Implicarea imaginilor in orientarea manifestarilor oamenilor (manifestari
atitudinale, comportamentale si actionale) sunt cele ce impun ca problematica sa prezinte
un interes deosebit. Ea este studiata nu doar de analisti ai comunicarii; investigarea
imaginii o realizeaza numeroase stiinte: psihologia, psihologia sociala, psihonaliza,
antropologia, sociologia culturii, sociologia mass-media etc.
Imaginile despre organizatii apar in procesul comunicarii, drept rezultat al acestui
proces - ce se desfasoara atat in interiorul organizatiei, cat si in exteriorul acesteia -, si,
pe masura ce se contureaza, impun caracterul dominant al unui anumit tip de comunicare.
Imaginile implicate in comunicare nu constituie numai complexe de reprezentari
asupra indivizilor si organizatiilor care comunica, ci si asupra lumii in general, asupra
institutiilor, posibilitatilor de cunoastere, fluxurilor sociale informationale, orizonturilor
de interpretare, asupra actului de comunicare insusi. Imaginile care se creeaza in toate
domeniile vietii sociale simplifica/amplifica, faciliteaza sau complica comunicarea prin
faptul ca in jurul lor se cristalizeaza opinii, atitudini, convingeri, credinte, teorii,
ideologii, doctrine si, in ultima instanta, actiuni ale oamenilor.
Astfel, imaginea joaca rolul de mediator intre oameni si organizatii, intre oameni
si institutii, intre organizatii si institutii. Forta imaginilor rezida in faptul ca ele se impun
in procesul comunicarii orientand opiniile, atitudinile, convingerile, credintele,
comportamentul si actiunile oamenilor in mediul social si nesocial. Acest lucru este
evident daca sesizam faptul ca, prin opinii, oamenii exprima reprezentari si imagini, prin
atitudini oamenii accepta sau resping o anume reprezentare sau imagine, prin convingeri
ei sustin sau se impotrivesc la reprezentari si imagini ce sugereaza o anume interpretare
4
ce ramane deschisa dialogului, prin credinte ei sustin sau combat reprezentari si imagini
ce sugereaza interpretari in modalitati dogmatice, rigide1.
Daca acceptam punctele de vedere enuntate mai sus, imaginile organizatiilor in
mediul extraorganizational sunt rezultate, in primul rand, ale proceselor ce se desfasoara
in interiorul organizatiilor (procese de socializare, procese de formare, sedimentare si
interiorizare a culturii organizationale), prin care acestea se manifesta, dar si ale
modalitatii in care oamenii si organizatiile recepteaza si proceseaza informatiile despre
aceste procese.
La cristalizarea imaginilor despre organizatii concura, de asemenea, si situatiile
care prilejuiesc procesele informationale despre acestea (evenimente, crize etc), genurile
de raporturi ce exista intre organizatii sau intre organizatii si institutii.
Imaginea sociala are insa caracter cumulativ. In conturarea unei imagini intervin
aspecte care decurg din procesarile anterioare: am in vedere continutul mesajelor
anterioare, modalitatile in care au fost receptate si interpretate informatiile disponibile in
trecut despre organizatie si imaginile care s-au format pe baza lor, consecintele
imaginilor care au circulat despre organizatie asupra raporturilor dintre oameni si
organizatii, dintre organizatii.
ABRIC, Jean-Claude, Psihologia comunicarii, Iasi, Editura Polirom, 2002
AGABRIAN, Mircea, Analiza de continut, Iasi, Editura Polirom, 2006
ALDEA, Andra, CHIRIBUCA, Dan, COMSA, Mircea, KIVU, Mircea, MICU,
Bogdan, MOLDOVAN, Calin, Sondajele de opinie - Mod de utilizare. Alegerile 2000.
Prezentare si analiza, Bucuresti, Editura Paideia, 2001
BARTHES, Roland, Rhetorique de l'Image, in Essais critiques, Paris, Edition du
Seuil, 1982
BERNAIS, Edward, Cristalizarea opiniei publice, Bucuresti, Editura
Comunicare.ro, 2003
BLAND, Michael, THEAKER, Alison, WRAGG, David, Relatiile eficiente cu
mass-media, Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2003
BONCU, Simion, Presa - caine de paza al democratiei. Contributia presei la
exercitarea controlului democratic asupra armatei in tarile in tranzitie, Bucuresti,
Editura Licorna, 1998
CAZENEUVE, Jean, La Communication de Masse. Guide alphabetique, Paris,
Denoel/Gonthier, 1976
CHELCEA, Septimiu, (coord.), Semnificatia documentelor sociale, Bucuresti,
Editura Stiintifica si Enciclopedica, 1985
IDEM, Metodologia cercetarii sociologice. Metode cantitative si calitative,
Bucuresti, Editura Economica, 2001
CHICIUDEAN, Ion, Gestionarea imaginii in procesul comunicarii, Bucuresti,
Editura Licorna, 2000
CHICIUDEAN, Ion, HALIC, Bogdan-Alexandru, Imagologie. Imagologie
istorica, Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2003
216
CHICIUDEAN, Ion, HALIC, Bogdan-Alexandru, MACIUCA, Daniel
(coordonatori), Romania la cumpana de milenii. Analize de imagine, Bucuresti,
Facultatea de Comunicare si Relatii Publice ,,David Ogilvy", 2005
CHICIUDEAN, Ion, TONES, Valeriu, Gestionarea crizelor de imagine,
Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2002
COMAN, Cristina, Relatiile publice si mass-media, Iasi, Editura Polirom, 2004
CULDA, Lucian, Procesualitatea sociala, Bucuresti, Editura Licorna, 1994
* * * Dictionar de sociologie, Bucuresti, Editura Babel, 1993
DRAGAN, Ioan, Paradigme ale comunicarii de masa. Orizontul societatii
mediatice, partea I, Bucuresti, Casa de Editura si Presa "Sansa" S.R.L., 1996
DOUGLAS, Mary, Cum gandesc institutiile, Iasi, Editura Polirom,2002
DURAND, Gilbert, Structurile antropologice ale imaginarului, Editura Univers,
Bucuresti, 1977
FISKE, John, Introducere in stiintele comunicarii, Iasi, Editura Polirom, 2003
FREYSSINET DOMINJON, Jaqueline, Methodes de Recherche en Sciences
Sociales, Paris, Editions Montchrestien, 1997
FRIGIOIU, Nicolae, Imaginea publica a liderilor si institutiilor politice,
Bucuresti, Editura Comunicare.ro, 2004
GOFFMAN, Erving, Viata cotidiana ca spectacol, Bucuresti, Editura
Comunicare.ro, 2003
HALIC, Bogdan-Alexandru, Imaginea armatei in anul 1998, in ,,Panoramic
militar. Revista de informare si relatii publice", 1999, nr.1, p.18-19
HUMIERS, Patrick d', Management de la communications de l'entreprise, Editia
a 2-a, Paris, Editura Eyrolles, 1994
HUSSERL, Edmund, Meditatii carteziene, Bucuresti, Editura Humanitas, 1984.
IACOB, Luminita-Mihaela, Etnopsihologie si imagologie. Sinteze si cercetari,
Iasi, Editura Polirom, 2003
KAPFERER, Jean-Noel, Zvonurile. Cel mai vechi mijloc de informare din lume,
Bucuresti, Editura Humanitas, 1993
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.