Management operațional

Previzualizare curs:

Extras din curs:

1.1. Conceptul de management operational

Organizatiile au drept scop crearea de bunuri si servicii, printr-un set de

activitati care, transformand intrarile in iesiri, realizeaza valoare.

Activitatile de realizare a bunurilor si serviciilor au loc in toate

organizatiile, acestea fiind insa evidente doar in organizatiile care produc bunuri

(obiecte tangibile). In organizatiile care produc servicii, activitatile de productie

(transfer de fonduri, operatii chirurgicale, pregatire universitara etc.) sunt mai

putin vizibile, dar acestea se desfasoara asemanator cu cele in urma carora

serealizeaza bunuri tangibile (televizoare, mobila, autoturisme, produse

alimentare etc.).

De aceea, indiferent de rezultatul lor, activitatile de productie sunt

denumite operatii, iar managementul acestora - managementul operational

(MO).

Managementul operational - studiaza procesele si relatiile de

management corespunzator particularitatii activitatilor care fac parte din

functia de productie a organizatiei si fundamenteaza sistemul metodologic

necesar operationalizarii elementelor care creeaza bunuri si servicii.

Privit din aceasta ipostaza, managementul operational reprezinta una din

cele cinci functii importante ale unei organizatii (functia operationala - de

productie) si se afla in conexiune directa cu celelalte patru: cercetare-dezvoltare,

comerciala, financiar-contabila si de personal si se bazeaza pe atribute de

previziune, organizare, coordonare, antrenare si control-evaluare.

Managementul operational reprezinta principalul factor de productie,

constituind o substantiala resursa econoica, asigurand, in principal, o eficienta

utilizare atat pentru munca, cat si pentru capital la cresterea productivitatii.

In sistemul de management al oranizatiei, managementul operational isi

stabileste obiectivul principal in mentinerea operativitatii productiei in limitele

parametrilor de calitate, cantitate si timp impuse de caracteristicile fundamentale

ale productiei, intr-un raport optimal de eficienta economica.

1.2. Rolul managementului operational

Managementul operational trebuie saasigure calitatea de stabilitate

functionala a productiei in conditiile variabilitatilor de intrare (comenzilor de

sistem), a perturbatiilor de mediu sau produse de disfunctionalitati proprii,

precum si a dinamicii cerintelor de piata.

Pentru mentinerea operationalitatii productiei, managementul operational

actioneaza asupra:

- componentelor structurale - elaborarea programelor de productie,

lansarea in fabricatie si controlul indeplinirii programelor de productie

- variabilelor sistemului - de intrare (activitatile de desfacere,

planificare, pregatire tehnica a fabricatiei, intretinere, reparare utilaje

si gospodarire a energiei, aprovizionare, personal - retribuire, control

tehnic de calitate), de iesire (calitati de produse, termene de livrare,

abateri de calitate), prestatoare (modificarea termenelor, cereri

suplimentare, renuntari, caderi, lista personal) si de comanda (decizii

operative)

- obiectivelor sistemului de productie - calitate, cantitate, termene

si costuri

- variantelor de sistem de productie - in functie de marimea si

periodicitatea obiectivelor, variabilitatea produselor si tehnologiilor

- functiilor sistemului de productie - aprovizionarea fabricatie,

depozitare, livrare etc.

In concluzie, principalul rol al prodcutiei il constituie agregarea

elementelor discontinui si indirecte intr-un proces de productie continuu,

capabil sa asigure folosirea eficienta a capacitatilor de productie, utilizarea

maxima a bazei de materii prime si folosirea superioara a fortei de munca.

CAPITOLUL 2

SISTEME OPERAlIONALE - SISTEME COMPLEXE

2.1. Conceptul de sistem

Necesitatea perfectionarii conducerii, a managementului stiintific, este

impusa de cresterea complexitatii proceselor si fenomenelor. De aceea,

perfectionarea metodelor si tehnicilor de management reprezinta o necesitate

operationala, fara de care managementul, in sine, nu poate fi nici productiv si nici

optimal. De asemenea, noile tehnologii de management sunt legate de starea de

dezvoltare a ciberneticii, informaticii si cercetarilor operationale, care permit

specialistilor o practica productiva cu autoreglare.

Pentru depasirea acestor elemente de mare complexitate, abordarea

sistemica a proceselor si fenomenelor, pe baza analizei de sistem, se impune ca

o cerinta actuala, capabila sa integreze intr-o disciplina matura, cu rol

metodologic bine definit, atat elementele teoretice, cat si activitatile practice,

pentru a rezolva operational problemele reale ale devenirii proceselor si

fenomenelor. Iese in evidenta, chiar si din aceasta succinta prezentare, rolul tot

mai important al suportului proceselor si fenomenelor, sistemul, obiectivul sau,

mediul in care se dezvolta, structuralitatea si interactiunea sa.

Prin sistem, intr-o definitie larga si neangajata, se poate intelege un

ansamblu de componente, care formeaza un intreg, cu interactiuni si

functionalitati guvernate, in vederea realizarii unui obiectiv comun.

Organizarea partilor face ca sistemul sa fie mai mult decat suma partilor,

avand proprietati noi fata de acestea. Cu cat intregul difera mai mult de suma

partilor sale, cu atat acesta este mai organizat, diferenta fiind data tocmai de

relatiile care se stabilesc intre parti. Cu alte cuvinte, prin sistem intelegem un

ansamblu de componente integrate functional (subsisteme) in vederea

indeplinirii unui obiectiv comun (global, fundamental), intr-o interactiune cu

mediul definita, capabil sa produca efecte sinergetice datorita organizarii si

conducerii sale.

Pentru a se integra intr-un sistem, elemente trebuie sa poata fi

organizate in comun, in scopul atingerii unui obiectiv, deci sa se atraga si sa se

influenteze reciproc. Elementele componente ale unui sistem sunt denumite

subsisteme. Structura sistemica se realizeaza printr-un proces de supervizare,

prin procesul de supervizare, subsistemul de ordin superior, pe langa propriilei

proprietati, dobandeste si proprietati noi, datorita interactiunii cu celelalte

subsisteme.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Management operational.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
40 pagini
Imagini extrase:
40 imagini
Nr cuvinte:
12 779 cuvinte
Nr caractere:
72 374 caractere
Marime:
314.44KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
management, organizare
Predat:
Facultatea de Management din Brasov , Universitatea Spiru Haret din Bucuresti
Materie:
Economie
An de studiu:
II
Profesorului:
Prof.univ.dr.Stefănescu Roxana
Sus!