Dupa parcurgerea acestui capitol ar trebui sa fiti capabili sa:
- Descrieti factorii din mediul extern general care influenteaza activitatea unei firme
- Utilizati cadrul conceptual al celor cinci forte pentru a descrie structura mediului
concurential al unei firme
- Definiti grupurile strategice si sa utilizati analiza acestora pentru o mai buna intelegere a
concurentei
Analiza strategica a mediului extern
8
1.1. Analiza mediului extern general (PEST)
- Mediul extern al unei organizatii cuprinde toate elementele care exista dincolo de granitele
acesteia si care au potentialul de a influenta activitatea organizatiei
- Trei aspecte majore evidentiaza importanta analizei mediului extern al organizatiei in
formularea strategiei acesteia:
- diversitatea factorilor care actioneaza in mediul extern, care de cele mai multe ori nu
sunt surprinsi si intelesi in totalitatea lor
- viteza de schimbare a factorilor din mediul extern - cum ar fi de exemplu ritmul
schimbarilor tehnologice sau al mijloacelor de comunicare pe plan mondial
- complexitatea factorilor care actioneaza in mediul extern - de multe ori managerii au
tendinta de a simplifica schimbarile sau evolutiile factorilor din mediu, de exemplu
printr-o abordarea exclusiv istorica si cu un accent redus pe tendintele viitoare
- In general, mediul extern include concurenti, resurse, tehnologii, conditii economice care
influenteaza organizatia
- Nu include acele evenimente care sunt atat de departe de organizatie incat impactul lor asupra
acesteia nu este perceput
- Din punct de vedere conceptual poate fi structurat in doua componente: mediul extern general si
mediul extern direct
- Mediul extern general
- este componenta exterioara larg raspandita si care cuprinde factori care
influenteaza sau care pot influenta in mod indirect organizatia
- de exemplu, cresteri ale inflatiei sau schimbarile de pe piata fortei de munca fac
parte din mediul general al unei organizatii
- aceste evenimente nu influenteaza activitatile de zi cu zi, dar in final afecteaza
intr-o anumita masura toate organizatiile
- Mediul extern direct
- este mai apropiat organizatiei si include acele componente care interactioneaza in
mod curent cu organizatia si care influenteaza in mod direct activitatile de baza si
performanta acesteia
- an general se considera ca mediul extern direct include concurentii, furnizorii si
clientii
Management Strategic
9
- Relevanta in contextul managementului si marketingului strategic este analiza structurala a
sectoarelor de activitate1
- Mediul extern general
- Mediul extern general cuprinde elemente care influenteaza organizatia in timp, dar care
de cele mai multe ori nu au un impact direct asupra activitatilor de zi cu zi
- Analiza mediului extern general poate fi structurata conform modelului PEST in analiza
urmatoarelor categorii de factori:
- factori politici - legislativi
- factori economici
- factori socio - culturali
- factori tehologici
- factori de mediu
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.