Economia Tursimului International

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Cuprins 1
Cap.1 Turismul international. Notiuni introductive 6
1.1. Scurt istoric al turismului in lume si in Romania 6
1.2. Notiuni utilizate in turismul intern si international 11
Cap. 2 Turismul international- ca politica macroeconomica 17
2.1. Turismul international si comertul invizibil 19
2.1.1. Impactul economic al turismului international 19
2.1.2. Indicatori de masurare a aportului turismului la dezvoltarea economiei nationale 27
2.2.Specializarea internationala in turism 31
2.3. Tendinte privind dezvoltarea turismului 36
Cap.3. Circulatia turistica internationala 42
3.1. Cererea turistica mondiala 42
3.2. Evolutia circulatiei turistice pe plan international 43
3.3. Principale destinatii ale turismului international 51
Cap.4 Metodologia de inregistrare si masurare a circulatiei turistice 67
4.1. Forme ale turismului international 67
4.1. Argumente privind perfectionarea sistemului de inregistrare a fluxurilor turistice 73
4.2. Indicatori de masurare a circulatiei turistice 76
Cap.5 Piata turistica internationala 78
5.1. Caracteristicile si particularitatile pietei turistice internationale 78
5.1.1. Structura pietei turistice 82
5.2. Agentiile de voiaj (turism) si sectorul touroperatorilor 86
5.2.1. Agentiile de voiaj (de turism) 86
5.2.2. Sectorul touroperatorilor 89
5.3. Lanturi hoteliere internationale 95
Cap. 6 Directii de cooperarea turistica internationala 100
6.1.Cadrul cooperarii turistice internationale 100
6.1.1. Organizatia Mondiala a Turismului (O.M.T.) 102
6.1.2. Relatiile juridice in cooperarea internationala 107
6.2. Situatii care necesita protectia turistului 109
6.2.1. Legislatia romaneasca de reglementare 113
Bibliografie: 115
Anexa 117
Rolul organizatiilor internationale in dezvoltarea turismului mondial 117

Extras din curs:

Se poate afirma ca in Antichitate a aparut calatoria turistica. Vechii greci doreau sa dobandeasca siguranta pentru vizitarea oraselor indepartate, incheind contracte de vizite reciproce, prietenesti cu oameni de aceeasi ocupatie. Semnul vizibil al vizitei prietenesti era un obiect ,,sumbolon" care se rupea in doua. Cel ce pleca in strainatate se legitima cu bucata de sumbolon de care dispunea, ceea ce echivala cu pasaportul de astazi. Grecii vizitau locuri sfinte (Dodona, Delphi), mergeau la bai curative si locuri festive.

In Roma antica majoritatea calatoriilor aveau scopuri comerciale, culturale si militare. Dezvoltarea calatoriilor a fost sprijinita de constructia de drumuri (romanii au fost primii care au proiectat si construit retele de drumuri catre toate colturile Imperiului) si de tehnica comunicatiilor relativ dezvoltata.

Celebrul orator Cicero a fost atras de frumusetea arhitecturii grecesti, iar Germanicus se minuna admirand piramidele egiptene si cateva din cele sapte minuni ale lumii. Imparatul Hadrian se pare ca a poposit la Craiova apoi la Atena, Troia, Egipt. Intr-o poema Lucius cel Tanar canta chiar frumusetea si ,,utilitatea" unei calatorii: ,,Cata placere simtim cand privim zidurile antice ale Tebei si ne amintim de legenda lui Amfion cladind acea cetate in sunetul lirei sale, ispravile celor sapte aliati in contra ei, legenda lui Amfiaraos inghitit de viu in pamantul care se deschide sub picioarele lui ! Apoi vizitam Atena cu istoria ei despre fata lui Paridon, Filomela, prefacuta in randunica, a lui Teseu, prefacut in bufnita. Cautam in Troia, pamantul unde Hector si invingatorul lui, Achile, zac unul langa altul". Relatarea seamana cu un ghid al zilelor noastre.

Nero (61 e.n.) a dat dispozitie procuratorului Traciei sa construiasca hanuri. Siguranta si primirea placuta a strainilor era asigurata printr-o insigna facuta din bronz sau fildes numita ,,Tessera Hospitalis" care echivala cu pasaportul de astazi. Pentru vizitarea orasului existau ghizi instruiti numiti ,,perigeta" sau ,,exegeta".

In 1130 apare primul ghid turistic scris de Aimeri Picaud.

In 1478-1480, sfintirea bisericii ,,Frauenkirche" din Munchen a provocat vizita a 65000 de pelerini si 124000 in decurs de trei ani. Numarul de pelerini s-a stabilit prin aruncarea la sosire a unui bob de fasole in urnele asezate la intrarea in oras. S-a facut cu aceasta ocazie prima statistica a turismului.

Scriitorul francez Montaigne sugera ca motivatii ale calatoriei: cultura, experienta, distractia. In jurul anului 1600 apar pe continentul european studenti proveniti din familiile burgheze care, insotiti de institorii lor, se indreptau spre universitatile Europei si care dupa terminarea studiilor faceau o calatorie mai lunga in statele europene. In Anglia un tanar nu era cotat cult si bine instruit daca nu calatorise pe continent. S-a stabilit si itinerariul obligatoriu: Paris, Torino, Florenta, Roma, Neapole, Venetia, Viena, Germania (durata calatoriei-3 ani). Este vorba despre celebrul Grand Tour. Cu aceasta ocazie apar termenii ,,turism" si ,,turist". Totusi motivatia acestor deplasari nu era dorinta de a cunoaste ci mai degraba moda timpului. In acea perioada una dintre fortele care exercitau cea mai puternica influenta asupra gustului societatii o constituia asa numita ,,Societate a Diletantilor", fondata in 1732. Membrii acestei societati erau in mare masura tineri bogatasi proaspat intorsi din Marele Tur al Europei, ce se considerau indreptatiti sa devina arbitri ai culturii in patria lor. Multi dintre acestia aveau sa ajunga mai tarziu personalitati marcante in viata politica, administrativa, religioasa, comerciala sau militara a tarii.

In deceniul cinci al secolului al XIX -lea a avut loc un eveniment deosebit in istoria turismului: deschiderea primului birou de voiaj, prima organizatie comerciala al carei scop era organizarea calatoriilor si in primul rand a celor in grup. Noua intreprindere a fost organizata de Thomas Cook in Anglia. Organizarea calatoriilor in grup a avut la inceput ca scop participarea la reuniuni cu caracter religios, moral. Prima calatorie pe baze comerciale a avut loc la 4 august

Bibliografie:

Universitatii din Oradea, 2006.

Cristureanu, Cristiana, Economia si politica turismului international, Ed. ABEONA, Bucuresti, 1992

Mesplier, Alain; Bloc-Duraffour, Pierre, Le tourisme dans le monde, Breal, 1995

Neacsu, Nicolae; Cernescu, Andreea, Economia turismului. Studii de caz.Reglementari, Ed. Uranus, Bucuresti, 2002

Stancioiu, Aurelia Felicia, Dictionar de terminologie turistica, Ed. Economica, Bucuresti, 1999

Stanciulescu, Gabriela, Managementul operatiunilor de turism, Ed. ALL Beck, Bucuresti, 2003

Vellas, Francois, Turismul. Tendinte si Previziuni, Ed. Walforth, 1994

Vellas, F.; Becherel, L. International Tourism, Houndsmills Basingtoke, London, 1995

Touring Club Italiano, L'annuario del turismo, 1998, Milano, 1998

***

Statistici O.M.T. 1970-2005

http://www.mturism.ro/fileadmin/mturism/statistici in 20.09.2006.

Tourism Market Trends, 2003 Edition, -World Overview & Tourism Topics

UNWTO World Tourism Barometer, vol 4, no.2, June 2006-11-13

Tourism Highlights 2005 Edition, WTO

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
178 pagini
Imagini extrase:
178 imagini
Nr cuvinte:
39 701 cuvinte
Nr caractere:
229 599 caractere
Marime:
163.37 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
atractii turistice, pachete, oferte, investitii
Data publicare:
18.12.2014
Structură de fișiere:
  • Economia Tursimului International.doc
Predat:
la facultate

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Belgia Cap.1: Prezentarea generala Belgia este o mica tara situata in Europa de Vest, care se...
Terminologia specifica privind turismul Turismul opereaza cu o serie de concepte, in concordanta...
Turismul reprezinta un fenomen economico-social specific civilizatiei moderne, puternic ancorat...
CAPITOLUL 1. LOCALIZAREA SI DESCRIEREA HOTELULUI INTERNATIONAL SINAIA 1.1. Scurta prezentare...
Argentina Cap I-Date generale Argentina este o republica federala. Se invecineaza la nord cu...
Sus!