Etica în Afaceri

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL 1
NOTIUNI DE TEORIA GENERALA A ETICII 7
1.1 Evolutia eticii ca ramura a filozofiei: epoci, curente si personalitati 7
1.2 Domenii ale eticii 14
1.2.1 Metaetica 14
1.2.1.1 Teorii metaetice 14
1.2.1.2 Psihologia morala 17
1.2.2 Etica normativa 19
1.2.3 Etica aplicata 28
1.2.3.1 Etica medicala 29
1.2.3.2 Bioetica 33
1.2.3.3 Etica mediului 34
1.2.3.4 Etica profesionala 36
1.2.3.5 Etica tehnologiei informatiei 38
1.2.3.6 Etica mass-media 40
CAPITOLUL 2
ETICA SI ORGANIZATIILE DE AFACERI 43
2.1 Continutul eticii afacerilor. Concepte si probleme specifice 43
2.2 Factorii interesati (stakeholder-ii) ai organizatiei 48
2.2.1 De la pozitivismul economic la umanismul economic 48
2.2.2 Originea si definirea termenului de stakeholder 52
2.2.3 Clasificarea stakeholder-ilor 54
2.2.4 Caracteristicile stakehold-erilor. Modelul Mitchell - Agle - Wood 57
2.2.5 Matricea de analiza a stakeholder-ilor 59
2.3 Responsabilitatea sociala a organizatiilor de afaceri 61
2.3.1 Definirea si continutul conceptului de responsabilitate sociala 61
2.3.2 Responsabilitate sociala, filantropie si cetatenie corporativa 68
2.3.3 Categorii de responsabilitati sociale ale unei organizatii 70
2.3.4 Modele de asumare a responsabilitatii sociale 72
2.3.4.1 Modelul "cutiei de viteze" a responsabilitatii sociale 72
2.3.4.2 Modelul bi - directional 74
2.3.5 Dimensiunile responsabilitatii sociale a organizatiilor 76
2.3.5.1. Modelul Comisiei Europene 76
2.3.5.2 Modelul quadri-dimensional 81
2.3.6 Beneficii ale asumarii responsabilitatii sociale 83
2.3.7 Costurile programelor de responsabilitate Sociala 87
2.3.8 Tipuri de programe CSR 88
2.3.9 Rentabilitatea sociala a investitiilor (RSI) 93
2.3.9.1 Definirea si calculul RSI 93
2.3.9.2 Principii pentru determinarea obiectiva a RSI 94
CAPITOLUL 3
TEME PRINCIPALE ALE ETICII AFACERILOR 99
3.1 Etica relatiilor de munca 99
3.1.1 Discriminarea si actiunile discriminatorii 99
3.1.2 Hartuirea morala 104
3.1.3 Hartuirea sexuala 108
3.1.4 Utilizarea muncii copiilor 111
3.1.5 Whistle - blowing 116
3.1.5.1 Definitii si interpretari ale conceptului 116
3.1.5.2 Argumente pro si contra protejarii si incurajarii
"whistle - blower-ilor". Aspecte juridice 119
3.1.6 Codurile etice 123
3.2 Aspecte etice ale actionariatului. Etica pe pietele financiare 125
3.2.1 Legatura intre organizatiile de afaceri si proprietarii lor 125
3.2.2 Modele de implicare a actionarilor in capitalizarea corporatiilor 128
3.2.3 Etica si pietele financiare globale 129
3.3 Etica in marketing 132
3.4 Coruptia si afacerile 139
3.4.1 Cauzele aparitiei si dezvoltarii coruptiei 139
3.4.2 Efectele coruptiei 141
3.4.2.1 Costurile fiscale ale coruptiei 141
3.4.2.2 Costurile economico-sociale ale coruptiei 143
BIBLIOGRAFIE 145

Extras din curs:

CAPITOLUL 1

NOTIUNI DE TEORIA GENERALA A ETICII

Obiectivele capitolului:

- realizarea unei incursiuni in istoricul conceptului de etica;

- definirea termenilor fundamentali: morala si etica;

- prezentarea principalelor curente si personalitati care au jalonat dezvoltarea eticii ca stiinta;

- descifrarea conceptelor de metaetica si psihologie morala;

- delimitarea principalelor teorii ale eticii normative: teoria virtutii, teoria datoriei si teoria consecintelor;

- descrierea modalitatilor de concretizare in practica a teoriilor etice si prezentarea domeniilor majore ale eticii aplicate;

1.1. Evolutia eticii ca ramura a filozofiei: epoci, curente si personalitati

Etica (de la grecescul antic "ethikos" - "teoria despre virtute" sau "ethos" - caracter, obisnuinta, datina) reprezinta una dintre cele cinci ramuri majore ale filozofiei , alaturi de logica, ce are ca obiect studiul gandirii umane rationale, estetica, ce arata cum sunt cunoscute lucrurile prin intermediul simturilor , epistemologie, care studiaza natura si scopul cunoasterii si metafizica , ce urmareste sa explice natura lumii. La modul cel mai general, etica distinge intre ceea ce este "drept" si ceea ce este "gresit" dintr-un punct de vedere universal acceptat. Etica difera de moralitate, desi in limbajul comun cele doua concepte sunt cvasisinonime si interschimbabile. Morala permite o mai mare varietate interpretativa la nivel individual, in timp ce etica are o arie mai globala, universala. Morala se refera la comportamentul uman vazut prin prisma valorilor si dimensiunilor opuse ale acestora (bine - rau, drept - nedrept, corect - gresit etc.), iar etica se refera la studiul a tot ceea ce este inclus in acest spectru al valorilor.

Dictionarul explicativ al limbii romane, in editia sa din 1998 si in editia electronica , defineste morala ca fiind: "Ansamblul normelor de convietuire, de comportare a oamenilor unii fata de altii si fata de colectivitate si a caror incalcare nu este sanctionata de lege, ci de opinia publica" sau ca ,,Forma a constiintei sociale care reflecta si fixeaza idei, conceptii, convingeri privind comportarea individului in societate". In Dictionarul limbii franceze "Petit Robert", in editia din 1982, morala se defineste ca fiind: "stiinta binelui si a raului; teoria actiunii umane in calitatea ei de a fi supusa datoriei si avand ca scop binele; ansamblul de reguli de conduita considerate de o maniera absoluta; ansamblu de reguli de conduita care decurg dintr-o anumita conceptie despre bine si rau".

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Etica in Afaceri.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
4/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
146 pagini
Imagini extrase:
146 imagini
Nr cuvinte:
58 575 cuvinte
Nr caractere:
316 839 caractere
Marime:
215.49KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
afacere, etica, capitol, realizare, definire, termeni
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!