In 1985, cu ocazia unei festivitati consacrate celor 60 de ani de invatamant de relatii publice la Universitatea din New York, Edward L. Bernays, unul dintre inte?meietorii relatiilor publice, a rostit un discurs transformat ulterior in ,,Introducerea" unei lucrari clasice, Relatii publice - strategii si tactici de D. L. Wilcox, Ph.H. Ault si W.K. Agee. in acest text, el marturisea: ,,In 1923 am scris Crystalizing Public Opinion, prima carte consacrata relatiilor publice. Ea definea principiile si tehnicile acestei discipline si fixa comandamentele etice dupa care urma sa fie guvernata. Astazi, in bibliografia de relatii publice exista mai mult de 16.000 de titluri. Fiecare nou volum care discuta vechile si noile probleme ale acestei discipline este bine venit". Apoi, dupa cateva consideratii asupra locului relatiilor publice in lumea moderna, autorul primei lucrari de specialitate spunea: ,,In practica mea de 77 de ani, cartile au reprezentat cea mai importanta resursa. Multi oameni, in relatiile publice, ca si in alte domenii, cred despre ei insisi, cand abordeaza anumite probleme, ca sunt Columb sau Magellan, ca si cum ar fi primii care trateaza subiectele respective. Columb si Magellan au citit carti ca aceasta si apoi le-au utilizat drept cea mai importanta resursa in practica lor".
Dupa 1990, in Romania, numerosi oameni au inceput sa navigheze pe marile nu o data agitate ale relatiilor publice. Domeniul s-a dezvoltat rapid (mai mult sub presiuni externe, si nu ca o crestere lenta si progresiva a unor tendinte organiza-tionale interne), obligandu-i pe cei care i s-au consacrat sa se adapteze din mers, sa improvizeze, sa invete din propriile lor experiente. Structurile de formare univer?sitara si postuniversitara au aparut tarziu, cadrele didactice cu specializare de substanta si responsabilitate academica nu sunt numeroase, bibliotecile au inca putine carti de specialitate, iar bibliografia romaneasca abia cunoaste cateva titluri. In ultimii ani, eforturile coerente ale Editurii Polirom in cadrul colectiei ,,Relatii publice si publicitate" au permis traducerea unor texte fundamentale din bibliografia internationala si editarea unor manuale ale autorilor romani; la alte edituri au aparut unele titluri, dar, din nefericire, traducerile au fost facute adesea la intam?plare si in mod superficial, iar textele autorilor romani nu au respectat intotdeauna criteriile stiintifice si standardele morale academice.
Faptul ca echilibrul si buna functionare a societatilor moderne depind de calitatea comunicarii nu mai este de mult o noutate. Acest adevar implica insa asumarea tuturor responsabilitatilor legate de procesele complexe de comunicare atat de catre conducatorii diferitelor institutii, cat si de cei care au misiunea sa medieze intre aceste organizatii si marele public : jurnalistii, in lumea de astazi, fluxurile comunicationale circula cu mare viteza, pe spatii uriase, aducand mereu informatii mai recente, mai exacte, mai complexe despre evenimente sociale, economice, politice si fenomene naturale, despre intamplari neasteptate si procese de mult anticipate, despre personalitati si oameni obisnuiti, in aceasta lume complexa, jurnalistii, singuri, nu ar putea sa caute, sa identifice, sa verifice si sa redacteze toate informatiile referitoare la aceste realitati mereu in miscare. Alaturi de ei, reprezentantii unei alte profesii incearca sa contribuie la circulatia rapida si corecta a informatiei, la ameliorarea comunicarii sociale - este vorba despre specialistii in relatii publice.
Institutiile contemporane evolueaza intr-un mediu din ce in ce mai dens, fiind legate prin mii de fire de categorii umane foarte eterogene, de alte institutii sociale, politice sau economice, de valori culturale, de curente de idei traditionale sau innoitoare. Ele au nevoie de informatii referitoare la comportamentul, asteptarile sau nemultumirile acestor parteneri; de asemenea, ele au nevoie ca mesajele lor referitoare la activitatile curente, la diferite initiative, la pozitiile pe care le adopta fata de o problema de interes comun sa ajunga cat mai repede la public, sa fie supuse judecatii acestuia. Este imposibil ca o singura institutie sa poata gestiona comunicarea referitoare la toate aceste probleme, in relatie cu un public atat de eterogen. De aceea, organizatiile fac apel la mass-media, pentru ca, prin ele, prin uriasa lor rezonanta, sa poata difuza mesajele pe care le considera importante, evident, din perspectiva interesului public. Aceasta functie de releu intre institutie si mass-media este preluata de biroul de presa sau de specialistii care, incadrati in diferite depar?tamente, indeplinesc atributiile curente ale membrilor unui asemenea birou.
Atat practicienii (pe care i-am intalnit in cadrul cursurilor postuniversitare, la sedintele Asociatiei Romane a Profesionistilor in Relatiile Publice, la diverse colocvii si dezbateri), cat si studentii (din Bucuresti si din alte orase ale tarii) mi-au aratat, in repetate randuri, ca au nevoie de manuale in care sa gaseasca definitii, tipologii, tehnici de lucru si strategii, toate intr-un limbaj clar si accesibil, toate aplicabile in activitatea lor practica.
Mi-am propus ca in lucrarea de fata sa ofer o cartografie a unui segment esential din campul relatiilor publice: comunicarea cu presa. Poate ca relatiile publice dezvaluie campuri si teme mai spectaculoase, dar in anul 1997, cand am scris aceasta carte, am considerat ca este mai bine sa incep cu un manual referitor la aceasta activitate, deoarece ea ii mobiliza si ii mobilizeaza pe cei mai multi dintre practicienii relatiilor publice.
Ca orice ghid, cartea de fata prezinta atat principiile generale, cat si diferitele proceduri prin care specialistii pot sa-si atinga obiectivele propuse. Mi-am dorit sa le pun la dispozitie o sinteza a traditiilor profesiei si a bibliografiei de specialitate din cele doua mari spatii culturale care domina astazi comunicarea publica: spatiul anglofon si cel francofon. Lucrul acesta nu a fost intotdeauna usor, deoarece unele puncte de vedere teoretice si unele perspective strategice se deosebesc sau chiar sunt opuse. Cu toate aceste diferente, numeroasele surse pe care le-am consultat si evocat au o nota comuna: ideea ca aceste activitati nu se desfasoara la intamplare, altfel spus, ele se bazeaza pe analize si cercetari stiintifice ale publicului, pe o planificare riguroasa a activitatilor si pe o specializare stricta in diverse sfere de competenta, intr-un cuvant, relatiile publice solicita si impun profesionalismul.
Cartea aceasta este rezultatul in primul rand al unei activitati didactice univer?sitare, consacrata, timp de mai multi ani, predarii (pentru studenti sau pentru practicienii care urmau cursurile de perfectionare postuniversitara) conceptelor si tehnicilor legate de domeniul comunicarii cu presa.
In al doilea rand, manualul se sprijina pe o bibliografie de specialitate moderna, de referinta; stagiile de pregatire in care am beneficiat de colaborarea cu specialisti de prestigiu din SUA, Franta si Belgia, consultarea bibliotecilor bogate ale acestor universitati, posibilitatea de a aduce in tara teancuri de pagini fotocopiate, utilizarea fondului de carte al Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii - toate acestea mi-au permis racordarea la teoriile, conceptele, tehnicile de lucru si dezbaterile contemporane din campul relatiilor publice.
In al treilea rand, lucrarea se bazeaza pe dialogul cu numerosi practicieni ai relatiilor publice din tara, in cadrul dezbaterilor prilejuite de diverse colocvii si mese rotunde, al forumurilor de lucru generate de Asociatia Romana a Profesio?nistilor in Relatiile Publice, al discutiilor informale cu oameni angajati in birourile de presa ale unor ministere, banci, organizatii nonguvernamentale, firme etc.
Cartea este alcatuita din doua mari sectiuni: primele capitole se refera la definirea conceptelor si principiilor fundamentale ale relatiilor publice, la organi?zarea sistemului mass-media si la valorile pe care se intemeiaza munca jurnalistilor. Cea de-a doua si cea mai mare parte a lucrarii este consacrata tehnicilor de lucru specifice comunicarii cu presa: alcatuirea fisierelor si a dosarelor de presa, orga?nizarea conferintelor de presa, redactarea comunicatelor si a revistei presei etc. in prima parte am pus accentul pe dimensiunea conceptuala; am prezentat o perspectiva generala asupra relatiilor publice, am definit categoriile in raport cu care acestea se individualizeaza (publicul si organizatia) si am subliniat asemanarile si diferentele dintre relatiile publice si alte activitati apropiate
Anderson, V. Paul, 1987, Technical Writing - A Reader-Centered Approach, Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
Aronoff, Craig, 1975, ,,Credibility of Public Relations for Journalists", Public Relations Review, nr. l.
Bachmann, Philippe, 1994, Communiquer avec lapresse ecrite et audiovisuelle, Centre de Formation et de Perfectionnement des Journalistes, Paris.
Bakenhus, Norbert, 1998, Radioul local, Iasi, Ed. Polirom.
Barton, Laurence, 1993, Crisis in Organisations : Managing and Communicating in the Heat of Chaos, South-Western Publ., Cincinalii.
Baskin, Otis, Aronoff, Craig E., 1992, Public Relations - The Profession and the Practice (ed. a IlI-a), C. Brown Publishers.
Belch, George E., Belch, Michael A., 1993, Introduction to Advertising and Promotion. An Integrated Marketing Communication Perspective, Richard D. Irwin Inc., Burr Ridge.
Bertrand, Claude-Jean (coord.), 1995, Medias, Ellipses, Paris (trad. in limba romana: Introducere in presa scrisa si vorbita, Ed. Polirom, Iasi, 2001).
Brissard, Francoise, 1988, Les managers des medias, Les Editions d'Organisation, Paris.
Bovet, Susan, 1992, ,,Practitioners Gains Confidence of Media and Management", Public Relations Journal, nr. 3.
Boudon, Raymond (coord.), 1996, Dictionar de sociologie, Ed. Univers Enciclopedic, Bucuresti. Cayrol, Roland, 1991, Les medias, Presses Universitaires de France, Paris.
Charon, Yvan, 1991, L'interview a la television, Centre de Formation et de Perfectionnement des Journalistes, Paris.
Charron, Jean, 1991, ,,Les relations entre Journalistes et relationistes : cooperation, conflit, negociation", in Charron, Jean, Lemieux, Jacques, Sauvageau, Florian, Les Journalistes, Ies medias et leur sources, Gaetan Morin Editeur, Quebec.
Charon, Jean, 1996, Laproduction de l'actualite: une analyse strategique des relations entre la presse parlamentaire et Ies autori tes politiques, Boreal, Quebec.
Cline, Carolyn, 1982, ,,The Image of Public Relations in Mass Communication Texts", Public Relations Review, nr. 8.
Coman, Cristina, 2001, Relatiile publice - principii si strategii, Ed. Polirom, Iasi.
Coman, Mihai, 1999, Introducere in sistemul mass-media, Ed. Polirom, Iasi.
Cutlipp, Scott M., Center, Allen H., Broom, Glen M., 1994, Effective Public Relations (ed. a VH-a), Prentice-Hall Inc.
Dagenais, Bernard, 1990, Le communique ou l'art de faireparler de soi, VLB Editeur, Quebec.
Darroy, Christian et alii, 1990, Pour mieux communlquer avec la presse, Centre de Formation et de Perfectionnement des Journalistes, Paris.
De Broucker, Jean-Dominique, 1995, Pratique de l'Information et ecritures journalistiques, Centre de Formation et de Perfectionnement des Journalistes, Paris.
Demont, Louis et alii, 1996, Communication des entreprises, Les Editions d'Organisation, Paris.
Deschepper, Jacques, 1990, Savoir communiquer avec Ies Journalistes de la presse, de la radio et de la television - guidepratique, Editions Eyrolles, Paris.
Dunn, Watson S., 1986, Public Relations -A Contemporary Approach, Richard D. Irwin Inc.
Dupuy, Emmanuel, Cintas, Yves, 1990, Communiquer avec la presse - l'entreprise a la une, Les Editions d'Organisation, Paris.
Egelhoff, William G., Sen, Falguni, 1992, ,,An Information-Processing Model for Crisis Management", Management Communication Quarterly, voi. 5, nr. 4.
Eldin, Francois, 1998, Le management de la Communication, L'Harmattan, Paris.
Fearn-Banks, Kathleen, 1996, Crisis Communication, Lawrence Erlbaum Publ.,New Jersey.
Feuillard, Josiane, 1991, Comment communiquer avec la presse, Les Editions d'Organisation, Paris.
Fornier, Brigitte, 1993, L'entreprise en etat de choc: gerer Ies crises ecologiques et sociales, faire face aux medias, Les Editions de l'Environement, Paris.
Gaillard, Philippe, 1989, Technique dujournalisme, Presses Universitaires de France, Paris.
Girardot, Jean-Luc, 1992, Communiquer avec la presse, Nathan, Paris.
Grunig, James E., Hunt, Todd, 1984, Managing Public Relations, Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
Grunig, James E., Repper, Fred C., 1992, ,,Strategic Management, Publics and Issues", in Grunig, James E. (coord.), Excellence in Public Relations and Communication Management, Lawrence Erlbaum Associates Publ., Hillsdale.
Haywood, Roger, 1984, AU about PR, McGraw-Hill Comp., Londra.
Harris, Thomas L., 1989, ,,Marketing Communication", in Cantor, Bill (coord.), Expert in Action - Inside Public Relations, Longman, New York.
Hendrix, Jerry A., 1995, Public Relations Cases (ed. a IlI-a), Wadsworth Publishing Company, Belmont.
Hererro, Alfonso Gozales, Pratt, Cornelius B., 1996, ,, An Integrated Symmetrical Model for Crisis-Communication Management", Journal of Public Relations research, voi. 8, nr. 2.
Hiebert, R.E., Ungurait, D.F., Bonn, M.W., 1991, MassMedia - VI, Longman, New York.
Howard, Carole, Mathews, Wilma, 1985, On Deadline - Managing Media Relations, Waveland Press Inc.
Hunt, Todd, Grunig, James E., 1994, Public Relations Techniques, Rinehart and Winston Inc., Holt.
Ionica, Lucian, 2001, ,,Jurnalismul de televiziune" ; ,,Reportajul de televiziune" in Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism (editia a Il-a), Ed. Polirom, Iasi.
Itule, Bruce, Anderson, Douglas, 1991, News Writing and Reporting for Today's Media (ed. a Il-a), McGraw-Hill Inc.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.