Bazele Marketingului

Previzualizare curs:

Extras din curs:

PREFATA

Actuala lucrare reprezinta o introducere cuprinzatoare în teoria generala a marketingului, care îsi propune sa ofere, în primul rând studentilor din Universitate, ce se pregatesc sa devina specialisti în alte domenii decât cel economic, mai ales în: drept, jurnalism, comunicari si relatiii publice, sociologie, filosofie, psihologie, asistenta sociala, birotica, etc. cunostintele necesare pentru întelegerea rolului marketingului în societatea moderna, în vederea utilizarii în viitor în activitatea lor practica.

De asemenea, lucrarea se adreseaza, prin continutul de idei teoretice si al utilitatii practice, tuturor celor care doresc sa-si îmbogateasca cunostintele în acest domeniu nou, modern si actual, deoarece scopul ei îl constituie explicarea conceptelor, metodelor si tehnicilor de marketing, precum si a manierei în care se pot aplica în orice tip de organizatie, care pentru a supravietui si a se dezvolta trebuie sa se adapteze la mediul ce se schimba cu mare rapiditate.

În demersul nostru, alaturi de literatura de specialitate româneasca si straina, un rol important l-a avut experienta personala obtinuta în ultimul deceniu din activitatea didactica cu studentii din Universitatea Bucuresti, unde am avut sansa de a sustine primul curs de Marketing din aceasta prestigioasa institutie de învatamînt superior românesc.

Se cuvine saaduc si pe aceasta cale multumiri sincere si recunostinta pentru îndemnul si sprijinul constant ce mi l-a acordat inclusiv prin sustinerea morala în momentele dificile, sefului catedrei de Stiinte Economice a Universitatii Bucuresti, profesor doctor Viorel Cornescu.

1. Marketingul – teorie si practica

Ultimele decenii ale acestui secol au impus un nou concept – MARKETING – ce se vehiculeaza cu mare frecventa atât în teorie cât si în practica social-economica.

Marketingul modern este considerat astazi factorul esential al succesului unei organizatii, indispensabil în dezvoltarea sa economico-sociala, solutie miraculoasa ce rezolva problemele acesteia, instrument de baza în atingerea marilor performante, dar si în evitarea riscului.

El a devenit omniprezent întrucât “infuenteaza viata fiecaruia, fiind mijlocul prin care se ofera oamenilor nivelul de trai” (Ph. Kotler, J. Saunders, G. Armstrong, V. Wong – Principiile marketingului – editia europeana, Ed. Teora 1998, p. 52).

1.1. Puncte de vedere privind definirea marketingului

Conceptul de marketing [1] , formulat la începutul secolului nostru, a cunoscut o dezvoltare rapida, ce reflecta evolutia economico-sociala a acestui veac si marcheaza “în fapt trecerea de la societatea de productie la o societate de consum” (P.L. Dubois, A. Jolibert, Marketing, teorie si practica, vol. I Ed. Economica 1989 Paris, tradusa în limba româna si editata sub egida Universitatii de Stiinte Agricole din Cluj-Napoca 1992 p.1).

În lucrarile de specialitate sunt prezentate numeroase opinii referitoare la continutul marketingului, cele mai multe abordând în mod unilateral marketingul, fie doar ca activitate economica sau modul de activitati economice, fie ca proces economic, social, comercial, de corelare a cererii cu oferta, de schimbare sau transformare a produselor etc., fie ca o filozofie, ca o functiune a întreprinderii moderne, ca o functie manageriala, ca o structura de institutii etc.

Aceasta demonstreaza ca marketingul este un fenomen deosebit de complex ce îmbina teoria cu practica, fiecare punct de vedere relevând o latura sau alta a acestuia. “Practic – subliniaza M. Baker – fiecare lucrare legata de marketing începe cu o alta definitie” (M.J. Baker – Marketing – Ed. S.C. Stiinta si Tehnica S.A. Bucuresti, 1996, p.16).

Interesul deosebit acordat mai ales de economisti, dar nu numai de ei, acestui nou concept, s-a concretizat într-o multitudine de definitii, care reflecta puncte de vedere de o mare diversitate, precum si evolutia în decursul timpului.

Astfel, M. J. Baker, în lucrarea amintita dupa ce inventariaza 12 definitii, expune si cele trei categorii de definitii pe care le-a sintetizat Keith Croisier în baza analizei a peste 50 de definitii. (“Ce anume este marketingul” în Quarterly Review of Marketing – ian. 1975).

El trage concluzia, ca definitiile cercetate privesc marketingul: ca un proces, ca o filosofie si ca pe o orientare prezenta atât la producator, cât si la consumator.

O sinteza a opiniilor exprimate în perioada postbelica a condus pe specialisti (P.L. Dubois,A. Jolibert, op. cit. p.2) la concluzia ca în evolutia marketingului s-au conturat trei etape:

I - caracterizata prin extinderea lui, introducând notiunea de schimb;

II - concentrata spre marketing ca stiinta;

III - preocupata de utilizarea schematica a conceptului si dezvoltarea folosirii lui într-o modalitate cât mai diferentiata.

Dupa parerea profesorului Johan Arndt, unul din primii teoreticieni ai marketingului, într-un articol publicat în 1984 “Antropologia sistemelor de marketing: simboluri, întelesuri si moduri de viata în retelele internationalizate”, (Proceeding International Research Seminar of Industrial Marketing, Academia de Stiinte Economice din Stockholm (citat de M. J. Baker – op. cit. p.19), pentru notiunea de marketing se pot distinge trei perioade principale:

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Bazele Marketingului.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
209 pagini
Imagini extrase:
209 imagini
Nr cuvinte:
108 171 cuvinte
Nr caractere:
603 791 caractere
Marime:
557.32KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Profesorului:
Ion Gancea
Sus!