Introducere în Istoriografie

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

ISTORIOGRAFIE GENERALA / 3
I. ISTORIOGRAFIA GREACA SI ELENISTICA / 3
Intrebari recapitulative / 14
II. ISTORIOGRAFIA LATINA / 15
Intrebari recapitulative / 25
Bibliografie selectiva / 26
III. ISTORIOGRAFIE ROMANA / 27
PREMISELE APARITIEI SI DEZVOLTARII ISTORIOGRAFIEI ROMANE / 27
INCEPUTURILE ISTORIOGRAFIEI ROMANE-ANALELE ROMANO-SLAVE /28
IMPUNEREA ISTORIOGRAFIEI IN LIMBA NATIONALA. UMANISMUL / 29
ILUMINISMUL IN ISTORIOGRAFIA ROMANA. SCOALA ARDELEANA / 32
ISTORIOGRAFIA PASOPTISTA / 33
ISTORIOGRAFIA ROMANA DE LA UNIREA PRINCIPATELOR LA
MAREA UNIRE / 35
ISTORIOGRAFIA ROMANA INTERBELICA / 36
PROBLEME ALE ISTORIOGRAFIEI POSTBELICE / 38
Intrebari recapitulative / 39
Tema de control / 39
Bibliografie selectiva / 39

Extras din curs:

I. ISTORIOGRAFIA GREACA SI ELENISTICA

Ca si alte manifestari ale spiritului uman, istoriografia - in sensul propriu

al cuvantului - este un produs al Greciei antice. Faptul isi are explicatiile sale bine

definite. Ellada a oferit gandirii, in general, si celei istoriografice, in particular,

conditii mult mai favorabile decat acelea din Orientul antic. Ele rezulta, in primul

rand, din superioritatea structurii social-politice a Greciei antice. Spre deosebire de

Orient, unde imense teritorii sunt reunite sub puterea despotica a unui monarh,

considerat ca o zeitate pe tron, ceea ce nu ingaduia o viata politica si elimina

posibilitatea unei gandiri libere, in Grecia predominau statele-cetati; or,

multitudinea acestora si specificul organizarii lor au permis participarea unui mare

numar de cetateni la viata publica. Dezbaterile din agora, prin varietatea lor si

relativa libertate in care erau purtate, au contribuit nu numai la stimularea gandirii

politice, ci si la dezvoltarea generala a spiritului grec. Printre altele, ele erau de

natura sa stimuleze preocuparile pentru istorie; in dezbaterea unei probleme

contemporane, apelul la trecut era adesea indispensabil pentru argumentarea unei

anumite hotarari.

Pe de alta parte, trebuie sa avem in vedere orizontul mult mai larg al

elenilor in raport cu orientalii. Oraseni si navigatori in cea mai mare parte, ei au

intemeiat numeroase colonii, pe o arie intinsa, iar calatoriile maritime, uneori la

distante apreciabile, au constituit o indeletnicire de baza a lor. Ei au venit, astfel, in

contact cu realitati foarte diferite. Interesul pentru situatiile din alte locuri a fost, in

mod logic, asociat cu interesul pentru situatiile din alte timpuri; dealtfel, in primele

manifestari istoriografice, nu se face o distinctie intre descrierile geografice si

povestirile istorice.

In sfarsit, nasterea si dezvoltarea istoriografiei eline (practicata nu de

functionari, ca in statele despotice din Orient, ci de o intelectualitate libera) trebuie

raportate si la efervescenta atmosfera culturala din Grecia antica. In mod deosebit,

trebuie sa avem in vedere dezvoltarea literaturii si filosofiei, a unor domenii deci

inrudite cu istoriografia. Dealtfel, aceasta din urma a fost mult timp considerata ca

parte componenta a literaturii; ca si alte genuri literare, ea isi avea muza sa, Clio.

Aceasta apropiere era cu atat mai logica cu cat poetii si prozatorii isi alegeau

frecvent ca subiect fapte, reale si legendare, ale trecutului, cele mai adanci radacini

ale istoriografiei fiind cautate uneori inca in poemele homerice. In acelasi timp,

trebuie sa avem in vedere ca, in incercarea de a explica originea omului si a

societatii, elenii au apelat la mitologie, domeniu legat de literatura, dar care, mai

multa vreme, datorita spiritului lor religios si neputintei de a rezolva stiintific

problemele referitoare la timpurile mai indepartate, a fost incorporat si

istoriografiei.

O prima incercare sistematizata de a explica, pornind de la mitologie,

originea omenirii si fazele evolutiei ei apartine lui HESIOD, cu lucrarile sale

Teogonia (Originea zeilor) si Munci si zile. Prima din ele incepe cu mitul crearii

lumii si continua cu istoria generatiilor succesive de zei, prezentati intr-o lumina

4

mai arhaica decat la Homer. In Munci si zile, se incearca legarea trecutului de

prezent, intr-o tratare cronologica ale carei trepte sunt generatiile. Preluand si

amplificand o teorie orientala, Hesiod dezvolta ideea unei evolutii descendente a

omenirii, sugerata si de simbolizarea varstelor ei prin diferite metale (aurul,

argintul, bronzul, fierul). Initial, in epoca de aur, omul a fost fericit, dar voind sa-i

egalizeze pe zei prin focul rapit de Prometeu, acestia l-au pedepsit, varstele de

argint si de bronz constituind un continuu declin. Preocuparile pentru trecut s-au

amplificat in secolul al VI-lea i.Hr., in orasele din Ionia. Aici a aparut o bogata

literatura istorico-geografica, ilustrata de logografi (scriitori in proza). Acestia nu

sunt insa istorici in sensul propriu al cuvantului, ei osciland intre poezia epica si

noul spirit filosofic care se afirma in aceasta perioada, intre mitologie si realitate,

ceea ce confera scrierilor lor un caracter mixt, contradictoriu. A contribuit la

aceasta si faptul ca, adesea, ei isi aleg subiectele din trecutul indepartat (genealogii

ale gintilor nobile, care de obicei incepeau cu zeii, legende despre intemeierea

oraselor s.a.). Totusi, meritele logografilor in pregatirea terenului pentru

istoriografie sunt incontestabile. Mai intai, ei au desfasurat un efort considerabil

pentru documentare. In tendinta de a strange informatii cat mai ample si mai

sigure, ei au practicat in mod curent constatarea la fata locului (autopsia).

Culegerea unui material eterogen a determinat si aparitia primelor incercari critice.

Apoi, logografii nu se ocupa numai de istoria cetatilor grecesti, ci si de aceea a

altor populatii si state, ceea ce contribuia la largirea orizontului scrierilor lor. In ele

apar, pentru prima data, consideratii despre structura politica a statelor orientale, in

raport cu polisurile grecesti. Astfel se impune si metoda comparativa. In sfarsit,

logografii nu-si propun numai simpla informare, deslusirea adevarului, ci urmaresc

sa faca nemuritoare faptele marete ale trecutului, toate acestea intr-o forma

influentata de epopee, dar utilizand uneori si un inceput de stil stiintific. Cei mai

importanti dintre ei sunt Hecateu din Milet si Hellanicos din Mitilene.

Om politic si carturar, HECATEU a trait in a doua jumatate a secolului al

VI-lea si la inceputul secolului al V-lea i.Hr. A calatorit mult, el fiind acela care a

denumit Egiptul "un dar al Nilului". Hecateu manifesta notabile preocupari pentru

unele aspecte esentiale ale cercetarii trecutului. Este adevarat, elementul mitic are

inca un loc important (chiar autorul se considera descendent, la a 16-a generatie, al

unui zeu). El isi propune insa sa stabileasca o cronologie mai riguroasa a

timpurilor legendare. Numele sau este asociat si de prima subliniere a necesitatii

criticii istorice, care apare chiar la inceputul Genealogiilor:

"Astfel graieste Hecateu milesianul: scriu acestea asa cum socot ca au fost cu

adevarat; caci spusele grecilor sunt multe si, dupa parerea mea, bune sa starneasca rasul".

In aplicarea criticii, el adopta principiul verosimilitatii, in functie, fireste,

de credintele vremii; de exemplu, nu neaga existenta Cerberului la intrarea

infernului, dar considera ca acesta nu poate fi un caine cu trei capete - intrucat asa

ceva nu exista in realitate - ci un sarpe veninos.

Celalalt logograf important, HELLANICOS, are merite mai ales in

dezvoltarea eruditiei. Dintre lucrarile sale trebuie sa retinem, mai intai, prima

incercare cunoscuta de a alcatui un tablou cronologic, in raport cu ciclul anilor

astronomici, al tuturor evenimentelor cunoscute din jumatatea de mileniu care

despartea epoca razboiului troian de vremea sa. Pentru aceasta, a ales ca axa de

referinta lista preoteselor sanctuarului Herei din Argos (primul sau succesor,

5

Hippias din Elis, va prefera, exemplu care va fi urmat, lista invingatorilor la

olimpiade). Tot Hellanicos este autorul primei monografii erudite, o istorie a

Atenei (Atthis), ca si al altor scrieri asupra Eoliei si Arcadiei, sau asupra unor

popoare straine (persii, scitii). Se poate spune ca prin el se realizeaza un inceput de

specializare a cercetarii trecutului.

Bibliografie:

Pompiliu Teodor, Evolutia gandirii istorice romanesti, Cluj, 1970.

Lucian Boia, Evolutia istoriografiei romane, Bucuresti, 1976.

Frederick Kellogg, O istorie a istoriografiei romane, Iasi, 1996.

Vasile Cristian, Istoriografia pasoptista, Iasi, 1993.

Alexandru Zub, Junimea. Implicatii istoriografice, Iasi, 1976.

Idem, De la istoria critica la criticism, Bucuresti, 1985.

Idem, Istorii si istorici in Romania interbelica, Iasi, 1989.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Introducere in Istoriografie.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (6 voturi)
Anul redactarii:
2005
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
41 pagini
Imagini extrase:
41 imagini
Nr cuvinte:
21 671 cuvinte
Nr caractere:
110 042 caractere
Marime:
345.69KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Istorie Universală
Tag-uri:
eoliei, specializare
Predat:
Facultatea de Istorie , Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi
Materie:
Istorie Universală
Sus!