Managementul Calitatii este o teorie a lumii moderne. A aparut in SUA, in anul 1924, si a gasit
in Japonia o foarte mare dezvoltare incepand cu anii 50.
- Primul departament al asigurarii calitatii a aparut in 1924 la societatae americana ,,Bell
Telephone Laboratories,, cu scopul de a optimiza productia, urmarind in acelasi timp si
satisfacerea nevoilor consumatorilor.
- Prima asociatie care va juca un rol important in expansiunea managementului calitatii a
fost creata in 1947 ,, American Societz for Qualitz Control,,
- Primul standard care a introdus notiunea de asigurarea calitatii a fost standard militar
american 1959
- Prima revista in domeniul calitatii a fost ,,Industrial. Qualitz Control,, , SUA, 1944
- Primul premiu al calitatii s-a acordat in Japonia 1951- ,,Deming Prize,,. , cunoscut si
astazi ca cea mai inalta distinctie pentru managementul calitatii.
- Primul premiu european pentru calitate s-a acordat in anul 1992
- Primul premiu roman pentru calitate s-a acordat in anul 2000 ..J.M.Juran
Prin contributiile aduse la dezvoltarea managementului calitatii, numele lui Shewhart,
Deming, Juran, Feigenbaum, Crosby si Ishikawa, raman in fruntea listei marilor oameni al
lumii.
2. CALITATEA PRODUSELOR SI SERVICIILOR IN
ECONOMIA CONTEMPORANA
O analiza succinta a tabloului economic mondial al anilor '90 permite evidentierea unor
trasaturi definitorii incontestabile: diversificarea si innoirea rapida a ofertei de marfuri, sub
impactul dezvoltarii rapide a stiintei si tehnicii, mondializarea pietelor, facilitata de progresele
inregistrate in domeniul telecomunicatiilor, cresterea exigentelor clientilor si ale societatii.
In aceste conditii, calitatea produselor si serviciilor s-a impus ca factor determinant al
competitivitatii intreprinderilor.
Pe de alta parte, se manifesta un interes sporit fata de problemele asigurarii calitatii, la
nivel national, regional si international. Se vorbeste tot mai insistent despre ,,fenomenul"
standardelor ISO 9000, standarde cu impact deosebit asupra comertului international.
2.1. Elementele favorizante ale cresterii importantei calitatii, ca factor
al competitivitatii intreprinderilor
Analizand evolutia principalilor factori ai competitivitatii, rezulta ca, in prima jumatate a
secolului nostru, departajarea pe piata a intreprinderilor se realiza prin preturi mai scazute,
obtinute pe seama utilizarii unei forte de munca mai ieftine.
Incepand cu anii 50, un alt factor de competitivitate devine determinant, si anume,
automatizarea productiei, dar, in paralel cu aceasta, cresc ca importanta alti doi factori:
capacitatea de adaptare a intreprinderii la cerintele pietei si calitatea produselor/serviciilor
oferite.
Rolul automatizarii, ca factor de competitivitate, a scazut substantial, dupa anii 80, in
prezent, calitatea reprezentand principalul criteriu de departajare a intreprinderilor de piata.
Poptrivit unui studiu efectuat in SUA, privind relatia dintre calitate, cota de piata si
recuperarea investitiei, in cazul a 1200 de firme, a rezultat ca, pentru aceeasi cota de piata,
ponderea recuperarii capitaluluzi investit creste proportional cu nivelul calitatii produselor.
Cresterea deosebita a importantei a fost determinata, in principal, de intensificarea
concurentei, sporirea continua a exigentelor clientilor si ale societatii, cresterea complexitatii
produselor si a proceselor de realizare a acestora.
2.1.1. Intensificarea concurentei
In contextul mondializarii pietelor, proces facilitat de progreseloe rapide inregistrate in
domeniul transporturilor si telecomunicatiilor, mai ales in ultimile decenii, tot mai multi ofertanti
se intalnesc pe aceste piete.
Avantajul concurential, obtinut prin intermediul calitatii de catre firmele japoneze, devine
considerabil, fiind, in continuare, consolidat si amplificat printr-o dinamica proprie. Multe
intreprinderi aflate in competitie directa cu cele japoneze, au fost fortate sa depuna eforturi
sustinute pentru a le ajunge din urma. Asa s-a intamplat, de pilda, in cazul televizoarelor color,
firmele japoneze ajungand sa detina, in anii 80, cca 45% din exportul de televizoare in tarile
vest-europene. Desi televiziunea a fost inventata in Europa, Japonia si-a dovedit superioritatea
prin utilizarea celor mai eficiente metode de asigurare a calitatii.
Fenomene asemanatoare si chiar mai spectaculoase s-au inregistrat si in cazul altor
produse (motociclete, automobile, produse electronice etc.).
Pe de alta parte, se intensifica procesul crearii unor"uniuni economice": Uniunea
Europeana, Asociatia Europeana a Liberului Schimb, Tratatul Nord -American de Coimert Liber
etc., in cadrul carora sunt formulate o serie de cerinte privind calitatea produselor
1. Androniceanu, A., ,,Abordarea TQM,, , Rev. Tribuna Calitatii, nr. 3,
1996
2. Baron Valerie, Practica managementului de mediu ISO 14001, Ed.
Tehnica, Bucuretti, 2001
3. Bran P., Economia valorii, Ed. ASE, Bucuresti, 2003
4. Noye D., Ghid practic pentru controlul calitatii. Principii, metode,
mijloace. Ed. Tehnica, Bucuresti, 2000
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.