Geografia Industriei Constructoare de Mașini

Previzualizare curs:

Extras din curs:

§ 1. Importanţa, locul şi structura industriei constructoare de maşini

Industria constructoare de maşini sau industria de echipament [1, p. 149] este ramura principală a industriei de prelucrare a economiei contemporane, ramura de prim rang în dezvoltarea economică a societăţii umane. De nivelul dezvoltării industriei constructoare de maşini, depinde în mare măsură nivelul dezvoltării societăţii, nivelul progresului tehnico-ştiinţific, gradul de apărare şi securitate a statului; ea determină nivelul dezvoltării celorlalte ramuri a economiei mondiale. Acestei ramuri îi revin 35-40% din volumul producţiei industriale mondiale. În funcţie de nivelul dezvoltării statului, ponderea ramurii variază de la 3-5%, în statele slab dezvoltate, până la 35-40%, în statele înalt dezvoltate (tab. 48).

Tabelul 48

Producţia complexului industriei constructoare de maşini

(sfârşitul anilor ’80)

Costul producţiei industriale

în mlrd. $ S.U.A. Ponderea industriei constructoare de maşini în costul industriei prelucrătoare

(în %) Ponderea industriei constructoare de maşini în exportul statelor

(în %)

1 S.U.A. 289,1 36 48

2 Japonia 146,2 37 64

3 R.F.G. 76,6 38 48

4 Franţa 40,9 33 35

5 Marea Britanie 32,5 32 36

6 Italia 30,1 32 34

7 China 24,7 26 16

8 Canada 14,7 25 42

9 Brazilia 13,9 24 15

10 Spania 9,9 22 31

Sursa: Максаковский В. П Географическая картина мира, Ярославль, 1996, p. 188.

Din tabel se constată, că industria constructoare de maşini deţine un loc de frunte în structura economiei multor state din lume.

În subramurile industriei constructoare de maşini contemporane sunt ocupate 25-35% din numărul total al populaţiei angajate în industria mondială. Este ramura cu cea mai mare pondere în legăturile externe ale statelor (import, export). Industriei constructoare de maşini îi aparţine partea principală în formarea produsului intern brut al statelor dezvoltate şi a veniturilor statelor lumii. Are cel mai înalt grad de concentrare teritorială şi de monopolizare a procesului de producţie şi însumează o diversitate de peste 60 000 de tipuri de maşini. Totodată, industria constructoare de maşini este foarte costisitoare, deoarece fondul total pe industrie a acestei ramuri constituie peste 25% din fondurile fixe de capital.

În calitate de consumator a diferite tipuri de producţie şi semifabricate, industria constructoare de maşini impulsionează dezvoltarea mai multor ramuri ale economiei mondiale. Ramura în cauză consumă cea mai mare parte din metalele produse (1/4 din laminate, 2/3 din fontă şi oţel) [2, p. 215], peste 75% din cauciucul sintetic şi peste 40% de sticla organică.

Funcţia industriei constructoare de maşini este de a aproviziona toate ramurile economiei cu utilaj, aparataj şi echipament, de a satisface necesităţile populaţiei în diverse tipuri de maşini şi aparataj de uz casnic. Satisfacerea ofertei este un stimulent pentru dezvoltarea multor ramuri ale industriei constructoare de maşini. De nivelul dezvoltării industriei constructoare de maşini depinde productivitatea muncii în societate şi efectul diviziunii sociale şi teritoriale a muncii.

Observații:

Industria constructoare de maşini sau industria de echipament este ramura principală a industriei de prelucrare a economiei contemporane, ramura de prim rang în dezvoltarea economică a societăţii umane.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Geografia Industriei Constructoare de Masini.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
55 pagini
Imagini extrase:
55 imagini
Nr cuvinte:
10 424 cuvinte
Nr caractere:
63 687 caractere
Marime:
66.35KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Geografie
Predat:
la facultate
Materie:
Geografie
Profesorului:
Matei C.
Sus!