Impactul Turismului asupra Economiei Țărilor Mediteraneene

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Marea Mediterana, cunoscuta in perioada romana ca Marea Nostrum, scalda litoralul a trei continente: Europa, Africa si Asia. Statele asezate pe tarm beneficiaza de frumusetea deosebita, de bogatia campiilor dar mai ales de climatul insorit recunoscut in toata lumea. Apele sale sunt de adancime medie dar cu o salinitate accentuata. Ea include o multime de insule cum ar fi: Sicilia, Sardinia, Corsica, Malta, Insulele Grecesti din Marea Egee etc. Bratele sale sunt: Marea Tireniana in vestul Italiei, Marea Adriatica intre Italia si Peninsula Balcanica, Marea Ionica in vestul Greciei si Marea Egee intre Grecia si Turcia. Marseille (Franta), Barcelona (Spania), Genoa (Italia) si Haifa (Israel) detin statutul de porturi principale. Din acest punct de vedere Marea Mediterana joaca un rol strategic fiind poarta de legatura pentru numeroase state.

Statisticile arata ca aceasta zona este vizitata anual de aproximativ 1/3 din circulatia turistica internationala. Daca tinem cont ca o mare parte a calatoriilor au drept scop cura heliomarina si activitatile asociate acesteia putem aprecia ca litoralul mediteranean este, de departe, pe primul loc in topul destinatiilor estivale.

Din punct de vedere politic, putem distinge trei localizari de litoral: statele ce apartin Europei, statele care apartin Africii si cele care apartin Orientului Apropiat. Cel mai bine individualizat este turismul de pe batranul continent. In pofida declaratiei Secretarului de Stat pentru Comert si Turism al Spaniei, conform careia: ,,Statele mediteraneene ofera produse similare si de aceea este logic ca ele sa coopereze", nu putem sa nu remarcam diferente de ordin economic, social si politic. Desigur, cooperarea intre state este necesara intr-o era a globalizarii, dar litoralul european depaseste ca numar de asezari, vechime, grad de dotare, celelalte zone. Pornind de la faptul ca zone ale Frantei si Italiei sunt cunoscute de cateva decenii si pana la problematica ampla a managementului in zonele de coasta, putem afirma cu usurinta primatul statelor europene asupra celor asiatice sau africane.

Cele mai solicitate zone pentru turism de litoral sunt Riviera franceza, Riviera italiana, iar apoi Coastele spaniole care atrag numerosi turisti.

148

A) Dimensiunea economica a turismului in statele mediteraneene

A. 1. Principalele destinatii ale turismului mediteranean. Prezentare generala.

Traditia turistica a tarilor europene din bazinul mediteranean s-a nascut cu mult inaintea s-a nascut la mijlocul secolului al XVIII-lea, cand aristocratia britanica si apoi cea continentala calatorea iarna spre sudul continentului. Pentru Europa Mediteraneana, moda turistica cerea ca voiajurile sa aiba loc in timpul sezonului rece, turistii evadand din tara de origine in cautarea unei clime calde, si nu in mod special a soarelui, de care tot moda cerea sa te protejezi. Mutatiile din sistemul de valori turistice determinate de moda, opinii medicale, extinderea activitatilor sportive in aer liber au dus la reevaluarea destinatiilor insorite apreciate in special pentru oferta lor de tipul ,,3S" - Sun, Sea, Sand (soare, mare, nisip). Marile centre sau poli turistici ai bazinului mediteranean primesc intre 10 si 15 milioane de turisti anual, care se indreapta in special spre Coasta de Azur, Coasta Lidi (de la Marea Adriatica), Costa Brava (Catalania Spaniola) si Costa del Sol (Malaga). Alaturi de aceste regiuni de coasta, din bazinul mediteranean mai fac parte si insulele Cipru (Turcia-Grecia) , Corfu, Creta si Cycladele (Grecia). Oferta tarilor mediteraneene cuprinde alaturi de zona de coasta si oferta turistica de tip continental. Aceasta are un pronuntat caracter cultural si recreativ fiind localizata in centre urbane care receptioneaza intre 5-10 milioane turisti anual. Orasele Roma (inclusiv Vaticanul), Venetia, Florenta, Granada, Cordoba, Atena datoreaza dezvoltarea ofertei lor turistice potentialului lor cultural si paracultural al civilizatiei mediteraneene. Spre deosebire de oferta de litoral, oferta ,,marilor orase" este valorificata tot timpul anului, oscilatiile sezoniere nefiind semnificative sau situandu-se in contratimp fata de cele ale zonei de litoral. Industria turistica a bazinului mediteranean este puternic dezvoltata, are un caracter integrat prin lanturile hoteliere in plina expansiune si este valorificata intr-o foarte variata gama sortimentala, destinata atat turismului de masa, cat si celui elitist.

Egiptul atrage prin valea Nilului, unde peste cinci milioane de turisti anual redescopera vestigiile lumii antice. Oferta turistica traditionala mai cuprinde si orasele cairo, Port Said, Alexandria, care atrag fluxuri masive de turisti.

149

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Impactul Turismului asupra Economiei Tarilor Mediteraneene.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
81 pagini
Imagini extrase:
81 imagini
Nr cuvinte:
25 702 cuvinte
Nr caractere:
147 766 caractere
Marime:
704.89KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Geografie
Tag-uri:
marea mediteraneana, Economie, state
Predat:
la facultate
Materie:
Geografie
Sus!