Politici de dezvoltare regională și locală

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Educatia, ingrijirea sanatatii, protectia fata de concetatenii agresivi,

incendii, ori calamitati, sistemul de justitie si multe altele sunt furnizate

de catre administratia publica pe baza finantarii bugetare.

Esecul pietei

- pietele asigura reglarea sistemului economic prin stabilirea preturilor

de echilibru ca urmare a jocului concurentei;

- pentru a functiona cat mai eficient pietele trebuie sa fie cat mai

apropiate de concurenta perfecta;

- lasat sa functioneze fara restrictii, sistemul piata nu va fi suficient de

eficient. Va exista tendinta de a se produce prea mult din anumite

bunuri si prea putin din altele.

Esecul pietei = ansamblul de situatii in care nu sunt indeplinite conditiile

necesare obtinerii unei solutii privind functionarea eficienta a pietelor.

Cooperarea = asigurarea criteriului Pareto de eficienta: imbunatatirea

utilitatii unui individ nu trebuie sa diminueze utilitatea nici unui alt

individ.

Factorii care provoaca esecul pietei sunt:

a) existenta bunurilor publice si externalitatile;

b) concurenta imperfecta;

c) informatia incompleta;

d) incertitudinea.

=> apar costurile de tranzactie: costurile de informare, costurile de

decizie, costurile de negociere, costurile legale necesare incheierii

contractelor (de ex., va fi costisitor atat pentru consumatori, cat si pentru

producatori sa se informeze despre intentiile lor reciproce).

De ce furnizeaza statul aceste bunuri?

Ce activitati trebuie finantate de la buget?

Esenta esecului pietei consta in inabilitatea indivizilor de a coopera.

- pietele se indeparteaza de conditiile necesare functionarii eficiente =>

functia alocativa a statului (Musgrave1) pentru a corecta efectele

negative.

- esecul pietei in asigurarea echitatii, justitiei sociale privind distributia

veniturilor si bogatiilor => functia distributiva a statului (Musgrave) -

interventia pentru a aduce aceasta distributie in limite sociale

rezonabile.

- manifestarea inflatiei, somajului, stagnarii cresterii economice,

dezechilibrelor balantei de plati => functia de stabilizare a statului.

- pentru asigurarea disciplinei contractuale, mentinerea

comportamentelor individuale in limitele impuse de societate =>

functia regularizatoare a statului prin organizarea sistemului juridic.

- daca piata ar fi perfecta si completa in sensul intrunirii tuturor

caracteristicilor necesare functionarii eficiente, si daca nu s-ar pune

problema coordonarii actiunilor indivizilor => functiile guvernului s-ar

limita doar la redistribuirea veniturilor si la asigurarea justitiei sociale.

1. Functia alocativa a statului

Un element fundamental al sistemului economiei de piata este

proprietatea particulara asupra capitalului.

- proprietatea individuala: confera unui individ dreptul de proprietate

asupra unui bun si implicit dreptul de a exclude alti indivizi de la

beneficiile furnizate de acel bun

- proprietatea comuna: un grup de persoane au dreptul nerestrictionat

de a beneficia de obiectul acelei proprietati; nimeni nu poate vinde

dreptul sau la beneficii altui membru din grup si nici nu poate exclude

vreun membru de la beneficiile bunului.

1 R. A. Musgrave, A.T. Peacock, Classics in the Theory of Public Finance, Macmillan, London, 1958

Pentru ca pietele sa functioneze eficient este necesar ca drepturile de

proprietate sa fie bine definite.

Tragedia proprietatii comune (tragedy of commons) (Hume)

- un numar de indivizi (vecini) au acces la o pajiste aflata in proprietate

comuna.

- fiecare individ are voie sa-si pasca animalele si nici un individ nu are

dreptul sa vanda pajistea, sau parti din aceasta; deoarece nici un

individ nu are voie sa vanda altuia dreptul de utilizare a pajistii,

rezulta ca nu poate exista nici un schimb.

- pajistea fiind un bun liber indivizii vor avea tendinta sa o foloseasca in

exces => deteriorarea rapida a acesteia.

- daca un individ doreste sa introduca un sistem de drenare, sau alta

masura care ar imbunatati calitatea pajistii, ceilalti vor beneficia de

rezultate fara sa suporte costurile.

- in cazul unui grup mic se poate negocia mai usor o solutie pentru

rezolvare problemei. Daca grupul este mare obtinerea unui consens

este costisitoare => costurile de tranzactie si de luare a deciziei sunt

mari.

In absenta unei reguli de utilizare interesele individuale ale fiecarui

individ pot intra in conflict.

Bibliografie:

D. Ailenei, D. Cucu, N. Jula, S. Iordache, Economie Politica, Lito.

Universitatea Politehnica Bucuresti, 1994

C. Angelescu, I. Stanescu, Economie, Editura Oscar Print, 2000

A. J. Auerbach, M. Feldstein, Handbook of Public Economics, North

Holland, 1987

C. V. Brown, P. M. Jackson, Public Economics, Basil Blacwell Ltd,

1990, Cambridge, Massachussets, U.S.A.

D. Ciucur, I. Gavrila, C. Popescu, Economie, Editura Economica, 1999

P.G. Hare, Survey in Public Sector Economics, Basil Blackwell, 1988

R. Millward, P. Guitton, Public Economics, Longman, 1983

R. Lipsey, A. Christal, Economia Pozitiva, Editura Economica, 2000

P. A. Samuelson, W. D. Nordhaus, Economics, McGraw-Hill, 1992

*** Dictionar de Economie, Editura Economica, 2001

*** Economie, manualul catedrei de Economie si Politici Sociale a

A.S.E., Editura Economica, 2000

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Politici de dezvoltare regionala si locala
    • cap 1.pdf
    • cap 2.pdf
    • cap 3.pdf
    • cap 4.pdf
    • cap 5.pdf
    • cap 6.pdf
    • cap 7.pdf
    • cap 8.pdf
    • cap 9.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
9 fisiere
Pagini (total):
130 pagini
Imagini extrase:
130 imagini
Nr cuvinte:
36 731 cuvinte
Nr caractere:
201 538 caractere
Marime:
2.27MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
dezvoltare, Economie, regiuni, fonduri
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!