Semiotică

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

PREFATA
I. INTRODUCERE: CUNOASTERE COMUNA SI CUNOASTERE STIINTIFICA; CRITICA SIMTULUI COMUN / pg. 3
1. Raportul dintre cunoasterea comuna si cunoasterea stiintifica
2. Critica simtului comun
Note si Trimiteri bibliografice
II. ABORDAREA SEMIOTICA A COMUNICARII / pg. 11
1. Scoala proces
2. Scoala semiotica
Note si Trimiteri bibliografice
III. COMUNICARE SI LIMBAJ / pg. 40
1. Atitudini fata de limbaj; conceptii despre natura limbajului
2. Cotitura lingvistica
Note si Trimiteri bibliografice
IV. ABORDAREA FILOSOFICA A LIMBAJULUI / pg. 72
1. Abordari "riguroase" si "neriguroase" in filosofia limbajului
2. Semnificatia epistemologica a confruntarii celor doua tipuri de abordare
Note si Trimiteri bibliografice
V. BARIERE IN COMUNICAREA INTERCULTURALA / pg. 93
1.Tehnicile de problematizare si paradigmele culturale
2. Imunitatea paradigmelor si revolutiile paradigmatice
Note si Trimiteri bibliografice
VI. CLIVAJE IN COMUNICAREA INTERIDEOLOGICA / pg. 114
1. Formele de viata si interesele de cunoastere
2. Referentialele culturale si ideologice
Note si Trimiteri bibliografice
VII. CONDITII DE REALIZARE A COMUNICARII
INTERCULTURALE SI INTERIDEOLOGICE / pg. 132
1. Critica relativismului
2. A treia cultura si schimbarea referentialelor
Note si Trimiteri bibliografice
BIBLIOGRAFIE GENERALA / pg. 151
ANEXE / pg. 162

Extras din curs:

I. INTRODUCERE: CUNOASTERE COMUNA

SI CUNOASTERE STIINTIFICA; CRITICA SIMTULUI COMUN

Pentru cei care se initiaza in cunoasterea teoretica este necesara abordarea raportului

dintre cunoasterea comuna si cunoasterea stiintifica. Metodologia cercetarii, indiferent

de domeniu, a aparut si s-a dezvoltat in perimetrul cercetarii stiintifice - mai precis, al

cercetarii medicale, caci primul tratat de metodologie a fost elaborat de un medic (Claude

Bernard). De altfel, initierea intr-un domeniu specializat al cunoasterii nici nu este de

conceput fara o critica prealabila a simtului comun; saltul de la "alchimie" la "chimie",

adica saltul de la opinie (doxa) la cunostinta (epistema), de la cunoasterea speculativa la

cunoasterea pozitiva nu este posibil fara depasirea iluziilor si prejudecatilor proprii

simtului comun. Instruirea nu este doar un proces cantitativ, de acumulare a cunostintelor,

ci in primul rand unul calitativ, de restructurare a gandirii, de schimbare a abordarii sau,

cum ar spune Thomas Kuhn, de schimbare a paradigmei. "Cand se prezinta in fata

instructiei stiintifice, spunea Gaston Bachelard, tanarul este mai degraba batran decat

tanar: el are varsta prejudecatilor sale". In acest sens, instruirea stiintifica poate fi vazuta

ca un proces de intinerire, de trans-formare a gandirii, de trecere de la o gandire inchisa la

una deschisa, capabila de revizuiri, de evolutie permanenta1.

1. RAPORTUL DINTRE CUNOASTEREA COMUNA

SI CUNOASTEREA STIINTIFICA

Cunoasterea comuna este cunoasterea pe care oamenii o realizeaza prin intermediul

mijloacelor naturale (simturile, gandirea necritica, limbajul natural), in cadrul experientei

cotidiene, pe baza activitatilor practic-nemijlocite (activitati in care valoarea suprema

este "utilul", celelalte valori, inclusiv "adevarul", fiind valori subordonate sau derivate)2.

Mijloacele naturale sunt reprezentate de simturi, de gandirea obisnuita (nespecializata)

si limbajul natural (un limbaj insusit spontan, nu unul construit pe baza unor conventii

explicite, cum este limbajul de specialitate al oricarei discipline - de pilda, cel simbolic,

de tip logic sau matematic).

Problema raportului dintre cunoasterea comuna si cunoasterea stiintifica a aparut odata

cu indepartarea tot mai evidenta a acestora. Aceasta indepartare constituie o tendinta mai

veche, dar ea s-a acutizat odata cu stiintele moderne ale naturii si a devenit o problema

epistemologica centrala odata cu stiinta contemporana3.

Indepartarea tot mai pronuntata a limbajului stiintific de cel natural a creat noi

dificultati de comunicare intre spiritul stiintific si simtul comun, ducand la accentuarea

crizei de incredere reciproca intre cele doua forme de cunoastere. Acest lucru a facut ca

stiinta, in acceptiunea ei moderna, sa fie privita inca de la inceput cu suspiciune de catre

teologie si o parte importanta a filosofiei, sa fie si azi tratata cu un respect distant (in cel

mai bun caz), chiar evitata de catre simtul comun, de catre arta si morala si, ceea ce este

mai grav, de catre politica. Problema centrala in raportul cunoastere comuna - cunoastere

stiintifica o reprezinta problema raportului continuitate-discontinuitate.

Partizanii continuitatii afirma ca stiinta se dezvolta in prelungirea cunoasterii comune,

deosebindu-se de ea doar cantitativ, prin gradul de precizie, profunzime, coerenta,

consecventa si eficienta. Exponentul acestei teorii, E. Meyerson, spunea ca "lumea simtului

comun este creata printr-un proces analog aceluia care produce teoriile stiintifice" (1). In

opinia lui Meyerson, intreaga cunoastere stiintifica isi are punctul de plecare in datele

simtului comun, nefiind decat o prelungire a acestuia; deosebirea sta doar in faptul ca simtul

comun este rezultatul unui proces inconstient. In viziunea lui, lumea simtului comun

reprezinta "o prima si foarte grosolana schita a unui sistem stiintific" (altfel spus, toti

oamenii ar fi niste oameni de stiinta in nuce). Aceasta conceptie se inrudeste cu conceptiile

preformiste (de pilda, cele din biologie), unde se afirma ideea ca fazele ulterioare ale

evolutiei sunt continute, prefigurate, in fazele anterioare (2, p. 166).

Nu vom insista aici asupra conceptiei lui Meyerson si nici asupra criticii la care o

supune unul dintre cei mai importanti partizani ai discontinuitatii, Gaston Bachelard (3).

Vom arata numai ca diferentele dintre cele doua tipuri de cunoastere sunt atat de

numeroase si importante, incat teza discontinuitatii pare mai rezonabila, fiind mai

aproape de experienta practicii stiintifice. De altfel, conceptia lui Gaston Bachelard,

elaborata in primele decenii ale secolului XX, a fost confirmata de evolutia ulterioara a

stiintei.

Observații:

Pentru cei care se initiaza in cunoasterea teoretica este necesara abordarea raportului

dintre cunoasterea comuna si cunoasterea stiintifica. Metodologia cercetarii, indiferent

de domeniu, a aparut si s-a dezvoltat in perimetrul cercetarii stiintifice - mai precis, al

cercetarii medicale, caci primul tratat de metodologie a fost elaborat de un medic (Claude Bernard).

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Semiotica.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
215 pagini
Imagini extrase:
215 imagini
Nr cuvinte:
93 923 cuvinte
Nr caractere:
510 941 caractere
Marime:
1.50MB (arhivat)
Publicat de:
Constantin-Eduard Jianu
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
limbaj, comunicare, Comunicarea interculturală, INTERCULTURALE, INTERIDEOLOGICE, CLIVAJE, ABORDAREA FILOSOFICĂ, ABORDAREA SEMIOTICĂ
Predat:
la facultate , Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative din Bucuresti
Materie:
Comunicare
Profesorului:
Conf. univ. dr. Dumitru Bortun
Sus!