CAPITOLUL I
INTRODUCERE ÎN STUDIUL LIMBAJULUI ECONOMIC
1. CE ESTE LIMBAJUL?
În economie, desi se întâlnesc tipuri diverse de limbaj vorbit, gestual, sonor,
vizual, al corpului, cel mai important pentru aprofundarea cunostintelor
economice este limbajul economic scris si vorbit. Limbajul economic scris si
vorbit se prezinta cu o structura complexa aflata într-o continua schimbare si
îmbogatire. Se poate spune ca modificarile din ordinea economiei induc
modificari ale limbajului economic. Oamenii schimba idei, informatii, opinii în
mod voluntar, la fel cum în economie schimba bunuri; oamenii de stiinta
coopereaza între ei, comunicându-si ideile; profesorii folosesc comunicarea
didactica pentru a-si învata elevii alfabetul economiei1. Toti sunt beneficiarii
diviziunii cunoasterii, toti câstiga de pe urma schimbului de idei cu ceilalti, toti
folosesc limbajul pentru a-si realiza interesul personal.
Limbajul economic ne apare astazi ca un amestec greu de separat între limbajul
propriu al stiintei economice si limbajul împrumutat din alte domenii ale
cunoasterii.
Limbajul economic traditional s-a dovedit insuficient pentru a explica situatii
economice noi. Dificultatile legate de limitele limbajului traditional de a explica
unele fenomene economice au determinat economistii sa recurga fie la
1 Friedman, M. & R. (1998) Liber sa alegi. Un punct de vedere personal, Editura ALL, Bucuresti, pg. 20-22.
împrumuturi lingvistice (din fizica, medicina, psihologie, sport, etc.), fie la
inventarea unui nou limbaj.
Toate acestea au condus la afirmatia, destul de repede îmbratisate de o buna
parte a comunitatii stiintei economice, potrivit careia stiinta economica ar suferi
de „balcanism lingvistic”2 si, în consecinta, orice încercare de comunicare a
rezultatelor sale ar fi nepotrivita, fiind lipsita de sens.
Din perspectiva comunicarii, limbajul economic se dovedeste a fi nu numai
"moneda" schimbului de idei, ci si o buna sursa de subiecte ale controverselor
dintre economisti.
2. ACCEPTII DATE LIMBAJULUI
Potrivit dictionarelor limbajul are trei mari acceptii:
Sistem de comunicare alcatuit din sunete specifice oamenilor, prin
care caestia îsi exprima gândurile, dorintele si sentimentele. Din
aceasta perpectiva, limbajul economic apare ca un limbaj
specializat, ca un limbaj al unui domeniu de cercetare;
În sens figurativ, limbajul reprezinta mijloculde exprimare a ideilor
si sentimentelor prin imagine, culoare, sunete (inclusiv sunete
muzicale), gestica, mimica;
În acceptie tehnicista, limbajul este definit ca un sistem de caractere
si simboluri folosit în programare.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.