Corpul navei sau coca navei constă din două părţi esenţiale şi anume:
- o parte imersă, adică scufundată în apă numită şi carenă;
- o parte emersă, adică situată deasupra nivelului apei.
SUPRAFAŢĂ EMERSĂ
CARENĂ
dS
dF=pdS
Carena suportă în toate punctele sale presiunea. Asupra unei suprafeţe
elementare dS va acţiona pe direcţia normală la această suprafaţă dinspre apă spre
corpul navei o forţă de presiune dF=pdS, unde p este presiunea apei în punctul
corespunzător suprafeţei elementare. Rezultanta tuturor acestor forţe de presiune
ce acţionează pe întreaga carenă reprezintă forţa arhimedică, forţa ce echilibrează
greutatea navei.
Suprafaţa emersă asigură navei o rezervă de flotabilitate, datorită căreia
nava va continua să plutească chiar dacă i se adaugă greutăţi suplimentare sau
dacă acţionează cauze externe asupra navei care tind să-i modifice starea
anterioară de echilibru.
Pentru ca nava să poată naviga în siguranţă, chiar şi atunci când marea este
agitată, rezerva de flotabilitate va trebui să aibă o valoare suficient de ridicată. Un
bord liber suficient de mare este de dorit şi datorită faptului că echipajul trebuie să
poată lucra pe punte în condiţii de siguranţă chiar când marea este agitată.
Corpul navei trebuie să fie suficient de rezistent, pentru a putea suporta
toate solicitările la care este supus în timpul exploatării.
Nava trebuie să dispună de o instalaţie de propulsie (există şi nave care nu
dispun de instalaţie de propulsie proprie), de o instalaţie de guvernare, de
instalaţie de ancorare, de diferite instalaţii, aparate, mecanisme etc., care servesc
la manevrele din port şi din timpul navigaţiei sau pentru scopuri de siguranţă şi de
salvare.
Nava trebuie să dispună şi de mijloace şi instalaţii de încărcare –
descărcare a mărfurilor pe care le transportă, de amenajări pentru echipaj şi pentru
pasageri, de dotări de rezervă (piese de schimb etc.).
Clasificarea navelor comerciale din punct de vedere al destinaţiei
Nave de
servitute
(cu destinaţie
specială)
Nave
comerciale
Nave
militare
Nave care operează în larg
(offshore work)
Peşte Petrol
Lichide
- Cargouri de mărfuri generale
- Cargouri de cherestea
- Portcontainere
- Nave frigorifice
- Nave bulk
(mineraliere, cerealiere)
- Pacheboturi
- Nave mixte pentru transportul
mărfurilor şi al pasagerilor
- Roll – on/Roll - off
Solide
- Tancuri petroliere
- Tancuri chimice
- LPG (Liquid Petroleum)
- LNG (Liquid Natural Gas)
- Remorchere
- Împingătoare
- Nave de salvare
- Nave de stins incendiu
- Spărgătoare de gheaţă
- Nave hidrografice
- Macarale plutitoare
- Nave de suport logistic
- Portavioane
- Submarine
- Fregate
- Corvete
- Vânătoare de mine
- Puitoare de mine
- Distrugătoare
- Vânătoare de submarine
- Platforme de foraj
- Nave de aprovizionare a
platformelor de foraj
- Nave de salvare
- Traulere
- Baleniere
- Nave de prelucrarea peştelui
Tonajul navelor
În timpul exploatării o navă comercială este obligată să staţioneze în
porturi (în radă sau la cheuri), să treacă prin canale etc. În general, putem spune că
în timpul exploatării o navă comercială este obligată a se servi de anumite
instalaţii, pentru a căror construcţie şi întreţinere se cheltuiesc sume importante.
Este de la sine înţeles că în schimbul utilizării unor astfel de instalaţii navale
comerciale trebuie să plătească anumite taxe.
Cuantumul acestor taxe se stabilesc în funcţie de aşa zisul tonaj al navei.
Trebuie să menţionăm că tonajul nu este o măsură de greutate, ci o măsură
de volum.
Unitatea de măsură a tonajului navelor este tona registru, care corespunde
volumului a 100 de picioare cubice engleze, volum egal cu 2,831 m3.
Tonajul brut al navei reprezintă volumul tuturor compartimentelor
interioare închise ale navei, exprimat în tone registru. Menţionăm că se consideră
închise acele compartimente al căror interior nu poate fi în comunicaţie cu marea.
Dacă din volumul total închis al navei (adică din tonajul brut) se scad
volumele acelor compartimente închise care nu sunt destinate transportului de
marfă, cum ar fi compartimentul de maşini, cabinele echipajului etc., se obţine
tonajul net.
În rezumat, pentru a obţine tonajul brut al navei se determină volumele
compartimentelor închise ale navei exprimate în m3, se însumează, iar rezultatul
se împarte la 2,831 m3, obţinându-se tonajul brut al navei exprimat în tone.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.