Calitate și Standardizare

Previzualizare curs:

Extras din curs:

CALITATE SI STANDARDIZARE

Introducere

In ultimii ani s-a observat expansiunea rapida a comertului international ca rezultat al progresului tehnologic în transport, comunicatii si informatica. Odata cu reducerea barierelor comerciale si liberalizarea economica din fostele tari socialiste, aceasta tendinta se va accelera continuu. Dezvoltarea sistemelor industriale multinationale, în cadrul carora componente si subansambluri ale companiilor din diferite tari sunt utilizate de organizatii industriale mari pentru producerea echipamentelor, este un alt factor care contribuie la intensificarea comertului. Marii producatori din lume se bazeaza din ce în ce mai mult pe tarile în curs de dezvoltare pentru aprovizionarea cu componente si subansambluri în domeniul tehnologic intermediar si la nivel primar, din cauza competitiei intense si a cresterii preturilor la mâna de lucru din aceste tari. Din aceleasi motive, cererea pentru o gama mai mare de produse de larg consum fabricate în întreprinderile din tarile în curs de dezvoltare va creste.

Acceptarea acestor întreprinderi drept furnizori va depinde de posibilitatea lor de a respecta standardele internationale ale calitatii. În plus, vor trebui sa dea asigurari cu privire la capacitatea lor de a produce la calitatea ceruta si de a respecta angajamentele de livrare. Înfiintarea sistemelor calitatii certificate în conformitate cu standardele ISO 9000 devine o necesitate inevitabila pentru intrarea si sustinerea afacerilor pe piata exportului.

Sistemul calitatii, asa cum este definit de Organizatia Internationala de Standardizare (ISO) în seria de standarde 9000, a fost dezvoltat ca raspuns la provocarile globalizarii crescânde a pietei si a fost unanim acceptat. Companii si guverne aloca în prezent resurse considerabile dezvoltarii infrastructurilor pentru a fi în conformitate cu aceste standarde, fapt ce constituie o necesitate, atât pentru furnizorii comerciali, cât si pentru cei guvernamentali. Pentru economiile plasate în afara tarilor CE, certificarea sistemului calitatii este înteleasa ca un pasaport pentru intrarea pe piata CE. Chiar si companii mari din Japonia si SUA, cu programe pentru controlul calitatii bine concepute, sunt în cautarea de certificari în conformitate cu standardele ISO 9000, pentru a obtine credibilitate la nivel international. Drept rezultat, instituirea sistemelor calitatii de catre economiile din tarile în curs de dezvoltare a devenit absolut esentiala, daca acestea doresc sa câstige o parte importanta a pietelor europene si nord-americane.

Importanta standardelor ce descriu sistemele calitatii poate fi apreciata prin faptul ca standardele ISO au fost preluate de un numar mare de organisme de standardizare nationale si regionale. Unele organizatii de standardizare folosesc standardele ISO fara sa le modifice; altele au introdus sistemele proprii de numerotare, textul fiind identic cu cel al standardelor ISO.

Astfel, Comisia Europeana de Standardizare (CEN) a preluat standardele ISO sub forma seriei de standarde EN 29000 si a creat Organizatia Europeana pentru Încercare si Certificare (EOTEC), care sa armonizeze sistemele calitatii cu practicile certificarii între statele membre.

Implementarea sistemelor calitatii inspira încrederea clientilor în situatii contractuale. Este, de asemenea, de o inestimabila valoare pentru toti furnizorii, pentru ca transforma sistemele adhoc ale controlului calitatii în sisteme organizate si cu costuri rambursabile de reglare a calitatii, care pot asigura avantaje competitive imense firmelor prin combinarea înaltei calitati cu preturi mici. Un numar si mai mare de firme, nu numai ca implementeaza sistemele calitatii în propria activitate, dar si insista ca furnizorii lor de materiale, componente si subansambluri sa aiba sisteme ale calitatii certificate.

La nivelul unei organizatii (firme), conducerea trebuie sa garanteze îndeplinirea cerintelor referitoare la produse si servicii stabilite de catre piata, clienti si societate. Aceste sarcini pot fi rezumate sub urmatoarele titluri:

- Protectia vietii oamenilor si a mediului;

- Calitatea produselor si a serviciilor;

- Conducerea firmei în vederea realizarii succesului comercial.

In plus, conducerea trebuie sa garanteze luarea în considerare a cerintelor statutare. Amplificarea concurentei la nivel international este în continua crestere. Solutiile pentru rezolvarea unor probleme speciale si complexe se situeaza deja la limitele fezabilitatii tehnice, în timp ce termenele de livrare se scurteaza, iar presiunea costurilor este în crestere. Un sistem transparent de planificare, control, monitorizare si optimizare continua este indispensabil pentru a realiza obiectivele organizatiei în raport cu aceste necesitati. Firmele se schimba rapid, datorita noilor cerinte si pentru a se adapta noilor conditii impuse de piata. De aceea un sistem de management nu trebuie sa reglementeze fiecare detaliu în parte. Mai mult, trebuie sa acorde un anumit grad de libertate într-un cadru orientativ si trebuie sa prezinte, de asemenea, o functie fundamentala de coordonare în vederea controlului organizatiilor care functioneaza în centre independente de profit, pe masura evolutiei procesului de descentralizare a organizatiei.

Schimbarile survenite în planul pietei si a cerintelor impuse de aceasta devin din ce în ce mai rapide pe masura ce asteptarile clientilor sunt în crestere. Acest lucru are ca efect urgentarea necesitatii ca organizatiile sa continue optimizarea organizarii proceselor lor. Seria de standarde ISO 9000 ( DIN EN ISO 9000 ) referitoare la managementul calitatii, reprezinta în prezent, instrumentul recunoscut la nivel international pentru atingerea acestui obiectiv. Accentul se pune pe satisfacerea asteptarilor clientilor. Gradul de satisfacere a cerintelor clientului si ca urmare, a succesului comercial al unei organizatii, nu poate fi apreciata prin prisma unui produs; este în schimb rezultatul unui management sistematic al calitatii, care include toti membrii organizatiei, si acopera toata gama de procese, de la proiectarea produsului, punerea în fabricatie, fabricatie, si chiar dincolo de aceasta.

In cadrul sistemelor de management de mediu, punctul de vedere al clientului are o importanta secundara. Dar, devine din ce în ce mai dificila comercializarea chiar a produselor cu o calitate ridicata, daca fabricarea acestora antreneaza riscuri cu privire la mediu sau sanatatea publica. Aceasta este o consecinta a reglementarilor statutare si a cresterii presiunii publicului. Pe aceasta baza se poate realiza combinarea rationala a diferitelor sisteme de management si implementarea si documentarea obiectivelor firmei într-un sistem superior si uniform.

In general, un sistem de management integrat consta cel putin doua sisteme de management diferite, de exemplu, sisteme de management al calitatii (QM) si sisteme de management de mediu (MM) sau sisteme de management al calitatii si sisteme de management al securitatii muncii (SM). In prezent, situatia cea mai frecventa o constituie o combinatie a sistemelor de management a calitatii, de mediu si al securitatii muncii.

Având în vedere scopul si întinderea lucrarii, ea se rezuma numai la unele din multitudinile de probleme legate de notiunile de calitate si standardizare a produselor, pe care autorii le considera absolut necesare pentru clarificarea problemelor.

1. Calitatea-factor determinant de progres

1.1. Scurt istoric privind stiinta calitatii

Stiinta calitatii, cu ajutorul careia se trateaza problema productiei industriilor occidentale, este o stiinta relativ noua, care a progresat enorm în ultima jumatate de secol. Este o stiinta a caror germeni au aparut în statele cele mai avansate în toate domeniile economiei, respectiv SUA, Japonia, Germania. Aici au aparut discipolii acestei stiinte, cei care au contribuit la crearea unui nou sistem de gândire în acest domeniu.

Înainte de a trece în revista marile realizari în domeniu, nu este lipsit de interes de a prezenta o întâmplare din secolul al XVII-lea, din vremea regelui Frantei Ludovic al XIV-lea, care ilustreaza cât de importanta este calitatea.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Calitate si Standardizare.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
7/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
51 pagini
Imagini extrase:
51 imagini
Nr cuvinte:
28 733 cuvinte
Nr caractere:
163 278 caractere
Marime:
183.88KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!