1. Locul si rolul Merceologiei produselor alimentare în economia moderna
Specificul, obiectul si importanta Merceologiei produselor alimentare
Merceologia, ca stiinta a marfurilor studiaza aspectele economice, tehnice, sociale si ecologice pe care le implica producerea, comercializarea si utilizarea marfurilor. Cercetarea produselor este sistemica adica permite cunoasetrea tuturor conditiilor si a factorilor ce tin de conceptia, realizarea, comercializarea si utilizarea marfurilor în acord cu interesele consumatorilor si cele ale mediului ambiant.
Merceologia este un domeniu de cercetare distinct, bine individualizat, având propriile sale notiuni, principii, tehnici, metode si mijloace orientate în mod unitar spre cercetarea complexa a marfurilor.
Merceologia este preocupata de calitate ca element esential al progresului economico-social marfurilor, în strânsa legatura cu nevoile oamenilor si în toata complexitatea sa de la concept pâna la concretizare practica.
Merceologia produselor alimentare întregeste grupul disciplinelor merceologice propriu-zise cât si a celor conexe contribuind la studiul complex si complet al tuturor tipurilor de marfuri existente pe piata – Bazele merceologiei, Expertize merceologice, Informatica merceologica, Standardizare, Estetica marfurilor, Managementul calitatii.
Merceologia produselor alimentare este o disciplina tehnico-economica aflata în conexiune cu numeroase alte domenii de cercetare: tehnologia, biologia, chimia, biochimia, medicina (morfologie, fiziologie, microbiologie, parazitologie, igiena alimentara), economie, drept. La rândul sau Merceologia produselor alimentare este o sursa de preluare a unor elemente de catre alte stiinte ceeace îi confera un caracter multi si interdisciplinar.
Merceologia produselor alimentare studiaza proprietatile organoleptice, fizice, chimice si biologice a produselor alimentare prin intermediul carora aceste tipuri de produse au valoare de întrebuintare si îndeplinesc functii specifice, bine determinate.
Produsele sunt toate acele bunuri materiale rezultate în urma unui proces de productie. Un produs este considerat alimentar daca îndeplineste 3 conditii:
- contine substante nutritive (trofine);
- satisface functia fiziologica a alimentatiei (inclusive apetitul);
- este acceptat ca aliment într-o comunitate umana.
Sub denumirea de ” produs alimentar” sunt incluse si bauturile, inclusiv apa, introduse intentionat în produsele alimentare în cursul prepararii, fabricarii sau altor tratamente. Termenul nu cuprinde hrana pentru animale, animalele vii (cu exceptia celor care sunt preparate în vederea consumului uman, plantele înainte de recoltare, tutunul si produsele din tutun, reziduuri si contaminanti).
Produsul alimentar devine marfa alimentara în momentul intrarii în circuitul comercial prin intermediul caruia este procurat de catre consumatori.
Produsele alimentare prezinta o importanta vitala deoarece constituie hrana zilnica a oamenilor furnizând necesarul de energie si substante nutritive. Produsele alimentare prin insusirile pe care le au pot mentine, îmbunatati sau afecta starea de sanatate a oamenilor.
Merceologia produselor alimentare studiaza factorii care influenteaza calitatea produselor alimentare pe întreg circuitul logistic pe parcursul caruia marfurile alimentare îsi pot modifica însusirile calitative.
Circuitul logistic al marfurilor alimentare este format din urmatoarele etape:
- etapa conceptiei (generarea ideilor de produse noi, retete de fabricatie, etc);
- etapa fabricatiei (materii prime, procese tehnologice, utilaje, personal direct productiv);
- etapa transportului (tipuri de transport, metode si materiale de ambalare, mijloace de transport, conditiile de mediu pe durata transportului);
- etapa depozitarii (incinte de depozitare, metode de depozitare, conditionarea produselor alimentare, manipularea loturilor de marfuri, parametrii de microclimat în decursul depozitarii);
- etapa comercializarii (spatii de comercializare, conditii de prezentare – desfacere);
- etapa consumului (stabilirea gradului în care produsele alimentare corespund cerintelor consumatorilor, moduri de preparare culinara, interferente în consum cu alte tipuri de produse alimentare);
- etapa post consum (efecte post consum - satisfactie, efecte asupra sanatatii).
Studiul acestei discipline are rolul de a conferi specialistilor din comert cunostiintele si abilitatile necesare aprecierii calitatii marfurilor alimentare si implicit a raportului calitate – pret.
Alte avantaje sunt reprezentate de capabilitatea de a întocmi standarde pentru industria alimentara, de a stipula corect cerinte de calitate în procesul de tranzactionare a loturilor de marfuri sau de a realiza un sistem de management si marketing eficient în acest domeniu.
Privita din alt punct de vedere importanta disciplinei consta în contributia la cresterea competentei individuale a fiecarei persoane în luarea deciziei de cumparare care sa corespunda cel mai bine intereselor curente si de perspectiva, în determinarea corecta a calitatii produselor alimentare pe care le consuma precum si a influentei acestora asupra starii personale de sanatate.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.