Dreptul și Administrarea Afacerilor

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

OBIECTIVELE CURSULUI

OBIECTIVELE CAPITOLELOR I SI II

CAPITOLUL I
INTRODUCERE
1.1. Conceptul de drept al afacerilor 7
1.1.1. Disputa terminologica 7
1.1.2. Originalitatea dreptului afacerilor 8
1.2. Izvoarele dreptului afacerilor 9
1.2.1. Prezentare generala 9
1.2.2. Legea 9
1.2.3. Uzul comercial 10
1.2.4. Conventiile internationale 10

CAPITOLUL II
SUBIECTELE DREPTULUI AFACERILOR
2.1. Necomerciantii participanti in afaceri 11
Persoane fizice 12
Persoanele juridice 12
2.2. Comerciantii 13
2.2.1. Notiunea de comerciant si categoriile comerciantilor 13
2.2.2. Categoriile de comercianti 13
Chestionar 15

OBIECTIVELE CAPITOLULUI III

CAPITOLUL III
SOCIETATILE COMERCIALE
3.1. Scurta privire asupra cauzelor care au determinat
crearea societatilor comerciale 17
3.2. Notiunea, elementele specifice si clasificarea societatilor
comerciale 20
3.2.1. Definitia societatii comerciale 20
3.2.2. Elementele specifice ale contractului de societate
care sta la baza societatii comerciale 20
3.2.3. Realizarea si impartirea beneficiilor 24
3.3. Formele societatilor comerciale si clasificarea lor 25
3.3.1. Formele societatii comerciale 25
3.3.2. Clasificarea societatilor comerciale 25
3.4. Constituirea societatilor comerciale 27
3.4.1. Actele constitutive ale societatii conmerciale 27
3.4.2. Formalitatile necesare constituirii societatilor comerciale 34
3.4.3. Infiintarea sucursalelor si filialelor societatii comerciale 38
3.4.4. Personalitatea juridica a societatii comerciale 39
3.5. Functionarea societatilor comerciale 41
3.5.1. Adunarea generala 42
3.5.2. Administrarea si conducerea societatii 45
3.5.3. Controlul gestiunii societatii 49
Chestionar 52



OBIECTIVELE CAPITOLELOR IV SI V

CAPITOLUL IV
INFIINTAREA SI FUNCTIONAREA UNEI FIRME
4.1. Intemeierea unei intreprinderi 54
4.2. Tipologia intreprinzatorului 55
4.3. Planul de afaceri 56
4.3.1. Definitia extinsa a unui plan de afaceri 56
4.3.2. De ce este nevoie de un plan de afaceri 56
4.3.3. Continutul unui plan de afaceri 57
Chestionar 59

CAPITOLUL V
FORMALITATILE NECESARE INFIINTARII UNEI FIRME
5.1. Alegerea formei de organizare a firmei 60
5.2. Etapele ce trebuie parcurse pentru deschiderea unei firme 61
5.2.1. Preinregistrare (activitati pregatitoare) 61
5.2.2. Inregistrarea comerciantului 61
5.2.3. Autorizarea functionarii comerciantului 61
5.3. Efectele juridice ale fazelor obligatorii din procedura de inregistrare
a unei societati comerciale 62
5.4. Actele normative care reglementeaza inregistrarea
si autorizarea functionarii comerciantilor 62
Chestionar 63

OBIECTIVELE CAPITOLELOR IV SI V

CAPITOLUL VI
FINANTAREA UNEI AFACERI
6.1. Capitalul propriu 65
6.2. Creditul bancar 65
6.3. Garantii 66
6.4. Finantari obtinute prin programe de promovare a IMMM-urilor 66
6.5. Fondurile de capital de risc 67
6.6. Leasing-ul 67
6.7. Credite de la furnizori si de la clienti 68
6.8. Creditele pe efecte de comert (factoring-ul si scontarea) 68
6.8.1. Factoring-ul 69
6.8.2. Scontarea 70
Chestionar 71

CAPITOLUL VII
INDICATORII FINANCIARI AI UNEI AFACERI
7.1. Venitul net actualizat total (VNAT) 71
7.2. Rata interna de rentabilitate (RIR) 73
7.3. Rata de lichiditate totala si rata de lichiditate imediata 74
7.4. Solvabilitatea patrimoniala 75
7.5. Rentabilitatea 75
Chestionar 77

CAPITOLUL VIII
SITUATIILE FINANCIARE ANUALE, BILANTUL, CONTUL
DE PROFIT SI PIERDERI SI FLUXUL DE NUMERAR INTR-O FIRMA
8.1. Elementele sintetice de contabilitate pentru un intreprinzator 78
8.2. Bilantul 78
8.3. Contul de profit si pierderi 80
8.4. Calculul de lichiditati 80
Chestionar 82

CAPITOLUL IX
SALARIZAREA PERSONALULUI
9.1. Introducere 83
9.2. Notiunea si elementele salariului 84
9.2.1. Notiunea de salariu 84
9.2.2. Elementele salariului 85
9.3. Categorii de salarii 85
9.3.1. Salariul nominal si salariul real 85
9.3.2. Salariul minim garantat 86
9.4. Sistemul de salarizare 86
9.4.1. Notiunea sistemului de salarizare 86
9.5. Formele de salarizare 87
9.5.1. Notiunea si clasificarea formelor de salarizare 87
9.6. Plata salariilor 87
9.6.1. Reguli privind plata salariilor 87
9.6.2. Impozitul pe veniturile din salarii 88
Chestionar 89

CAPITOLUL X
STRUCTURA ORGANIZATORICA SI DE CONDUCERE
IN CADRUL UNEI FIRME
10.1. Notiuni introductive 90
10.2. Decizia 91
10.3. Actul de conducere 93
10.4. Controlul managerial 93
10.5. Sistemul decizional al firmei 94
10.5.1. Principiile functionarii sistemelor 94
10.5.2. Delegarea 94
10.6. Timpul de conducere 95
10.7. Autoritatea 96
Chestionar 98


OBIECTIVELE CAPITOLELOR XI SI XIII

CAPITOLUL XI
MANAGERII FIRMEI
11.1. Delimitari conceptuale 99
11.2. Personalul si managerii din cadrul unei firme 100
11.3. Selectia managerilor 102
Chestionar 105

CAPITOLUL XII
ARTA NEGOCIERII IN AFACERI
12.1. A negocia pentru a castiga 106
12.2 Negocierea unei solutii castig-castig 109
Chestionar 112

CAPITOLUL XIII
MARKETINGUL - O ABORDARE RADICALA PENTRU O AFACERE DE SUCCES
13.1. De ce o revolutie marketingului? 113
13.1.1. Aparitia unui nou tip de client 113
13.1.2. De ce sunt clientii de astazi atat de diferiti? 113
13.1.3. Cresterea ofertei 114
13.1.4. Este important mediul noului client? 116
13.1.5. Implicarea noului client 117
13.1.6. Necesitatea de a dezvolta strategii mai eficiente
pentru canalele de marketing 117
Chestionar 119
Raspunsuri chestionare 120

Extras din curs:

CAPITOLUL I

INTRODUCERE

1.1. CONCEPTUL DE DREPT AL AFACERILOR

1.1.1. Disputa terminologica

Studiul dreptului afacerilor incepe cu o controversa de terminologie .

Un timp indelungat materia a fost denumita drept comercial.

Ea s-a delimitat de dreptul civil pentru a raspunde unor cerinte ale practicii :

a) in raporturile dintre ei, comerciantii trebuie sa actioneze cu rapiditate; pentru aceasta, regulile care le sunt aplicabile trebuie sa fie simple; dovada obligatiilor asumate trebuie sa poata fi facuta cu usurinta iar in caz de litigiu ei sa se poata adresa unei jurisdictii accesibile, specializate si competente;

b) pentru consolidarea creditului, publicitatea este mai necesara in materie comerciala decat in materie civila astfel ca tot ceea ce intereseaza pe comercianti referitor la situatia financiara si chiar personala a celorlalti comercianti sa poata fi usor cunoscut;

c) extinderea relatiilor comerciale in afara granitelor nationale determina necesitatea ca un numar cat mai mare de reguli sa fie comune unui numar cat mai mare de state, pentru a asigura mai bine securitatea tranzactiilor (astfel s-a ajuns la reguli uniforme in materia cambiei, cecului, a proprietatii intelectuale si industriale etc.).

Denumirea "Drept comercial" nu a fost satisfacatoare pentru ca materia privea nu numai comertul propriu-zis, adica interpunerea in circulatia bunurilor si valorilor ci totodata si activitatile industriale (intreprinderile producatoare de bunuri si cele prestatoare de servicii). De aceea se apeleaza in prezent la noua denumire de drept al afacerilor. Controversa terminologica este departe de a fi incheiata: sunt ori nu sunt, sinonime cele doua denumiri? Poate ca tocmai de aceea unii autori le utilizeaza pe ambele, ori deodata, ori alternativ.

Potrivit opiniei dominante, dreptul afacerilor are un domeniu mai intins decat dreptul comercial, cuprinzand si aspecte de drept public (interventia statului in economie), de drept fiscal, de drept al muncii si chiar de drept civil (protectia consumatorilor) deoarece problemele care le ridica astazi gestiunea intreprinderilor sunt tot mai complexe.

Indiferent de terminologia utilizata pentru a-l desemna, este evident ca el joaca un rol aparte in existenta fiecaruia dintre noi. Nu numai oamenii de afaceri, care si-l insusesc ca pe o cunostinta profesionala ci si toti ceilalti oameni care nu pot evita conditia de consumator sunt supusi in fiecare zi consecintelor aplicarii normelor sale juridice.

1.1.2. Originalitatea dreptului afacerilor

Desi desprins din dreptul civil, dreptul afacerilor continua sa apeleze la acesta ca la un drept comun. Intreaga materie a dreptului civil si in special teoria generala a obligatiilor trebuie sa fie bine cunoscute pentru a putea intelege si aplica normele dreptului afacerilor.

Originalitatea dreptului afacerilor, care decurge din originalitatea solutiilor si a tehnicilor utilizate a fost impusa de necesitatile practice ale afacerilor. Pentru a raspunde cerintelor acestora, el a trebuit sa devina mai pragmatic decat dreptul civil, sa ofere oamenilor de afaceri solutii satisfacatoare si mecanisme eficiente.

Originalitatea solutiilor se manifesta sub numeroase aspecte:

- consideratia persoanei, care joaca un rol important in multe obligatii civile, este cel mai adesea absenta in obligatiile comerciale, exceptand unele contracte: de societate, de mandat etc.;

- subiectele obligatiilor comerciale sunt atat indivizii cat si societatile comerciale; studiul acestor societati este domeniul rezervat al dreptului afacerilor;

- in timp ce dreptul civil se preocupa sa dezvaluie vointa reala, intima, a celui care s-a obligat, dreptul afacerilor da prioritate vointei declarate si accepta seducatoarea fictiune a vointei proprii a societatii comerciale;

- elementul bunei-credinte, care joaca un rol atat de mare in asumarea si executarea obligatiilor civile se estompeaza in dreptul afacerilor care prefera sa ia in considerare regularitatea obiectiva a situatiei juridice;

- restrangerea efectelor nulitatii contractului de societate, prin izolarea raportului juridic anulabil si totodata tendinta de inlocuire a actiunii in anulare printr-o actiune in desdaunare;

- sacrificarea dreptului in favoarea necesitatilor creditului, a realitatii in favoarea aparentei; considerand suficiente si eficiente precautiile impuse de formalismul care il caracterizeaza, dreptul afacerilor asigura prioritatea aparentei prin aceea ca admite regularitatea titlurilor fara a se preocupa de cauza lor juridica si face inopozabile tertilor neregularitatile desemnarii reprezentantilor daca aceasta desemnare a fost publicata;

- accentuarea rigorii obligatiilor comerciale in scopul garantarii securitatii afacerilor prin: solidaritatea codebitorilor (art. 42 Cod com.), curgerea de drept a dobanzilor (art. 43), neacordarea termenelor de gratie (art. 44), interzicerea retractului litigios (art. 45) si reglementarea procedurii falimentului.

Originalitatea tehnicilor consta in:

- formalismul mai accentuat decat in cazul obligatiilor civile, in pofida libertatii probatiunii;

- rolul mai important acordat mecanismelor juridice; Dreptul afacerilor poseda mecanisme proprii, mai perfectionate si totodata mai simple, mai accesibile structurii gandirii omului de afaceri.

Totusi aceste trasaturi originale nu justifica pe deplin existenta de sine statatoare a dreptului afacerilor in raport cu dreptul civil. Astfel, in dreptul englez, "Common law" cuprinde ambele materii, fara a distinge intre obligatiile civile si cele comerciale iar unele tari, cum sunt Italia si Olanda au trecut de la conceptia dualista la un sistem juridic unitar. Pe de alta parte, adoptarea Codului comercial uniform al Statelor Unite exprima tendinta contrara, de renastere a dreptului comercial autonom intr-o tara fidela conceptiei unitare a "Common law". Asadar autonomia dreptului afacerilor este explicabila si justificata mai curand ca rezultat al unei evolutii istorice.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Dreptul si Administrarea Afacerilor.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
5/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2010
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
123 pagini
Imagini extrase:
123 imagini
Nr cuvinte:
45 743 cuvinte
Nr caractere:
245 868 caractere
Marime:
220.61KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Drept
Tag-uri:
drept, administrarea afacerilor, negociere, firme
Predat:
Facultatea de Stiinte Juridice, Sociale si Politice , Universitatea Dunarea de Jos din Galati
Materie:
Drept
An de studiu:
III
Profesorului:
Prof.Univ.Dr. Răducan Oprea
Sus!