1.1. Definirea Dreptului parlamentar
Originea Dreptului parlamentar se considera ca este "Manualul" lui T.Jeferson,
elaborat de acesta ca presedinte al Senatului SUA, in care a reunit practicile consacrate
in activitatea adunarii.
Dupa unii autori (prof.I.Deleanu), originile Dreptului parlamentar se regasesc in
regulile ce configurau activitatea diferitelor adunari reprezentative, incepand cu
Senatul roman, continuand cu Parlamentul englez medieval, cu Dieta poloneza, cu
Parlamentul francez inainte de Revolutia franceza etc.
In realitate, Dreptul parlamentar este consecinta formarii Parlamentelor in sensul
modern al termenului, adica atunci cand acestea:
- au capatat un rol prioritar in cadrul regimului politic, in dauna monarhiei (ce s-a
transformat in monarhie constitutionala) sau in cadrul regimului republican, devenind
sediul suveranitatii (asa numita suveranitate parlamentara, dominanta in secolul XIX
in numeroase tari);
- Guvernul (cabinetul) a aparut ca o noua autoritate in cadrul puterii executive,
separata de seful statului, iar raspunderea sa politica fata de Parlament, indiferent de
faptul ca este numit exclusiv de Parlament sau doar de seful statului, pe baza unei
prezumtii de incredere, a fost decisiva pentru formarea si caracterizarea regimului
parlamentar;
- s-a constituit sistemul reprezentativ si, in cadrul acestuia, pluralismul politic,
Parlamentul devenind locul de infruntare si agregare a intereselor si reprezentarilor ce
isi disputa intaietatea in societate, prin intermediul opiniei publice si a celor care o
formeaza in cadrul mass-media.
Evolutia parlamentarismului a fost de la suveranitatea parlamentara la
Parlamentul rationalizat, indeosebi dupa al doilea razboi mondial. Unul din aspectele
definitorii in acest sens este evolutia de la fetisismul legii, cand aceasta era
incontrolabila si incontestabila, un ecran opac intre Parlament si societate, la controlul
constitutionalitatii legii, cand aceasta devine transparenta, controlabila in ce priveste
legitimitatea sa constitutionala si, deci, in mod legitim contestabila.
Locul Dreptului parlamentar in sistemul de drept romanesc
Dreptul constitutional reglementeaza locul si rolul Parlamentului in regimul
politic constitutional, precum si relatiile sale cu celelalte autoritati publice
(bicameralismul, caracterul de autoritate suprem reprezentativa a Parlamentului si de
unica autoritate legiuitoare etc.), pe cand Dreptul parlamentar reglementeaza
activitatea parlamentarilor in cadrul Parlamentului, ca si functionarea interna a
acestuia, adica modul de executare in Parlament a mandatului parlamentar. De aceea,
dreptul parlamentar este o subramura a dreptului constitutional, cum sunt si dreptul
electoral sau justitia constitutionala.
Dreptul constitutional, in cadrul doctrinei profesorului Louis Favorieu privind
continutul acestuia, este format din dreptul constitutional substantial, cuprinzand
drepturile si libertatile fundamentale, esentiale in definirea statutului cetateanului si a
relatiei sale cu statul, dreptul constitutional institutional, definind autoritatile (organele)
statului, si dreptul constitutional normativ, privind sistemul juridic.
Din acest punct de vedere, dreptul parlamentar este o subramura a dreptului
constitutional institutional si normativ. Fata de dreptul constitutional substantial el
constituie numai o garantie institutionalizata a respectarii de catre Parlament a
drepturilor si libertatilor fundamentale.
Structura Dreptului parlamentar
Ca rezultat al specializarii sale, Dreptul parlamentar este format din trei
componente:
1. Drept parlamentar institutional, care se refera la organele de lucru ale
Parlamentului -presedinte, birou permanent, comisie parlamentara si altele - si la
organizarea, functionarea, compozitia lor politica si rolul pe care il au in functionarea
Camerelor.
2. Drept parlamentar al mandatului reprezentativ, care se refera la statutul
parlamentarilor potrivit mandatului lor (dobandire, incetare, drepturi si obligatii,
mijloace de protectie).
3. Drept parlamentar al procedurilor parlamentare, care cuprinde regulile
specifice procesului de legiferare, de control al executivului si de realizare a celorlalte
competente constitutionale si legale ale Parlamentului.
1.2. Izvoarele Dreptului parlamentar
Izvoarele de drept sunt formele de exprimare a normelor juridice. in Dreptul
parlamentar romanesc sunt recunoscute urmatoarele izvoare de drept: Constitutia,
legea, regulamentele Camerelor si cutuma
a. Constitutia
Este principalul izvor al dreptului parlamentar nu numai pentru ca cuprinde
regulile de baza in definirea acestuia, dar si, indeosebi, datorita suprematiei
Constitutiei in cadrul sistemului juridic. in acest sens, Constitutia, instituind principiul
fundamental al autonomiei parlamentare, reglementeaza, in sfera obiectului specific
dreptului parlamentar, aspectele esentiale privind organizarea si functionarea interna a
Parlamentului in functie de structura sa bicamerala, mandatul reprezentativ, procedura
parlamentara pentru adoptarea legii in forma aprobata de Camera decizionala,
controlul executivului, competenta Parlamentului in materie de numiri etc. De
asemenea, alte reguli fundamentale ale procedurii parlamentare reglementate de
Constitutie privesc investirea Guvernului, relatiile dintre Parlament si Guvern
(motiunea de cenzura, remanierea Guvernului in anumite conditii, angajarea
raspunderii Guvernului, delegarea legislativa etc.), informarea Parlamentului,
depunerea juramantului de catre Presedintele Romaniei, relatiile dintre acesta si
Parlament, suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei, raporturile cu
Parlamentul European si alte autoritati ale Uniunii Europene ce adopta legislatia
comunitara etc.
b. Legea
Organica sau ordinara, legea este izvor al dreptului parlamentar numai in cazurile
si in limitele prevazute de Constitutie. Altminteri, ea ar impieta asupra autonomiei
parlamentare. Pana in prezent, prin lege s-au reglementat, mai ales, indemnizatia si alte
drepturi care se cuvin parlamentarilor, competenta legala (nu cea prevazuta de
Constitutie) in materie de numiri sau cu privire la exercitarea controlului parlamentar
asupra unor autoritati publice, unele reguli de procedura parlamentara in prelungirea
unor prevederi constitutionale si pentru situatii specifice, cum ar fi in ce priveste
Curtea Constitutionala (alegerea judecatorilor, sesizarea Curtii de catre parlamentari).
c. Regulamentele Camerelor
Constituie izvorul privilegiat al dreptului parlamentar, deoarece obiectul lor este
de a reglementa organizarea si functionarea interna a fiecarei Camere a Parlamentului,
procedurile de urmat in deliberarile lor si disciplina membrilor. Fiecare Camera are un
regulament propriu, potrivit principiului autonomiei parlamentare. De asemenea,
exista si un regulament al sedintelor comune ale celor doua Camere.
Regulamentele trebuie sa fie in stricta conformitate cu Constitutia, ele fiind
adoptate, cu votul majoritatii membrilor Camerei, direct pe temeiul Constitutiei, ca si
1. Mihai Constantinescu, Ioan Muraru, Drept parlamentar romanesc, Editura
Actami, Bucuresti, 1999
2. Mihai constantinescu, Ioan Muraru, Antonie Iorgovan; Revizuirea
Constitutiei Romaniei " explicatii si comentarii - , Editura Rosetti, Bucuresti,
2003
3. Ioan Muraru, Mihai Constantinescu, Studii constitutionale, vol I, Editura
Actami, Bucuresti, 1995
4. Ioan Deleanu, Institutii si proceduri constitutionale, vol. II Editura Servo-Sat,
Arad, 1998
5. Tudor Draganu, Drept Constitutional si Institutii politice, Tratat elementar,
vol. II, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 1998
6. Ioan Muraru, Simina Tanasescu, Drept Constitutional si Institutii politice,
Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2001
7. Cristian Ionescu, Drept Constitutional si Institutii politice, vol. II, Editura
Lumina Lex, Bucuresti, 1997
8. Maria Nastase Georgescu, Drept Constitutional si Institutii politice, Editura
Sylvi, Bucuresti, 2001
9. Marian Enache, Controlul parlamentar, Editura Polirom, Iasi, 1998
10. Ion Predescu, Bianca Predescu, Mandatul parlamentar si imunitatea
parlamentara, Editura Scrisul romanesc, Craiova, 2002
11. Cristian Ionescu, Principii ale democratiei constitutionale, Editura Lumina
Lex, Bucuresti, 1997
12. Victor Duculescu, Constanta Calinoiu, Georgeta Duculescu, Tratat de teorie
si practica parlamentara, vol I si II, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2001
13. Cristian Ionescu, Dezvoltarea Constitutionala a Romaniei " Acte si
documente - , Editura Lumina Lex, Bucuresti, 1998
14. Dan Claudiu Danisor, Drept Constitutional si Institutii politice, Editura
stiintifica, Bucuresti, 1997
15. Simina Tanasescu, stefan Deaconu, Drept Constitutional si Institutii politice
" Caiet de seminarii - Editura All Beck, Bucuresti, 2001
16. Mihai Constantinescu, Marius Amzulescu, Drept contencios constitutional,
Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2003
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.