Bazele programării calculatoarelor

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. Cum programam?
- Tema 1
2. Structura unui program C
3. Instructiuni ale limbajului C
4. Operatori si expresii
- Tema 2
5. Pointeri
6. Functii
- Tema 3
7. Tablouri de date
- Tema 4
8. Siruri de caractere
- Tema 5
9. Structuri
- Tema 6
10. Fisiere
- Tema 7
11. Exemple de subiecte de examen
12. Bibliografie

Extras din curs:

Avem nevoie de:

- Un editor pentru crearea fisierului sursa C;

- Un compilator care sa converteasca fisierul sursa intr-un fisier executabil.

In general editorul si compilatorul sunt combinate intr-un pachet.

Un compilator din domeniul public este GNU C++, care poate fi descarcat de la adresa www.delorie.com/djgpp/

Un editor care face legatura cu toate celelalte instrumente GNU C++ intr-un pachet integrat este interfata rhide.

Tema 1

Sa se instaleze compilatorul GNU C++ si interfata rhide.

2. Structura unui program C

Componentele limbajului de programare sunt vocabularul (semantica) si gramatica (sintaxa). Vocabularul este un set de cuvinte cheie prin intermediul carora este alcatuit un program. Standardul ANSI C defineste un set de 32 de cuvinte cheie. Sintaxa stabileste regulile de combinare a acestor cuvinte cheie pentru a forma un program.

Un program C este alcatuit din:

- Declaratii de functii (prototipuri)

- Definitii de functii

- Declaratii de variabile

- Definitii de variabile

- Definitii de tipuri de date

- Directive preprocesor (linii care incep cu #)

Prototipul unei functii este o declaratie care specifica numele, tipul functiei si tipul argumentelor. Definitia unei functii este o secventa de instructiuni, declaratii si comentarii. Toate instructiunile se termina cu ";"

In orice program C trebuie sa existe functia main(). Aceasta este functia cu care incepe executia programului. Iata un exemplu de program in C:

#include <stdio.h>

main()

{

printf("Primul program C");

}

#include nu este o instructiune a limbajului C, ci o instructiune data compilatorului, instruind preprocesorul sa include in program fisierul header stdio.h. Un fisier header este un fisier care contine informatii despre functiile din biblioteca standard. In urma instructiunii de includere a fisierului stdio.h, acesta este concatenat cu urmatoarele linii ale programului, compilandu-se fisierul rezultat din aceasta concatenare.

Repartizarea textului sursa pe linii nu este importanta pentru compilatorul de C, care ignora spatiile. Asadar nu conteaza in ce coloana apare o instructiune, o paranteza acolada sau numele unei functii. Pentru usurinta citirii programului este insa important sa se respecte o conventie de aliniere a textului sursa.

Atentie!

Unitatile lexicale nu pot fi despartite de pe o linie pe alta.

Unitati lexicale (atomi, "tokens")

- Cuvinte cheie

- Identificatori

- Constante

- Siruri constante

- Operatori

Cuvintele cheie sunt nume predefinite, cu semnificatie speciala pentru compilator. Aceste cuvinte sunt rezervate (nu pot fi folosite de catre programator pentru identificatori) si trebuie scrise cu litere mici.

Bibliografie:

1. Brian Kernighan si Dennis Ritchie, "Limbajul C", Editura TEORA, 1998-2004.

2. Herbert Schildt, "Manual C complet", Editura TEORA, 1998.

3. Dr. Kris Jamsa & Lars Klander, "Totul despre C si C++", Editura TEORA, 2003, 1999.

4. Doina Hrinciuc Logofatu, "C++. Probleme rezolvate si algoritmi", Editura POLIROM, Iasi, 2001.

5. Damian Costea, "Initiere in limbajul C", Editura TEORA, 1995.

6. Bogdan Patrut, "Aplicatii in C si C++", Editura TEORA, 2003,1998.

7. Bruce Eckel, "Thinking in C++", http://carti.ss.pub.ro/

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Bazele Programarii Calculatoarelor.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
35 pagini
Imagini extrase:
35 imagini
Nr cuvinte:
4 364 cuvinte
Nr caractere:
26 977 caractere
Marime:
38.63KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Limbaje de Programare
Tag-uri:
algoritmi, sintaxa, variabile
Predat:
la facultate
Materie:
Limbaje de Programare
Sus!