Curs introducere în teoria comunicării

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

INTRODUCERE IN TEORIA COMUNICARII
1. Conceptul de comunicare 13
2. Paradigma evolutionista si conceptul de societate de masa 17
3. Conceptul de mass-media 23
CAPITOLUL II
PARADIGME, MODELE, TEORII ALE COMUNICARII
1. Delimitari teoretice 41
2. Modelul informational 47
3. Modelul cibernetic 56
4. Modelele lingvistice 62
a) Determinismul lingvistic (Modelul Sapir-Whorf) 62
b) Modelul structural-lingvistic 67
c) Modelul psiholingvistic 73
d) Modelul sociolingvistic 91
e) Modelul semiotic 97
CAPITOLUL III
PARADIGMA TEHNOLOGICA A LUI MCLUHAN
(DETERMINISMUL TEHNOLOGIC) 107
CAPITOLUL IV
NOILE PARADIGME TEHNOLOGICE ALE COMUNICARII.
PARADIGMA COMUNICARII COMPUTERIZATE.
TEHNOLOGIA MULTIMEDIA 135
CAPITOLUL V
MODELE PSIHOLOGICE ALE COMUNICARII 141
CAPITOLUL VI
MODELE SOCIOLOGICE ALE COMUNICARII 147
1. Paradigme sociale: organizarea societatii 147
2. Modelul Schramm 157
3. Modelul Gerbner 161
4. Modelul John W. Riley si Matilda W. Riley 162
5. Modelul Berger-Luckmann 163
6. Modelul socio-cultural al lui Abraham Moles 165
CAPITOLUL VII
MODELE TEORETICE PREGATITOARE PENTRU PARADIGMA
FUNCTIONALISTA A MASS-MEDIA 170
1. Modelul echilibrului si simetriei in comunicare (modelul Newcomb) 170
2. Modelul Westley-MacLean 171
CAPITOLUL VIII
PARADIGME ALE INFLUENTEI SELECTIVE 176
1. Paradigma behaviorista a comunicarii si influenta sociala 176
2. Comunicarea ca proces de influenta 178
262 ION HAINES
3. Teoriile influentei selective 184
4. Modelul Lazarsfeld, Berelson, Gaudet, Katz 189
CAPITOLUL IX
PARADIGMA FUNCTIONALISTA A COMUNICARII DE MASA 197
1. Paradigma functionalista a comunicarii de masa. Trasaturi generale 197
2. Etapele analizei functionale a comunicarii de masa 204
CAPITOLUL X
MODELUL SISTEMIC AL COMUNICARII DE MASA
1. Conceptul de sistem 210
2. Modelul tranzactional 215
3. Modelul orchestrei 216
CAPITOLUL XI
ROLUL SI FUNCTIILE MASS-MEDIA IN SOCIETATE
1. Rolul social al mass-media. Teorii despre presa 219
2. Functiile mass-media in societatea contemporana 226
CAPITOLUL XII
EFECTE ALE MASS-MEDIA
1. Tipologia efectelor mass-media 239
2. Teoriile efectelor puternice 243
a) Modelul "stimul - raspuns" 243
b) Modelul "hegemoniei" mass-media 245
c) Modelul "dependentei" 246
d) Modelul "spiralei tacerii" 248
3. Teoriile efectelor limitate 250
a) Modelul "celor doi pasi in comunicare" sau al "fluxului in doi pasi" 250
b) Modelul "cultivarii" 251
c) Modelul "agendei" ("agenda-setting") 253
4. Teoriile efectelor slabe 254
CONCLUZII 257
BIBLIOGRAFIE 261

Extras din curs:

Nevoia de a comunica, de a transmite sau de a afla de la semenii

nostri idei, informatii, sentimente, este o trasatura fundamentala a

omului, ea i-a conditionat existenta si intreaga evolutie, devenind o

necesitate vitala.

Pe drept cuvant, teoreticianul francez Bernard Voyenne afirma

ca ,,schimbul de informatii, de idei, intercomprehensiunea sunt pentru

societate tot asa de importante ca si respiratia pentru organism. A trai

in societate inseamna a comunica." (Bernard Voyenne, 1980, p.11).

Actul de comunicare se constituie ca un proces de transmitere a

informatiilor, ideilor si sentimentelor (atitudinilor, opiniilor) de la un

individ la altul, de la un individ catre un grup social si de la acesta catre

altul. Comunicarea este procesul prin care se face un schimb de

semnificatii intre persoane.

The World Book Dictionary, editat de Clarence L. Barnhart si

Robert K. Barnhart, defineste astfel comunicarea:

1. furnizarea de informatii sau stiri pe cale orala sau scrisa;

2. scrisoare, mesaj, informatie sau stiri;

3. un mijloc de a trece de la unul la celalalt; legatura;

14 ION HAINES

4. actul de a transmite; transfer. (The World Book

Dictionary,1993, p. 420)

Acelasi dictionar face distinctie intre comunicare si comunicatii,

pe care le defineste (pe acestea din urma) drept:

a) un sistem de comunicare prin telefon, telegraf, radio, televiziune

si altele;

b) un sistem de rute sau facilitati pentru transportarea proviziilor

militare, a vehiculelor si a trupelor;

c) studiul transmisiei informatiilor si divertismentului prin

vorbire sau scriere, prin reviste si ziare, prin radio, televiziune,

discuri, fonograf sau alte mijloace (Idem).

Dictionarul de sociologie defineste procesul de comunicare

drept un ,,proces de emitere a unui mesaj si de transmitere a acestuia

intr-o maniera codificata cu ajutorul unui canal catre un destinatar in

vederea receptarii" (Dictionar de sociologie, 1996, p.124)

Pentru Robert Escarpit, ,,a comunica nu inseamna numai a emite

si a primi, ci a participa, la toate nivelurile, la o infinitate de schimburi

felurite care se incruciseaza si interfereaza unele cu altele" (Robert

Escarpit, 1980, p.128).

Comunicarea este ,,transferul de informatii prin intermediul mesajelor",

afirma Pierre Guiraud (P. Giraud, p.145-146).

Termenul insusi de comunicare - de la latinescul communis

(comun, a pune in comun, a fi in relatie) - abia era cunoscut in urma

cu 40 de ani in sensul in care este folosit in prezent. De obicei, conceptul

de comunicare se confunda cu limbajul, adica mijlocul de

transmitere a ideilor. Daca in secolul al XIV-lea, termenul de comunicare

era folosit in sensul definit mai sus, incepand cu secolul al

XVI-lea, odata cu dezvoltarea si modernizarea cailor de comunicatie

(posta, drumurile), el capata o noua semnificatie: aceea de a transmite,

pentru ca mai tarziu, in secolele al XIX-lea si al XX-lea, odata cu

aparitia si

Bibliografie:

1. X X X Dictionar de sociologie - coord.: Catalin Zamfir, Lazar Vlasceanu,

Editura Babel, 1993

2. X X X The World Book Dictionary, World Book, Inc. Chicago, 1993

3. X X X Dictionar de sociologie, Editura Univers Enciclopedic, Bucuresti,

1996

4. X X X Opinia Nationala, nr. 94, 15 mai 1995

5. X X X Sociologie de l'information, textes fondamentaux, vol. elaborat de

Francis Balle si Jean G. Padioleau, Librairie Larousse, 1973

6. X X X Revista Romana de Comunicare si Relatii Publice, nr. 1/1999

7. Balle, Francis, Comunicarea, in Tratat de sociologie, sub conducerea lui

Raymond Boudon, Editura Humanitas, Bucuresti, 1997

8. Barnlund, Foundations of Communication Theory, Harper si Row, 1970

9. Berger, Peter, Luckmann, Thomas, Construirea sociala a realitatii, Editura

Univers, Bucuresti, 1999

10. Bertalanffy, L, General System Theory, New York, George Braziller, 1968

11. Bondrea Aurelian, Sociologia opiniei publice si a mass-media, Editura

Fundatiei "Romania de Maine", Bucuresti, 1997

12. Barliba, Maria Cornelia, Paradigmele comunicarii, Editura Stiintifica si

Pedagogica, Bucuresti, 1987

13. Cazeneuve, Jean, La societe de l'ubiquite, Denoel/Gonthier, Paris, 1972

14. Coman, Mihai, Introducere in sistemul mass-media, Editura Polirom, Iasi, 1999

15. Cuilenburg, J.J. Van, Scholten, O, Noomen, G.W., Stiinta comunicarii,

Editura Humanitas, Bucuresti, 1998

16. Clausse, Roger, Breves considerations sur la terminologie et la methodologie

de la communication sociale, in Economies et societes,

tome VI, nr. 4, aprilie 1972

17. Dance, X. ed. Human Communication Theory, Holt, Rinehart si Winston, 1967

18. DeFleur, Melvin, Ball-Rokeach, Sandra, Teorii ale comunicarii de masa,

Editura Polirom, Iasi, 1999

19. Dragan, Ioan, Paradigme ale comunicarii de masa, Casa de Editura si

Presa "Sansa" SRL, Bucuresti, 1996

20. Eco, Umberto, Tratat de semiotica generala, Editura Stiintifica si Enciclopedica,

Bucuresti, 1982

21. Escarpit, Robert, De la sociologia literaturii la teoria comunicarii, Editura

Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1980

22. Friedmann, G,, Preface, Dictionnaire des medias, Paris, Mame, 1971, p.V

23. Gerbner, People, Society and Mass-Communications, ed. Dexter and

White, Free Press, NY, 1964

258 ION HAINES

24. Ghimpu, Sanda, Ticlea Alexandru, Retorica, Pagini alese, vol. I, Casa de

Editura si Presa "Sansa" SRL, Bucuresti, 1993

25. Guiraud, P., Langage et theorie de la communication, in Le langage,

Paris, Gallimard

26. Habermas, Jurgen, Cunoastere si comunicare, Editura

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Curs Introducere in Toeria Comunicarii.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
250 pagini
Imagini extrase:
250 imagini
Nr cuvinte:
75 389 cuvinte
Nr caractere:
416 467 caractere
Marime:
1.30MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
comunicare, informare, transmisii
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Profesorului:
Ion Haines
Sus!