Comportamentul consumatorului

Previzualizare curs:

Extras din curs:

La prima vedere, definirea comportamentului consumatorilor pare a fi un demers relativ usor.

In realitate insa, definirea acestui concept presupune luarea in consideratie a unei varietati de elemente, rezultand o serie de definitii, prezentate de literatura de specialitate de-a lungul ultimelor decenii. Data fiind complexitatea acestui concept, pentru definirea sa, specialistii au apelat la diferite stiinte, incepand cu antropologia, sociologia si psihologia si terminand cu economia si marketingul.

Pentru o intelegere cat mai cuprinzatoare a acestui concept, este importanta evidentierea notiunii de comportament, in general, comportamentul consumatorilor reprezentand o componenta esentiala. Astfel, comportamentul reprezinta modalitatea de a actiona in anumite imprejurari sau situatii, ansamblul manifestarilor obiective ale situatiilor prin care acestia isi exteriorizeaza viata fizica.

Din punct de vedere psihologic, comportamentul reprezinta conduita unui subiect, luat in considerare intr-un mediu si intr-o unitate de timp data. Comportamentul care depinde atat de individ, cat si de mediu, are intotdeauna un sens. El corespunde cautarii unei situatii sau unui obiect, susceptibil sa reduca tensiunile si sa-i satisfaca trebuintele individului.

Tot din punct de vedere psihologic, comportamentul desemneaza ceva ce este obiectiv, observabil, in reactia globala a individului, indiferent de ceea ce acesta declara, de gandurile si atitudinile sale.

Din punct de vedere economic, corpul uman nu reprezinta o simpla insumare de acte repetate mecanic, ci este rezultatul acumularii unei experiente de viata. In acelasi timp, analiza comportamentului consumatorilor, din punctul de vedere al teoriei economice, este o analiza complexa, care presupune luarea in considerare a unor aspecte referitoare la utilitatea economica, referintele, constrangerile si posibilitatile de alegere ale consumatorilor. In ceea ce priveste comportamentul consumatorului, nu exista o definitie general acceptata. Acest concept este folosit de catre specialisti in contexte diferite, rezultand o multitudine de definitii. Una dintre aceste definitii este cea elaborata de catre Asociatia Americana de Marketing, care descrie comportamentul consumatorului ca fiind o interactiune dinamica, referitoare la impresie si perceptie, conduita si situatii comune, prin care oamenii isi dirijeaza activitatile de schimb. Ca urmare, comportamentul consumatorilor este dinamic, el se schimba in functie de evolutia conceptiilor si a conditiilor, rezultat dintre ceea ce cred consumatorii (perceptia, ce simt, impresia) si cum actioneaza (comportamentul); el determina schimburi sau tranzactii intre participanti (vanzatori si cumparatori).

Din alte definitii, propuse de specialistii domeniului, rezulta:

1.Comportamentul consumatorului reprezinta actele, procesele si relatiile sociale, manifestate de indivizi, grupuri si organizatii, in momentul obtinerii consumului sau utilizarii de produse si servicii.

2.Comportamentul consumatorilor reprezinta activitatea oamenilor, implica o serie de procese mentale, emotionale si fizice, indreptate in directia alegerii, cumpararii si consumului de produse si servicii, in scopul satisfacerii dorintelor lor.

3.Comportamentul consumatorilor este in functie de persoana si mediu; interactiunea persoana-mediu determina manifestarea unui anumit comportament.

4.Comportamentul consumatorilor este rezultatul interactiunilor dintre factorii interni, dar in special interactiunea dintre factorii externi si cei interni (familia, cultura si subcultura), in momentul efectuarii diferitelor schimburi.

5.Comportamentul consumatorilor constituie reactia individului la stimuli, la diferite variabile endogene si exogene.

6.Comportamentul consumatorilor implica actiuni succesive sau concomitente pentru selectarea unei anumite alternative, concretizata in decizii favorabile sau nefavorabile cumpararii sau consumului.

O sinteza a acestor definitii este propusa de specialistii romani, care considera conceptul de comportament al consumatorului drept un concept multidimensional, ce desemneaza, ca abordare de ansamblu, totalitatea actelor decizionale, realizate la nivel individual sau de grup, legate direct de obtinerea si utilizarea de bunuri si servicii, in vederea satisfacerii nevoilor actuale si viitoare, incluzand procesele decizionale.

Pe langa varietatea definitiilor si perspectivelor teoretice din care este abordat conceptul de comportament al consumatorului, el poate desemna, deopotriva, un domeniu al stiintei, ca disciplina, orice aspect al procesului de schimb al consumatorilor, ca si alte actiuni specifice ale acestuia. In acelasi timp, trebuie evidentiat faptul ca acest concept este un complex de relatii de interactiune intre mediul in care indivizii gandesc, simt si actioneaza in diferite situatii de cumparare si consum ti mediul in care acestia se manifesta.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comportamentul consumatorului
    • CC C1.doc
    • CC C2.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2009
Nr fișiere:
2 fisiere
Pagini (total):
4 pagini
Imagini extrase:
4 imagini
Nr cuvinte:
1 370 cuvinte
Nr caractere:
8 025 caractere
Marime:
18.85KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
servicii, calitate, bunuri, consumatori
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Sus!