Comunicarea Organizațională în Cadrul Comunicării Interpersonale

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Motto: “Limitele limbajului meu sunt limitele lumii mele.”

L. Wittgenstein

CAP. INTRODUCTIV. CE ESTE COMUNICAREA ?

0.1. Relatia de comunicare: definitii, clasificare, functii ale limbajului, schema canonica a comunicarii. Definind comunicarea ca pe un “eveniment interpersonal” si ca pe o “matrice sociala înglobând toate procesele prin care oamenii se influenteaza unii pe altii,” specialistul american în antropologie culturala Gregory Bateson reformula, în 1951, postulatul matematicianului Norbert Wiener: “Lumea e o suma de mesaje personale”, dezvoltându-l într-o carte care avea sa devina de referinta pentru orientarea ulterioara a stiintelor comunicarii: Communication: The Social Matrix of Psychiatry. În ceea ce priveste aspectele teoretice si practice ale transmiterii informatiei, teoria generala a semnelor - semiotica - realizase deja progrese semnificative, acoperind cu o imensa cantitate de studii prima jumatate a secolului trecut; însa analiza efectelor imediate ale schimbului de informatii asupra comportamentului - reunite sub denumirea de pragmatica* - abia începea sa-si croiasca un drum. Dupa Umberto Eco, fenomenele culturale, în ansamblul lor, poseda o functie de comunicare; inspirat de structuralism (Claude Lévi-Strauss, Jean Piaget), Eco clasifica astfel fenomenele elementare culturale extralingvistice:

1) producerea si folosirea obiectelor care transforma relatia om-natura;

2) relatiile de rudenie, ca nucleu primar al raporturilor sociale institutionalizate;

3) schimbul de bunuri economice.

Fiind, alaturi de Limbaj, elemente constitutive ale tuturor culturilor, cele trei fenomene culturale analizate de Eco poseda un înalt nivel de semnificare si de comunicare, existenta lor conditionând existenta însasi a societatii. Calitatea lor de obiect al cercetarilor semio-antropologice demonstreaza ca „întreaga cultura este un fenomen de semnificare si de comunicare si ca umanitatea si societatea exista doar când se stabilesc raporturi de semnificare si procese de comunicare.” Astfel, dupa Eco, cultura trebuie studiata ca fenomen semiotic, mai precis: „cultura ar trebui studiata ca un fenomen de comunicare bazat pe sisteme de semnificare”.

Referitor la producerea de unelte (începând de la cea mai simpla, cioplirea unei pietre, pana la cea mai complexa: proiectarea si asamblarea unui computer de ultima generatie, de ex.) aceasta se poate asimila unui comportament semiotic atât în cazul primelor fiinte umane înzestrate cu gândire (homo sapiens), cât si în cazul (extrem de controversat) al altor vietuitoare la care s-au înregistrat rudimente de actiuni culturale similare (cioara, de ex., foloseste, asemenea omului primitiv, o piatra pentru a sparge nucile). Daca, asa cum afirma Piaget, inteligenta precede limbajul, atunci semnificatia si inteligenta pot fi vazute ca un proces nediferentiat.

Alaturi de producerea de unelte si de schimbul de bunuri economice (aparitia banilor transforma definitiv schimbul de bunuri în proces de simbolizare) schimbul familial si structura elementelor de înrudire reprezinta, de asemenea, un subsistem semiotic cultural, amplu analizat de Claude Lévi-Strauss în Antropologia structurala.

Analiza componentelor fundamentale care sunt implicate în actul comunicativ, ca si delimitarea dimensiunii relationale a acestuia si a functiei de comunicare a limbajului au o istorie anterioara proprie mult mai extinsa, ale carei avataruri acopera o epoca si un travaliu teoretic impresionante. Tentativa de a defini si caracteriza actul comunicativ ca o interactiune fondata pe schimbul de informatii nu implica, în mod obligatoriu, un consens, ci mai degraba contrariul, deoarece o cantitate apreciabila de ipoteze si elemente deschise îsi asteapta înca raspunsul: diferenta specifica dintre comunicare si alte forme de relationare; raportul dintre relatie-informatie-inteligibilitate, pe de o parte, si intentionalitate-reciprocitate, pe de alta parte, ca factori triadici, respectiv diadici sine-qua-non ai comunicarii; substituirea unei forme de comunicare cu o alta, ca si pierderea sau distorsionarea implicita de informatie prin traducerea intra si extra-lingvistica; si, nu în ultimul rând, raportul dificil, non-linear, dintre comunicare si limbaj.

Vorbind despre o “galaxie a comunicarii” si sintetizând diferitele clasificari ale actelor de comunicare – începând cu cea mai simpla: comunicare orala vs comunicare scrisa - Tatiana Slama-Cazacu propune – respectând schema canonica a comunicarii - o taxonomie în care nu include comunicarea intrapersonala. Astfel, autoarea include în cadrul comunicarii definita ca proces de transmitere/receptare de mesaje, 3 tipuri fundamentale de comunicare: a) interindividuala (directa si indirecta, aceasta din urma mediata prin instrumente auditive, vizuale sau altele), b) de masa (inter indivizi si mase) si c) caz special: om/computer. Analizând componentele fundamentale implicate în actul comunicarii: emiterea, receptarea si relatia dintre emitator si receptor într-o situatie data, autoarea aduce în discutie importanta variatiilor mesajului si contextului în cursul comunicarii, formulând un model teoretic propriu, intitulat: metodologia contextual-dinamica.

Oricare ar fi taxonomiile propuse de un autor sau altul, acestea nu fac decât sa abordeze, într-un mod sau altul, problema raportului dintre semnul lingvistic saussurian si realitatea pe care acest semn o reprezinta, sau problema relatiei limbajului cu gândirea, adica, în ultima instanta, a functiei de comunicare a limbajului.

Utilizarea semnului în procesul de comunicare îi obliga pe partenerii de dialog sa efectueze operatii duble, complementare, de codificare si decodificare; emitatorul transpune în semnificanti de diverse naturi (cuvânt, sunet muzical, imagine, culoare, forma) intentia sa comunicativa, receptorul decodificând mesajul primit, pentru a putea parcurge în sens invers drumul pâna la semnificat, nu fara a intercepta simultan toate datele semnificante ale contextului de comunicare:“A comunica presupune întotdeauna doua niveluri de emisie si de receptie a mesajelor: în primul rând, mesaje-cadru, iar pe baza acestora, mesaje-continut sau de informatie propriu-zisa.”

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comunicarea Organizationala in Cadrul Comunicarii Interpersonale.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
7/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
159 pagini
Imagini extrase:
167 imagini
Nr cuvinte:
97 313 cuvinte
Nr caractere:
512 064 caractere
Marime:
347.93KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Profesorului:
Alina Popa
Sus!