Relații publice și mass media

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Introducere 1
Relatiile publice 4
1. Definitii 4
2. Organizatiile 5
3. Publicul 6
Relatiile publice si activitatile conexe 8
1. Publicitatea 8
2. Reclama 9
3. Afacerile publice 10
4. Promotiunea 11
5. Lobby-ul 11
6. Strangerea de fonduri 11
7. Marketingul 12
5. Scurta sinteza 13
Sa cunoastem sistemul mass-media si actorii sai 13
1. Presa scrisa 13
2. Presa audiovizuala 14
3. Organigrama unei redactii 16
Valorile jurnalistilor 18
1. Libertatea presei 18
2. Calitatile unei stiri 20
Relatia dintre jurnalisti si specialistii
in relatii publice - intre cooperare si conflict 21
1. Radiografia unei imagini negative 22
2. Imaginea specialistilor in relatii publice in
mediile ziaristilor romani 24
2.1. Prezentarea raspunsurilor la chestionare 25
2.2. Concluzii 26
3. Imaginea jurnalistilor
in mediile specialistilor din relatiile publice 27
3.1. Prezentarea raspunsurilor la chestionare 27
3.2. Concluzii 29
4. Sinteza 31
Relatiile cu presa 31
1. Avantajele si dezavantajele diferitelor suporturi mediatice 31
2. Ce asteapta jurnalistii de la practicienii in relatii publice 34
Organizarea biroului de presa 35
1. Misiune si obiective 35
2. Activitati specifice 35
2.1. Cautarea si selectarea informatiilor
in interiorul organizatiei 35
2.2. Crearea si reactualizarea
documentelor de baza referitoare la organizatie 36
2.3. Pregatirea materialelor si organizarea
manifestarilor pentru presa 37
2.4. Crearea de contacte individuale cu jurnalistii 38
2.5. Cautarea si selectarea informatiilor externe 38
3. Organizarea biroului de presa 38
3.1. Alegerea spatiului 38
3.2. Dotarea cu echipamente 39
3.3. Stabilirea numarului de membri
si repartizarea activitatilor 39
4. Membrii biroului de presa 40
4.1. Selectarea membrilor 40
4.2. Aptitudinile unui reprezentant al biroului de presa 41
4.3. Sarcinile membrilor biroului de presa 41
4.4. Purtatorul de cuvant al organizatiei 42
Fisierele de presa 45
1. Clasificarea fisierelor de presa 45
1.1. Fisierele pentru institutiile de presa 45
1.2. Fisierele referitoare la jurnalisti 45
2. Intocmirea fisierelor de presa 46
3. Continutul fisierelor de presa 47
4. Arhivarea fisierelor de presa 48
5. Reactualizarea fisierelor de presa 48
6. Utilizarea fisierelor 49
Comunicatul de presa 50
1. Caracteristici generale 50
2. Clasificarea comunicatelor de presa 51
2.1. Comunicatul-invitatie 51
2.2. Comunicatul de reamintire 52
2.3. Comunicatul-anunt 52
2.4. Comunicatul statistic 53
2.5. Comunicatul de informare 53
2.6. Comunicatul politic : 54
2.7. Comunicatul oficial 54
2.8. Comunicatul d'arriereplan 54
2.9. Comunicatul de luare de pozitie 54
2.10. Erata 54
2.11. Comunicatul pentru radio si televiziune 55
2.12. Comunicatul video 55
3. Etapele realizarii unui comunicat de presa 55
3.1. Pregatirea comunicatului de presa 55
3.2. Redactarea comunicatului de presa 57
3.2.1. Titlul 57
3.2.2. Intertitlul 58
3.2.3. Textul 58
3.2.4. Stilul comunicatului 60
3.2.5. Prezentarea comunicatului de presa 62
3.3. Aprobarea comunicatului 65
4. Difuzarea comunicatului 66
5. Evaluarea 68
Dosarul de presa 69
1. Caracteristici generale 69
2. Tipologia dosarelor de presa 70
3. Continutul dosarului de presa 71
4. Reguli de prezentare 73
4.1. Coperta 73
4.2. Textul 73
5. Difuzarea dosarului de presa 74.
Conferinta de presa 75
1. Pregatirea conferintei de presa 77
1.1. Alegerea momentului 77
1.2. Stabilirea locului de desfasurare 78
1.3. Stabilirea listei invitatilor 79
1.4. Redactarea si trimiterea invitatiilor 80
1.5. Redactarea documentatiei 82
1.6. Pregatirea materialelor ajutatoare 82
1.7. Pregatirea discursului 83
1.7.1. Intervievarea 84
1.7.2. Documentarea 84
1.7.3. Definitivarea obiectivelor discursului 85
l 7.4. Organizarea materiei si scrierea discursului 85
1.8. Pregatirea reprezentantilor organizatiei
care participa la conferinta 86
1.8.1. Aparitiile in public 87
1.8.2. Comunicarea cu jurnalistii 88
1.9. Pregatiri si verificari de ultima ora 89
2. Desfasurarea conferintei de presa 90
2.1. Primirea jurnalistilor 90
2.2. Deschiderea conferintei 90
2.3. Discursul reprezentantului organizatiei 91
2.4. intrebarile 92
2.5. inchiderea conferintei 94
2.6. Dialogul informai 94
3. Evaluarea 95
Revista presei 96
1. Tipologia revistei presei 97
2. Metode de lucru 98
Comunicarea pentru radio si televiziune 99
1. Acceptarea participarii intr-o emisiune 100
2. Tehnici ale interventiilor in audiovizual 100
2.1. Pregatirea interviului 101
2.2. Interactiunea cu jurnalistii 101
2.3. Continutul interviului 102
Vizita si voiajul de presa 104
1. Caracteristici generale 104
2. Etape preliminare 105
2.1. Stabilirea subiectului 106
2.2. Obtinerea acordului de principiu 106
2.3. Calcularea bugetului estimativ 106
2.3.1. Stabilirea listei invitatilor 107
2.3.2. Alegerea perioadei si a duratei voiajului de presa 107
2.3.3. Alegerea mijloacelor de transport 108
2.3.4. Alegerea hotelului 108
2.3.5. Alte cheltuieli 109
3. Stabilirea programului 110
4. Redactarea si trimiterea invitatiilor 110
5. Pregatirea voiajului de presa 111
5.1. Transportul si cazarea 111
5.2. Pregatirea materialelor destinate presei 112
5.3. Pregatirea reprezentantilor organizatiei 112
5.4. Alte masuri 113
6. Desfasurarea evenimentului 113
7. Evaluarea voiajului de presa 114
Comunicarea cu presa in timpul crizei 115
1. Criza : definitii si tipologii 115
2. Gestiunea crizei 117
3. Elaborarea planului de criza 118
3.1. Identificarea potentialelor evenimente negative 118
3.2. Formarea si organizarea echipei de management al crizei
si stabilirea centrului de comunicare pe timpul crizei 119
3.3. Pregatirea listei ziaristilor
si a materialelor destinate presei 119
3.4. Alegerea purtatorului de cuvant pe perioada crizei 119
4. Relatia cu presa in situatii de criza 120
4.1. Comunicatul de presa 121
4.2. Conferinta de presa 121
4.3. Dosarul de presa 122
5. Rolul specialistilor in relatii publice 122
6. Fata in fata cu presa 123
De retinut 125
Bibliografie 129
Indice de termeni de specialitate 132

Extras din curs:

INTRODUCERE

In 1985, cu ocazia unei festivitati consacrate celor 60 de ani de invatamant de relatii publice la Universitatea din New York, Edward L. Bernays, unul dintre inte?meietorii relatiilor publice, a rostit un discurs transformat ulterior in ,,Introducerea" unei lucrari clasice, Relatii publice - strategii si tactici de D. L. Wilcox, Ph.H. Ault si W.K. Agee. in acest text, el marturisea: ,,In 1923 am scris Crystalizing Public Opinion, prima carte consacrata relatiilor publice. Ea definea principiile si tehnicile acestei discipline si fixa comandamentele etice dupa care urma sa fie guvernata. Astazi, in bibliografia de relatii publice exista mai mult de 16.000 de titluri. Fiecare nou volum care discuta vechile si noile probleme ale acestei discipline este bine venit". Apoi, dupa cateva consideratii asupra locului relatiilor publice in lumea moderna, autorul primei lucrari de specialitate spunea: ,,In practica mea de 77 de ani, cartile au reprezentat cea mai importanta resursa. Multi oameni, in relatiile publice, ca si in alte domenii, cred despre ei insisi, cand abordeaza anumite probleme, ca sunt Columb sau Magellan, ca si cum ar fi primii care trateaza subiectele respective. Columb si Magellan au citit carti ca aceasta si apoi le-au utilizat drept cea mai importanta resursa in practica lor".

Dupa 1990, in Romania, numerosi oameni au inceput sa navigheze pe marile nu o data agitate ale relatiilor publice. Domeniul s-a dezvoltat rapid (mai mult sub presiuni externe, si nu ca o crestere lenta si progresiva a unor tendinte organiza-tionale interne), obligandu-i pe cei care i s-au consacrat sa se adapteze din mers, sa improvizeze, sa invete din propriile lor experiente. Structurile de formare univer?sitara si postuniversitara au aparut tarziu, cadrele didactice cu specializare de substanta si responsabilitate academica nu sunt numeroase, bibliotecile au inca putine carti de specialitate, iar bibliografia romaneasca abia cunoaste cateva titluri. In ultimii ani, eforturile coerente ale Editurii Polirom in cadrul colectiei ,,Relatii publice si publicitate" au permis traducerea unor texte fundamentale din bibliografia internationala si editarea unor manuale ale autorilor romani; la alte edituri au aparut unele titluri, dar, din nefericire, traducerile au fost facute adesea la intam?plare si in mod superficial, iar textele autorilor romani nu au respectat intotdeauna criteriile stiintifice si standardele morale academice.

Faptul ca echilibrul si buna functionare a societatilor moderne depind de calitatea comunicarii nu mai este de mult o noutate. Acest adevar implica insa asumarea tuturor responsabilitatilor legate de procesele complexe de comunicare atat de catre conducatorii diferitelor institutii, cat si de cei care au misiunea sa medieze intre aceste organizatii si marele public : jurnalistii, in lumea de astazi, fluxurile comunicationale circula cu mare viteza, pe spatii uriase, aducand mereu informatii mai recente, mai exacte, mai complexe despre evenimente sociale, economice, politice si fenomene naturale, despre intamplari neasteptate si procese de mult anticipate, despre personalitati si oameni obisnuiti, in aceasta lume complexa, jurnalistii, singuri, nu ar putea sa caute, sa identifice, sa verifice si sa redacteze toate informatiile referitoare la aceste realitati mereu in miscare. Alaturi de ei, reprezentantii unei alte profesii incearca sa contribuie la circulatia rapida si corecta a informatiei, la ameliorarea comunicarii sociale - este vorba despre specialistii in relatii publice.

Institutiile contemporane evolueaza intr-un mediu din ce in ce mai dens, fiind legate prin mii de fire de categorii umane foarte eterogene, de alte institutii sociale, politice sau economice, de valori culturale, de curente de idei traditionale sau innoitoare. Ele au nevoie de informatii referitoare la comportamentul, asteptarile sau nemultumirile acestor parteneri; de asemenea, ele au nevoie ca mesajele lor referitoare la activitatile curente, la diferite initiative, la pozitiile pe care le adopta fata de o problema de interes comun sa ajunga cat mai repede la public, sa fie supuse judecatii acestuia. Este imposibil ca o singura institutie sa poata gestiona comunicarea referitoare la toate aceste probleme, in relatie cu un public atat de eterogen. De aceea, organizatiile fac apel la mass-media, pentru ca, prin ele, prin uriasa lor rezonanta, sa poata difuza mesajele pe care le considera importante, evident, din perspectiva interesului public. Aceasta functie de releu intre institutie si mass-media este preluata de biroul de presa sau de specialistii care, incadrati in diferite depar?tamente, indeplinesc atributiile curente ale membrilor unui asemenea birou.

Atat practicienii (pe care i-am intalnit in cadrul cursurilor postuniversitare, la sedintele Asociatiei Romane a Profesionistilor in Relatiile Publice, la diverse colocvii si dezbateri), cat si studentii (din Bucuresti si din alte orase ale tarii) mi-au aratat, in repetate randuri, ca au nevoie de manuale in care sa gaseasca definitii, tipologii, tehnici de lucru si strategii, toate intr-un limbaj clar si accesibil, toate aplicabile in activitatea lor practica.

Mi-am propus ca in lucrarea de fata sa ofer o cartografie a unui segment esential din campul relatiilor publice: comunicarea cu presa. Poate ca relatiile publice dezvaluie campuri si teme mai spectaculoase, dar in anul 1997, cand am scris aceasta carte, am considerat ca este mai bine sa incep cu un manual referitor la aceasta activitate, deoarece ea ii mobiliza si ii mobilizeaza pe cei mai multi dintre practicienii relatiilor publice.

Ca orice ghid, cartea de fata prezinta atat principiile generale, cat si diferitele proceduri prin care specialistii pot sa-si atinga obiectivele propuse. Mi-am dorit sa le pun la dispozitie o sinteza a traditiilor profesiei si a bibliografiei de specialitate din cele doua mari spatii culturale care domina astazi comunicarea publica: spatiul anglofon si cel francofon. Lucrul acesta nu a fost intotdeauna usor, deoarece unele puncte de vedere teoretice si unele perspective strategice se deosebesc sau chiar sunt opuse. Cu toate aceste diferente, numeroasele surse pe care le-am consultat si evocat au o nota comuna: ideea ca aceste activitati nu se desfasoara la intamplare, altfel spus, ele se bazeaza pe analize si cercetari stiintifice ale publicului, pe o planificare riguroasa a activitatilor si pe o specializare stricta in diverse sfere de competenta, intr-un cuvant, relatiile publice solicita si impun profesionalismul.

Cartea aceasta este rezultatul in primul rand al unei activitati didactice univer?sitare, consacrata, timp de mai multi ani, predarii (pentru studenti sau pentru practicienii care urmau cursurile de perfectionare postuniversitara) conceptelor si tehnicilor legate de domeniul comunicarii cu presa.

In al doilea rand, manualul se sprijina pe o bibliografie de specialitate moderna, de referinta; stagiile de pregatire in care am beneficiat de colaborarea cu specialisti de prestigiu din SUA, Franta si Belgia, consultarea bibliotecilor bogate ale acestor universitati, posibilitatea de a aduce in tara teancuri de pagini fotocopiate, utilizarea fondului de carte al Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii - toate acestea mi-au permis racordarea la teoriile, conceptele, tehnicile de lucru si dezbaterile contemporane din campul relatiilor publice.

In al treilea rand, lucrarea se bazeaza pe dialogul cu numerosi practicieni ai relatiilor publice din tara, in cadrul dezbaterilor prilejuite de diverse colocvii si mese rotunde, al forumurilor de lucru generate de Asociatia Romana a Profesio?nistilor in Relatiile Publice, al discutiilor informale cu oameni angajati in birourile de presa ale unor ministere, banci, organizatii nonguvernamentale, firme etc.

Cartea este alcatuita din doua mari sectiuni: primele capitole se refera la definirea conceptelor si principiilor fundamentale ale relatiilor publice, la organi?zarea sistemului mass-media si la valorile pe care se intemeiaza munca jurnalistilor. Cea de-a doua si cea mai mare parte a lucrarii este consacrata tehnicilor de lucru specifice comunicarii cu presa: alcatuirea fisierelor si a dosarelor de presa, orga?nizarea conferintelor de presa, redactarea comunicatelor si a revistei presei etc. in prima parte am pus accentul pe dimensiunea conceptuala; am prezentat o perspectiva generala asupra relatiilor publice, am definit categoriile in raport cu care acestea se individualizeaza (publicul si organizatia) si am subliniat asemanarile si diferentele dintre relatiile publice si alte activitati apropiate (publicitatea, marketingul, lobby-ul, afacerile publice, strangerea de fonduri etc.). Totodata, am prezentat cele mai semnificative caracteristici ale institutiilor de presa, regimul de munca si valorile jurnalistilor, precum si modul in care jurnalistii ii privesc pe practicienii din relatiile publice, in partea consacrata comunicarii cu presa, am insistat asupra dimensiunii practice: am prezentat, pentru fiecare tip de activitate, notele individua?lizatoare, procedurile standard, clasificarile uzuale si am atras mereu atentia asupra erorilor sau imperfectiunilor care pot umbri activitatea unui birou de presa. Am folosit drept exemplificari cazuri deja ,,clasice", intrate in manualele de specialitate, evitand sa dau exemple din viata relatiilor publice autohtone. Am facut aceasta alegere din doua motive: a) pentru a accentua dimensiunea de manual a lucrarii de fata; b) pentru a permite, si pe aceasta cale, intelegerea mai exacta a ceea ce reprezinta profesionalismul adevarat in tarile unde acest tip de activitate are o traditie solida si beneficiaza de un prestigiu indubitabil.

Am avut tot timpul in minte, lucrand la cartea de fata, problemele concrete cu care se confrunta practicienii din relatiile publice atat in societatile cu o mai veche traditie in exercitarea acestei activitati, cat si in tara noastra, unde relatiile publice se afla intr-un stadiu incipient de dezvoltare. De aceea, cartea se doreste un instrument de lucru pentru cei care isi desfasoara activitatea in birourile de presa ale diverselor institutii, pentru studentii de la sectiile si facultatile de comunicare publica, dar si o introducere generala in domeniu pentru manageri, jurnalisti, oameni politici, cititori atrasi de aceasta specialitate. Ea isi revendica statutul si misiunea unui manual care doreste sa ofere nu numai posibilitatea intelegerii adecvate a unei sfere bine definite a comunicarii sociale, ci si un ansamblu complex de tehnici si unelte de lucru specifice relatiilor publice.

O prima versiune a lucrarii a aparut, in anul 1999, la Editura ALL si a disparut cu repeziciune din librarii; a doua versiune, incluzand capitole noi, a vazut lumina tiparului la Editura Polirom, in anul 2000; desi retiparita de cateva ori, cartea este mereu solicitata. Succesul acestei carti ma bucura si ma obliga. De aceea, am elaborat aceasta noua editie, in care am inclus un nou capitol consacrat voiajului de presa, un indice de termeni si, pentru a usura munca studentilor si a specialistilor care o parcurg, un set de sinteze cu sfaturi practice, la sfarsitul fiecarui capitol, imi doresc, acum ca si atunci cand redactam primele capitole, ca aceasta carte sa le permita Columbilor si Magellanilor din domeniul relatiilor publice romanesti nu numai sa descopere insulele si continentele ravnite, ci si sa descopere, mai intai de toate, ca profesionalismul inseamna si consultarea bibliografiilor de specialitate, fara de care poti bantui ani si ani fara a gasi insulele si continentele visate.

Bucuresti, 2000, 2004

RELATIILE PUBLICE

1. Definitii

Asociatia Internationala a Relatiilor Publice a stabilit, cu ocazia Conventiei anuale din 1978, urmatoarea definitie: ,,Practica relatiilor publice este arta si stiinta sociala a analizarii unor tendinte, a anticiparii consecintelor lor, a sfatuirii liderilor unei organizatii si a implementarii unor programe de actiune care vor servi atat intereselor organizatiei, cat si intereselor publicului" (in D. Newsom et alii, 1993, p. 4). La randul lor, alte forumuri stiintifice sau organisme profesionale au formulat diferite definitii, din dorinta de a circumscrie cat mai exact acest domeniu. Dupa Public Relations Society, una dintre cele mai mari asociatii profesionale din lume, ,,relatiile publice ajuta societatea noastra com?plexa si pluralista sa functioneze intr-un mod mai eficient, contribuind la intelegerea reciproca dintre grupuri si institutii" (apud D. Wilcox et alii, 1992, p. 5); British Institute of Public Opinion, a carui definitie a fost adoptata de intregul Commonwealth, considera ca ,,relatiile publice sunt un efort deliberat, planificat si sustinut de a stabili si de a mentine intelegerea reciproca intre o organizatie si publicul ei" (idem, p. 6), iar Deutsche Public Relations Gesselschaft prezinta relatiile publice ca ,,efortul constient si legitim de a realiza intelegerea, de a stabili si a mentine increderea in randul publicului, pe baza unor cercetari siste-matice" (idem, p. 7). Dupa sinteza realizata de revista profesionala Public Relations News, relatiile publice sunt ,,functia de conducere care evalueaza atitudinile publicului, apropie politicile si procedurile unui individ sau ale unei organizatii de interesele publicului, planifica si executa un program de actiune pentru a castiga intelegerea si acceptarea publicului" (apud M. Cutlip et alii, 1994, p. 3).

Cercetarile consacrate in ultimele decenii sistemelor de relatii publice au dus la proliferarea modalitatilor de concepere si definire ale acestui domeniu: intr-un studiu din 1976, R.F. Harlow a identificat, dupa ce a consultat diverse lucrari de specialitate, reviste si brosuri si dupa ce a intervievat 84 de specialisti, peste 472 de definitii, mai mult sau mai putin diferite. Selectand notele comune, el a ajuns la urmatoarea sinteza : ,,Relatiile publice sunt functia manageriala distinctiva care ajuta la stabilirea si mentinerea unor limite reciproce de comunicare, la accep?tarea reciproca si la cooperarea dintre o organizatie si publicul ei; ele implica managementul problemelor, ajutand managerii sa fie informati asupra opiniei publice si sa raspunda cererilor opiniei publice; ele definesc si accentueaza obligatiile managerilor de a servi interesul public; ele servesc drept sistem de avertizare, ce ajuta managerii sa anticipeze tendintele mediului; ele folosesc drept principale instrumente de lucru cercetarea si comunicarea bazate pe principii etice" (apud LE. Grunig, T. Hunt, 1984, p. 7).

Efortul de a defini relatiile publice sau de a face ordine in definitiile existente este ingreunat de faptul ca formularile respective contin atat aspecte conceptuale (ce sunt relatiile publice), cat si aspecte instru?mentate (ce eficienta au ele, ce proceduri de lucru folosesc cei care le practica). Toate acestea inmultesc elementele care compun definitiile, deoarece rezultatele acestei activitati sunt numeroase, iar uneltele folosite de practicieni sunt deosebit de variate.

Daca aruncam o privire transversala asupra definitiilor existente, observam ca anumite cuvinte-cheie apar in majoritatea formularilor. Dupa D.L. Wilcox si colaboratorii sai (1992, pp. 6-7), acestea ar fi urmatoarele :

a) deliberarea - activitatea de relatii publice este intentionata, este produsul unei analize si al unor alegeri referitoare la modalitatile de castigare a increderii publicului;

b) planificarea - activitatea in relatiile publice este organizata: ,,solutiile problemelor sunt descoperite treptat, iar strategiile sunt concepute pentru perioade mari de timp" ;

c) performanta - relatiile publice se bazeaza pe rezultate, iar eficienta lor depinde de activitatea concreta a organizatiei; prin urmare, demersurile de relatii publice nu pot castiga increderea publicului pentru o organizatie care, prin activitatea ei, dovedeste ignorarea interesului public;

d) comunicarea bilaterala - relatiile publice se bazeaza pe preluarea informatiilor din mediul in care opereaza organizatia, pe transmiterea de noi informatii si pe urmarirea feedback-ului acestora;

e) interesul public - ratiunea activitatii de relatii publice este ,,satis?facerea nevoilor publicului, nu obtinerea, cu orice pret, de beneficii pentru organizatie" ;

f) dimensiunea manageriala - activitatile de relatii publice sunt mai eficiente atunci cand sunt integrate in structurile de conducere ale unei organizatii.

Bibliografie:

BIBLIOGRAFIE

Anderson, V. Paul, 1987, Technical Writing - A Reader-Centered Approach, Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.

Aronoff, Craig, 1975, ,,Credibility of Public Relations for Journalists", Public Relations Review, nr. l.

Bachmann, Philippe, 1994, Communiquer avec lapresse ecrite et audiovisuelle, Centre de Formation et de Perfectionnement des Journalistes, Paris.

Bakenhus, Norbert, 1998, Radioul local, Iasi, Ed. Polirom.

Barton, Laurence, 1993, Crisis in Organisations : Managing and Communicating in the Heat of Chaos, South-Western Publ., Cincinalii.

Baskin, Otis, Aronoff, Craig E., 1992, Public Relations - The Profession and the Practice (ed. a IlI-a), C. Brown Publishers.

Belch, George E., Belch, Michael A., 1993, Introduction to Advertising and Promotion. An Integrated Marketing Communication Perspective, Richard D. Irwin Inc., Burr Ridge.

Bertrand, Claude-Jean (coord.), 1995, Medias, Ellipses, Paris (trad. in limba romana: Introducere in presa scrisa si vorbita, Ed. Polirom, Iasi, 2001).

Brissard, Francoise, 1988, Les managers des medias, Les Editions d'Organisation, Paris.

Bovet, Susan, 1992, ,,Practitioners Gains Confidence of Media and Management", Public Relations Journal, nr. 3.

Boudon, Raymond (coord.), 1996, Dictionar de sociologie, Ed. Univers Enciclopedic, Bucuresti. Cayrol, Roland, 1991, Les medias, Presses Universitaires de France, Paris.

Charon, Yvan, 1991, L'interview a la television, Centre de Formation et de Perfectionnement des Journalistes, Paris.

Charron, Jean, 1991, ,,Les relations entre Journalistes et relationistes : cooperation, conflit, negociation", in Charron, Jean, Lemieux, Jacques, Sauvageau, Florian, Les Journalistes, Ies medias et leur sources, Gaetan Morin Editeur, Quebec.

Charon, Jean, 1996, Laproduction de l'actualite: une analyse strategique des relations entre la presse parlamentaire et Ies autori tes politiques, Boreal, Quebec.

Cline, Carolyn, 1982, ,,The Image of Public Relations in Mass Communication Texts", Public Relations Review, nr. 8.

Coman, Cristina, 2001, Relatiile publice - principii si strategii, Ed. Polirom, Iasi.

Coman, Mihai, 1999, Introducere in sistemul mass-media, Ed. Polirom, Iasi.

Cutlipp, Scott M., Center, Allen H., Broom, Glen M., 1994, Effective Public Relations (ed. a VH-a), Prentice-Hall Inc.

Dagenais, Bernard, 1990, Le communique ou l'art de faireparler de soi, VLB Editeur, Quebec.

Darroy, Christian et alii, 1990, Pour mieux communlquer avec la presse, Centre de Formation et de Perfectionnement des Journalistes, Paris.

De Broucker, Jean-Dominique, 1995, Pratique de l'Information et ecritures journalistiques, Centre de Formation et de Perfectionnement des Journalistes, Paris.

Demont, Louis et alii, 1996, Communication des entreprises, Les Editions d'Organisation, Paris.

Deschepper, Jacques, 1990, Savoir communiquer avec Ies Journalistes de la presse, de la radio et de la television - guidepratique, Editions Eyrolles, Paris.

Dunn, Watson S., 1986, Public Relations -A Contemporary Approach, Richard D. Irwin Inc.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Relatii publice si mass media.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
136 pagini
Imagini extrase:
136 imagini
Nr cuvinte:
89 392 cuvinte
Nr caractere:
459 858 caractere
Marime:
316.43KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
mass-media, relatii publice
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Sus!