Analiza Diagnostic

Previzualizare curs:

Extras din curs:

CAPITOLUL 1

CONCEPTUL DE FIRMĂ ŞI ROLUL SĂU ÎN FUNCŢIONAREA

ECONOMIEI DE PIAŢĂ

1.1. Conceptul de firmă

Firma este unitatea organizatorică de bază a economiei naţionale a unei ţări. În contextul economiei de piaţă caracteristica esenţială constă în situarea firmelor în prim-planul activităţii economice, ceea ce impune cunoaşterea în detaliu a modului de funcţionare a acestora, a trăsăturilor complexe şi a caracteristicilor lor, pentru a putea înţelege şi coordona mecanismul complex de funcţionare a economiei de piaţă.

Termenul de firmă semnifică o organizaţie care transformă elementele intrări în produse sau servicii necesare menţinerii şi dezvoltării societăţii.

Crearea unei firme presupune existenţa unei persoane sau a unui grup de persoane care să antreneze resurse financiare, forţă de muncă şi tehnologie cu ajutorul cărora să obţină produse sau să presteze servicii către membrii societăţii în conformitate cu nevoile acestora.

Pentru proprietar, persoană fizică sau juridică, scopul creării şi funcţionării oricărei firme îl constituie obţinerea unui profit cât mai mare. Acest lucru se concretizează la nivel macroeconomic în maximizarea bogăţiei naţionale, iar la nivel microeconomic în maximizarea veniturilor proprietarilor firmelor.

Firmele se organizează în toate domeniile de activitate - industrie, agricultură, construcţii, transporturi, comerţ, telecomunicaţii, cercetare ştiinţifică, proiectare, învăţământ, cultură, ocrotirea sănătăţii etc., având drept obiectiv obţinerea de profit de către cei ce le-au înfiinţat. Deci firma sau întreprinderea are o sferă de cuprindere mult mai mare. Ea nu se rezumă numai la domeniul economic, obiectul său de activitate putând să fie din orice domeniu, cu condiţia să se aibă în vedere obţinerea

de către întreprinzători de profit.

În cadrul fiecărei ţări, pe lângă firme, care din punct de vedere numeric predomină, există şi numeroase instituţii culturale, de învăţământ, sanitare destinate să satisfacă necesităţile sociale ale populaţiei, finanţate de către stat, sindicate, diverse organizaţii publice şi fundaţii.

1.2.Clasificarea firmelor

Datorită marii diversităţi de firme existente în economia naţională, acestea se pot clasifica din mai multe puncte de vedere [6]:

1.2.1.Clasificarea firmelor după forma de proprietate

Din acest punct de vedere firmele se pot clasifica în:

1.Firme private

Caracteristic acestor firme este faptul că patrimoniul lor aparţine unei persoane sau unui grup de persoane, ceea ce le conferă dreptul de a dispune şi administra liber acest patrimoniu.

La rândul lor, firmele private pot fi:

-firme individuale, adică acele firme al căror patrimoniu aparţine unei singure persoane, cel care a înfiinţat-o şi care organizează şi conduce activitatea acelei firme. Proprietarul are o răspundere nelimitată în ceea ce priveşte activitatea firmei. Acest tip de firmă prezintă avantajul că se înfiinţează relativ repede, cu investiţii mici şi prezintă o mare capacitate de adaptare la cerinţele pieţei. Totuşi, din cauza capitalului relativ mic, posibilitatea de creştere şi dezvoltare a acestor firme este redusă.

-firme de grup, sunt acele firme al căror patrimoniu aparţine mai multor persoane. Acestea pot fi:

--firme familiale, al căror patrimoniu aparţine unei familii care sunt proprietari şi, cel mai adesea, lucrători;

--firme cooperatiste, concretizate prin faptul că patrimoniul aparţine mai multor persoane, prin dorinţa colaborării libere, pe baza participării în condiţii egale, persoane care, anterior au desfăşurat activităţi similare în calitate de mici

producători;

--societate pe acţiuni caracterizată prin faptul că patrimoniul este împărţit într-un număr mare de părţi cu o anumită valoare nominală iar deţinerea uneia sau mai multor acţiuni reprezintă temeiul juridic al dreptului de proprietate asupra unei cote părţi corespunzătoare din patrimoniul firmei respective.

2.Firme de stat

Acestea au drept caracteristică principală faptul că întregul patrimoniu aparţine statului pe teritoriul căruia funcţionează.

La rândul lor, pot fi:

-firme de stat de tip socialist ce se caracterizează prin faptul că deciziile se iau la nivel macroeconomic, centralizat, deci în afara firmelor;

-firme de stat de tip capitalist sau publice, caracterizate prin autonomie şi create cu scopul de a permite statului să controleze anumite sectoare ale economiei, de obicei strategice, dar şi să poată influenţa anumite evoluţii pe termen lung.

În ultima perioadă au apărut firme mixte, de stat şi private, de cele mai multe ori ca societăţi pe acţiuni în care statul deţine o parte din aceste acţiuni dar care acţionează mai degrabă ca firme private, cu scopul de a obţine profit.

Observații:

Un curs interactiv despre cum se poate analiza o firma din punct de vedere economic, juridic, finanaciar, etc.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • cap1.doc
  • cap2.doc
  • cap3.doc
  • cap4.doc
  • cap5.doc
  • cap6.doc
  • cap7.doc
  • cap8.doc
  • concl.doc
  • curs1.doc
  • curs2.doc
  • curs6.doc
  • diag com.doc
  • diag eco fin.doc
  • diag eco fin2.doc
  • diag eco fin3.doc
  • diag jur.doc
  • diag RU.doc
  • diag teh.doc
  • DIAGNOZA CRIZEI.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8.4/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
20 fisiere
Pagini (total):
188 pagini
Imagini extrase:
189 imagini
Nr cuvinte:
45 747 cuvinte
Nr caractere:
272 600 caractere
Marime:
377.90KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Profesorului:
Sanda Constantin
Sus!