Avutia cea mai importanta pentru o organizatie o reprezinta informatia. Fara existenta informatiilor o organizatie nu ar mai putea exista, iar pentru a supravetui aceste informatii trebuie utilizate corect, pentru a se putea obtine rezultate care sa conduca la alegerea celei mai bune solutii pentru prosperitatea acesteia. Pentru ca acest lucru sa fie posibil de realizat, aceste informatii trebuie stocate, triate (filtrate) si analizate in functie de necesitatile aparute intr-un anumit moment dat. Cea mai buna alegerea pentru ca aceste informatii sa fie coerente, si sa nu fie pierdute, sau distruse, in mod intentionat sau nu, este stocarea acestora in diverse baze de date.
De retinut este citatul lui Alvin Tofler " , iar informatia acumulata, o parte a avutiei nationale".
Cand un administrator de baze de date este intrebat ce instrument CASE (Computer Aided Software Engineering) foloseste in proiectarea, implementarea si analiza bazelor de date, unii vor raspunde Oracle Designer, altii CA ERWin/ERX sau Embarcadero ERStudio, iar altii vor opta pentru Rational Rose si lista poate continua. Desigur, optiunile de alegere a unui anumit instrument sunt dictate, in general, de preferinte de natura subiectiva - cunoasterea respectivului instrument fiind decisiva in alegerea produsului [Raicu, 2001].
4.1. Putina teorie
Inainte de a incepe prezentarea modalitatilor prin care se poate realiza proiectarea unei baze de date utilizand metodologia ORM (pentru exemplificare s-a ales produsul Microsoft(R) Visio(R) for Enterprise Architects) vom trecem in revista anumite notiuni, concepte etc. care sunt necesare pentru o mai buna intelegere a acestei metodologii.
Se stie ca un sistem informational cuprinde totalitatea resurselor care permit colectarea, administrarea, controlul si propagarea informatiilor intr-o organizatie. Atunci cand prelucrarea datelor se efectueaza prin intermediul calculatoarelor, acest sistem va cuprinde urmatoarele componente:
- baza de date;
- elementele software ale bazei de date;
- software de aplicatie;
- elementele hardware ale calculatorului;
- personalul care utilizeaza si dezvolta sistemul.
Dintre aceste componente baza de date constituie componenta fundamentala a sistemului informational, iar dezvoltarea si utilizarea sa trebuie privite din perspectiva cerintelor mai largi ale organizatiei. Prin urmare, ciclul de viata al unui sistem informational aferent unei organizatii este inerent legat de ciclul de viata al sistemului de baze de date care il sustine, si de asemenea, ciclul de viata al aplicatiei de tip baza de date este inerent legat de ciclul de viata al sistemului informational.
Ciclul de viata al unui sistem informational implica existenta mai multor faze:
- studiu de fezabilitate;
- analiza cerintelor;
- proiectarea conceptuala a datelor si operatiilor;
- proiectarea logica;
- proiectarea externa;
- realizarea de prototipuri;
- proiectarea interna si implementarea;
- testarea si validarea;
- intretinerea (mentenanta);
iar etapele principale ale ciclului de viata ale unei aplicatii de tip baza de date sunt [Conn & alt, 2001]:
- planificarea bazei de date;
- definirea sistemului;
- colectarea si analiza cerintelor;
- proiectarea bazei de date;
- alegerea sistemului SGBD (optional);
- proiectarea aplicatiei;
- realizarea prototipului (optional);
- implementarea;
- conversia si implementarea datelor;
- intretinerea operationala.
Etapa de proiectare a bazei de date reprezinta procesul de realizare a unui proiect pentru o baza de date, care va trata toate operatiile si obiectivele organizatiei. Calitatea unei aplicatii de baze de date depinde de proiectarea sa.
Scopurile etapei de proiectare a bazei de date sunt:
- reprezentarea datelor si a relatiilor dintre ele, necesare tuturor domeniilor de aplicatie si grupurilor de utilizatori principali;
- furnizarea unui model de date care sa accepte efectuarea oricarei tranzactii necesare asupra datelor;
- specificarea unui proiect minimal, structurat in mod adecvat pentru realizarea cerintelor stabilite privind performantele sistemului, cum ar fi timpul de raspuns.
In proiectarea unui sistem de baze de date se pot utiliza mai multe strategii de abordare dintre care cele mai cunoscute sunt:
- Proiectare de jos in sus (bottom-up sau ascendenta), care incepe prin definirea atributelor, a asociatiilor dintre atribute, si in final gruparea acestora in entitati. Un astfel de tip de abordare este reprezentat de procesul de normalizare. Normalizarea implica identificarea atributelor necesare si plasarea lor in tabele normalizate, bazate pe dependentele functionale dintre atribute. Acest tip de proiectare a unui sistem de baze de date este indicat in proiectarea unor baze de date simple, cu un numar relativ mic de atribute.
- Proiectare de sus in jos (top-down sau descendenta), este indicata in proiectarea unor aplicatii de tip baze de date complexe. Aceasta incepe cu realizarea unor modele de date, care contin cateva entitati si relatii de nivel inalt, dupa care se aplica rafinari succesive de sus in jos, pentru a identifica entitatile, relatiile si atributele asociate de nivel jos. Acest tip de abordarea este specific modelului Entitate - Relatie, care incepe cu identificarea entitatilor si relatiilor dintre ele care prezinta interes pentru organizatie.
De asemenea, toate metodologiile utilizate in etapa de proiectare
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.