Managementul Calității

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. PROMOTORII MANAGEMENTULUI CALITATII
2. CALITATEA PRODUSELOR SI SERVICIILOR IN ECONOMIA
CONTEMPORANA
3. FUNDAMENTELE TEORETICE ALE MANAGEMENTULUI
4. STANDARDELE ISO 9000: 2000
5. AUDITUL CALITATII
6. CERTIFICAREA CALITATII

Extras din curs:

Managementul Calitatii este o teorie a lumii moderne. A aparut in SUA, in anul 1924, si a gasit

in Japonia o foarte mare dezvoltare incepand cu anii 50.

- Primul departament al asigurarii calitatii a aparut in 1924 la societatae americana ,,Bell

Telephone Laboratories,, cu scopul de a optimiza productia, urmarind in acelasi timp si

satisfacerea nevoilor consumatorilor.

- Prima asociatie care va juca un rol important in expansiunea managementului calitatii a

fost creata in 1947 ,, American Societz for Qualitz Control,,

- Primul standard care a introdus notiunea de asigurarea calitatii a fost standard militar

american 1959

- Prima revista in domeniul calitatii a fost ,,Industrial. Qualitz Control,, , SUA, 1944

- Primul premiu al calitatii s-a acordat in Japonia 1951- ,,Deming Prize,,. , cunoscut si

astazi ca cea mai inalta distinctie pentru managementul calitatii.

- Primul premiu european pentru calitate s-a acordat in anul 1992

- Primul premiu roman pentru calitate s-a acordat in anul 2000 ..J.M.Juran

Prin contributiile aduse la dezvoltarea managementului calitatii, numele lui Shewhart,

Deming, Juran, Feigenbaum, Crosby si Ishikawa, raman in fruntea listei marilor oameni al

lumii.

2. CALITATEA PRODUSELOR SI SERVICIILOR IN

ECONOMIA CONTEMPORANA

O analiza succinta a tabloului economic mondial al anilor '90 permite evidentierea unor

trasaturi definitorii incontestabile: diversificarea si innoirea rapida a ofertei de marfuri, sub

impactul dezvoltarii rapide a stiintei si tehnicii, mondializarea pietelor, facilitata de progresele

inregistrate in domeniul telecomunicatiilor, cresterea exigentelor clientilor si ale societatii.

In aceste conditii, calitatea produselor si serviciilor s-a impus ca factor determinant al

competitivitatii intreprinderilor.

Pe de alta parte, se manifesta un interes sporit fata de problemele asigurarii calitatii, la

nivel national, regional si international. Se vorbeste tot mai insistent despre ,,fenomenul"

standardelor ISO 9000, standarde cu impact deosebit asupra comertului international.

2.1. Elementele favorizante ale cresterii importantei calitatii, ca factor

al competitivitatii intreprinderilor

Analizand evolutia principalilor factori ai competitivitatii, rezulta ca, in prima jumatate a

secolului nostru, departajarea pe piata a intreprinderilor se realiza prin preturi mai scazute,

obtinute pe seama utilizarii unei forte de munca mai ieftine.

Incepand cu anii 50, un alt factor de competitivitate devine determinant, si anume,

automatizarea productiei, dar, in paralel cu aceasta, cresc ca importanta alti doi factori:

capacitatea de adaptare a intreprinderii la cerintele pietei si calitatea produselor/serviciilor

oferite.

Rolul automatizarii, ca factor de competitivitate, a scazut substantial, dupa anii 80, in

prezent, calitatea reprezentand principalul criteriu de departajare a intreprinderilor de piata.

Poptrivit unui studiu efectuat in SUA, privind relatia dintre calitate, cota de piata si

recuperarea investitiei, in cazul a 1200 de firme, a rezultat ca, pentru aceeasi cota de piata,

ponderea recuperarii capitaluluzi investit creste proportional cu nivelul calitatii produselor.

Cresterea deosebita a importantei a fost determinata, in principal, de intensificarea

concurentei, sporirea continua a exigentelor clientilor si ale societatii, cresterea complexitatii

produselor si a proceselor de realizare a acestora.

2.1.1. Intensificarea concurentei

In contextul mondializarii pietelor, proces facilitat de progreseloe rapide inregistrate in

domeniul transporturilor si telecomunicatiilor, mai ales in ultimile decenii, tot mai multi ofertanti

se intalnesc pe aceste piete.

Avantajul concurential, obtinut prin intermediul calitatii de catre firmele japoneze, devine

considerabil, fiind, in continuare, consolidat si amplificat printr-o dinamica proprie. Multe

intreprinderi aflate in competitie directa cu cele japoneze, au fost fortate sa depuna eforturi

sustinute pentru a le ajunge din urma. Asa s-a intamplat, de pilda, in cazul televizoarelor color,

firmele japoneze ajungand sa detina, in anii 80, cca 45% din exportul de televizoare in tarile

vest-europene. Desi televiziunea a fost inventata in Europa, Japonia si-a dovedit superioritatea

prin utilizarea celor mai eficiente metode de asigurare a calitatii.

Fenomene asemanatoare si chiar mai spectaculoase s-au inregistrat si in cazul altor

produse (motociclete, automobile, produse electronice etc.).

Pe de alta parte, se intensifica procesul crearii unor"uniuni economice": Uniunea

Europeana, Asociatia Europeana a Liberului Schimb, Tratatul Nord -American de Coimert Liber

etc., in cadrul carora sunt formulate o serie de cerinte privind calitatea produselor

Bibliografie:

1. Androniceanu, A., ,,Abordarea TQM,, , Rev. Tribuna Calitatii, nr. 3,

1996

2. Baron Valerie, Practica managementului de mediu ISO 14001, Ed.

Tehnica, Bucuretti, 2001

3. Bran P., Economia valorii, Ed. ASE, Bucuresti, 2003

4. Noye D., Ghid practic pentru controlul calitatii. Principii, metode,

mijloace. Ed. Tehnica, Bucuresti, 2000

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul Calitatii.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
30 pagini
Imagini extrase:
30 imagini
Nr cuvinte:
10 914 cuvinte
Nr caractere:
64 174 caractere
Marime:
276.78KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
calitate, produse, metode eficiente
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Profesorului:
Deaconu Luminita
Sus!