Relațiile publice - Evoluții și perspective

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Capitolul 1: Definitii si modele ale relatiilor publice
1.1. Dificultati de abordare
1.2. Un traseu complicat
1.3. Consilierul in relatii publice
1.4. O (mega)definitie a relatiilor publice
1.5. Definitii adoptate de asociatiile profesionale
1.6. Cele patru modele ale relatiilor publice
1.7. Interactionismul simbolic - o definitie alternativa
1.8. Teoria adaptarii/concilierii
1.9. Teoria celor ,,3 I": interes, initiativa, imagine
1.10. Concluzii
Capitolul 2: Clarificari metodologice
2.1. intrebari preliminarii
2.2. in cautarea fondatorilor
2.3. Rolul contextului in aparitia unei discipline
2.4. Terminologie si practica
2.5. O istorie sau mai multe istorii?
2.6. Semne de criza
2.7. Precautii in reconstituirea unui traseu istoric
2.8. Doua puncte de vedere
2.9. De la Samuel Adams la Edward L. Bernays
Capitolul 3: Samuel Adams - precursor al relatiilor publice
3.1. Introducere
3.2. Contextul socio-politic american in perioada premergatoare anului 1763
3.3. Samuel Adams - repere biografice initiale
3.4. Debutul politic al lui Samuel Adams
3.5. Utilizarea tehnicilor de comunicare publica in promovarea cauzei independentei
3.6. Concluzii
Capitolul 4: Ivy L. Lee - parintele relatiilor publice
4.1. Introducere
4.2. Ivy L. Lee - repere biografice initiale
4.3. De la jurnalist la ,,publicity man"
4.4. Declaratia de Principiu de la 1906
4.5. Consilier pentru un miliardar
4.6. Principii sub semnul intrebarii
4.7. Consultant independent
4.8. Concluzii
Capitolul 5: Edward L. Bernays - fondator al relatiilor publice
5.1. Introducere
5.2. Obstacole si oportunitati - repere biografice initiale
5.3. Construind o metoda
5.4. Maturizarea
5.5. Cristalizarea domeniului
5.6. Prima carte de relatii publice
5.7. Dincolo de limitele imaginatiei
5.8. Controverse
5.9. Concluzii
3
Capitolul 6: Modelul integrat al relatiilor publice
6.1. Introducere
6.2. Dinamica interna
6.3. Interferenta cu alte domenii
6.4. Diversitatea de actiune
6.5. Modalitati de definire a domeniului
6.6. Spre un model integrat al relatiilor publice
Concluzii
Bibliografie

Extras din curs:

Dupa aproape 60 de ani, aceasta afirmatie este inca de actualitate, cel putin partial.

Este suficient sa privim nu neaparat printre nespecialisti, ci chiar in mijlocul celor care sustin ca

practica relatiile publice pentru a vedea ca exista confuzii constante si dificultati in definirea

spatiului de actiune al domeniului in care activeaza.

Sursa acestor confuzii este multipla. Pe de o parte, este vorba despre o dinamica

interna a domeniului, respectiv un proces firesc de maturizare si consolidare, care conduce

inevitabil la o dinamica semantica. Pe de alta parte, relatiile publice au evoluat alaturi de alte

domenii din sfera stiintelor sociale, fara sa se poata identifica intotdeauna spatiul de frontiera

care le delimiteaza. La aceste elemente se pot adauga alte doua. Primul se refera la diversitatea

de actiune a relatiilor publice, in timp ce al doilea se refera la modul in care specialistii inteleg sa

defineasca relatiile publice. Aceste patru elemente, care impreuna complica raspunsul la

intrebarea ,,Ce sunt relatiile publice?", vor fi reluate in paragrafele urmatoare.

A. Dinamica interna

De la aparitia relatiilor publice si pana astazi, a avut loc un proces de permanenta

repozitionare a domeniului in raport cu coordonatele sale initiale. in timp ce pe tot parcursul

secolului al XIX-lea relatiile publice au fost considerate un instrument de influentare a publicului

(Grunig si Hunt, 1984; McQuail si Windahl, 2001), in secolul XX, o data cu dezvoltarea

mijloacelor moderne de comunicare si cu cresterea capacitatii de reactie a publicurilor, asistam

la o transformare a relatiilor publice dintr-un proces de comunicare unidirectional si fara reguli

intr-un proces bidirectional, echilibrat, bazat pe un cod etic si deontologic. James E. Grunig si

Todd Hunt, in teoria lor, cele patru modele ale relatiilor publice, descriu pe larg patru stadii de

evolutie pe care relatiile publice le-au cunoscut pana in prezent (asupra acestei teorii vom reveni

1 infiintat in 1939 la San Francisco, The American Council on Public Relations (ACPR) a fost a doua asociatie

profesionala care a activat in Statele Unite ale Americii si prima organizatie de acest tip de pe Coasta de Vest. in 1948,

The American Council on Public Relations a fuzionat cu The National Association of Public Relations Council (NAPRC),

organism similar infiintat in 1936 la New York si care reunea specialistii in relatii publice de pe Coasta de Est. Din

unificarea celor doua a rezultat The Public Relations Society of America (PRSA), cea mai mare asociatie profesionala a

specialistilor in relatii publice din Statele Unite ale Americii si din lume (Harlow, 1940; Cutlip, 1994).

2 Harlow (1945), p. 551.

5

pe parcursul capitolului de fata). Fiecare stadiu aduce, practic, o noua definitie a domeniului si

da o noua semnificatie termenului ,,relatii publice".

B. Interferenta cu alte domenii

Pozitionate la intersectia mai multor discipline (comunicare, sociologie, politologie,

psihologie, management, marketing etc.), relatiile publice pot avea semnificatii diferite in functie

de unghiul din care sunt analizate. De aici si confuzia terminologica, confuzie care, uneori,

favorizeaza includerea in relatiile publice a tot ceea ce nu-si gaseste un loc bine definit in

domeniile mai sus mentionate sau, alteori, reduce relatiile publice la stadiul de instrument al

unuia dintre aceste domenii. Asa se ajunge la situatia in care relatiile publice implica, justificat

sau nu, o larga gama de activitati, de la incercarile legitime de comunicare persuasiva pana la

tentativele grupurilor de presiune lipsite de scrupule de a-si atinge obiectivele cu orice pret

(Agee et al., 1989/1997).

C. Diversitatea de actiune

Aplicatiile relatiilor publice insotesc aproape orice activitate umana si cu precadere

activitatile institutionalizate. intalnim relatiile publice in organizatii care activeaza in medii diferite:

economie, finante, politica, administratie, educatie, sanatate, organizatii non-profit, arta, sport,

turism etc. Diversitatea organizatiilor conduce la o diversitate de intelegere si, implicit, de

practica a domeniului, iar uneori distantele intre diferitele tipuri de relatii publice sunt atat de mari

incat depasesc granitele consacrate ale domeniului.

D. Modalitati de definire

Procesul de definire a relatiilor publice este ingreunat si de faptul ca, in general, nu se

pleaca de la premise compatibile sau nu se utilizeaza metode compatibile atunci cand se

elaboreaza o definitie. De exemplu, nu intotdeauna se face o distinctie clara intre aspectele

conceptuale (,,Ce sunt relatiile publice?") si aspectele instrumentale (,,Ce proceduri de lucru

folosesc cei care practica relatiile publice?"). in plus, anumite tehnici nu apartin in exclusivitate

relatiilor publice (Coman, 2001), de unde si dificultatea in a preciza clar care sunt limitele de

actiune ale acestui domeniu. Grunig si Hunt (1984) complica si mai mult ecuatia. Ei considera ca

domeniul relatiilor publice este mult prea complex pentru a fi definit numai urmand parametri de

tipul celor distribuiti linear, ca de exemplu conceptual vs. instrumental. Pentru cei doi autori, in

procesul de definire a relatiilor publice ar trebui urmarite trei directii distincte: (i) activitatile pe

care le implica relatiile publice, (ii) efectele activitatii de relatii publice si (iii) practicarea cu

responsabilitate a relatiilor publice. Aceasta ultima abordare este una matriceala, in care jocul

variabilelor este complex. Chiar daca tablourile sunt uneori asemanatoare, numai o anumita

configuratie caracterizeaza domeniul relatiilor publice. si alti autori au introdus abordari noi, fie

apeland la teorii din domeniile conexe pentru a explica fenomenul relatiilor publice, fie construind

propria filosofie pe care au incercat sa aseze relatiile publice.

6

1.2. Un traseu complicat

Desi, potrivit unor autori, practica si domeniul relatiilor publice au inceput sa se

contureze pe parcursul secolului al XIX-lea, termenul ca atare, relatii publice, a fost utilizat numai

sporadic in aceasta perioada (Lougovoy si Huisman, 1981; Cutlip, 1995). Secolul XX este insa

mult mai consistent. inca de la inceputul sau, mai exact in 1908, American Telephone and

Telegraph Company (AT&T) utilizeaza termenul relatii publice intr-unul dintre rapoartele sale

anuale, iar presedintele acestei companii, Theodore Newton Vail3, precizeaza semnificatia pe

care el o atribuie sintagmei, conturand astfel prima definitie a relatiilor publice: ,,modalitatea prin

care se cauta si se obtine bunavointa publicului"4. Din acest moment termenul se extinde si catre

alte domenii, companiile de transport feroviar, de exemplu, fiind destul de receptive la noul

concept (Pimlott, 1951). Totusi, momentul de cotitura l-a constituit publicarea in 1923 a cartii lui

Edward L. Bernays, Crystallizing Public Opinion, prima lucrare dedicata in exclusivitate

domeniului. in acest volum este descrisa o noua profesie, aceea de consilier in relatii publice,

autorul prezentand pe larg scopul si functiile, spatiul de actiune, respectiv tehnicile si conduita

etica a celor care activeaza in acest domeniu.

Bibliografie:

Benoit, W.L., Accounts, Excuses and Apologies: a Theory of Image Restoration

Strategies, Albany, State University of New York Press, 1995.

Bernays, Edward L., Public Relations, Norman: University of Oklahoma Press, 1948.

Buzarnescu, stefan, Sociologia opiniei publice, Bucuresti, Editura Didactica si

Pedagogica, f.a.

Coman, Cristina, Relatiile publice. Principii si strategii, Iasi, Polirom, 2001.

Coman, Cristina, Relatiile publice. Tehnici de comunicare cu presa, Bucuresti, All,

1999.

Coombs, Timothy, Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing and

Responding, London, Sage, 1999.

Cutlip, Scott M. Center, H. Allen si Broom, Glan M., Effective Public Relations,

New Jersey, Prentice Hall, 2000.

Cutlip, Scott M., Public Relations History, Lawrence Erlbaum Associates, Inc.,

1995.

Cutlip, Scott M., The Unseen Power: Public Relations. A History, Lawrence

Erlbaum Associates, Inc., 1994.

Cutlip, Scott, Center, Allen, Broom, Glenn, Effective Public Relations, New Jersey,

Prentice Hall, 1994.

D'Humieres, Patrick, Management de la communication d'entreprise, Paris,

Eyrolles, 1993.

Fink, Steven, Crisis Management: Planning for the Inevitable, New York, Amacom,

1986.

Flichy, Patrice, O istorie a comunicarii moderne. Spatiul public si viata privata,

Bucuresti, Polirom, 1999.

Foster, W. Z., Schita a istoriei politice a celor doua Americi, Bucuresti, Editura

pentru literatura politica, 1954.

Goldman, E. F., Two-Way Street: The Emergence of the Public Relations Counsel,

Boston, Bellman Publiching Co., 1948.

Grunig, James si Hunt, Todd, Public Relations Techniques, Harcout Brace College

Publishers, 1984.

186 Relatiile publice. Eficienta prin comunicare

Grunig, James, Hunt, Todd, Managing Public Relations, Philadelphia, Holt, Rinehart

and Winston, 1984.

Hendrix, Jerry, Public Relations Cases, Belmont, Wadsworth Publishing Company,

1995.

Iacob, Luminita, Comunicarea - forta ,,gravitationala" a campului social, in

,,Comunicarea in campul social", Iasi, Universitatea ,,Al. Ioan Cuza", 1997.

Iacob, Luminita, Imagologia si ipostazele alteritatii, in vol. Minoritari, marginali,

exclusi, Iasi, Polirom, 1996.

Kendall, Robert, Public Relations Campaign Strategies: Planning for Implementation,

New York, Harper Collins Publishers, 1992.

Lougovoy, Constantin si Huisman, Denis, Traite de relations publiques, PUF,

1981.

McQuail, Denis, Windahl, Sven, Modele ale comunicarii pentru studiul societatii

de masa, trad. Paul Dobrescu si Alina Bargaoanu, Bucuresti, comunicare.ro,

2001.

Miege, Bertrand, Societatea cucerita de comunicare, Iasi, Ed. Polirom, 2000.

Millo, Katie; Yoder, Sharon; Gross, Peter; Niculescu-Mayer, stefan, Introducere in

Relatii Publice, Bucuresti, NIM, 1998.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Relatiile publice - Evolutii si perspective.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2009
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
688 pagini
Imagini extrase:
688 imagini
Nr cuvinte:
260 909 cuvinte
Nr caractere:
1 341 410 caractere
Marime:
2.78MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
comunicare, relatii publice, evolutie
Predat:
Facultatea de Comunicare si Relatii Publice , Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative din Bucuresti
Materie:
Comunicare
Profesorului:
Conf. Univ.dr. Remus Pricopie
Sus!