Buget și Trezorerie Publică

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Cuprins __________________________________________________ 5
CAP. 1. SECTORUL PUBLIC ________________________________ 11
1.1. Continutul sectorului public si evolutia sa in economia
contemporana ____________________________________________ 11
1.2. Functiile sectorului public ______________________________ 13
CAP. 2. BUGETUL GENERAL CONSOLIDAT AL STATULUI ___ 17
2.1. Definitia bugetului public si categoriile de bugete prezente in
economiile contemporane __________________________________ 17
2.2. Componentele bugetului public __________________________ 19
2.3. Principiile bugetare ____________________________________ 23
2.3.1. Principiul universalitatii ____________________________________ 23
2.3.2. Principiul unitatii bugetare __________________________________ 24
2.3.3. Principiul neafectarii veniturilor bugetare ______________________ 27
2.3.4. Principiul anualitatii bugetare _______________________________ 27
2.3.5. Principiul specializarii bugetare ______________________________ 30
2.3.6. Principiul echilibrarii bugetare _______________________________ 32
2.3.7. Principiul publicitatii bugetare _______________________________ 34
CAP. 3. BUGETUL DE STAT _________________________________ 35
3.1. Cheltuielile bugetului de stat ____________________________ 35
3.2. Veniturile bugetului de stat _____________________________ 41
CAP. 4. BUGETELE LOCALE _______________________________ 43
4.1. Finantarea bugetelor locale _____________________________ 43
4.1.1. Caracteristicile surselor de finantare la nivel local _______________ 43
4.1.2. Clasificarea impozitelor locale _______________________________ 45
4.2. Caracteristicile bugetelor locale in Romania _______________ 46
4.2.1. Evolutia istorica __________________________________________ 46
4.2.2. Particularitati ale bugetelor locale in _________________________ 47
Romania contemporana _________________________________________ 47
CAP. 5. BUGETUL ASIGURARILOR SOCIALE DE STAT SI
BUGETELE FONDURILOR SPECIALE _______________________ 53
5.1. Necesitatea asigurarilor publice __________________________ 53
5.2. Sursele de venituri ale bugetului _________________________ 54
asigurarilor sociale de stat __________________________________ 54
5.3. Cheltuielile realizate din B.A.S.S. ________________________ 54
BUGETUL SI TREZORERIA PUBLICA
6
5.4. Bugetele fondurilor speciale _____________________________ 55
CAP. 6. PROCESUL BUGETAR ______________________________ 57
6.1. Procedura elaborarii bugetului public ____________________ 57
6.1.1. Organele abilitate cu competente in ceea ce priveste elaborarea
bugetului _____________________________________________________ 57
6.1.2. Etapele elaborarii proiectului de buget ________________________ 59
6.1.3. Evaluarea veniturilor si cheltuielilor bugetare ___________________ 60
6.2. Aprobarea si executia bugetara __________________________ 63
6.2.1. Competente referitoare la aprobarea si executia bugetara __________ 63
6.2.2. Aprobarea veniturilor si cheltuielilor bugetare si repartizarea pe
trimestre a acestora _____________________________________________ 68
6.2.2.1. Legea bugetara anuala _________________________________ 68
6.2.2.2. Aprobarea veniturilor si cheltuielilor bugetelor locale ________ 70
6.2.2.3. Repartizarea veniturilor si cheltuielilor bugetare _____________ 81
6.2.3. Procedura executiei bugetare ________________________________ 83
6.2.3.1. Sisteme organizatorice folosite in domeniul executiei bugetare _ 83
6.2.3.2. Executia cheltuielilor bugetare ___________________________ 85
6.2.3.3. Executia veniturilor bugetare ____________________________ 86
6.3. Incheierea si controlul executiei bugetare __________________ 88
6.3.1. Contul de executie bugetara _________________________________ 88
6.3.2. Caracteristicile si formele controlului bugetar __________________ 90
CAP. 7. DATORIA PUBLICA SI IMPRUMUTURILE DE STAT ___ 95
7.1. Datoria publica: continut, structura, indicatori de apreciere __ 95
7.2. Gestionarea datoriei publice ____________________________ 100
7.3. Imprumuturile de stat _________________________________ 102
7.3.1. Continutul imprumuturilor de stat, necesitatea, trasaturile si rolul
acestora _____________________________________________________ 102
7.3.2.Clasificarea imprumuturilor de stat ___________________________ 105
7.3.3. Elementele tehnice ale imprumuturilor de stat _________________ 106
7.3.4. Acoperirea deficitului bugetar pe baza imprumuturilor de stat _____ 108
CAP. 8. CONCEPTUL SI SISTEMELE DE TREZORERIE PUBLICA119
8.1. Conceptul modern al trezoreriilor publice _____________ 119
8.2. Sisteme functionale ale trezoreriei publice din antichitate pana in
epoca moderna __________________________________________ 121
8.3. Rolul trezoreriei in economiile __________________________ 130
contemporane ___________________________________________ 130
CAP. 9. REGLEMENTAREA ORGANIZARII TREZORERIEI
PUBLICE ________________________________________________ 133
BUGETUL SI TREZORERIA PUBLICA
7
9.1. Organizarea trezoreriei in cadrul administratiei finantelor
publice _________________________________________________ 133
9.2. Functiile principale ale trezoreriei _______________________ 136
9.3. Structura si atributiile Trezoreriei Centrale ______________ 144
9.4. Organizarea si atributiile Trezoreriilor judetene, municipale,
orasenesti si comunale ____________________________________ 146
9.5. Conditiile generale de functionare a trezoreriei centrale si locale
_______________________________________________________ 151
9.6. Raporturile trezoreriilor cu Banca Nationala _____________ 154
CAP. 10. OPERATIUNILE REALIZATE DE TREZORERIE IN
EXECUTIA VENITURILOR BUGETULUI PUBLIC ____________ 163
10.1. Reglementarea incasarii veniturilor bugetare de la agentii
economici si institutiile publice _____________________________ 163
10.2. Incasarea veniturilor bugetare prin casieria trezoreriei ____ 169
10.3. Controlul prin trezorerie a incasarii veniturilor bugetare __ 174
CAP. 11. OPERATIUNILE EFECTUATE DE TREZORERIE IN
EXECUTIA CHELTUIELILOR BUGETARE __________________ 178
11.1. Operatiunile de trezorerie necesare in cadrul procedurii de
efectuare a cheltuielilor din bugetul _________________________ 178
general consolidat ________________________________________ 178
11.2. Particularitatile operatiunilor specifice efectuarii cheltuielilor
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
locale __________________________________________________ 182
11.3. Procedura efectuarii platilor prin trezorerie din credite
bugetare deschise si repartizate ____________________________ 186
11.4. Conturile titularilor de credite bugetare si regimul lor juridic
_______________________________________________________ 191
11.5. Evidenta trezoriera a cheltuielilor efectuate din bugetul general
consolidat si din fondurile speciale __________________________ 194
BIBLIOGRAFIE __________________________________________ 197

Extras din curs:

Sectorul public poate fi definit ca un ansamblu complex alcatuit din

institutii, organisme si activitati care au drept element comun faptul ca

procesul de decizie se realizeaza colectiv sau politic prin mecanismul

votului.

Ca si sfera de cuprindere, sectorul public este format din

1

:

A. Administratia publica la nivel national si local

Administratia publica centrala cuprinde statul (in sens strict) si

diverse organisme la nivel central care isi procura resursele din subventii de

la stat si din taxe percepute in schimbul unor servicii pe care le ofera.

Acestea sunt organisme autonome si isi desfasoara activitatea in domenii

diverse stabilite de catre stat precum invatamant, cultura, cercetare, actiuni

economice sau sociale.

Administratia locala cuprinde in principiu comunitatile locale si la

fel ca la nivel central diverse organisme a caror competente sunt stabilite

insa la nivel local iar finantarea se asigura din subventii ale colectivitatilor

locale si din taxe parafiscale. Colectivitatile locale sunt alcatuite din

administratiile teritoriale (judete) si locale (municipii, orase, comune) la

care se adauga si unele organisme comunitare si regii de exploatare publica.

B. Organisme ale protectiei sociale a caror activitate principala

consta in asigurarea pensiilor precum si asigurarile de accidente, boala,

somaj, fara a exista o legatura stricta intre cotizatia varsata si gradul de

expunere la riscul acoperit.

C. Intreprinderi publice si chiar unele intreprinderi private care

produc bunuri sau servicii de interes general si carora statul datorita faptului

ca le furnizeaza fonduri prin intermediul unor subventii, imprumuturi,

participatii le poate impune anumite directii legate de realizarea obiectivelor

de redistribuire, de ocupare, de dezvoltare regionala.

Intre sectorul public si sectorul privat mai poate fi definit si un

sector intermediar in care se includ o serie de organizatii de drept privat care

1

Manolescu, Gh. - Buget - abordare economica si financiara, Editura

economica, Bucuresti 1997, pg.17-26

BUGETUL SI TREZORERIA PUBLICA

12

genereaza servicii adresate doar unor anumitor grupuri de persoane:

sindicate, asociatii ale consumatorilor, anumite scoli si spitale, organizatii

contabile sau religioase.

Aparitia unei teorii economice a sectorului public a fost relativ

tarzie ea fiind influentata de conditiile economice, sociale si politice. In

acest domeniu au existat mai multe conceptii care pot fi sintetizate in

principal de doua abordari.

O prima abordare, numita individualista dezvolta o teorie a

sectorului public in care consumatorul este suveran, prestatiile publice fiind

obligate sa reflecte preferintele individuale. Reprezentantii mai importanti ai

acestei teorii sunt Samuelson si Musgrave. Pornind de la ideea ca statul este

in intregime in serviciul cetatenilor ei dezvolta analiza prin examinarea

institutiilor si proceselor de decizie politica.

Cea de-a doua abordare, a constrangerii pleaca de la organizarea

politica existenta punandu-se accentul pe interesul general al statului si

ignorandu-se relatia dintre cererea si oferta manifestata intre guvernanti si

guvernati care ar permite abordarea coerenta bazata pe adaptarile necesare.

Economiile sec. XX sunt caracterizate in principal printr-o

expansiune a sectorului public, cresterea interventiilor statului putand fi

pusa pe seama a mai multi factori dintre care putem aminti:

a) Aparitia unor evenimente deosebite (razboaie, crize economice)

care determina asa numitul "efect de deplasare" (Peacoch si Wiseman).

Evenimentele susmentionate solicita un efort mai mare al statului

materializat in cresterea cheltuielilor publice ce este acceptata mai usor de

populatie decat in conditii normale. In momentul incheierii crizei nu este

abrogata in totalitate sarcina fiscala suplimentara deoarece populatia deja s-a

obisnuit cu ea. Aceasta face ca statul sa dispuna de resurse suplimentare prin

intermediul carora isi poate asuma noi sarcini producandu-se astfel efectul

de deplasare care conduce la cresterea sectorului public.

b) Cresterea economica, expansiunea demografica, progresul

Bibliografie:

1. Aronson, Richard J., Public Finances, McGrow-Hill Book Company,

St. Louis, San Francisco, 1985.

2. Barrere, Alain, Economie financiere, Paris, Ed. Dalloz, 1965.

3. Bizaguet (F) et Gaullier (J.P.), Le tresor publique, son fonctionnement

et son role, Revue de tresor, aout-sept., 1961.

4. Block-Laine (F) et de Vogue (P), Le tresor publique et le mouvement

general des fonds, Paris, P.U.F., 1960.

5. Bobos, Gh., Teoria generala a dreptului, Cluj-Napoca, 1993.

6. Cartou, L., Droit financier et fiscal europeen, Paris, Precis Dalloz, 1972.

7. Catinianu, Fl., Donath, Liliana, Seulean, Victoria, Finante publice,

Editura Mirton, Timisoara 1997

8. Closon et Filipi, L'economie et le finances, Coll, L'administration

francaise, P.U.F., 1968, Cap. IX: La direction du tresor, p.185-253.

9. Condor, Ioan, Dreptul financiar, Ed. Tribuna economica, Bucuresti,

1996.

10. Condor, Ioan, Impozitele, taxele si contributiile datorate de persoanele

juridice, Ed. Tribuna Economica, Bucuresti 1997

11. Daniel, Alain, Cordeau, Paul Jean, Le Tresorerie et la Politique

Financiere, Cours, Ecole Nationale des services du tresor, mai 1990.

12. Deveaux, G., La comptabilite publique, Paris, P.U.F., 1957.

13. De Vogue, Finances Publiques, le tresor et la fonction de la tresorerie,

Cours I.E.P., Paris, Les Cours de Droit, 1964.

14. Dima, P., Preda, M., Manda, C., Sinc A.B., Legea administratiei publice

locale, Editura Amiva, Bucuresti 1993

15. Drehuta, E., Neamtu Gh., Bugetul Public, Editura Angora, Bacau 1992

16. Dubois, Denis, Tresorerie internationale, Paris, 1982.

17. Duverger, Maurice, Finances Publiques, Paris, P.U.F., 1984.

18. E. Allex, Traite elementaire de science des finances et de la legislation

francais, Paris, Ed. A. Rousseau, 1921, p. IX.

19. Eck, Francois, Le tresor, P.U.F., Paris, 1982.

20. Gliga, Ioan, Drept financiar, Ed. Argonaut, Cluj-Napoca, 1996.

21. Gliga, Ioan, Drept financiar public, Ed. ALL, Bucuresti, 1994.

22. Gliga, Ioan, Drept financiar, Ed. Didactica si pedagogica, Bucuresti,

1970.

23. Gliga, Ioan, Drept financiar, Ed. Didactica si pedagogica, Bucuresti,

1975.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Buget si Trezorerie Publica
    • Buget si Trezorerie Publica.pdf
    • COPERTA BUGET SI TREZORERIE PUBLICA.pdf
  • Buget si Trezorerie Publica.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (4 voturi)
Anul redactarii:
2008
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
197 pagini
Imagini extrase:
391 imagini
Nr cuvinte:
136 193 cuvinte
Nr caractere:
778 117 caractere
Marime:
2.15MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
bani, buget, trezorerie
Predat:
la facultate din Timisoara
Materie:
Economie
An de studiu:
III
Profesorului:
Dorin Cosma
Sus!