianu St. , Manual de Comunicare si Negociere in afaceri , Editura Polirom , Iasi 2000
Randolph&Straton , Arta de a negocia , Bucuresti 1997
Soitu L , Comunicare si actiune , Institutul European , Bucuresti , 1997.
Voiculescu D. Negocierea - forma de comunicare in relsatiile interumane , Editura Stiintifica Bucuresti 1991
Ziglar Z. Dincolo de virf, Editura Curtea Veche , Bucuresti 2000
Ziglar Z. Arta Vanzarii , Editura Curtea Veche , Bucuresti 2000.
www.mie.ro
www.e_guvernare.ro
www.comunicare.ro
www.academiaonline.ro
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.