Istoria Culturii Romane Moderne

Extras din curs:

Necesitatea unei reinterpretari a culturii romane

Cultura romana parcurge azi un dramatic proces de autoevaluare si de situare comparativa. Ca si in alte vremuri, ea isi redefineste identitatea si isi reevalueaza traditia in raport cu spiritul timpului. In consecinta, asistam la dezbateri aprinse asupra modului in care trebuie sa ne raportam la trecutul cultural national. Am considerat ca, pentru formarea unei reprezentari mai adecvate cu privire la evolutia spiritualitatii romanesti in ultimele doua secole, este utila o privire retrospectiva - pentru a intocmi cel putin o harta de orientare - asupra momentelor semnificative si asupra operelor fundamentale ale culturii noastre. Revolutia anticomunista si schimbarile structurale ce i-au urmat, precum si optiunea societatii romanesti pentru integrare in structurile europene si euroatlantice implica si o reconstructie a constiintei de sine a culturii romane. Orice moment istoric are nevoie de un dialog cu traditia, cu patrimoniul ei de valori. Istoria unei culturii nationale este o continua reinterpretare de sine, o rescriere a temelor sale majore in functie de contextele pe care le parcurge.

Asadar, apare evidenta necesitatea de a reinterpreta istoria culturii nationale in conditiile actualei tranzitiei postcomuniste. Cunoasterea si evaluarea, dintr-o perspectiva actuala, a patrimoniului care ne defineste spiritual, este o actiune de interes national. Este un patrimoniu faurit in cele "optsprezece veacuri de lucrare a poporului roman asupra lui insusi", dupa fericita expresie a lui Balcescu. Aceste creatii i-au modelat istoria, formula sufleteaasca, structra etnopsihologica, modul de viata, organizarea politica si sociala in diferite epoci.

Am pornit de la constarea ca imaginea pe care o are un tanar asupra culturii romane este adesea deficitara sub raportul informatiei, fragmentara si discontinua in privinta articulatiei dintre epoci, stiluri si personalitati, ca sa nu mai vorbim de confuzia ce persista in privinta semnificatiei pe care o au unii creatorii romani in plan universal. Disciplinele istorice studiate in liceu ofera informatii disparate despre domeniile de creatie, domenii care, integrate functional, formeaza unitatea culturii nationale si dezvaluie identitatea acestei culturi in context european si mondial. O reconstituire a epocilor, in succesiunea lor, si o relectura a operelor de referinta sunt necesare pentru completarea acestei imagini.

Nu putem ocoli unele intrebari transante: cum se raporteaza tanara generatie la traditia culturii nationale? In ce masura o cunoaste, daca se mai recunoaste in ea sau se delimiteaza de ea? Mai este interesata societatea romaneasca actuala - somata de atatea urgente ale tranzitiei postcomuniste sa-si croiasca un nou destin, sa-si refaca structurile democratice si sa se integreze in civilizatia europeana - de propriul ei trecut cultural sau doreste sa-l uite? Ne mai pot spune ceva relevant pentru drama actualitatii Balcescu, Barnutiu, Maiorescu, Eminescu, Stere, Draghicescu, Gherea, Iorga, Blaga, Nae Ionescu, Mihai Ralea, Mircea Vulcanescu, Tudor Vianu, Emil Cioran, Mircea Eliade sau G. Calinescu? Ceva care sa ne ajute sa ne cunoastem mai bine pe noi insine, ceva care sa ne pregateasca spiritual pentru "(re)integrarea in Europa" si pentru a face fata sfidarilor pe care trebuie sa le infruntam in pragul secolului XXI?

In acelasi timp, rostul acestui curs este si acela de a-i introduce pe studenti in climatul dezbaterilor culturale de azi. Tranzitia postcomunista a generat, in mod inevitabil, si o revizuire a semnificatiei unor momente si evenimente istorice, o corectare fireasca a erorilor sau a deformarilor produse de ideologia comunista asupra istoriei nationale. In consecinta, asistam in ultimii ani la o ampla operatie de restabilire a adevarului istoric, la o punere in circulatie a unor documente importante, inaccesibile pana acum, documente care arunca o noua lumina asupra unor evenimente sau personalitati ale vietii politice si culturale.

O operatie similara are loc si in perimetrul culturii nationale, iar studentii au nevoie de repere pentru a intelege acest fenomen. O serie de autori, unii de prima marime valorica, nu au fost publicati in anii regimului comunist, nu au fost accesibili marelui public, astfel ca asupra lor persita grave neintelegeri. Alti autori, care au fost, totusi, recuperati si introdusi in sistemul educativ au fost interpretati intr-o maniera deformatoare sau ingropati sub etichete ideologice. Dupa cum exista si cazuri in care autori fara anvergura au fost supradimensionati ca insemnatate in manualele de ieri, tot din considerente politice.

Asadar, tabloul valoric al culturii romane trebuie refacut, in multe componente ale sale, reconsiderand, in functie de noile date pe care le detinem, contributia unor personalitati la dezvoltarea vietii stiintifice, artistice si filosofice din epoca moderna, mai ales din perioada interbelica. Aceasta reinterpretare a istoriei culturii romane a generat numeroase controverse si confruntari de idei, care se desfasoara in mediile intelectuale si politice, in paginile ziarelor, pe ecranele televizoarelor si in publicatiile de specialitate. Adeseori in "istoriile" unor domenii culturale (ale stiintei, literaturii, artei, filosofiei sau gandirii politice) sau in dictionare, enciclopedii ori sinteze teoretice si-au gasit loc distorsiuni si falsificari dictate de interese politice conjuncturale. Istoria este una dintre disciplinele spirituale cele mai vulnerabile la virusul manipularii politice. Din aceasta imprejurare decurge responsabilitatea oricarui discurs asupra trecutului, intr-o vreme in care "realitatea" acestui trecut este reconstruita in mod simbolic din diverse perspective.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
9/10 (9 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
452 pagini
Nr cuvinte:
284 824 cuvinte
Nr caractere:
1 584 817 caractere
Marime:
888.70 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Data publicare:
22.09.2006
Structură de fișiere:
  • Istoria Culturii Romane Moderne.doc
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Te-ar putea interesa și:
Definitia pedepsei Pedeapsa este o masura de represiune, sanctiune aplicata celui care a...
1. Istoria si contemporanitatea miscarilor olimpice si sportive: Jocurile olimpice...
CAPITOLUL 1 STATUL SI DREPTUL GETO-DAC Este bine stiut faptul existenta unui sistem de drept...
I DESPRE IDENTITATE Istoric privind lucrurile; Specificul national prin limba; Limba unei...
Dimensiunea culturala a globalizarii are acelasi ordin de importanta ca si aspectele politice sau...
Sus!