Comunicare

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Comunicarea este calea spre intelegere, armonie, eficienta sau, dimpotriva, poate fi sursa de conflicte atunci cand procesul de comunicare autentica este alterat. Satisfacerea partiala/nesatisfacerea trebuintelor umane poate genera conflicte in evolutia carora un rol decisiv il are procesul de comunicare.

Relatiile interpersonale sunt sursa dezvoltarii psihosociale. Tranzactiile interumane pot fi identificate prin intermediul unitatilor de comunicare (verbala si nonverbala). De asemenea, grupul de munca din organizatii reprezinta cadrul in care se formeaza o parte din identitatea fiecaruia. Comunicarea in grupul de munca poate fi cauza/efectul performantelor inalte sau scazute in activitate.

Toate aceste elemente sunt analizate pe parcursul acestui curs de comunicare.

Sesiunea1: Comunicarea

1.1. Notiunea de comunicare

Termenul de comunicare este folosit in stransa legatura cu termenii limba si limbaj. Sunt folositi uneori ca echivalenti, alteori se face o distinctie clara de sens. Fiecare termen capata semnificatii noi daca i se asociaza un atribut specific.

Astfel, comunicarea poate fi verbala sau nonverbala, intergrupala sau intragrupala etc. Limba poate fi materna, de circulatie etc. Limbajul poate fi: artistic, matematic, filosofic, emotional etc.

Clarificari asupra continuturilor acoperite de acesti termeni sunt aduse de catre discipline diferite: lingvistica, psihologie, informatica, sociologie, logica, filosofie, arhitectura etc.

Definirea comunicarii

Indiferent de scolile, domeniile sau opiniile care definesc comunicarea, se pot identifica cateva aspecte comune:

-comunicarea reprezinta un proces de transmitere de informatii (informatia fiind privita ca un termen general referindu-se atat la concepte, cat si la semne, simboluri etc.)

-comunicarea necesita cel putin doi poli (individ-individ, individ-grup etc.)

Etimologic, termenul provine din limba latina, unde "communis" inseamna "a fi in relatie cu, a pune de acord".

Dictionarul de sociologie defineste comunicarea ca un proces de emitere a unui mesaj si de transmitere a acestuia intr-o maniera codificata cu ajutorul unui canal catre un destinatar in vederea receptarii (Maria Voinea).

Dictionarul de psihologie defineste comunicarea ca relatie intre indivizi ce implica transmitere intentionata sau nu cu influente asupra receptorului si cu efect retroactiv.

Comunicarea are rolul de a pune in relatie sistemele (omul) cu mediul in care evolueaza.

1.2. Procesul de comunicare

Prin procesul de comunicare se transmit informatii pentru atingerea anumitor scopuri. inteleasa ca proces, comunicarea implica o derulare a operatiilor de codare, recodare, decodare asupra mesajelor.

Elementele procesului de comunicare

Fig.1 Schema unui proces de comunicare

Elementele procesului de comunicare sunt:

Emitatorul & Receptorul in relatie. La individul uman, comunicarea depinde de capacitatea de relationare cu celalalt, de disponibilitatea de combinare a codului folosit, de disponibilitatea de receptie si prelucrare, de complexitatea si varietatea continuturilor, precum si de posibilitatea emitatorului si receptorului de a-si schimba reciproc rolurile.

Canalul de comunicare - "drumul", "calea" pe care mesajul se transmite. Acestea pot fi canale vizuale, auditive, tactile, kinestezice etc. Canalele au suport natural sau tehnic (telefon, fax, mijloace audio-video etc.)

Mesajul este o componenta complexa a comunicarii care implica fenomene de codare, recodare, decodare. La om, functia semiotica inalt dezvoltata permite codarea stimulilor actuali, trecuti, viitori si utilizarea lor nu doar de catre cel care codifica, ci si de cei care primesc mesajul.

Codul - trebuie ales si cunoscut de partenerii in relatie.

Feedback-ul - mesaje de raspuns pe care receptorul le da in timpul sau dupa receptarea mesajului initial.

Mediul, contextul comunicarii se refera la situatia particularizata in care are loc comunicarea. Comunicarea se desfasoara intr-un context cu care se intrepatrunde.

Este important faptul ca procesul comunicarii poate fi perturbat prin aparitia unor factori (bariere in comunicare) care diminueaza, amplifica, impiedica sau deformeaza mesajele.

Exemple de bariere:

la nivelul emitatorului/ receptorului

-deficiente de exprimare, respectiv receptionare

-deficiente emotionale, atitudinale

-idei preconcepute etc.

la nivelul canalelor:

-informatia emisa pentru un canal este receptata pe un alt canal (ex.: nevazatorii recepteaza informatia audibila prin canale dezvoltate compensator)

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comunicare.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
13 pagini
Imagini extrase:
13 imagini
Nr cuvinte:
4 233 cuvinte
Nr caractere:
27 344 caractere
Marime:
51.71KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
comunicare, limbaj, mesaj, transmitere
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Sus!