Bazele Stiintei Politice

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Cap. I. Ideile si conceptiile politice in antichitate 3
A. Orientul Antic 3
1. Egiptul antic 3
2. Babilonul antic 4
3. India antica 5
4. China antica 8
5. Grecia antica 13
6. Roma antica 19
Cap. II. Conceptiile si ideile politice in Evul mediu si Renastere 22
A. Evul mediu 22
1.Ideologia politica religioasa a lui Toma D'Aquinno 22
2. Semnificatia politica a ereziilor 23
3. Doctrina lui Dante Alighieri 23
4. William Ockam 24
5. Marsilio de Padova 24
6. Gandirea politica islamica 25
B. Renasterea 26
1. Parintele stiintei politice - Niccolo Machiaveli 26
2. Jean Bodin - Suveranitatea statului 28
C. Reforma 29
1. Reforma in Cehia 29
2. Reforma in Germania 30
3. Elvetia 31
Teoria dreptului natural 33
1. Conceptia politica a lui Hugo Grotius 33
2. Baruch Benedict Spinoza 35
3. Samuel Puffendorf 36
4. Christian Thomasius 36
5. Cristian Wolf 37
6. Actualitatea teoriei dreptului natural 37
Ideologia comunismului utopic 39
1. Erasmus din Rotterdam 39
2. Utopia lui Thomas Morus 40
3. Thomaso Campanella 42
4. Concluzii asupra ideilor utopice 44
Cap. III. Ideile politice in perioada Revolutiei burgheze din Anglia si iluminismul 46
1. Francis Bacon 46
2. Thomas Hobbes 47
3. Miscarea nivelatorilor 48
4. Ideologia diggerilor 49
5. Miscarea independentilor 50
6. John Locke 50
Ideologia iluminista franceza 53
1. Montesqieu 53
2. Voltaire 55
3. Jean-Jaque Rousseau 56
Cap. IV Politica si puterea 60
1. Conceptul de putere politica 60
2. Legitimitate si autoritate 63
Cap. V. Corelatiile politicului 70
5.1. Relatia politica - economie 70
5.2. Raportul politica - drept 72
5.3. Relatia politica - morala 73
5.4. Raportul politica - religie 74
5.5. Raportul politica - stiinta 75
Cap. VI. Sistemul politic 77
1. Conceptul de sistem politic 77
2. Caracteristicile sistemului politic 79
3. Nivelurile sistemelor politice 80
Cap. VII Institutiile politice 85
1. Institutiile politice ale guvernarii 85
2. Institutiile legislative 87
3. Institutiile executive 89
4. Institutiile judecatoresti 89
5. Sisteme de guvernamant 90
Cap. VIII Tipologia statului 92
1. Tipuri de stat 92
2. Statul de drept 93
Cap. IX Pluralismul politic 97
1. Definire. Geneza 97
2. Raportul partide - societate. Definirea partidului politic 100
3. Functiile partidelor poltice 101
4. Tipologia partidelor politice 103
5. Sisteme de partide 104
Cap. X. Grupurile de interes si presiune 109
1. Definirea grupurilor de interes si presiune 109
2. Tipologia grupurilor de interese 110
3. Lobbyng-ul 111
4. Participarea la procesul decizional. ,,Triunghiul de fier" 113
Cap. XI. Regimurile politice 115
1. Definirea regimurilor politice. Componente 115
2. Tipologia regimurilor politice 117
3. Opozitia in regimul democratic 120
4. Societatea civila 121
Cap. XII Ideologia politica. Dreapta si stanga politicii 123
2. Ideologia dreptei / stangii 125
Cap. XIII. Conservatorismul si neconservatorismul 130
2. Elitismul 137
Cap.XIV. Doctrina liberalismului 140
1. Conceptii despre liberalism 140
2. Scoala fabianistilor 142
3. J.J. Bentham 143
4. Benjamin Constant 144
5. Neoliberalismul 146
Cap.XV. Tehnocratia si puterea politica 151
A. Predecesori. Primii tehnocrati 152
B. Tehnocratie si puterea politica 156
C. Tehnoelitismul 158
D. Poliarhia - Compromisul dintre tehnocratie si democratie 159

Extras din curs:

Cu mai bine de 6000 de ani inainte de Cristos, in mai multe regiuni din Orientul Antic apar primele organizari statale. La inceput este vorba de state faramitate, de numeroase state mici, dar care, treptat se consolideaza si se centralizeaza. Nevoi economice, militare si sociale au impus centralizarea statelor respective, proces care a durat mai multe secole si diferit de la o tara la alta, de la o regiune la alta. Exista o serie de trasaturi comune pentru aceste state, intre care:

a) accentuarea procesului de diferentiere sociala

b) intensificarea diferentierii economice

c) aparitia unor tensiuni si contradictii in societate

d) ascutirea luptei pentru putere in societate

e) noi necesitati impuse de crearea unor mari sisteme de irigatie si de prelucrari a pamantului

Evident, toate aceste fenomene si procese sociale, economice, politice etc. au condus la crearea statelor centralizate birocratice, anumite state de tip asiatic. Rolul activ, benefic al acestor state este in afara de orice discutie, deoarece ele au rezolvat probleme care astfel nu permitea dezvoltarea sociala.

O trasatura dominanta a acestor state consta in faptul ca religia a avut un rol deosebit in sustinerea statului si a conducatorilor sai. Religia legitima si consacra statalitatea. Au fost desigur si grupuri sociale care s-au ridicat impotriva dominatiei, birocratiei si despotismului caracteristic lumii antice, fapt reflectat si in anumite idei si conceptii sociale, politice, morale, juridice.

1.Egiptul antic

Indiscutabil Egiptul antic este primul stat sclavagist din lume. El fiinteaza inca din mileniul 4 inaintea erei noastre. Aici intreaga putere in stat apartine faraonului, care dispune de toate prerogativele, mijloacele si metodele de exercitare a puterii. Religia a jucat un rol extrem de important, ea fiind aceea care decreta caracterul divin al puterii de stat, al faraonului. De aceea nesupunerea fata de puterea de stat echivala cu nesupunerea fata de divinitate.

- Acest fapt este relevat de o serie de documente cum este Povetile lui Ptah Hotep (2800 ien), lucrare dedicata de autor fiului sau, unde sunt formulate principii si reguli de comportare pentru aristrocratia sclavagista egipteana.

El recomanda superiorilor moderatia, control, bunatate, iar celor dominati le recomanda umilinta, supunerea, increderea in stapani.

O alta lucrare poarta numele de Instructiunile lui Athoi catre fiul sau, unde autorul, mare demnitar, se pronunta impotriva rascoalelor, pentru prevenirea si inlaturarea lor. Athoi propune instaurarea unui regim sever de reprimare prin violenta. El priveste cu neincredere pe cei saraci, care in opinia sa "sunt setosi de avere", motiv motiv pentru care sunt porniti pe rascoale. Rascoalele zdruncina ordinea sociala. De aceea el este adept al unor masuri drastice, violente, dar masurile luate trebuie sa fie prudente, lipsite de abuzuri si violente nejustificate. In aceasta lucrare transpare o evidenta impletire a unor prerogative ale statului (mentinerea ordinii sociale) cu natura sa despotica impuse mai ales supusilor.

- In fine o alta lucrare este intitulata: Convorbire intre un dezamagit si sufletul sau, care se refera la existenta viitoare si este indreptata contra dogmei religioase, condamnarea randuielilor sociale, jafului si violentei, a abuzurilor de tot soiul. In ea se arata ca: "pretutindeni se jefuieste", "violenta a gasit salas in oameni", "fratele rapeste lucrurile fratelui".

Ideile Egiptului antic constituie primele inceputuri ale gandirii politice, desi aveau un caracter rudimentar, naiv si nesistematic.

2.Babilonul antic

Aceasta regiune s-a dezvoltat puternic spre finele mileniului 4 ien, mai ales in zona fluviilor Tigru si Cufrat. Apar state despotice de tip asiatic, cel mai important, mai puternic fiind cel de sub domnia regelui Hamuradi (1792-1750).

Si aici conceptiile politice, etice si religioase sunt strans legate si domina gandirea.

- Una dintre cele mai vechi scrieri politice este Codul regelui Ur-Engur, predecesor al lui Hammurabi, in care in numele marelui zeu Sames (zeul Soarelui si al Luminii), se fac referinte la structura societatii si la consolidarea statului.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
9/10 (10 voturi)
Nr fișiere:
6 fisiere
Pagini (total):
165 pagini
Imagini extrase:
166 imagini
Nr cuvinte:
52 094 cuvinte
Nr caractere:
297 155 caractere
Marime:
217.44 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Drept
Data publicare:
17.01.2007
Structură de fișiere:
  • cap1_3.doc
  • cap11-13.doc
  • CAP14.doc
  • CAP15.doc
  • cap4_10.doc
  • Cuprins.doc
Predat:
la facultate
Materie:
Drept
Profesorului:
Florin Ciotea

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
III. NOTE DE CURS BAZELE STIINTEI POLITICII Politica si puterea. Aristotel definea omul drept...
Politica-desemneaza arta conducerii societatii -stiinta a exercitarii puterii Obiectul de studiu...
I. POLITICUL SI POLITICA - Realitatea desemnata de termenii precum ,,politicul" si/sau...
Desemneaza arta conducerii societatii. Insemnatatea stiintei politice a crescut in sec XX...
Inca din cele mai vechi timpuri oamenii au fost preocupati de cunoasterea, stapanirea si...
Sus!