Managementul Proiectelor Economice

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. MANAGEMENTUL PROIECTELOR 7
1.1. Abordări privind conceptul de management şi proiect 7
1.2. Tipologia societăţilor comerciale 9
1.3. Etapele constituirii unei societăţi comerciale 15
1.4. Controlul societăţilor comerciale 27
1.5. Definiţia întreprinderilor mici şi mijlocii 29
1.6. Aspecte legislative privind I.M.M.-urile din România 30
1.6.1. I.M.M.-urile din românia în programul naţional pentru aderarea româniei la U.E. 33
1.6.2. Programe europene pentru favorizarea dezvoltării
IMM-urilor 41
1.7. Analiza persoanelor potenţial interesate/afectate/implicâte.
Stakeholder 43
1.8. Documente necesare funcţionării legale 44
2. PROIECTAREA POLITICII ORGANIZATORICE ŞI MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE 47
2.1. Structura organizatorică a întreprinderii 47
2.2. Definirea structurii organizatorice şi a elementelor fundamentale
ale acesteia 47
2.3. Legături structurale în întreprinderi 49
2.4. Delegarea de autoritate şi responsabilitatea 50
2.5. Tipuri de structuri organizatorice 52
2.6. Proiectarea şi reprezentarea structurii organizatorice 56
2.7. Etapele proiectării structurii organizatorice 57
2.8. Strategia de personal 63
2.9. Regulamentul de ordine internă al firmei 64
2.10. Fişa postului 65
2.11. Portretul robot al angajatului 66
2.12. Surse de recrutare a personalului 67
2.13. Conceperea anunţurilor pentru recrutarea personalului 67
2.14. Analiza cv-urilor şi a recomandărilor 68
2.15. Intervievarea candidaţilor 69
2.16. Concluziile interviului pentru angajare 71
3. ANALIZA INTERNĂ ŞI EXTERNĂ A FIRMEI 74
3.1. Analiza punctelor forte şi slabe ale firmelor 74
3.2. Planul de marketing 85
3.3. Analiza pieţei 86
3.3.1. Definirea portretului clienţilor-ţintă 87
3.3.2. Analiza concurenţei 88
3.3.3. Diferenţierea faţă de concurenţă 89
3.3.4. Stabilirea obiectivelor de marketing 90
3.4. Elaborarea strategiei de marketing 91
3.5. Distribuţia produsului/serviciului 91
3.6. Programul de promovare 92
3.7. Publicitatea 93
4. PLANIFICAREA PROIECTULUI 99
4.1. Planificarea eficientă 103
4.2. Organizarea timpului 105
4.3. Analiza timpului 106
4.4. Buget, definiţie, strategie 124
4.5. Elaborare buget 125
4.6. Diagrama Gantt si Pert, definiţie, concept, realizare 127
5. PLAN DE AFACERI 136
5.1. Obiectivele proiectului economic 136
5.2. Analiza externă şi internă 136
5.3. Planul de afaceri 142
5.3.1. Descrierea afacerii 142
5.3.2. Planul de marketing 144 5.3.3. Planul managerial 146
5.3.4. Planul de management financiar 146
6.STUDII DE CAZ 152
6.1. Continutul planului de afaceri pentru finanţare SAPARD 152
6.2. Întomirea unui plan de afaceri 174
6.3. Studiu de fezabilitate al proiectului de investitii 190
6.4. Proiectarea unei secţii de piese auto 194
ANEXE 223
BIBLIOGRAFIE 233

Extras din curs:

CAPITOLUL I.

MANAGEMENTUL PROIECTELOR

1.1. Abordări privind conceptul de management şi proiect

Conform unei accepţiuni a Asociaţiei Americane de Management, managementul presupune: a obţine rezultate prin alţii, asumându-se responsabilităţi pentru aceste rezultate; a fi orientat spre mediul înconjurător; a lua decizii vizând finalitatea firmei; a avea încredere în subordonaţi, încredinţându-le responsabilităţi pentru rezultatele vizate a fi obţinute, a le recunoaşte posibilitatea de a greşi şi a primi favorabil iniţiativele lor, a descentraliza sistemul organizatoric şi a aprecia oamenii în funcţie de rezultatele obţinute.

În cadrul managementului anglo-american, viziunea asupra managementului este una pragmatică. Acest pragmatism este bine reflectat de David A. Statt care defineşte managementul ca fiind “capacitatea utilizării cu maximum de eficienţă a resurselor disponibile la un moment dat, pentru atingerea unor rezultate maxime.” (David A. Statt, 1991). O definiţie asemănătoare prezintă nord americanii Reece şi O`Grady care definesc managementul ca “procesul de coordonare a resurselor umane, informaţionale, fizice şi financiare în vederea realizării scopurilor organizaţiei”. Longenecker şi Pringle desemnează managementul ca fiind “procesul de obţinere şi combinare a resurselor umane, financiare şi fizice în vederea îndeplinirii scopului primar al organizaţiei – obţinerea de produse şi servicii dorite de un anumit segment al societăţii” (O. Nicolescu, I. Verboncu, 1995, p. 17).

Alte definiţii ale managementului:

M.H.Mescon, M. Albert, Fr. Kedouri consideră că “Managementul este procesul de planificare, organizare, antrenare şi control al eforturilor membrilor unei organizaţii şi folosirea altor resurse organizaţionale pentru atingerea scopurilor organizaţionale”.

A.M. Hitt, R.D.Middlemist şi R.L. Mathis susţin că “Managementul reprezintă integrarea şi coordonarea eficace şi eficientă a resurselor în scopul atingerii obiectivelor dorite” (Helfer J.P., ş.a., 1996).

Sunt cunoscute şi alte abordări care tratează managementul ca ştiinţă, astfel în dicţionarul Larousse managementul este definit ca “ştiinţa tehnicilor de conducere a întreprinderii”. Dicţionarul de management al Oxford University Press (A Concise Dictionary of Business, 1990) împarte managementul în două componente distincte, şi anume într-o parte ştiinţifică şi una practică, partea ştiinţifică fiind predată în instituţiile de învăţământ superior, iar partea practică constă în abilităţile de a prevedea tendinţele de consum sau a nevoilor, abilitatea de recunoaştere şi folosire optimă a oportunităţilor.

Profesorii ruşi Popova şi Krasnopoiasa consideră că ştiinţa managementului se ocupă de “legile conducerii generale şi de legile sintetice ale componentelor sale”.

După profesorii români O. Nicolescu şi I. Verboncu (1995), managementul rezidă în studierea proceselor şi relaţiilor de management din cadrul lor, în vederea descoperirii legităţilor şi principiilor care le guvernează şi a conceperii de noi sisteme, metode, tehnici şi modalităţi de conducere, de natură să asigure obţinerea şi creşterea competitivităţii.

Elementele specifice ştiinţei managementului economic sunt deci procesele şi relaţiile de management, care nu trebuie confundate cu relaţiile şi procesele economice, ci au conţinut total diferit şi nici cu alte componente ale firmelor, de natură economică, tehnică sau umană. Prin conţinut şi mod de manifestare procesele şi relaţiile de management prezintă o serie de trăsături particulare ce conferă acestei ştiinţe o pronunţată specificitate. De aceea, esenţa ştiinţei managementului o constituie studiul relaţiilor şi proceselor de management.

Prin procesul de management se urmăreşte deci: conceperea unei strategii competitive şi o judicioasă stabilire a obiectivelor; organizarea mijloacelor şi elaborarea unor structuri dinamice; un control consecvent şi eficient.

Managementul, nefiind o colecţie de reţete, de şabloane obligatoriu de aplicat, presupune capacitate de discernământ, pricepere şi talent din partea managerilor pentru a folosi cele mai adecvate metode şi procedee, în funcţie de împrejurările concrete. Datorită acestui fapt, managementul este considerat deopotrivă, o artă şi o ştiinţă.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul Proiectelor Economice.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
232 pagini
Imagini extrase:
232 imagini
Nr cuvinte:
50 210 cuvinte
Nr caractere:
307 296 caractere
Marime:
353.42KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!