Comunicare și Limbaj Economic

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

I. INTRODUCERE ÎN STUDIUL LIMBAJULUI ECONOMIC
1. Ce este limbajul?
2. Acceptii date limbajului.
II. TEORII DESPRE LIMBAJ CU APLICATIE LA LIMBAJUL
ECONOMIC
1. Conceptia lui Alfred Tarski despre adevarul obiectiv si limbaj
2. Michel Foucault depre arheologia cunoasterii si epistema
limbajului
3. Descriere, argumentare, imaginatie si limbaj la Karl Popper
III. DESPRE ETIMOLOGIA UNOR CONCEPTE ECONOMICE
1. Geneza unor concepte economice
2. Metafore si alte expresii utilizate în discursurile economice
IV. LIMBAJUL ECONOMIC
1. Influente din alte domenii ale cunoasterii asupra limbajului
economic.
2. Plasticizarea limbajului economic.
3. Limbajul animist si limba de lemn.
V. COMUNICARE SI LIMBAJ ECONOMIC
1. Semne si semnale în economie
2. Informatii, mesaje si zvonuri
VI. ISTORIA STIINTEI ECONOMICE SI LIMBAJUL ECONOMIC
1. Gândirea economica si stiinta economica.
2. Emanciparea stiintei economice de politica si morala.
3. Reîntorcerea la politica.
VII. PREMISE EPISTEMOLOGICE ALE COMUNICARII
TEORIILOR ECONOMICE
1. Domeniul economic
2. Faptele economice
3. Microeconomie si macroeconomie
4. Teorii si modele
5. Ipoteze, axiome si principii
VIII. IDEI, TEORII SI CONCEPTII DESPRE INFORMATIA
ECONOMICA
1. Costurile de tranzactionare si firma
2. Informatia imperfecta si concurenta imperfecta
3. Drepturile de proprietate si piata
4. Informatia asimetrica
5. Capitalul uman, cautarea si informatia
IX. TEORIILE ECONOMICE SI MESAJUL LOR
1. „Avutia natiunilor”
2. „Capitalul”
3. „Teoria generala”
ANEXE
BIBLIOGRAFIE
NOTE

Extras din curs:

CAPITOLUL I

INTRODUCERE ÎN STUDIUL LIMBAJULUI ECONOMIC

1. CE ESTE LIMBAJUL?

În economie, desi se întâlnesc tipuri diverse de limbaj vorbit, gestual, sonor,

vizual, al corpului, cel mai important pentru aprofundarea cunostintelor

economice este limbajul economic scris si vorbit. Limbajul economic scris si

vorbit se prezinta cu o structura complexa aflata într-o continua schimbare si

îmbogatire. Se poate spune ca modificarile din ordinea economiei induc

modificari ale limbajului economic. Oamenii schimba idei, informatii, opinii în

mod voluntar, la fel cum în economie schimba bunuri; oamenii de stiinta

coopereaza între ei, comunicându-si ideile; profesorii folosesc comunicarea

didactica pentru a-si învata elevii alfabetul economiei1. Toti sunt beneficiarii

diviziunii cunoasterii, toti câstiga de pe urma schimbului de idei cu ceilalti, toti

folosesc limbajul pentru a-si realiza interesul personal.

Limbajul economic ne apare astazi ca un amestec greu de separat între limbajul

propriu al stiintei economice si limbajul împrumutat din alte domenii ale

cunoasterii.

Limbajul economic traditional s-a dovedit insuficient pentru a explica situatii

economice noi. Dificultatile legate de limitele limbajului traditional de a explica

unele fenomene economice au determinat economistii sa recurga fie la

1 Friedman, M. & R. (1998) Liber sa alegi. Un punct de vedere personal, Editura ALL, Bucuresti, pg. 20-22.

împrumuturi lingvistice (din fizica, medicina, psihologie, sport, etc.), fie la

inventarea unui nou limbaj.

Toate acestea au condus la afirmatia, destul de repede îmbratisate de o buna

parte a comunitatii stiintei economice, potrivit careia stiinta economica ar suferi

de „balcanism lingvistic”2 si, în consecinta, orice încercare de comunicare a

rezultatelor sale ar fi nepotrivita, fiind lipsita de sens.

Din perspectiva comunicarii, limbajul economic se dovedeste a fi nu numai

"moneda" schimbului de idei, ci si o buna sursa de subiecte ale controverselor

dintre economisti.

2. ACCEPTII DATE LIMBAJULUI

Potrivit dictionarelor limbajul are trei mari acceptii:

 Sistem de comunicare alcatuit din sunete specifice oamenilor, prin

care caestia îsi exprima gândurile, dorintele si sentimentele. Din

aceasta perpectiva, limbajul economic apare ca un limbaj

specializat, ca un limbaj al unui domeniu de cercetare;

 În sens figurativ, limbajul reprezinta mijloculde exprimare a ideilor

si sentimentelor prin imagine, culoare, sunete (inclusiv sunete

muzicale), gestica, mimica;

 În acceptie tehnicista, limbajul este definit ca un sistem de caractere

si simboluri folosit în programare.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comunicare si Limbaj Economic.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
7.3/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
130 pagini
Imagini extrase:
130 imagini
Nr cuvinte:
37 902 cuvinte
Nr caractere:
205 011 caractere
Marime:
761.71KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Profesorului:
Angela Rogojanu
Sus!