Introducere în științele comunicării

Previzualizare curs:

Extras din curs:

CURS I

INTRODUCERE ÎN TEORIA COMUNICĂRII

Definirea obiectului, a conceptului de comunicare

„A trăi în societate înseamnă a comunica” spune Bernard Voyenne.

Nevoia de a comunica, de a transmite sau afla de la semenii noştri idei,

informaţii, sentimente este o trăsătură fundamentală a omului, devenind o

necesitate vitală.

Pe drept cuvânt, acelaşi teoretician francez afirmă că „schimbul de

informaţii, de idei, intercomprehensiunea sunt pentru societate tot aşa de

importante ca şi respiraţia pentru organism”.

Dacă Pascal îl definea pe om drept „trestie cugetătoare”, iar Bergson ca

homo faber, fiinţă care fabrică unelte şi inventează tehnici, şi mai fundamental

decât un constructor de maşini, omul este, pentru antropologul Claude Levi-

Strauss, înainte de orice, un locutor, o fiinţă care vorbeşte.

Cum bine ştim de la Aristotel, natura nu creează nimic fără un anume

scop (telos), prin urmare, omului (=zoon politikon) ia fost dat graiul articulat

(=semnul distinctiv al speciei noastre) ca să intre în legătură cu semenii săi, ca

să comunice.

Teoria comunicării este însă o ştiinţă relativ nouă.

Datează de aproximativ jumătate de secol, iar aparenta claritate a denumirii

noii discipline ascunde o capcană, întrucât aduce cu sine întreaga încărcătură de

Universitatea Constantin Brâncuşi - Facultatea de Litere şi Ştiinţe Sociale

Introducere în ştiinţa comunicării – Suport de curs – anul I

ambiguităţi şi conotaţii acumulate de-a lungul vremii de cel de-al doilea termen

al sintagmei.

Aflat într-o spectaculoasă creştere de popularitate, atât în limbajul uzual cât

şi în terminologia unor tot mai diverse domenii ale ştiinţelor sociale (şi nu

numai) conceptul de comunicare derutează prin multitudinea ipostazelor sale şi

tinde să se constituie într-o permanentă sursă de controverse.

În dorinţa de a înţelege acest proces de proliferare semantică, cercetătorii

americani Frank E. X. Dance şi Carl E. Larson au încercat, în urmă cu aproape

20 de ani, să adune într-o carte definiţiile comunicării propuse de diferiţi autori,

limitându-se la cele mai reprezentative 126 de formulări.

S-a observat cu acest prilej faptul că, în aproape fiecare subdomeniu al

biologiei, sociologiei sau ştiinţelor informaţiei (cibernetică, telecomunicaţii etc),

termenul este utilizat într-o accepţiune particulară, specializată, aflată nu o dată

în divergenţă cu sensul încetăţenit în alte sectoare ale cunoaşterii.

De exemplu, pentru un biolog ca Edward O. Wilson, „comunicarea este o

acţiune a unui organism sau a unei celule care alterează modelele probabile de

comportament ale altui organism sau ale altei celule, într-o manieră adaptativă

pentru unul sau pentru ambii participanţi”.

Însă un sociolog sau un psiholog – care nu concep comunicarea în absenţa

unui subiect dotat cu conştiinţă – ar fi înclinaţi să accepte, mai degrabă, definiţia

dată de Carl I. Hovland, Irving I., Janis şi Harold H. Kelley: „Comunicarea este

un proces prin care un individ (comunicatorul) transmite stimuli (de obicei

verbali) cu scopul de a schimba comportarea altor indivizi (auditorul)”.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Introducere in Stiintele Comunicarii.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
164 pagini
Imagini extrase:
164 imagini
Nr cuvinte:
42 616 cuvinte
Nr caractere:
235 338 caractere
Marime:
7.47MB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Profesorului:
Lector univ. drd. Monica Munteanu
Sus!