Nomenclatura si Structura Corpului Navei

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Corpul navei sau coca navei consta din doua parti esentiale si anume:

- o parte imersa, adica scufundata in apa numita si carena;

- o parte emersa, adica situata deasupra nivelului apei.

SUPRAFATA EMERSA

CARENA

dS

dF=pdS

Carena suporta in toate punctele sale presiunea. Asupra unei suprafete

elementare dS va actiona pe directia normala la aceasta suprafata dinspre apa spre

corpul navei o forta de presiune dF=pdS, unde p este presiunea apei in punctul

corespunzator suprafetei elementare. Rezultanta tuturor acestor forte de presiune

ce actioneaza pe intreaga carena reprezinta forta arhimedica, forta ce echilibreaza

greutatea navei.

Suprafata emersa asigura navei o rezerva de flotabilitate, datorita careia

nava va continua sa pluteasca chiar daca i se adauga greutati suplimentare sau

daca actioneaza cauze externe asupra navei care tind sa-i modifice starea

anterioara de echilibru.

Pentru ca nava sa poata naviga in siguranta, chiar si atunci cand marea este

agitata, rezerva de flotabilitate va trebui sa aiba o valoare suficient de ridicata. Un

bord liber suficient de mare este de dorit si datorita faptului ca echipajul trebuie sa

poata lucra pe punte in conditii de siguranta chiar cand marea este agitata.

Corpul navei trebuie sa fie suficient de rezistent, pentru a putea suporta

toate solicitarile la care este supus in timpul exploatarii.

Nava trebuie sa dispuna de o instalatie de propulsie (exista si nave care nu

dispun de instalatie de propulsie proprie), de o instalatie de guvernare, de

instalatie de ancorare, de diferite instalatii, aparate, mecanisme etc., care servesc

la manevrele din port si din timpul navigatiei sau pentru scopuri de siguranta si de

salvare.

Nava trebuie sa dispuna si de mijloace si instalatii de incarcare -

descarcare a marfurilor pe care le transporta, de amenajari pentru echipaj si pentru

pasageri, de dotari de rezerva (piese de schimb etc.).

Clasificarea navelor comerciale din punct de vedere al destinatiei

Nave de

servitute

(cu destinatie

speciala)

Nave

comerciale

Nave

militare

Nave care opereaza in larg

(offshore work)

Peste Petrol

Lichide

- Cargouri de marfuri generale

- Cargouri de cherestea

- Portcontainere

- Nave frigorifice

- Nave bulk

(mineraliere, cerealiere)

- Pacheboturi

- Nave mixte pentru transportul

marfurilor si al pasagerilor

- Roll - on/Roll - off

Solide

- Tancuri petroliere

- Tancuri chimice

- LPG (Liquid Petroleum)

- LNG (Liquid Natural Gas)

- Remorchere

- Impingatoare

- Nave de salvare

- Nave de stins incendiu

- Spargatoare de gheata

- Nave hidrografice

- Macarale plutitoare

- Nave de suport logistic

- Portavioane

- Submarine

- Fregate

- Corvete

- Vanatoare de mine

- Puitoare de mine

- Distrugatoare

- Vanatoare de submarine

- Platforme de foraj

- Nave de aprovizionare a

platformelor de foraj

- Nave de salvare

- Traulere

- Baleniere

- Nave de prelucrarea pestelui

Tonajul navelor

In timpul exploatarii o nava comerciala este obligata sa stationeze in

porturi (in rada sau la cheuri), sa treaca prin canale etc. In general, putem spune ca

in timpul exploatarii o nava comerciala este obligata a se servi de anumite

instalatii, pentru a caror constructie si intretinere se cheltuiesc sume importante.

Este de la sine inteles ca in schimbul utilizarii unor astfel de instalatii navale

comerciale trebuie sa plateasca anumite taxe.

Cuantumul acestor taxe se stabilesc in functie de asa zisul tonaj al navei.

Trebuie sa mentionam ca tonajul nu este o masura de greutate, ci o masura

de volum.

Unitatea de masura a tonajului navelor este tona registru, care corespunde

volumului a 100 de picioare cubice engleze, volum egal cu 2,831 m3.

Tonajul brut al navei reprezinta volumul tuturor compartimentelor

interioare inchise ale navei, exprimat in tone registru. Mentionam ca se considera

inchise acele compartimente al caror interior nu poate fi in comunicatie cu marea.

Daca din volumul total inchis al navei (adica din tonajul brut) se scad

volumele acelor compartimente inchise care nu sunt destinate transportului de

marfa, cum ar fi compartimentul de masini, cabinele echipajului etc., se obtine

tonajul net.

In rezumat, pentru a obtine tonajul brut al navei se determina volumele

compartimentelor inchise ale navei exprimate in m3, se insumeaza, iar rezultatul

se imparte la 2,831 m3, obtinandu-se tonajul brut al navei exprimat in tone.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
33 pagini
Imagini extrase:
33 imagini
Nr cuvinte:
9 493 cuvinte
Nr caractere:
53 232 caractere
Marime:
262.14 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Constructii
Data publicare:
28.11.2011
Structură de fișiere:
  • Nomenclatura si Structura Corpului Navei.pdf
Predat:
la facultate
Materie:
Constructii

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Procese de management detin o pondere mai redusa in cadrul ansamblului proceselor de munca. Sunt...
1. Categorii si tipuri principale de nave Nava este o constructie complexa, amenajata si...
CONSTRUCTIA SI ELASTICITATEA NAVEI 1. Societati de clasificare. Clasificarea navelor. 1.1....
Volumul I Statica navei 1. Geometria navei Corpul navei este considerat un solid rigid cu...
Supravietuirea umana complicandu-se in decursul timpului, omului nu i-a mai fost suficienta si...
Sus!