Sistemul contabil al unei tari este influentat de o serie de factori
cum sunt sistemul juridic, modul de finantare dominant al agentilor
economici, sistemul fiscal, nivelul de inflatie, sistemul economic,
sistemul politic etc. Acesta este motivul pentru care exista diferente
semnificative de la un sistem contabil national la altul.
Ca urmare a actiunii factorilor enuntati pot fi identificate diferente
la toate nivelurile unui sistem contabil, dintre care amintim: la nivelul
organismelor de normalizare contabila, la nivelul organizarii si exercitarii
profesiei contabile, la nivelul terminologiei utilizate, la nivelul principiilor
contabile si a conventiilor de evaluare si nu in ultimul rand la nivelul
practicilor de intocmire a situatiilor financiare si de comunicare
financiara.
Diferentele dintre sistemele contabile genereaza dificultati de
acceptare a situatiilor financiare intocmite de intreprinderi pentru
utilizatori care actioneaza in medii sensibil diferite de cel al tarii de
origine a intreprinderii emitente.
Accentuarea globalizarii economiilor nationale si a integrarii
pietelor financiare si sistemelor informationale reclama tot mai mult
utilizarea unui limbaj contabil comun. De aceea atragerea capitalului
international trebuie sa se bazeze pe o oferta de informatii relevante,
inteligibile si, mai ales, comparabile elaborate intr-un limbaj contabil
general acceptat.
Investitorii si analistii financiari trebuie sa inteleaga situatiile
financiare ale firmelor straine ale caror actiuni ar dori sa le cumpere, vor
sa poata compara situatiile financiare ale unor firme localizate in tari
diferite si sa se asigure ca informatiile respective sunt relevante si sigure.
in cadrul sistemului contabil national comunicarea financiara se
realizeaza in conformitate cu prevederile Reglementarilor contabile
conforme cu directivele europene. Astfel, pentru agentii economici, s-au
transpus in legislatia nationala Directiva a IV-a si Directiva a VII-a
rezultand Reglementarile contabile conforme cu directivele europene1. De
asemenea, si celelalte institutii cu atributii de reglementare cum sunt
BNR, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare au elaborat reglementari conforme cu directivele
europene specifice domeniilor de activitate corespunzatoare entitatilor
reglementate si supravegheate de acestea.
1 Aprobate prin OMFP nr. 1752/2005, Monitorul Oficial nr. 1080 bis din 30.11.2005, cu modificarile ulterioare.
8
Legea contabilitatii din Romania prevede aplicarea de reglementari
contabile conforme cu directivele europene si, respectiv, a Standardelor
Internationale de Raportare Financiara (IFRS). Statele membre ale
Uniunii Europene au procedat la implementarea IFRS in conformitate cu
prevederile regulamentului (CE) nr. 1606/2002 al Parlamentului
European si al Consiliului din data de 19 iulie 2002 privind aplicarea
standardelor internationale de contabilitate. Astfel, potrivit acestui
regulament, tarile membre aplica IFRS in situatiile financiare
consolidate.
in Romania, pornind de la cerintele Regulamentului (CE) nr.
1606/2002 si ale reglementarilor nationale2, sunt obligate sa aplice
IFRS incepand cu 1 ianuarie 2007 entitatile ale caror valori
mobiliare, la data bilantului, sunt admise la tranzactionare pe o
piata reglementata, in scopul intocmirii de situatii financiare
consolidate. Celelalte entitati de interes public pot aplica IFRS la
intocmirea situatiilor financiare individuale sau consolidate pentru
necesitati proprii de informare. in categoria entitatilor de interes
public, potrivit normelor in vigoare3, sunt incadrate:
a. institutiile de credit;
b. societatile de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare;
c. societatile de servicii de investitii financiare, societatile de
administrare a investitiilor si organismele de plasament colectiv,
autorizate/avizate de CNVM;
d. societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la
tranzactionare pe o piata reglementata;
e. companiile si societatile nationale;
f. persoanele juridice care apartin unui grup de societati si intra in
perimetrul de consolidare de catre o societate-mama care aplica
IFRS;
g. persoanele juridice, altele decat cele amintite mai sus, care
beneficiaza de imprumuturi nerambursabile sau cu garantia
statului.
Totodata, trebuie precizat si un aspect pe care il consideram
deosebit de important, care se refera la faptul ca in relatia societatilor
comerciale cu institutiile statului baza de raportare va fi reprezentata
de reglementarile contabile conforme cu directivele europene,
inclusiv pentru culegerea informatiilor care stau la baza determinarii
impozitelor si taxelor. Prin urmare situatiile financiare obtinute prin
aplicarea IFRS sunt destinate utilizatorilor de informatii, altii decat
institutiile statului.
De asemenea, trebuie avut in vedere ca toate entitatile care au
obligatia sa aplice sau au optat pentru aplicarea IFRS trebuie sa
asigure continuitatea aplicarii acestora.
2 OMFP nr. 1121/2006 privind aplicarea Standardelor Internationale de Raportare Financiara, Monitorul Oficial nr.
602 din 12 iulie 2006.
3 OMFP nr. 907/2005 privind aprobarea categoriilor de persoane juridice care aplica care aplica reglementari
contabile conforme cu IFRS, respectiv reglementari contabile conforme cu directivele europene, Monitorul Oficial
nr. 597/11 iulie 2005 (modificat prin OMFP nr. 1121/2006).
9
Pe de alta parte, nu trebuie omis nici faptul ca entitatile care vor
aplica IFRS se vor confrunta si cu problema suportarii unor costuri
suplimentare generate de intocmirea situatiilor financiare in baza
referentiarului international, legate in principal de:
- personal - entitatile care aplica IFRS vor trebui sa dispuna de
personal suficient, suplimentar fata de cel care lucreaza in mod
curent in compartimentele de specialitate, care trebuie sa
inteleaga normele internationale, sa fie informat si instruit in
permanenta asupra modificarilor aduse acestora;
- stabilirea valorii activelor si datoriilor prezentate in situatiile
financiare;
-auditarea situatiilor financiare - datorita complexitatii
operatiunilor ce trebuie examinate si timpului necesar, costurile
de audit pot fi semnificative;
- alte costuri cum ar fi cele legate de elaborarea programelor
informatice si a politicilor contabile in baza IFRS, atunci cand
entitatile apeleaza la specialisti din afara acestora.
- Brabete V.,
Dragan C.
Bazele contabilitatii conforme cu directivele europene, Editura
Universitaria, Craiova, 2007.
- Brabete V. Prelucrari si optiuni contabile generate de directivele europene si
IFRS, Editura Universitaria, Craiova, 2007.
- Brabete V. Managementul contabil in economia de tranzitie - in viziune
nationala si internationala, Editura Universitaria, Craiova, 2007.
- Dumitru C.G. Contabilitate. Teste grila rezolvate, aplicatii, teste de
autoevaluare, studii de caz, Editura Universitara, Bucuresti,
2006.
- Dutescu A. Ghid pentru intelegerea si aplicarea Standardelor Internationale
de Contabilitate, Editura CECCAR, Bucuresti, 2001.
- Epstein B. J.,
Mirza A. A.
Wiley IFRS 2005: Interpretarea si aplicarea standardelor
internationale de contabilitate si raportare financiara, BMT
Publishing House, Bucuresti, 2005.
- Feleaga N.,
Malciu L.
Politici si optiuni contabile, Editura Economica, Bucuresti,
2002.
- Feleaga N.,
Malciu L.
Recunoastere, evaluare si estimare in contabilitatea
internationala, Editura CECCAR, Bucuresti, 2004.
- Feleaga L.,
Feleaga N.
Contabilitate financiara: o abordare europeana si internationala,
vol. 1-2, Editura Economica, Bucuresti, 2007.
- Girbina M.,
Bunea s.
Sinteze, studii de caz si teste grila privind aplicarea IAS - IFRS,
vol. I-II, Editura CECCAR, Bucuresti, 2006.
- Girbina M.,
Bunea s.
Sinteze, studii de caz si teste grila privind aplicarea IAS - IFRS,
vol. 3, Editura CECCAR, Bucuresti, 2008.
- Hennie Van
Greuning
Standarde Internationale de Raportare Financiara. Ghid practic,
Editura Irecson, Bucuresti, 2005.
- IASB Standarde Internationale de Raportare Financiara incluzand
IAS si interpretarile lor la 1 ianuarie 2007, Editura CECCAR,
Bucuresti, 2007.
- Ionescu C. Informarea financiara in contextul internationalizarii
contabilitatii, Editura Economica, Bucuresti, 2003.
- Malciu L. Cererea si oferta de informatii contabile, Editura Economica,
Bucuresti, 1998.
- Malciu L.,
Feleaga N.
Reforma dupa reforma: contabilitatea din Romania in fata unei
noi provocari, vol.1, Editura Economica, Bucuresti, 2005.
- Minu M. Contabilitatea ca instrument de putere, Editura Economica,
Bucuresti, 2002.
- Morariu A.,
Radu G.,
Paunescu M.
Contabilitate si fiscalitate in dezvoltarea firmei, Editura Ex
Ponto, Constanta, 2005.
- Perochon C.,
Dubrulle L.
Contabilitate financiara, Editura Economica, Bucuresti, 2002.
- Popa F. A.
si colectiv
Studii practice privind aplicarea Standardelor Internationale de
Raportare Financiara in Romania, Editura Contaplus, Ploiesti,
2007.
- Ristea M.
(coordonator)
Contabilitatea financiara a intreprinderii, Editura universitara,
Bucuresti, 2005.
- Ristea M.,
Dumitru C.G.
Contabilitate aprofundata, Editura Universitara, Bucuresti, 2005
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.