Nevoia de a comunica, de a transmite sau de a afla de la semenii
nostri idei, informatii, sentimente, este o trasatura fundamentala a
omului, ea i-a conditionat existenta si intreaga evolutie, devenind o
necesitate vitala.
Pe drept cuvant, teoreticianul francez Bernard Voyenne afirma
ca ,,schimbul de informatii, de idei, intercomprehensiunea sunt pentru
societate tot asa de importante ca si respiratia pentru organism. A trai
in societate inseamna a comunica." (Bernard Voyenne, 1980, p.11).
Actul de comunicare se constituie ca un proces de transmitere a
informatiilor, ideilor si sentimentelor (atitudinilor, opiniilor) de la un
individ la altul, de la un individ catre un grup social si de la acesta catre
altul. Comunicarea este procesul prin care se face un schimb de
semnificatii intre persoane.
The World Book Dictionary, editat de Clarence L. Barnhart si
Robert K. Barnhart, defineste astfel comunicarea:
1. furnizarea de informatii sau stiri pe cale orala sau scrisa;
2. scrisoare, mesaj, informatie sau stiri;
3. un mijloc de a trece de la unul la celalalt; legatura;
14 ION HAINES
4. actul de a transmite; transfer. (The World Book
Dictionary,1993, p. 420)
Acelasi dictionar face distinctie intre comunicare si comunicatii,
pe care le defineste (pe acestea din urma) drept:
a) un sistem de comunicare prin telefon, telegraf, radio, televiziune
si altele;
b) un sistem de rute sau facilitati pentru transportarea proviziilor
militare, a vehiculelor si a trupelor;
c) studiul transmisiei informatiilor si divertismentului prin
vorbire sau scriere, prin reviste si ziare, prin radio, televiziune,
discuri, fonograf sau alte mijloace (Idem).
Dictionarul de sociologie defineste procesul de comunicare
drept un ,,proces de emitere a unui mesaj si de transmitere a acestuia
intr-o maniera codificata cu ajutorul unui canal catre un destinatar in
vederea receptarii" (Dictionar de sociologie, 1996, p.124)
Pentru Robert Escarpit, ,,a comunica nu inseamna numai a emite
si a primi, ci a participa, la toate nivelurile, la o infinitate de schimburi
felurite care se incruciseaza si interfereaza unele cu altele" (Robert
Escarpit, 1980, p.128).
Comunicarea este ,,transferul de informatii prin intermediul mesajelor",
afirma Pierre Guiraud (P. Giraud, p.145-146).
Termenul insusi de comunicare - de la latinescul communis
(comun, a pune in comun, a fi in relatie) - abia era cunoscut in urma
cu 40 de ani in sensul in care este folosit in prezent. De obicei, conceptul
de comunicare se confunda cu limbajul, adica mijlocul de
transmitere a ideilor. Daca in secolul al XIV-lea, termenul de comunicare
era folosit in sensul definit mai sus, incepand cu secolul al
XVI-lea, odata cu dezvoltarea si modernizarea cailor de comunicatie
(posta, drumurile), el capata o noua semnificatie: aceea de a transmite,
pentru ca mai tarziu, in secolele al XIX-lea si al XX-lea, odata cu
aparitia si
1. X X X Dictionar de sociologie - coord.: Catalin Zamfir, Lazar Vlasceanu,
Editura Babel, 1993
2. X X X The World Book Dictionary, World Book, Inc. Chicago, 1993
3. X X X Dictionar de sociologie, Editura Univers Enciclopedic, Bucuresti,
1996
4. X X X Opinia Nationala, nr. 94, 15 mai 1995
5. X X X Sociologie de l'information, textes fondamentaux, vol. elaborat de
Francis Balle si Jean G. Padioleau, Librairie Larousse, 1973
6. X X X Revista Romana de Comunicare si Relatii Publice, nr. 1/1999
7. Balle, Francis, Comunicarea, in Tratat de sociologie, sub conducerea lui
Raymond Boudon, Editura Humanitas, Bucuresti, 1997
8. Barnlund, Foundations of Communication Theory, Harper si Row, 1970
9. Berger, Peter, Luckmann, Thomas, Construirea sociala a realitatii, Editura
Univers, Bucuresti, 1999
10. Bertalanffy, L, General System Theory, New York, George Braziller, 1968
11. Bondrea Aurelian, Sociologia opiniei publice si a mass-media, Editura
Fundatiei "Romania de Maine", Bucuresti, 1997
12. Barliba, Maria Cornelia, Paradigmele comunicarii, Editura Stiintifica si
Pedagogica, Bucuresti, 1987
13. Cazeneuve, Jean, La societe de l'ubiquite, Denoel/Gonthier, Paris, 1972
14. Coman, Mihai, Introducere in sistemul mass-media, Editura Polirom, Iasi, 1999
15. Cuilenburg, J.J. Van, Scholten, O, Noomen, G.W., Stiinta comunicarii,
Editura Humanitas, Bucuresti, 1998
16. Clausse, Roger, Breves considerations sur la terminologie et la methodologie
de la communication sociale, in Economies et societes,
tome VI, nr. 4, aprilie 1972
17. Dance, X. ed. Human Communication Theory, Holt, Rinehart si Winston, 1967
18. DeFleur, Melvin, Ball-Rokeach, Sandra, Teorii ale comunicarii de masa,
Editura Polirom, Iasi, 1999
19. Dragan, Ioan, Paradigme ale comunicarii de masa, Casa de Editura si
Presa "Sansa" SRL, Bucuresti, 1996
20. Eco, Umberto, Tratat de semiotica generala, Editura Stiintifica si Enciclopedica,
Bucuresti, 1982
21. Escarpit, Robert, De la sociologia literaturii la teoria comunicarii, Editura
Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1980
22. Friedmann, G,, Preface, Dictionnaire des medias, Paris, Mame, 1971, p.V
23. Gerbner, People, Society and Mass-Communications, ed. Dexter and
White, Free Press, NY, 1964
258 ION HAINES
24. Ghimpu, Sanda, Ticlea Alexandru, Retorica, Pagini alese, vol. I, Casa de
Editura si Presa "Sansa" SRL, Bucuresti, 1993
25. Guiraud, P., Langage et theorie de la communication, in Le langage,
Paris, Gallimard
26. Habermas, Jurgen, Cunoastere si comunicare, Editura
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.