Analiza imaginii organizațiilor

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Cuvant inainte / 2
1. Imaginea sociala a organizatiilor /3
2. Sistemul indicatorilor de imagine / 19
3. Instrumente de lucru / 38
4. Complexul imagologic / 51
5. Profilurile de imagine si indicii de imagine / 60
6. Interpretarea profilurilor de imagine / 80
7. Profilurile de imagine evenimentiale si indicii evenimentiali / 100
8. Profilurile mass-media si indicii mass-media / 107
9. Diagramele dinamica si indicii dinamica / 122
10. Cuantificarea datelor / 139
11. Analiza imaginii / 167
12. Planificarea imaginii / 181
Anexa 1. Profiluri de imagine primare/ 189
Anexa 2. Profiluri de imagine ponderate / 197
Anexa 3. Profiluri mass-media primare / 205
Anexa 4. Profiluri mass-media ponderate / 211
Orientare bibliografica / 215

Extras din curs:

Implicarea imaginilor in orientarea manifestarilor oamenilor (manifestari

atitudinale, comportamentale si actionale) sunt cele ce impun ca problematica sa prezinte

un interes deosebit. Ea este studiata nu doar de analisti ai comunicarii; investigarea

imaginii o realizeaza numeroase stiinte: psihologia, psihologia sociala, psihonaliza,

antropologia, sociologia culturii, sociologia mass-media etc.

Imaginile despre organizatii apar in procesul comunicarii, drept rezultat al acestui

proces - ce se desfasoara atat in interiorul organizatiei, cat si in exteriorul acesteia -, si,

pe masura ce se contureaza, impun caracterul dominant al unui anumit tip de comunicare.

Imaginile implicate in comunicare nu constituie numai complexe de reprezentari

asupra indivizilor si organizatiilor care comunica, ci si asupra lumii in general, asupra

institutiilor, posibilitatilor de cunoastere, fluxurilor sociale informationale, orizonturilor

de interpretare, asupra actului de comunicare insusi. Imaginile care se creeaza in toate

domeniile vietii sociale simplifica/amplifica, faciliteaza sau complica comunicarea prin

faptul ca in jurul lor se cristalizeaza opinii, atitudini, convingeri, credinte, teorii,

ideologii, doctrine si, in ultima instanta, actiuni ale oamenilor.

Astfel, imaginea joaca rolul de mediator intre oameni si organizatii, intre oameni

si institutii, intre organizatii si institutii. Forta imaginilor rezida in faptul ca ele se impun

in procesul comunicarii orientand opiniile, atitudinile, convingerile, credintele,

comportamentul si actiunile oamenilor in mediul social si nesocial. Acest lucru este

evident daca sesizam faptul ca, prin opinii, oamenii exprima reprezentari si imagini, prin

atitudini oamenii accepta sau resping o anume reprezentare sau imagine, prin convingeri

ei sustin sau se impotrivesc la reprezentari si imagini ce sugereaza o anume interpretare

4

ce ramane deschisa dialogului, prin credinte ei sustin sau combat reprezentari si imagini

ce sugereaza interpretari in modalitati dogmatice, rigide1.

Daca acceptam punctele de vedere enuntate mai sus, imaginile organizatiilor in

mediul extraorganizational sunt rezultate, in primul rand, ale proceselor ce se desfasoara

in interiorul organizatiilor (procese de socializare, procese de formare, sedimentare si

interiorizare a culturii organizationale), prin care acestea se manifesta, dar si ale

modalitatii in care oamenii si organizatiile recepteaza si proceseaza informatiile despre

aceste procese.

La cristalizarea imaginilor despre organizatii concura, de asemenea, si situatiile

care prilejuiesc procesele informationale despre acestea (evenimente, crize etc), genurile

de raporturi ce exista intre organizatii sau intre organizatii si institutii.

Imaginea sociala are insa caracter cumulativ. In conturarea unei imagini intervin

aspecte care decurg din procesarile anterioare: am in vedere continutul mesajelor

anterioare, modalitatile in care au fost receptate si interpretate informatiile disponibile in

trecut despre organizatie si imaginile care s-au format pe baza lor, consecintele

imaginilor care au circulat despre organizatie asupra raporturilor dintre oameni si

organizatii, dintre organizatii.

Bibliografie:

ABRIC, Jean-Claude, Psihologia comunicarii, Iasi, Editura Polirom, 2002

AGABRIAN, Mircea, Analiza de continut, Iasi, Editura Polirom, 2006

ALDEA, Andra, CHIRIBUCA, Dan, COMSA, Mircea, KIVU, Mircea, MICU,

Bogdan, MOLDOVAN, Calin, Sondajele de opinie - Mod de utilizare. Alegerile 2000.

Prezentare si analiza, Bucuresti, Editura Paideia, 2001

BARTHES, Roland, Rhetorique de l'Image, in Essais critiques, Paris, Edition du

Seuil, 1982

BERNAIS, Edward, Cristalizarea opiniei publice, Bucuresti, Editura

Comunicare.ro, 2003

BLAND, Michael, THEAKER, Alison, WRAGG, David, Relatiile eficiente cu

mass-media, Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2003

BONCU, Simion, Presa - caine de paza al democratiei. Contributia presei la

exercitarea controlului democratic asupra armatei in tarile in tranzitie, Bucuresti,

Editura Licorna, 1998

CAZENEUVE, Jean, La Communication de Masse. Guide alphabetique, Paris,

Denoel/Gonthier, 1976

CHELCEA, Septimiu, (coord.), Semnificatia documentelor sociale, Bucuresti,

Editura Stiintifica si Enciclopedica, 1985

IDEM, Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative,

Bucuresti, Editura Economica, 2001

CHICIUDEAN, Ion, Gestionarea imaginii in procesul comunicarii, Bucuresti,

Editura Licorna, 2000

CHICIUDEAN, Ion, HALIC, Bogdan-Alexandru, Imagologie. Imagologie

istorica, Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2003

216

CHICIUDEAN, Ion, HALIC, Bogdan-Alexandru, MACIUCA, Daniel

(coordonatori), Romania la cumpana de milenii. Analize de imagine, Bucuresti,

Facultatea de Comunicare si Relatii Publice ,,David Ogilvy", 2005

CHICIUDEAN, Ion, TONES, Valeriu, Gestionarea crizelor de imagine,

Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2002

COMAN, Cristina, Relatiile publice si mass-media, Iasi, Editura Polirom, 2004

CULDA, Lucian, Procesualitatea sociala, Bucuresti, Editura Licorna, 1994

* * * Dictionar de sociologie, Bucuresti, Editura Babel, 1993

DRAGAN, Ioan, Paradigme ale comunicarii de masa. Orizontul societatii

mediatice, partea I, Bucuresti, Casa de Editura si Presa "Sansa" S.R.L., 1996

DOUGLAS, Mary, Cum gandesc institutiile, Iasi, Editura Polirom,2002

DURAND, Gilbert, Structurile antropologice ale imaginarului, Editura Univers,

Bucuresti, 1977

FISKE, John, Introducere in stiintele comunicarii, Iasi, Editura Polirom, 2003

FREYSSINET DOMINJON, Jaqueline, Methodes de Recherche en Sciences

Sociales, Paris, Editions Montchrestien, 1997

FRIGIOIU, Nicolae, Imaginea publica a liderilor si institutiilor politice,

Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2004

GOFFMAN, Erving, Viata cotidiana ca spectacol, Bucuresti, Editura

Comunicare.ro, 2003

HALIC, Bogdan-Alexandru, Imaginea armatei in anul 1998, in ,,Panoramic

militar. Revista de informare si relatii publice", 1999, nr.1, p.18-19

HUMIERS, Patrick d', Management de la communications de l'entreprise, Editia

a 2-a, Paris, Editura Eyrolles, 1994

HUSSERL, Edmund, Meditatii carteziene, Bucuresti, Editura Humanitas, 1984.

IACOB, Luminita-Mihaela, Etnopsihologie si imagologie. Sinteze si cercetari,

Iasi, Editura Polirom, 2003

KAPFERER, Jean-Noel, Zvonurile. Cel mai vechi mijloc de informare din lume,

Bucuresti, Editura Humanitas, 1993

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Analiza imaginii organizatiilor.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
219 pagini
Imagini extrase:
219 imagini
Nr cuvinte:
44 343 cuvinte
Nr caractere:
288 202 caractere
Marime:
1.66MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
firme, promovare, reputatie, imagine
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Profesorului:
Dr. Bogdan Alexandru Halic, Dr. Ion Chiciudean
Sus!