Comunicare și Corespondență în Afaceri

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL 1 - Comunicarea in afaceri
1.1.Istoria si evolutia studierii sistemului de comunicare 5
1.2. Definirea comunicarii 11
1.3. Activitatea de comunicare 13
1.4. Procesul de comunicare 14
1.5. Regulile de baza ale comunicari 17
1.6. Tipurile de comunicare 18
1.7. Imaginea in comunicare 20
1.8 Tehnici de comunicare 22
1.8.1. Imaginea fizica (identitatea vizuala) 22
1.8.2. Comunicarea scrisa 24
1.8.3. Comunicarea verbala 26
1.8.3.1.Metalimbajul in comunicare 26
1.8.3.2.Reguli de conversatie 31
1.8.3.3.Reguli de ascultare 33
1.8.4. Comunicarea non-verbala 35
1.8.4.1.Teritorii si zone in comunicare 38
1.8.4.2.Gesturile 40
1.8.4.3.Privirea 45
1.8.4.4.Tacerea 46
CAPITOLUL 2 - Corespondenta in afaceri
2.1.Introducere in corespondenta de afaceri 47
2.2. Forma de prezentare a scrisorii de afaceri 48
2.3. Elementele componente ale scrisorii comerciale 52
2.3.1. Antetul 53
2.3.2. Data 54
2.3.3. Referintele 55
2.3.4. Adresa interioanra 55
2.3.5. Formula de salut 59
2.3.6. Obiectul scrisorii 60
2.3.7. Continutul scrisorii 60
2.3.7.1. Formulari de introducere 61
2.3.7.2. Formulari de transmitere a mesajului 63
2.3.7.3. Formulari de incheiere 65
2.3.8. Formulari de incheiere si salut 68
2.3.9. Semnatura 69
2.3.10. Initiale si post-scriptumum 70
2.3.11. Anexe 70
2.4. Plicul 71
2.5. Model de scrisoare comerciala 73
CAPITOLUL 3 - Mesaje TELEX, TELEGRAFIC si TELEFAX
3.1. Mesaje TELEX si TELEGRAFIC 75
3.2. Mesaje FAX 84
CAPITOLUL 4 - Corespondenta precontractuala in afaceri
4.1. Cererea de oferta 88
4.1.1. Formulari specifice cererii de oferta 88
4.1.1.1. Formulari de introducere 89
4.1.1.2. Formulari pentru cereri de cotatii, oferte etc 90
4.1.1.3. Formulari referitoare la perspectiva afacerilor 91
4.1.1.4. Formulari de incheiere 91
4.1.1.5. Formulari utilizate in raspunsul la cerere de oferta 91
4.1.2. Model de cerere de oferta 92
4.2. Oferta 95
4.2.1. Formulari specifice ofertei 95
4.2.1.1. Formulari de introducere 96
4.2.1.2. Formulari specifice mesajului scris 98
4.2.1.3. Formulari de incheiere 106
4.2.2. Model de oferta 108
4.3. Comanda 109
4.3.1. Formulari specifice scrisorii de comanda 110
4.3.1.1. Formulari de introducere 110
4.3.1.2. Formulari referitoare la cantitatea si calitate 112
4.3.1.3. Formulari referitoare la pret si reduceri de pret 113
4.3.1.4. Formulari referitoare la marfuri alternative 114
4.3.1.5. Formulari referitoare la livrare 114
4.3.1.6. Formulari de incheiere 115
4.3.1.7. Formulari folosite in respingerea ofertei 115
4.3.1.8. Formulari folosite la anularea comenzii 116
4.4. Confirmarea comenzii 117
4.4.1. Formulari specifice scrisorii de confirmere a comenzii 118
4.4.1.1. Formulari de introducere 118
4.4.1.2. Formulari in scrisoarea de acceptare 119
4.4.1.3. Formulari referitoare la expedierea marfurilor 120
4.4.1.4. Formulari de incheiere 121
CAPITOLUL 5 - Corespondenta cu privire la reclamatii si solutionarea acestora
5.1. Scrisoarea de reclamatie 122
5.2. Scrisoarea de solutionare a reclamatiei 122
5.3. Scrisoarea de reclamatie privind calitatea si cea de solutionare a ei 124
5.3.1. Continutul scrisorii de reclamatie 124
5.3.2. Formulari folosite in expunerea situatiilor 126
5.3.3. Formulari de incheiere care sugereaza o solutie 127
5.3.4. Formulari folosite in solutionarea reclamatiilor 129

Extras din curs:

Comunicarea interumana constituie un obiect de studiu cu o importanta mult mai mare decat aceea a studierii altor sfere ale comportamentului uman. Patrunderea si intelegerea sistemului de comunicare deschid si inlesnesc drumul cunoasterii personale si a celor din jur, fiind in masura sa clarifice ierarhizarea oamenilor in societate dupa criterii de valoare.

Istoria si evolutia studierii sistemului de comunicare interumana au cunoscut mai multe perioade principale, aproximativ delimitate:

- perioada clasica (500 i.e.n. - 400 e.n.);

- perioada Evului mediu si a Renasterii (400 - 1600);

- perioada moderna (1600 - 1900); la aceasta se adauga, bineinteles, perioada contemporana, care, in mod regretabil, nu pare a avea o contributie importanta la dezvoltarea teoriei sistemului de comunicare, ce devine tot mai rigid si mai rezervat.

Perioada clasica, ce a durat circa 900 de ani, a inceput cu aparitia democratiei in Grecia antica, s-a perfectionat de-a lungul anilor in Imperiul Roman si a fuzionat cu perioada medievala in secolul al V-lea, odata cu afirmarea mondiala a crestinismului. Desi interesul omului pentru cunoasterea naturii comunicarii s-a manifestat cu mult inainte , nu avem dovezi ale existentei in aceasta perioada a unor preo?cupari stricte avand ca obiect sistemul de comunica?re. Conform afirmatiilor lui Aristotel, teoria comuni?carii umane a fost elaborata de Corax din Siracuza. Aceasta pare a se fi intamplat in secolul al V-lea i.e.n. cand cetatenii din Siracuza au rasturnat conducerea tira?nica si au stabilit reguli de convietuire democratice.

Cu aceasta ocazie, Corax a scris cartea ,,Arta retori?cii", in care arata cetatenilor diferite moduri de co?municare in cadrul unor procese de recuperare a averilor. Mai tarziu Tisias, un student al lui Corax, a introdus aceasta teorie la Atena. Corax si Tisias defi?neau retorica (cuvant de origine greaca, folosit in teoria comunicarii umane) drept ,,stiinta si arta de a convinge". La scurt timp au aparut specialisti in re?torica, cunoscuti sub numele de ,,sofisti"

Ca in multe cazuri, studierea comunicarii a apa?rut ca un raspuns practic la exigentele sociale. In Grecia acelor vremuri, legea prevedea, spre exem?plu, ca fiecare cetatean sa fie propriul sau avocat. Timp de multi ani atenienii nu au putut angaja un profesionist care sa pledeze pentru ei la procese, fiind obligati sa-si explice singuri pozitia in fata juriu?lui (format din sute de oameni), indiferent daca erau acuzatori sau acuzati. Din aceasta cauza, preocupa?rea pentru studierea comunicarii a capatat noi va?lente.

Studiul comunicarii a devenit de interes central si datorita faptului ca, in etapa respectiva, datorita sistemului politic democratic, cetatenii puteau sa faca parte din conducerea societatii, deci cel care reusea sa convinga prin modul sau de comunicare devenea lider politic. Astfel, retorica a inclus, pe langa comunicarea in sfera juridica, pe aceea din sfera politica O cuvantare avea, in scoala lui Antiphon, sase etape:

- introducerea,

- expunerea de motive,

- pre?zentarea faptelor,

- prezentarea argumentelor,

- probe?le si dovezile,

- concluziile.

Sofistii au pus bazele dez?voltarii teoretice ulterioare a cuvantarilor cu caracter juridic, politic si ceremonial.

Studiul comunicarii a fost insa dezvoltat de Platon si Isocrate. Platon (427 - 347 i.e.n.) a introdus re?torica in viata academica greaca, la concurenta cu filosofia. Dupa cum afirma un mare analist al epocii respective, ,,retorica era specifica celei mai inalte culturi grecesti" Se considera insa ca retorica nu ar fi o stiinta, ea neurmarind cunoasterea a ceea ce este corect sau incorect, ci cunoasterea slabiciunilor umane in vederea atingerii scopurilor propuse. Pla?ton a fost acela care a abordat pentru prima data retorica drept stiinta a comunicarii si a emis teoria conform careia comunicarea umana parcurge cinci etape, si anume:

- studiul cunoasterii (conceptualizarea),

Bibliografie:

. H. Maslow - ,,Motivation and Personality", Ed. Harper and Row, New York, 1970

- Alexandru Puiu - ,,Management international", Ed. Independenta Economica, Braila, 1999

- Allan Pease - "Limbajul trupului". Editura Polimark, Bucuresti, 1997.

- B. E. Kahn, R. K. Sarin - ,,Modeling ambiguity in decisions under uncertainty", Journal of Consumers Research, 15(2),1988

- Bill Scott - ,,Arta negocierilor", Ed. Tehnica, Bucuresti, 1996

- Birkenbihl Vera F. - "Semnalele corpului", Editura Gemma Press, Bucuresti, 1999

- C. Pasco, O. Prevet - "Mercantique et negociation internationales", Dunod, Paris, 1994.

- C. Shannon, W. Weaver, - "The mathematical theory of communication", University of Illinois Press, 1949.

- Christophe Dupont - "La negociation - Conduite, theorie, applications" Dalloz, Paris, 1994.

- D. C. McClelland - ,,The Achievement Motive", Ed. Appleton-Century-Crofts, 1953

- Dan Popescu - ,,Conducerea afacerilor", Ed. Scripta, Bucuresti, 1998

- Dan Voiculescu - ,,Negocierea - forma de comunicare in relatiile interumane", Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1991

- Dragos Vasile - ,,Tehnici de negociere si comunicare", Ed. Expert, Bucuresti, 200

- E. Nastarel - ,,Argumentul sau despre cuvantul bine gandit", Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1980

- Edward Hall, M. R. Hall - ,,Understanding Cultural Differences: Germans, French and Americans", Yarmouth, Intercultural Press Inc., 1990

- Ehninger Douglas - "Dominant Trends in English Rhetorical Thought 1750 - 1800", Southern Speach Journal, 1952

- Ehninger Douglas, "Dominant Trends in English Rhetorical Thought 1750 - 1800, Southern Speach Journal, 1952.

- Floyer Acland Andrew - "Abilitati si atitudini perfecte", Editura National, Bucuresti, 1998

- Fons Trompenaars - ,,Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business", Burr Ridge, Irwing Professional Publishing, 1993

- G. Hofstede - ,,Culture`s Consequences: Comparing Values, Behaviours, Institutions and Organizations Across Nations", Thousand Oaks: Sage Publications, 2001

- G. Hofstede - ,,Cultures`s Consequences", Ed. Sage Publications, Beverly Hills, 1980

- G. Hofstede, J. C. Usunier - ,,International Business Negotiations", Ed. Pergamon, Oxford, 1996

- G. Pistol - ,,Negocierea. Teorie si practica", Ed. Institutului National de Cercetari Comerciale, V. Madgearu, 1994

- Gavin Kennedy - "Negocierea perfecta", Editura Nationala, Bucuresti, 1998.

- Gheorghe Pistol, Luminita Pistol - ,,Negocieri comerciale. Uzante si protocol", Ed. Tribuna economica, Bucuresti, 2000

- Hall - ,,The Dance of Life: The Other Dimension of Time", New

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comunicare si Corespondenta in Afaceri.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
144 pagini
Imagini extrase:
144 imagini
Nr cuvinte:
34 502 cuvinte
Nr caractere:
180 444 caractere
Marime:
484.14KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
afaceri, grupuri, intreprindere, comunicare
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Sus!