1. Descrierea algoritmilor, limbajul Pseudocod.
1.1. Descrierea algoritmilor.
Prin algoritm putem inoelege o succesiune finito de operaoii. Acesta
presupune executarea unor calcule intr-o anumito ordine. Putem considera co un
algoritm este o secvenoo finito de propozioii ale unui limbaj de descriere a
algoritmilor. Fiecare propozioie a limbajului precizeazo o anumito regulo de
calcul, aoa cum se va observa atunci cand vom prezenta limbajul Pseudocod.
Algoritmii pe care ii descriem ar trebui so fie cat mai generali ( so rezolve o claso
de probleme de acelaoi tip), so dea rezultate intr-un anumit timp (finit, adico so se
termine oricare ar fi datele de intrare) oi de asemenea so asigure unicitatea
rezulatelor ori de cate ori se dau aceleaoi date de intrare. Aceste trei caracteristici
generalitate, finitudine oi unicitate trebuie so ne preocupe ori de cate ori scriem un
algoritm, indiferent de forma (scheme logice sau limbaj Pseudocod) in care este
prezentat acesta.
Schema logico este un mijloc de descriere a algoritmilor prin reprezentare
grafico. Regulile de calcul ale algoritmului sunt descrise prin blocuri (figuri
geometrice) reprezentand operaoiile (paoii) algoritmului, iar ordinea lor de
aplicare (succesiunea operaoiilor) este indicato prin sogeoi. Fiecorui tip de operaoie
ii este consacrato o figuro geometrico (un bloc tip) in interiorul coreia se va inscrie
operaoia din pasul respectiv. Datele utilizate intr-un algoritm pot fi variabile sau
constante (ioi pot modifica valoarea sau nu ). In descrierea unui algoritm,
intervin variabile care marcheazo atat datele cunoscute inioial, cat oi rezultatele
dorite, precum oi alte rezultate intermediare necesare in rezolvarea problemei.
Variabila defineote o morime care ioi poate schimba valoarea. Valorile pe care le
poate lua variabila aparoin unei muloimi D pe care o vom numi domeniul
variabilei. Prin variabilo vom inoelege tripletul (nume, domeniul D, valoare)
4
In continuare vor fi descrise blocurile ce descriu in schema logico o
anumito operaoie.
Blocurile delimitatoare (Start oi Stop) (figura 1a oi 1.b) vor marca
inceputul respectiv sfaroitul unui algoritm dat printr-o schemo logico. Descrierea
unui algoritm prin schemo logico va incepe cu un singur bloc Start oi se va
termina cu cel puoin un bloc Stop.
Blocurile de intrare/ieoire (Citeote oi Tiporeote) (figura 1.c oi 1.d) indico
introducerea unor Date de intrare respectiv extragerea unor Rezultate finale. Ele
permit precizarea datelor inioiale cunoscute in problemo oi tiporirea rezultatelor
cerute de problemo. Blocul Citeote inioializeazo variabilele din lista de intrare cu
valori corespunzotoare, iar blocul Tiporeote va preciza rezultatele oboinute (la
execuoia pe calculator cere afioarea pe ecran a valorilor expresiilor din lista de
ieoire).
Blocurile de atribuire (calcul) se utilizeazo in descrierea operaoiilor de
atribuire (:=). Printr-o astfel de operaoie, unei variabile var i se atribuie valoarea
calculato a unei expresii expr (figura 1.e).
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.
Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?