Comunicarea umană

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Comunicarea Umana 3
Capitolul 1. Notiuni generale 4
1.1. Ce este comunicarea umana 4
1.2. Schema generala a comunicarii 4
1.3. De ce si ce comunicam 5
1.4. De ce (nu) ne intelegem? 5
1.5. Categoriile de limbaj 6
1.6. Planurile comunicarii: continut si relatie 6
1.7. Nivelurile comunicarii 7
1.8. Contextul comunicarii 8
1.9. Spatiile de comunicare 8
Zona intima 8
Zona personala 8
Zona sociala 9
Zona publica 9
1.10. Eficienta in comunicare si arta de a comunica 9
1.11. Morala si etica in comunicare 10
Capitolul 2. Cunoasterea de sine si cunoasterea celuilalt 11
2.1. Diversitatea opiniilor, puncte de vedere diferite 11
2.2. Imaginile despre lume si viata 11
2.3. Valorile 13
2.4. Trebuintele umane si motivatia 13
2.5. Stresul si mecanismele de aparare 14
2.6. Comunicarea de la superficial la profund 14
2.7. Daca vrei sa asculte ce spui, vorbeste pe limba lui 15
Capitolul 3. Comunicare si invatare 17
3.1. De la invatarea comunicarii la comunicarea invataturilor 17
3.2. Comunicarea student profesor 17
Rolul profesorului 17
3.3. Dimensiunile stilurilor de invatare 18
Motivatia: Orientarea spre Sens, Reproducere si Realizare 18
Perceptia: Senzitivi si Intuitivi, Vizuali si Auditivi 19
Prelucrarea Informatiei: Activi si Reflexivi 19
Organizarea Informatiei: Inductivi si Deductivi 19
Intelegerea: Secventiali si Globali 19
3.4. Modele ale stilurilor de invatare 20
3.5. Modelul invatarii experentiale al lui Kolb 20
3.6. Modelul dominantelor cerebrale al lui Ned Herrmann 22
3.7. Modelul 4MAT al lui Bernice McCarthy 23
3.8. Modelul Honey & Mumford 24
Activul 25
Observatorul 25
Teoreticianul 26
Pragmaticul 26
3.9. Teoria inteligentelor multiple al lui Howard Gardner 27
3.10. Modelul Felder-Silverman 28
3.11. Modelul MBTI Meyer-Briggs Type Indicator 28
3.12. Modelul comunicarii eficiente al lui Taibi Kahler, Process Communication Management 28
3.13. Modelul VAK (Visual, Auditiv, Kinestezic) 29
3.14. Modelul VARK (Visual, Auditory, Read/write, Kinesthesic) 29
3.15. Coaching-ul si invatarea 29
Capitolul 4. Ascultarea si feedback-ul constructiv 31
4.1. Ce este ascultarea? 31
4.2. Comunicarea incepe cu ascultarea 31
4.3. Regulile de aur ale ascultarii 32
4.4. Ascultarea activa 32
4.5. Feedback ul constructiv 32
Reguli pe care trebuie sa le respectam atunci cand oferim feedback 33
Sa ascultam, sa ascultam, sa ascultam... activ si suportiv 33
Sa l implicam pe interlocutorul nostru 33
Sa fim descriptivi si sa nu judecam 33
Sa fim foarte precisi si concreti 34
Sa ,,atacam" problema, nu persoana 34
Sa ne asumam raspunderea pentru afirmatiile pe care le facem 34
4.6. Categoriile de atitudini 34
Atitudinea de solutionare imediata 34
Atitudinea investigatoare 35
Atitudinea de incurajare prin negarea existentei problemei 35
Atitudinea de interpretare 36
Atitudinea de evaluare 36
Atitudinea intelegatoare, incurajatoare si de sprijin 36

Extras din curs:

In Partea I a cursului ne vom concentra asupra comunicarii umane in general. Vom discuta aspectele generale care stau la baza unei bune comunicari umane la toate nivelurile: intrauman (cum comunicam cu noi insine), interuman (comunicarea eficienta intre doua persoane), de grup (nu mai mult de 10 persoane), public (prelegerea) si de masa.

Numim comunicarea ,,umana" nu numai datorita faptului ca are loc intre oameni, ci si pentru ca vom folosi o abordare profunda. Vom evita abordarea de suprafata in care ne putem insusi anumite deprinderi de a mima intelegerea celuilalt sau respectul reciproc, ci vom vedea care sunt conditiile necesare pentru a asculta, a intelege si a respecta. Vom folosi o abordare in care dorim ca participantii sa fie parteneri, nu adversari, fie ca este vorba de o comunicare obisnuita, sau de o negociere.

Pentru a reusi acest lucru este imperios necesar a l cunoaste pe celalalt si, mai ales, a ne cunoaste pe noi insine. O comunicare umana profunda are loc doar daca suntem constienti de nevoile si interesele noastre si daca ne sunt clare nevoile si interesele celuilalt. O colaborare de durata poate fi posibila numai daca ne concentram pe partea comuna a nevoilor si intereselor si daca incerca sa largim aceasta zona comuna.

Abordarile manipulatoare in urma carora celalalt face ce vrem noi cu scopul indeplinirii propriilor interese si al satisfacerii propriilor nevoi, neglijandu le sau ignorandu le pe ale celuilalt ne pot pune in situatia celui care are castiguri pe termen scurt. Pe termen lung, insa, cu certitudine manipulatorul va avea de pierdut, fie ca isi va da seama de acest lucru, fie ca nu. Castigurile lui vor veni, cel mult, intr un singur plan al existentei, cel material de obicei. In celelalte planuri va avea de pierdut.

In Partea I a cursului vom aborda notiunile generale cu privire la comunicarea umana in Capitolul 1 si notiunile elementare care stau la baza cunoasterii de sine si a celuilalt in Capitolul 2, insistand si asupra stilurilor de invatare. In Capitolul 3 sunt prezentate elementele care stau la baza unei prelegeri de succes, iar in Capitolul 4 se militeaza pentru importanta ascultarii si a artei de a oferi un feedback. In Capitolul 5 sunt prezentate pe scurt cateva modele de optimizare a comunicarii care pot fi folosite ca grile de lectura, cu referire la Analiza Tranzactionala, Process Communication Management si Programarea Neuro Lingvistica si vor fi prezentate pe scurt conceptele Analizei Tranzactionale.

Capitolul 1. Notiuni generale

1.1. Ce este comunicarea umana

Este dificil de a da o definitie pentru un lucru atat de simplu despre care toti ,,stim" atat de multe lucruri, comunicarea umana. Sunt foarte multe definitii date de expertii in domeniu, dar nici una nu este unanim acceptata.

Frank Dance si Carl Larson (1976) au depus efortul de a aduna definitiile propuse de diferiti autori si s au oprit la cele mai semnificative 126 de formulari. Nici una dintre definitiile propuse nu au avut darul de a i satisface pe toti specialistii din domeniu.

Din punctul meu de vedere, comunicarea umana este un proces esential existentei fiintei umane. Astfel, eforturile de a reuni toate elementele ce caracterizeaza acest proces intr o singura fraza nu mi se par atat de importante. In continuare, vom incerca sa descoperim elementele ce definesc comunicarea umana. Totusi, iata cateva dintre diferitele definitii existente:

- Comunicarea umana este un proces prin care un individ (comunicatorul) transmite stimul cu scopul de a schimba comportamentul altor indivizi (auditoriul).

- Comunicarea umana inseamna totalitatea proceselor prin care o minte poate sa o influenteze pe alta.

- Comunicarea este o actiune a unui organism sau a unei celule care altereaza modelele probabile de comportament ale unui alt organism sau ale altei celule, intr o maniera adaptativa pentru unul sau pentru ambii participanti.

1.2. Schema generala a comunicarii

Putem vorbi despre o sursa a comunicarii care produce mesajul (Figura 1: Schema fundamentala a comunicarii) care poate contine ganduri, sentimente, idei, sau emotii. Mesajul nu poate fi transmis in forma pura, ci este trimis prin este tradus in cuvinte insotite de tot ceea ce inseamna limbajul nonverbal (vezi 1.5. Categoriile de limbaj).

Asadar, mesajul este codificat in ,,limba" emitatorului si transmis prin intermediul unui canal (verbal, nonverbal, vizual etc.). In comunicarea umana, rareori folosim un singur canal. In acest moment al comunicarii, apar ,,zgomotele" care pot perturba comunicarea. In categoria perturbatiilor, putem exemplifica zgomotele fizice (zgomotul strazii, intunericul, ceata etc. Perturbatiile pot aparea si in etapele de codificare si decodificare in functie de particularitatile sursei si destinatiei. Este vorba de diferentele semantice ale unor cuvinte si de experienta de viata a fiecaruia (vezi 2.2. Imaginile despre lume si viata).

Semnalul este receptionat si decodificat la destinatie. Destinatarul receptioneaza si intelege mesajul transmis mai mult sau mai putin in concordanta cu ceea ce a vrut emitatorul sa exprime: adevarul este cel auzit, nu cel rostit.

In continuare, rolurile se pot schimba: destinatia devine sura si sursa devine destinatia.

Figura 1: Schema fundamentala a comunicarii

1.3. De ce si ce comunicam

In primul rand, sa constatam ca nu putem sa nu comunicam. In orice moment, fie ca vorbim, fie ca nu, comunicam, exprimand idei, opinii, pareri, emotii, sentimente, atitudini, fapte, energii, sensuri pentru a ne satisface nevoi (materiale sau psihologice), aspiratii, dorinte si interese, incercand sa convingem, sa influentam, sau sa educam.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comunicarea umana.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
37 pagini
Imagini extrase:
37 imagini
Nr cuvinte:
15 817 cuvinte
Nr caractere:
78 415 caractere
Marime:
237.39KB (arhivat)
Publicat de:
Agnos Zamfir
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
comunicare, comunicare umana
Predat:
Facultatea de Comunicare si Relatii Publice , Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative din Bucuresti
Specializare:
Comunicare si relatii publice
Materie:
Comunicare
Sus!