Concurența și ajutoare de stat

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Piata

Piata este locul de intalnire al cererii si al ofertei, locul unde se formeaza pretul.

Se poate defini prin cele 5 variabile:

- cerere

- oferta

- pret

- concurenta

- obiectul tranzactiei.

Piata cu concurenta pura si perfecta(model teoretic) – caracteristici:

- atomicitatea cererii si a ofertei

- omogenitatea produselor

- transparenta perfecta a pietei

- factorul de productie circula liber

- producatorii/consumatorii intra sau ies liber de pe piata

- pretul se formeaza liber

Piata cu concurenta impura si imperfecta – lipseste cel putin o caracteristica a pietei cu concurenta pura si perfecta.

Piata cu concurenta imperfecta imbraca mai multe forme:

1.piata monopolistica se caracterizeaza prin:

- pastrarea atomicitatii cererii si ofertei

- produsele se diferentiaza chiar daca sunt produse de acelasi tip.

2.piata de oligopol se caracterizeaza prin:

- se pastreaza atomicitatea cererii (cativa cumparatori)

- se pierde atomicitatea ofertei

- pot exista intelegeri de tip cartel,trust etc

- produsele vandute sunt similare, insa fiecare ofertant vine cu anumite facilitati.

3.piata de monopol se caracterizeaza prin:

- existenta unui singur vanzator

- pretul de monopol este cel mai mare pret de pe piata

- bariere la intrarea pe piata

- se investesc foarte multi bani in cercetare.

4.piata de oligopson se caracterizeaza prin:

- cativa cumparatori si foarte putini vanzatori

- piata fortei de munca in conditii de recesiune.

5.piata de monopson se caracterizeaza prin:

- existenta unui singura cumparator.

Concurenta

1.Concurenta loiala (corecta)

2.Concurenta neloiala – apare sub diverse aspecte, de exemplu dumping (vinderea unor produse la preturi mai mici decat costurile de productie)

Strategii concurentiale

- strategia elitei (adresarea catre o clientela de o anumita categorie)

- strategia costurilor/japoneza (presupune costuri mici ca urmare a cresterii productivitatii muncii si a randamentului factorilor de productie)

Oligopol. Cartel. Trust

Piata de oligopol este cel mai raspandit tip de piata.

Oferta este asigurata de un numar mic de firme intre care nu exista diferente semnificative sub aspectul:

- inzestrarii tehnice;

- fortei economice;

- nivelului costului mediu;

- gradului de internationalizare a activitatii.

Fiecare vanzator detine o pondere importanta in oferta totala si are capacitatea de a influenta piata:

- in mod direct, prin decizii privind pretul, calitatea si publicitatea, lansarea de modele noi, modul de comercializare;

- in mod indirect, prin reactiile pe care fiecare le are la actiunile concurentei.

Pe aceasta piata, cererea este atomizata, iar barierele de intrare pentru noii concurenti sunt foarte puternice si sunt de tip:

- bariere tehnice (detinerea de licente, brevete);

- bariere financiare (legile acceptate de institutiile financiare);

- bariere organizatorice (contracte de exclusivitate).

Exemple de piete de oligopol:

- produse petroliere;

- mobila;

- tehnica electronica si de calcul;

- autovehicule;

- audiovizualul;

- tigaretele;

- materiile prime neagricole si produsele alimentare care au un grad ridicat de prelucrare.

Amploarea pietei de oligopol se apreciaza prin ponderea prin care primele 3 sau 4 cele mai puternice firme din ramura o detin in valoarea adaugata, cifra de afaceri, valoarea productiei etc.

Oligopol pur – produsele diferitelor firme sunt omogene intrinsec.

Oligopol eterogen – bunurile economice produse si oferite sunt de acelasi gen, dar diferentiate intrinsec sub aspect functional.

Caracteristica ce deosebeste oligopolul de alte forme de piata imperfecta o reprezinta interdependenta firmelor.

De exemplu, daca un agent economic ia decizii cu privire la reducerea preturilor sau lansarea pe piata a unui model mai bun, cererea pentru produsele celorlalte firme se diminueaza. Reactiile celorlalte firme pot provoca actiuni de acelasi fel sau actiuni complementare pentru contracararea actiunilor concurentului si pentru mentinerea clientelei.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Concurenta si Ajutoare de Stat.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
10 pagini
Imagini extrase:
10 imagini
Nr cuvinte:
4 343 cuvinte
Nr caractere:
27 219 caractere
Marime:
33.89KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!