Comunic, deci exist ! Este un slogan folosit de o cunoscuta companie din domeniul IT. Intr-
adevar, nu exista realitate fara comunicare. Un produs, un serviciu, o idee, o teorie, un
eveniment sau o cauza nu exista in societate decat daca sunt cunoscute.
In acelasi timp, organizatiile economice (de orice fel) sunt nevoite sa se foloseasca de
comunicare. Intr-o organizatie comunicarea exercita o functie la fel de importanta ca si
resursele financiare, materiale, umane sau informationale. Este un factor de productie ce-l
punem alaturi de inovare, tehnologie, informatie, management, cunostinte sau organizare.
Astfel, publicitatea poate incuraja efectuarea de cumparaturi, propaganda ne determina sa
sustinem cauze pe care, anterior, eram indiferenti sau relatiile publice ne pot convinge sa
sprijinim un proiect care, in alte conditii, ar fi trecut neobservat.
Studentii facultatii Economie Generala, beneficiaza inca din anul I de o solida educatie
economica imbinata cu dezvoltarea abilitatilor de comunicare. Ei utilizeaza in spectrul
cursurilor de profil elemente ale principalelor paradigme din stiintele comuncarii:
instrumentala, semiotica si sociala.
De pilda, in cursul ,,Comunciare financiara" (autori Paul Bran, Ionela Costica - Editura ASE,
2003) se foloseste paradigma semiotica (stiinta comunicarii prin semne) pentru a explica
particularitatile modului de comunicare prin bani.
Pentru a decoda mesajul transmis de subiectul cunoscator al fenomenului semnificat, agentii
economici trebuie sa cunoasca limbajul economic aferent. Presa, institutiile financiar-
bancare, institutiile statistice, analistii economici si financiari, literatura economica etc. se
raporteaza la acest limbaj.
De modul in care subiectul - receptor decodifica mesajul depinde realizarea schimbului de
informatii si reactia pozitiva de raspuns a acestuia.
Adesea, o organizatie economica care si-a epuizat toate mijloacele obisnuite de rezolvare a
unei probleme, sau atunci cand ea se afla in criza, recurge la ,,magia" comunicarii. Expertii in
domeniu, trebuie sa creeze (pornind de la nimic) o imagine, o forta sau o miscare prin care
organizatia incearca sa ajunga, din nou la traiectoria sa manuala.
Activitatile de comunicare sunt eficiente doar in contextul aplicarii lor corecte, respectandu-
se anumite reguli, inclusiv cele de natura morala si etica.
De aceea cursul ,,FUNDAMENTELE COMUNICARII ECONOMICE" incearca sa prezinte
cititorului cateva din secretele comunicarii prin care putem influenta publicul-receptor. Prin
astfel de secrete dorim sa-i provocam anumite reactii, sa obtinem exprimarea opiniilor sale
si creem premisele schimbarii.
Specialistul in comunicare aprea adesea drept un ,,magician" deoarece printr-un mesaj
schimba comportamente, prin strategii face sa fie alese personalitati politice, prin puneri in
scena creeaza vedete vedete sau prin discursuri orienteaza societatea.
Auzim adesea ca cea de-a patra putere in stat este reprezentata de presa. Fals! In realitate,
a patra putere este INFORMATIA, iar pe vastul sau taram nu se afla doar jurnalistii. Se afla in
primul rand specialistii de comunicare.
Pentru a intelege acest mesaj persuadat trebuie sa cititi acest curs. La final, veti intelege de
ce comunicarea nu este doar impartasirea unei informatii. Veti intelege ca ea reprezinta
dorinta de schimbare si reflecta intentia de a da un sens anume realitatii.
Citind aceasta lucrare, cu siguranta studentul - economist nu va ajunge la interviu ,,brat la
brat" cu CV-ul sau fara a scrie distinct : ,,Puternice abilitati de negociere si comunicare".
Cu aceste ganduri, inchei multumind excelentului colectiv al Editurii ASE pentru daruirea cu
care s-a implicat in sprijinul colectiei ,,COMUNICARE IN ECONOMIE".
Octombrie 2005
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.