CAPITOLUL 1
Introducere în managementul talentelor
Acest prim modul al cursului este introductiv. În primul rând el descrie
obiectivele generale ale cursului, explicând de asemenea structura acestuia,
de la primul până la ultimul modul. Cursul este centrat pe evaluarea
psihologică și comportamentală și pe felul în care aceasta se constituie în
bază a managementului talentelor. Așadar, acest modul încearcă să clarifice
conceptul de ”management al talentului”, se centrează apoi pe înțelegerea
locului și rolului evaluării psihologice și comportamentale în procesul de
management al talentului și apoi trece la descrierea procesului de evaluare
psihologică și comportamentală. Ca mai mare parte a acestui modul ține de
înțelegerea pașilor care trebuie urmați în evaluarea psihologică și
comportamentală (a etapelor procesului). Modulul se centrează de aceea pe
fiecare din etapele procesului de evaluare. În finalul modulului este
prezentat principiul cadrelor multiple în evaluare (”cei 5 multi”) și se
accentuează diferența dintre evaluarea psihologică ”clasică” și evaluarea
comportamentală.
OBIECTIVE:
- Înțelegerea conceptului de ”management al talentului”
- Înțelegerea locului și rolului evaluării psihologice și comportamentale în
procesul de management al talentului
- Descrierea cursului și a modalității în care este structurat, de la primul
până la ultimul modul
- Înțelegerea pașilor care trebuie urmați în evaluarea psihologică și
comportamentală (a etapelor procesului)
- Centrarea pe fiecare din etapele procesului de evaluare
- Înțelegerea principiului cadrelor multiple în evaluare
- Înțelegerea diferențelor între evaluarea psihologică și evaluarea
comportamentală
Cuprinsul acestui capitol
1. Ce este managementul talentului
2. Ce cuprinde acest curs?
3. Pașii procesului de evaluare
4. Scopurile evaluării
5. Criterii în evaluare
6. Predictori în evaluare
7. Metode în evaluare
8. Instrumente în evaluare
9. Derularea propriu-zisă a evaluării
10. Interpretarea rezultatelor
11. Raportarea rezultatelor
12. Principiul cadrelor multiple în evaluare
13. Evaluarea psihologică și evaluarea comportamentală
Ce este managementul talentului
Definirea
”managementului
talentelor” Conceptul de ”management al talentului” (talent management) se bazează
pe recunoașterea faptului că nu toți angajații contribuie similar la succesul
organizației. În funcție de contribuția lor actuală și mai ales de contribuția
lor potențială (viitoare), unii angajați pot fi considerați ”talente” iar alții nu.
Managementul talentului este procesul prin care ”talentele” sunt identificate,
gestionate (de exemplu dezvoltate, promovate etc.) în organizație și, deși
este deseori înțeles drept un proces sau o colecție de tehnici arondate
proceselor de personal, managementul talentelor este de fapt o filozofie
nouă în managementul resurselor umane, căci acceptarea riguroasă a tuturor
implicațiilor pe care principiile sale le aduc modifică radical modalitatea în
care o companie face management al resurselor umane.
Motivarea pe scurt a
motivului pentru
care managementul
talentului este diferit
de abordările clasice
în HR
Conceptul de ”management al talentului” se bazează de asemenea pe
recunoașterea faptului că un angajat nu aduce valoare unei organizații doar
prin performanța lui directă în sarcină. Evident că există alte zone, care țin
de performanța contextuală și de aporturi de substanță, care sunt aduse mai
târziu în carieră și care vin rareori sau chiar niciodată imediat după angajare.
Cu cât un angajat urcă mai mult pe scara ierarhică, aduce mai multă valoare
în organizație. În acest context este important nu doar să selectăm angajați
care au o performanță bună pentru poziția pentru care sunt angajați, ci care
au și potențialul necesar pentru a prelua alte poziții din organizație, de
principiu poziții mai înalte. Așadar, progresul în carieră devine un criteriu
important de prezis în evaluarea psihologică. Dar, mai mult de atâta, în
momentul în care o persoană se dovedește a fi un talent, are performanță în
sarcină și contextuală, învață cunoștințe și deprinde deprinderi noi, preia
poziții ierarhice superioare în organizație - cu alte cuvinte, în momentul în
care demonstrează că poate aduce valoare superioară organizației - este
important ca acea persoană să și rămână în organizație. Plecările voluntare
devin de aceea un alt predictor important. Așadar, filosofia modernă care stă
la baza evaluării psihologice în organizații este tributară etichetei de
”management al talentului” și logicii unui conglomerat de criterii, care
vorbește nu doar despre performanță profesională pentru postul pentru care
se face evaluarea, ci despre performanță viitoare pentru organizație - în orice
post, la orice nivel.
Managementul
talentelor este o
filozofie care
integrează toate
celelalte procese de
HR
Managementul talentului este un proces integrat, care presupune activități de
identificare și dezvoltare a angajaților cu potențial, incluzând în aceste două
mari domenii și activități punctuale din alte procese de resurse umane,
precum evaluarea performanței lor profesionale, compensațiile și beneficiile
care se cuvin acestora etc.
Managementul talentului poate fi privit și ca filosofie de abordare a
managementului resurselor umane, căci aplicarea riguroasă a principiilor
managementului talentelor modifică modalitatea de aplicare a celei mai mari
părți a proceselor de resurse umane: recrutarea, selecția, dezvoltarea,
trainingul și formarea, evaluarea performanțelor și toate celelalte procese
suferă modificări.
Această secțiune introductivă are scopul de a familiariza studentul cu
domeniul, tematica și mai ales filosofia managementului talentelor.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.