Drept Constituțional

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

TITLUL I 5
STATUL 5
CAPITOLUL I 5
ORIGINEA STATULUI 5
Sectiunea 1. Notiune 5
?1. Conceptul de cauza 5
?2. Aplicarea precizarii la problema originii statului 5
?3. Originea statului este o problema filosofica 5
Sectiunea 2. Ipoteze asupra originii statului 6
?1. Ipotezele claselor sociale 6
?2. Ipoteza ideii statului 7
?3. Ipoteza contractualista 7
?4. Critica modurilor de abordare a problemei originii statului 8
Sectiunea 3. Insuficienta de sine si originea statului 8
?1. O mutatie de ordin spiritual 8
?2. Concluzie 10
CAPITOLUL II 11
NATURA }I DEFINI|IA STATULUI 11
Sectiunea l. Natura statului 11
?1. Specificitatea structurii statale 11
?2. Autonomia structurii statale 12
?3. Ideea ca materie a structurii statale 12
?4. Vointa statului 13
Sectiunea 2. Definirea filosofica a statului 14
Sectiunea 3. Statul din punct de vedere sociologic 15
?1. Definitia sociologica a statului 15
?2. Elementele constitutive ale statului 16
I. Teritoriul 16
A. Notiunea de teritoriu 16
B. Functiile teritoriului 16
a. Teoria teritoriului-subiect 17
b. Teoria teritoriului-obiect 17
c. Teoria teritoriului-limita 18
d. Teoria competentei 18
C. Delimitarea teritoriului 18
C. Entitatile teritoriale non-statale 19
a. Sfantul Scaun 19
b. Teritoriile sub tutela 20
c. Teritoriile internationale 20
II. Populatia si natiunea 21
A. Notiunea de <<populatie>> 21
B. Natiunea 21
a. Conceptia subiectiva 22
b. Conceptia obiectiva 22
c. Dialectica stat-natiune 23
III. Puterea organizata: guvernamantul 25
A. Institutionalizarea puterii politice 26
B. Legitimarea puterii statale 31
C. Monopolul constrangerii 32
IV. Ordinea sociala 33
A. Notiunea de societate 33
a. Coexistenta nu este societate 33
b. Societate si individ 34
B. Scopul social 37
a. Scopul social este individul, realizarea sa, sau scopul unei entitati trans-individuale- 38
b. Formarea scopului social 40
c. Elementele formale ale scopului social 41
C. Societatea ca scop in sine. Totalitarismul 43
a. Trasaturile comune statelor totalitare 44
b. Forme de totalitarism 47
D. Individul ca scop al societatii: liberalismului 48
Sectiunea 3. Statul din punct de vedere juridic 52
?1. Specificitatea viziunii juridice 52
?2. Personalitatea juridica a statului 52
I. Notiunea de <<personalitate juridica>> 52
A. Notiunea de persoana juridica 53
B. Teoria generala a personalitatii juridice 54
a. Teoria fictiunii. 54
b. Teoria realitatii 54
II. Specificitatea statului ca subiect de drept 55
?3. Suveranitatea statului 57
I. Notiunea de <<suveranitate a statului>> 57
II. Titularul suveranitatii 58
III. Continutul suveranitatii 62
A. Suveranitatea interna 62
a. Puterea statului este o putere de centralizare 63
b. Puterea statului este o putere de arbitraj 63
c. Puterea statului este o putere extrapatrimoniala 63
d. Puterea statului este civila si temporala 63
B. Suveranitatea externa 64
a. Teoria clasica 64
b. Suveranitate sau competenta internationala- 64
c. Limitele suveranitatii internationale 65
IV. Modalitatile de exercitare a suveranitatii in functie de sursa suveranitatii 68
A. Democratia 68
B. Autocratia 75
V. Modalitatile de exercitare a suveranitatii democratice 76
a. Regimul reprezentativ 76
b. Notiunea de guvernamant reprezentativ 77
c. Functiile reprezentarii 78
d. Reprezentantii 78
d. Evolutia guvernamantului reprezentativ 83
B. Guvernamantul direct 84
a. Notiune si fundament 84
b. Guvernamantul direct - curiozitate istorica 84
C. Guvernamantul semi-direct 85
a. Notiune, fundament si evolutie 85
b. Procedeele guvernamantului semi-direct 86
c. Practica guvernamantului semi-direct 87
d. Este guvernamantul semi-direct democratic- 89
?4. Formele de stat si uniunile de state 90
I. Statul unitar 90
A. Statul unitar centralizat 90
B. Statul unitar descentralizat 91
a. Instituirea autonomiei locale 91
b. Garantiile institutionale ale liberei administrari 92
c. Mijloacele liberei administrari 92
d. Domeniul liberei administrari 93
e. Limitele autonomiei locale: apararea caracterului unitar al statului 93
C. Statul unitar regionalizat 95
a. Recunoasterea unei autonomii politice a regiunilor 95
b. Existenta unei puteri legislative regionale 96
c. Mentinerea unitatii statului 96
II. Statul federal 97
A. Federalism si stat federal 98
B. Federalismul prin integrare 99
b. Federalismul prin disociere 100
C. Specificul federalismului 100
a. Baza constitutionala a federalismului. Federalism si confederatie 100
b. Statul federal si decentralizarea 101
D. Organizarea statului federal 101
a. Principiul suprapunerii 101
b. Principiul autonomiei 102
c. Principiul participarii 103
F. Echilibrul administrativ, partizan si financiar 105
a. Administratie dualista si administratie delegata 106
b. Sistemele de partide 106
c. Relatiile financiare 107
F. Tendintele federalismului 108
a. Disocierea 108
b. Evolutia catre federalismul cooperativ 109
III. Uniunile de state 109
A. Formele arhaice de uniuni de state 109
a. Uniunea personala 110
b. Uniunea reala 110
c. Uniunile inegale 110
B. Confederatia de state 114
a. Notiunea de confederatie. 114
b. Functionarea confederatiei. 114
C. Integrarea statului intr-o organizatie supranationala 115
?5. Bazele formale ale statului: constitutiile 121
I. Notiunea de constitutie 121
A. Constitutia ca stare de constiinta colectiva 121
B. Constitutia in sens material 124
C. Constitutia in sens formal 126
D. Combinarea criteriului material cu cel formal 128
a. Convergenta criteriilor 128
b. Disocierea criteriilor 129
II. Constitutia: statut al statului 129
III. Constitutia - instrument de limitare a puterii 129
IV. Tipuri de constitutii 130
A. Clasificarea pornind de la forma sau de la continut- 130
B.Tipuri de constitutii pornind de la continutul lor 130
a. Clasificarea istorica 130
b. Constitutie politica si Constitutie sociala 132
C. Tipuri de constitutii in functie de forma lor 133
a. Constitutiile cutumiare 133
b. Coexistenta dreptului cutumiar cu cel scris 133
c. Valoarea cutumei constitutionale 135
d. Constitutiile scrise. 135
CAPITOLUL III 137
Raporturile statului cu dreptul 137
Sectiunea 1. Exista un antagonism intre stat si drept- 137
A. Teza jusnaturalista 137
B. Teza pozitivista 137
C. Statul - realizare a ideii de drept 137
Sectiunea 2. Statul de drept 138
?1. Continutul statului de drept 138
A. Limitarea puterii 138
a. 139
b. O conceptie a democratiei 139
c. O conceptie a rolului statului 140
B. Cultul dreptului 140
?2. Fundamentul statului de drept 141
I. Dualismul stat-drept 141
A. Teoriile autolimitarii 142
a. Doctrina germana 142
b. Doctrina franceza 143
B. Teoriile heterolimitarii 143
a. Dreptul obiectiv 143
b. Critica teoriilor heterolimitarii 144
II. Identitatea drept-stat 144
A. Teoria normativista 144
B. Critica normativismului 145
?3. Structura statului de drept 145
A. Structura ordinii juridice 146
B. Controlul jurisdictional 146
a. Controlul jurisdictional al legalitatii actului administrativ 146
b. Controlul jurisdictional al constitutionalitatii legilor 147
C. Separarea justitiei, statului si societatii civile: expresie a statului de drept 147
Sectiunea 3. Sfarsitul statului de drept- 147
?1. Asigura statul de drept limitarea puterii- 147
A. Expansiunea puterii 148
B. Intarirea legitimitatii 148
?2. Asigura statul de drept previzibilitatea scontata- 148
A. Inflatia juridica 148
B. O fictiune din ce in ce mai fictiva: maxima <<nemo censetur ignorare legem>> 149
a. Proliferarea regulilor de drept 149
b. Imposibilitatea cunoasterii dreptului 149
C. Aparitia unor <<distorsiuni>> in aplicarea regulilor de drept 149
a. Dezechilibrul intre prescriptie si mijloacele de aplicare 150
b. Multiplicarea tolerantelor 150
c. Nasterea unor <<circuite de deviatie>> 150
D. Cauzele inflatiei juridice 150
a. Inflatia juridica, consecinta a spectacolului politic 150
b. Inflatia juridica, semn al imbatranirii organismului social 151
?3. Asigura statul de drept eliminarea arbitrariului din procesul de executare- 151
TITLUL II 153
Elementele societatii civile 153
Capitolul 1 153
Notiunea de societate civila 153
Capitolul 2 153
Cetatenii 153
Capitolul III 159
Partidele politice 159
Sectiunea 1. Originea partidelor politice 159
?1 Originea parlamentara si electorala a partidelor politice. 159
?2. Originea exterioara a partidelor politice 160
?3. Influenta modului de formare asupra partidelor politice 161
Sectiunea 2. Notiunea de partid politic 161
?1. Definitiile clasice 161
?2 Critica modului clasic de definire 161
Sectiunea 4. Structura partidelor 163
?1. Structura directa si structura indirecta 163
?2. Elementele de baza ale partidului 163
a. Comitetul 163
b. Sectia 163
c. Celula 164
d. Militia 164
e. Tendinta mediatizarii structurilor partizane 164
?3 Partide cu structura rigida si partide cu structura supla 165
?4. Grade de participare la structura partizana 165
a. Membri de partid 165
b. Militantii 166
c. Aderentii 166
d. Simpatizantii 167
e. Alegatorii fideli 167
?5 Partide de masa, partide de cadre si partid cadru 168
?6 Conducerea partidelor 169
Sectiunea 4. Sisteme de partide 170
?1 Preliminarii 170
?2 Bipartidism sau doi poli- 171
?3 Bipartidism cu doua partide si jumatate 171
?4 Multipartidismul 171
?5. Partidul unic 172
Sectiunea 5. Relatia stat - partide 172
?1 O schimbare de esenta a puterii statale 173
?2 Partidele si constrangerea opiniei 173
?3 Partidele si separatia puterilor 173
Sectiunea 6. Ideologia 174
?1 Notiune 174
?2 Temperamentele politice: dreapta si stanga 175
?3 Cateva ideologii: prezentare generala 177
a. Familia liberala 177
b. Partidele conservatoare 178
c. Ideologia democrat crestina 178
d. Socialismul 179
e. Regionalistii 179
f. Ecologistii 179
Capitolul IV 180
Grupurile de presiune 180
Sectiunea 1. Originea grupurilor de presiune 180
?2 Notiunea de grup de presiune 180
Sectiunea 3. Tipologia grupurilor de presiune 181
?1 Tipuri de grupuri de presiune in functie de modul formarii lor 181
a. Grupurile de presiune bazate pe o masa umana preexistenta 181
b. Grupurile de presiune bazate pe o cauza preexistenta 182
?2. Tipuri de grupuri de presiune in functie de organizarea lor 182
a. Grupurile de presiune institutionale 182
b. Grupurile de presiune asociative 182
Sectiunea 4. Influenta puterilor publice asupra organizarii grupurilor de presiune 184
?1. Consideratii preliminare 184
?2. Solutia liberala: a fixa regulile jocului 184
?3. Solutia corporatista: a integra grupurile de presiune 185
a. Integrarea grupurilor de presiune in procesul decizional 185
b. Integrarea organizationala: la jumatatea drumului intre public si privat 185
Sectiunea 5. Demersurile grupurilor de presiune 185
?1 Presiunea asupra puterii de stat 185
?2. Presiunile asupra Legislativului 186
?3. Presiuni asupra Executivului 186
?4. Presiuni asupra puterii judiciare 187
?5. Presiunea exercitata de grupuri in functie de distributia teritoriala a puterii 187
?6. Influenta tipului de sistem de partide asupra grupurilor de presiune 187
Capitolul V 189
Media si mass-media 189
Sectiunea 1. Notiunile de media si mass-media 189
Sectiunea 2. Influenta media asupra puterii politice 190
?1. Consideratii preliminare 190
?2. Media si accesul la putere 191
?3. Media si exercitiul puterii 192
a. Guvernarea ca spectacol politic 192
b. Prezenta si actiunea media: cauza a inflatiei juridice 192
c. Media - cauza a aparitiei unor distorsiuni in aplicarea regulii de drept 193
d. Media si reorientarea agendei politice 193
Sectiunea 4. Influenta puterii politice asupra media 193
a. Public/privat: un derapaj incontrolabil 194
b. Media-serviciu public 194
c. Media-antrepriza privata 194
d. }i democratia- 195
CAPITOLUL VI 196
Minoritatile 196

Extras din curs:

Problema originii statului, problema de o complexitate teoretica iesita din comun, deschide aceasta lucrare, pentru ca eu cred ca de solutionarea ei depinde unghiul sub care va fi privit raportul dintre autoritate si libertate, raport ce constituie obiectul dintai al dreptului constitutional. Solutia pe care o voi schita acestei probleme va da seama de modalitatea de organizare a autoritatii ca raport intre libertati si prin aceasta va influenta decisiv intregul esafodaj teoretic al acestei lucrari.

Sectiunea 1. Notiune

?1. Conceptul de cauza

Prin origine se intelege punctul de plecare pentru formarea unui lucru, inceputul, provenienta, obarsia unei realitati, cauza ei. Din pacate, de foarte multe ori, se face o confuzie, ce are implicatii deosebit de importante, intre cauza unui lucru si mecanismul prin care el se produce. Aceasta pentru ca, de cele mai multe ori, cauza este greu de sesizat, ceea ce se manifesta la nivelul fenomenului fiind doar mecanismul cauzal, modalitatea de trecere de la cauza la efect, instrumentul prin care se genereaza o realitate. In general, cand se face aceasta confuzie se face si greseala de a incerca gasirea cauzei in sintetizarea acestei realitati instrumentale, a mecanismului, facandu-se astfel din cauza o "stare contractata a unei desirari" Cauza este insa principiul ce constituie lucrul; acesta nu este niciodata un mecanism.

?2. Aplicarea precizarii la problema originii statului

Distinctia pe care tocmai am facut-o intre cauza si mecanismul cauzal este foarte importanta pentru intreaga lucrare ce va urma, deoarece problema originii statului, afecteaza, dupa parerea noastra, intreaga abordare a problematicii dreptului constitutional, dat fiind faptul ca sensul dintai al dreptului constitutional este acela de drept care constituie statul si de indreptatire a statului de a se constitui.

Trebuie facuta asadar o distinctie clara intre originea statului si mecanismul de aparitie al acestuia. Originea statului este un principiu ce tine de natura umana, din moment ce statul a aparut numai la om, adica de spiritualitatea umana si nu de manifestarea concreta, istorica a oamenilor. Aceasta origine a statului nu trebuie <<extrasa>> printr-un efort de sintetizare din datele concret-istorice, ci trebuie cautata <<caderea de a fi>> a acestor fenomene, adica principiul lor.

?3. Originea statului este o problema filosofica

In cursul pe care il tinea in l870 la Universitatea din Iasi, profesorul Simion Barnutiu, exponent de o deosebita forta si subtilitate al doctrinei juridice romanesti din secolul al XIX-lea arata ca " intrebarea despre originea statului (origo civitas) nu este istorica, ci filosofica."

Indreptatirea acestei afirmatii este evidenta si pentru noi, deoarece distinctia facuta intre cauza aparitiei statului si mecanismul aparitiei lui inlatura posibilitatea ca aparitia statului sa fie abordata sub semnul identificarii sale in timp. Important este nu cand a aparut statul, ci de ce a aparut el; mai mult: poate avea el indreptatirea fiintarii, este el un accident sau o necesitate?

De aceea nu trebuie sa mire abordarea filosofica pe care o vom rezerva problemei aparitiei statului, legarea acesteia de aparitia si natura gandirii logico-conceptuale. Statul este un fenomen primar, putand fi uneori situat, ca <<ordine>> a producerii, inaintea individului, asa cum o facea Aristotel; ori este evident ca aceasta anterioritate nu este istorica. Cand vorbim de inceputul statului, folosim notiunea de inceput in sensul ei absolut. Inceputul astfel inteles nu este un moment, ci un principiu, care exista in timp tot atat cat lucrul. Daca ne inchipuim timpul ca pe o linie si incercam sa divizam aceasta linie in doua parti egale, una reprezentand inexistenta lucrului si alta existenta sa, vom constata ca, infinita fiind, linia se divide in doua parti egale in orice punct al sau, astfel ca mijlocul este toata linia. Inceputul absolut al unui lucru este tocmai acest mijloc; el este tot timpul. Inceputul unui lucru este deci perpetuu prezent; disparitia sa duce la disparitia lucrului. De aceea, cand vorbim de originea statului, trebuie sa cautam ceea ce disparand ar duce la disparitia acestuia.

Sectiunea 2. Ipoteze asupra originii statului

Problema originii statului a dat nastere la o multitudine de raspunsuri. Este imposibil ca aici sa epuizam intreaga paleta a acestora. Ne vom multumi sa schitam cateva directii principale, care ar merita poate o analiza mai profunda, dar care ar excede cu mult obiectului lucrarii de fata. Am putea imparti teoriile pe care le vom analiza cu privire la originea statului in trei grupe: ipoteza claselor sociale, ipoteza ideii statului si ipoteza contractualista.

?1. Ipotezele claselor sociale

Ipoteza clasica pornind de la clasele sociale a fost dezvoltata de Engels in lucrarea sa din l884, Originea familiei, a proprietatii private si a statului.5 Engels concepe societatea intr-o insolubila contradictie cu ea insasi, ca pe o realitate scindata de contradictii ireconciliabile, pe care este incapabila sa le surmonteze singura. Aceasta societate are nevoie de un cadru impus din afara sa, care sa creeze si sa mentina o ordine, capabila sa pastreze conflictele inerente siesi in limite rezonabile. Acest cadru este Statul. Originea acestei puteri plasata deasupra societatii urca pana la dezagregarea si disparitia sistemului comunitar primitiv; "el este deci un moment al istoriei societatilor." Viziunea marxista este astfel o viziune istorica, radical deosebita de cea propusa mai sus de noi. Ea poate fi valoroasa, dar este cu necesitate incompleta.

Aceasta ipoteza presupune existenta unei forme de organizare politica ce nu este si statala. Aparitia statului nu se confunda cu aparitia grupului social uman, nici cu organizarea politica a acestuia. Exista o societate politica initiala, care este societatea gentilica, bazata pe legatura de sange, familiala si tribala, care nu este statala

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Drept Constitutional.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
255 pagini
Imagini extrase:
289 imagini
Nr cuvinte:
168 299 cuvinte
Nr caractere:
872 872 caractere
Marime:
491.66KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Drept
Tag-uri:
societate, stat, organizare
Predat:
la facultate
Materie:
Drept
Sus!