Economia Întreprinderii

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Capitolul 1 Intreprinderea - pivot important in cadrul economiei nationale
1.1. Definirea notiunii de intreprindere
1.2. Rolul intreprinderii in economia nationala
1.3. Resursele intreprinderii
1.4. Tipologia intreprinderilor
1.5. Prezentarea continutului functiunilor intreprinderii
Capitolul 2 Intreprinderea si ambientul sau
2.1. Ambientul intreprinderii
2.2. Principalii factori ambientali in contextul actual
2.2.1. Tehnologia noua
2.2.2. Globalizarea
2.2.3. Noile comportamente ale consumatorilor
2.3. Cultura organizationala si schimbarea
2.3.1. Cultura organizationala
2.3.1.1. Conceptul de cultura organizationala: definirea notiunii, importanta, tipuri, componente
2.3.1.2. Referinte ale culturii organizationale
2.3.2. Schimbarea organizationala
2.3.2.1. Necesitatea schimbarii organizationale
2.3.2.2. Factorii care genereaza schimbarea
2.3.2.3. Domenii ale schimbarii organizationale
2.3.2.4. Recunoasterea nevoii de schimbare
Capitolul 3 Intreprinderea - sistem organizational
3.1. Consideratii privind conceptul de sistem
3.2. Abordarea sistemica a intreprinderii
Capitolul 4 Sistemul decizional al intreprinderii
4.1. Componentele si etapele procesului decizional
4.2. Cerinte fata de decizii si clasificarea (tipologia) deciziilor
4.3. Metode si tehnici de fundamentare a deciziilor
4.3.1. Metode de fundamentare a deciziilor in conditii de certitudine
4.3.2. Metode de fundamentare a deciziilor in conditii de risc
4.3.3. Tehnici de fundamentare a deciziilor in conditii de incertitudine
Capitolul 5 Organizarea intreprinderii
5.1. Organizarea procesuala: definirea notiunii, elemente componente
5.2. Organizarea structurala
5.2.1.Structura organizatorica
5.2.1.1 Definirea notiunii, elementele componente, factori de influenta
5.2.1.2. Tipologia structurilor organizatorice
5.2.1.3. Proiectarea si elaborarea structurii organizatorice
5.2.1.4. Organigrama - element de informare si analiza
5.2.2. Organizarea informala
5.2.3. Criterii de structurare organizatorica
Capitolul 6 Functiunea de cercetare-dezvoltare a intreprinderii
6.1. Rolul creativitatii si inovatiei
6.2. Continutul functiunii de cercetare-dezvoltare
6.3. Dezvoltarea produselor si pregatirea productiei
Capitolul 7 Functiunea de productie a intreprinderii
7.1. Continutul functiunii de productie
7.2. Prezentarea activitatilor componente
7.2.1. Procesele de productie din intreprinderi
7.2.2. Organizarea activitatii de baza
7.2.3. Organizarea activitatii auxiliare
7.2.3.1. Activitatea de intretineri si reparatii
7.2.3.2. Activitatea de asigurare cu sdv-uri
7.2.3.3. Activitatea de asigurare cu energie
7.2.4. Organizarea activitatii de servire
7.2.4.1. Organizarea activitatii depozitelor
7.2.4.2. Activitatea de transport intern
7.3. Sisteme moderne de conducere a productiei
7.3.1. Sistemul Planificarea Necesitatilor Materiale
7.3.2. Sistemul Optimizarea Tehnologiilor de Productie
7.3.3. Sistemul Exact la Timp
7.3.4. Sisteme Flexibile de Fabricatie
7.3.5. Sisteme Asistate de Calculator
7.3.6. Sistemul Managementul Calitatii Totale
7.3.7. Sistemul "Productie adaptabila"
Capitolul 8 Functiunea comerciala a intreprinderii
8.1. Importanta si continutul functiunii comerciale
8.2. Activitatea de aprovizionare
8.3. Activitatea marketing
8.4. Activitatea de desfacere
Capitolul 9 Functiunea financiar-contabila a intreprinderii
9.1. Activitatea financiara
9.1.1. Importanta activitatii financiare
9.1.2. Modalitati de finantare a intreprinderii
9.2. Rolul si importanta activitatii contabile
Capitolul 10 Functiunea de personal a intreprinderii
10.1. Rolul resursei umane in intreprindere
10.2. Importanta comunicarii organizationale
10.3. Activitatile aferente functiunii de personal
Capitolul 11 Elaborarea strategiei intreprinderii in contextul dezvoltarii durabile
11.1. Strategia si politica intreprinderii
11.1.1. Conceptul de strategie si politica
11.1.2. Istoricul evolutiei termenilor "strategie" si "management strategic"
11.1.3. Tipuri de strategii
11.1.4. Planul strategic al unei intreprinderi
11.2. Viitorul strategic al intreprinderii
11.2.1. Flexibilitatea organizatorica - caracteristica a ,,intreprinderii viitorului"
11.2.2. Externalizarea - ,,forma" organizatorica
11.2.2.1. Conceptul de externalizare: definitii, tipologie
11.2.2.2. Evolutia utilizarii externalizarii
11.2.2.3. Acordul de outsourcing, motivatii si limite in utilizarea externalizarii
11.2.2.4. Studiu de caz: utilizarea externalizarii in intreprinderi din Cluj-Napoca
11.2.3. Internet-ul - ,,noutate" organizatorica
11.2.3.1. Comertul electronic (e-commerce)
11.2.3.2. Afacerea electronica (e-business)
11.2.3.3. Avantajele si limitele utilizarii Internet-ului
11.3. Dezvoltarea durabila si intreprinderea
11.3.1. Conceptul de dezvoltare durabila: definirea notiunii, principii, obiective
11.3.2. Reglementari privind dezvoltarea durabila

Extras din curs:

- din punct de vedere juridic - este privita ca subiect de drept

- din punct de vedere al stiintelor umane - intreprinderea este privita ca o structura de grupuri si indivizi

- din punct de vedere economic - intreprinderea poate fi definita atat in sens larg cat si in sens restrans.

In sens larg - intreprinderea este:

- o unitate fizica si juridica,

- dotata cu un patrimoniu,

- care-i permite sa fie un cadru de decizie autonom,

- sa produca si sa-si asume riscurile productiei,

- sa contacteze relatii economice si financiare cu tertii.

In sens restrans - intreprinderea este:

- o forma de productie

- prin care in cadrul aceluiasi patrimoniu

- se combina preturile diversilor factori de productie adusi,

- in vederea vanzarii pe piata a unui bun sau serviciu

- pentru a obtine ca diferenta intre doua serii de preturi (pretul de cost si pretul de vanzare) cel mai mare castig banesc posibil.

Autorul Unguru Ion defineste intreprinderea ca fiind:

- colectivitatea de oameni,

- organizata potrivit anumitor cerinte juridice, economice si tehnologice,

- care concepe si desfasoara un complex de procese de munca

- ce se concentreaza in produse si servicii

- destinate sa satisfaca nevoile si dorintele consumatorilor,

- in conditiile obtinerii unui venit net sau profit maxim

Autorii Mihai Naghi, Roxana Stegerean afirma ca intreprinderea este:

- o unitate economica de baza in cadrul economiei nationale,

- constituita in vederea realizarii unor activitati specifice

- in scopul obtinerii unor bunuri, executarii unor lucrari sau prestarii unor servicii

- destinate pietei,

- fiind organizata printr-un centru de decizie care dispune de o anumita autonomie

Autorul Constantin Barbulescu face referire la intreprinderea industriala, ca forma specifica de intreprindere, ca fiind:

- o unitate de baza a economiei nationale,

- care dispune de resurse fizice, umane si financiare,

- pe care un colectiv de oameni le foloseste pentru realizarea procesului de productie

- pe baza principiilor de eficienta si rentabilitate,

- in vederea obtinerii de bunuri, executarii de lucrari si servicii cu caracter industrial,

- destinate satisfacerii cerintelor pietei interne si externe

1.2. ROLUL INTREPRINDERII IN ECONOMIA NATIONALA

Rolul intreprinderii in circuitul economic al unei tari este exercitat prin indeplinirea unui dublu rol:

- crearea de valori adaugate si obtinere de profit (rol economic)

- existenta unui context social (rol social)

Bibliografie:

Samochis B., Purdea D., coordonatori, Economia intreprinderii, Ed. Risoprint, Cluj-Napoca, 2007

1. Badea Florica, Managementul productiei industriale, Ed. ALL, Bucuresti, 1998.

2. Carstea Gh., Parvu F., Economia si gestiunea intreprinderii, Ed. Economica, Bucuresti, 1999.

3. Cazan E., coordonator et al, Managementul productiei, vol. I, Ed. Universitatii de Vest, Timisoara, 2002.

4. Dima C., Nedelcu Monica Viorica, Management industrial, Ed. National, Bucuresti, 2000.

5. Ilies L, Sirbu Janetta s.a., Organizarea productiei industriale, Ed. Risoprint, Cluj-Napoca, 2000.

6. Ionescu Gh. Gh., Cazan E., Negrusa Adina Letitia, Management organizational, Ed. Tribuna Economica, Bucuresti, 2001.

7. Naghi M., Stegerean Roxana, Managementul productiei industriale, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2004.

8. Ploae V., Economia intreprinderii, Ed. Ex Ponto, Constanta, 2000.

9. Plumb I., Pirvu F., Suciu-Ratiu I., Pavelescu F., Economia ramurilor, Ed. Tribuna Economica, Bucuresti, 2001.

10. Sirbu Janetta, Flexibilitatea - sansa pentru intreprinderea moderna, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2004.

11. Sirbu Janetta, Managementul productiei, Ed. Risoprint, Cluj-Napoca, 2005.

13. Unguru I., Managementul productiei intreprinderii, Ed. Lumina Lex, Bucuresti, 1998.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Economia Intreprinderii
    • curs1.doc
    • curs10.doc
    • curs11.doc
    • curs12.doc
    • curs13.doc
    • curs14.doc
    • curs2.doc
    • curs3.doc
    • curs4.doc
    • curs5.doc
    • curs6.doc
    • curs7.doc
    • curs8.doc
    • curs9.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
14 fisiere
Pagini (total):
200 pagini
Imagini extrase:
200 imagini
Nr cuvinte:
34 263 cuvinte
Nr caractere:
207 536 caractere
Marime:
657.42KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
Economie, factori economici, stat, servicii, industrie
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Profesorului:
Janetta Sirbu
Sus!